Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
derbyboy

Ankarspel

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tänkte köpa ett ankarspel inför den här säsongen.

 

Det jag kikat på är ett Anchorlift Barracuda 900w för 6 392 kr på Seasea

 

http://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/ankarspel/ankarspel/ankarspel-barracuda-900-anchorlift

 

Frågan är om det går att få ännu bättre pris på båtmässan (Allt för sjön) i Sthlm?

 

Vad fick ni för priser på ankarspel på båtmässan i Göteborg?

 

Brukar det vara andra eller bättre priser än mässerbjudandena som finns på hemsidorna?

 

Jag är inte låst vid just Barracudan så om ni kan tipsa om ett spel som säljs för mässpris så kan jag ju ta ett annat.

 

Min båt är 33fot och väger typisch 5 ton.

 

Alla tips är välkomna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tänkte köpa ett ankarspel inför den här säsongen.

 

Det jag kikat på är ett Anchorlift Barracuda 900w för 6 392 kr på Seasea

 

http://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/ankarspel/ankarspel/ankarspel-barracuda-900-anchorlift

 

Frågan är om det går att få ännu bättre pris på båtmässan (Allt för sjön) i Sthlm?

 

Vad fick ni för priser på ankarspel på båtmässan i Göteborg?

 

Brukar det vara andra eller bättre priser än mässerbjudandena som finns på hemsidorna?

 

Jag är inte låst vid just Barracudan så om ni kan tipsa om ett spel som säljs för mässpris så kan jag ju ta ett annat.

 

Min båt är 33fot och väger typisch 5 ton.

 

Alla tips är välkomna

 

Någon måste väl ha en uppfattning om huruvida det går att fynda ankarspel på båtmässan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att extrapriserna börjar komma när båtmässan i Göteborg startar. Sen är det ibland normal-priser ett tag innan den startar i Stockholm.

Vissa menar att man kan få bra priser på eftermiddagen den sista söndagen på båtmässan. Jag har aldrig försökt men du kan ju alltid testa. Det gäller vad jag förstår grejer som de haft med sig på mässan och sedan slipper packa ned om de säljer.

 

Annars kanske du ska låta det gå ett dygn eller så innan du börjar efterlysa synpunkter. Många här är visst nattugglor (har jag förstått!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tänkte köpa ett ankarspel inför den här säsongen.

 

Det jag kikat på är ett Anchorlift Barracuda 900w för 6 392 kr på Seasea

 

http://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/ankarspel/ankarspel/ankarspel-barracuda-900-anchorlift

 

Frågan är om det går att få ännu bättre pris på båtmässan (Allt för sjön) i Sthlm?

 

Vad fick ni för priser på ankarspel på båtmässan i Göteborg?

 

Brukar det vara andra eller bättre priser än mässerbjudandena som finns på hemsidorna?

 

Jag är inte låst vid just Barracudan så om ni kan tipsa om ett spel som säljs för mässpris så kan jag ju ta ett annat.

 

Min båt är 33fot och väger typisch 5 ton.

 

Alla tips är välkomna

 

Hej

​Jag skulle satsat på ett bättre spel än Anchorlift, mitt såg ut såhär efter några år. Det gick att fixa med en rostfri del mellan motor och spel.

Hälsningar Ove

 

post-66141-0-77093700-1487263661_thumb.jpg

post-66141-0-24620600-1487266389_thumb.jpg

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herre gud Ove-T!!! Du måste ju enorma galvaniska strömmar i din båt. Är inne på tredje året med min Barracuda 900watt utan problem, ser ut som ny även idag. Jag smeta in den med mycket saltvatten fett innan jag monterade. Dock så hatar jag original linan med kulor och kommer att byta till enbart kätting.

Mässpriser är det idag och framåt, 20% är ju alla, är nog det som även gäller på själva mässan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herre gud Ove-T!!! Du måste ju enorma galvaniska strömmar i din båt. Är inne på tredje året med min Barracuda 900watt utan problem, ser ut som ny även idag. Jag smeta in den med mycket saltvatten fett innan jag monterade. Dock så hatar jag original linan med kulor och kommer att byta till enbart kätting.

Mässpriser är det idag och framåt, 20% är ju alla, är nog det som även gäller på själva mässan också.

 

 

20 procent är det på "allt" som inte är kampanjpris, prisgaranti osv

 

Eftersom de sätter ner ankarspelen med 500 kr så tillämpar de inte 20 procent

 

Jävla bovar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trodde du? Båt/husvagn tillbehör innehåller ju guld enligt försäljare. Tror slutsumman blev ca 17.000kr för allt med rabatt. Sen tillkommer ankaret också. Har du kollat Ebay?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trodde du? Båt/husvagn tillbehör innehåller ju guld enligt försäljare. Tror slutsumman blev ca 17.000kr för allt med rabatt. Sen tillkommer ankaret också. Har du kollat Ebay?

 

Jepp, har kollat lite på ebay men hittar inga vettiga alternativ. Tyvärr

 

17000!!, det e ju typ vad min båt är värd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trodde du?

 

Jag trodde att båttillbehörsfirmorna följde svensk konsumenträtt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett likadant ankarspel i 6-7 år och det har fungerat perfekt. Min 7mm ankarkätting från Hjertmans har dock en tendens att kinka sig vilket tydligen drabbat flera. Men det blir bättre för varje år ...

Priset är nog bra, blir sannolikt inte mycket bättre. Jag gav 5 inkl fjärr, då var det strax före jul. Kätting köper du på bryggan, där har du 20% rabatt. 8mm/50m kostar 2695 eller 2156 efter rabatt. Om du inte har så behöver du en ankarrulle a 1450 men också den är det rabatt på. Du behöver även en ankarsvirvel, helst en böjd så ankaret alltid hamnar rätt, 460 kr hos Hjertmans. Ankare (=DELTA) kan man köpa längre fram, de brukar ha bra priser på dem.

Kabel kan ju vara ide att köpa med rabatt, alternativet är ett eget batteri vid ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett likadant ankarspel i 6-7 år och det har fungerat perfekt. Min 7mm ankarkätting från Hjertmans har dock en tendens att kinka sig vilket tydligen drabbat flera. Men det blir bättre för varje år ...

Priset är nog bra, blir sannolikt inte mycket bättre. Jag gav 5 inkl fjärr, då var det strax före jul. Kätting köper du på bryggan, där har du 20% rabatt. 8mm/50m kostar 2695 eller 2156 efter rabatt. Om du inte har så behöver du en ankarrulle a 1450 men också den är det rabatt på. Du behöver även en ankarsvirvel, helst en böjd så ankaret alltid hamnar rätt, 460 kr hos Hjertmans. Ankare (=DELTA) kan man köpa längre fram, de brukar ha bra priser på dem.

Kabel kan ju vara ide att köpa med rabatt, alternativet är ett eget batteri vid ankarspelet.

 

Gav du 5000 k för ett barracuta inklusive fjärr?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ove-T, satt underdelen av ditt spel ner i stuven?

Frågar för jag har sett liknande... Det blir fuktigt om du inte har solcellsdrivna fläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har haft ett likadant ankarspel i 6-7 år och det har fungerat perfekt. Min 7mm ankarkätting från Hjertmans har dock en tendens att kinka sig vilket tydligen drabbat flera. Men det blir bättre för varje år ...

Priset är nog bra, blir sannolikt inte mycket bättre. Jag gav 5 inkl fjärr, då var det strax före jul. Kätting köper du på bryggan, där har du 20% rabatt. 8mm/50m kostar 2695 eller 2156 efter rabatt. Om du inte har så behöver du en ankarrulle a 1450 men också den är det rabatt på. Du behöver även en ankarsvirvel, helst en böjd så ankaret alltid hamnar rätt, 460 kr hos Hjertmans. Ankare (=DELTA) kan man köpa längre fram, de brukar ha bra priser på dem.

Kabel kan ju vara ide att köpa med rabatt, alternativet är ett eget batteri vid ankarspelet.

 

Gav du 5000 k för ett barracuta inklusive fjärr?????

 

Japp men det är några år sedan, kommer jag ihåg rätt så var det runt 2000kr under normalpris. Fjärr kan du köpa för 100kr, se annan tråd.

PS jag har inte ångrat mig en sekund, ankarspel är så himla praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ove-T, satt underdelen av ditt spel ner i stuven?

Frågar för jag har sett liknande... Det blir fuktigt om du inte har solcellsdrivna fläkt.

Ja mitt ankarspel sitter i ankarboxen, sitter dessutom på en rostfri plåt och själva spelet är också rostfritt så det har säkert blivit galvanisk korrosion i den fuktiga miljön. Jag har nu monterat en anod, om den hjälper återstår att se.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövde ankarspel i fören till 8 mm kätting.

Viking Yachting sålde Ancorlift Stingray med 5 års garanti.

Ankorlift Stingray gjutet i aluminium inköptes.

Efter 2 månader "trillade" färgen av, såg ingen grundfärg.

Reklamerade spelet och fick ett i Komposit istället.

Det höll nästan hela säsongen.

Lagret är på väg ut genom gaveln, se bild.
Nu blev jag riktigt sur, ville häva
köpet, men då skulle jag få borra ny hål i däcket.

Efter mycken klagan och kompensation för lång väntetid på utbytesspel fick jag ett nytt i rostfritt, mot låg mellanskillnad.
Det har fungerat bra.
Viking hanterade mina reklamationer på ett bra och proffsigt sätt, trots mycket strul med tillverkaren,
jag är mycket nöjd med Viking Yachting och numera även med Ancorlift.

Haver ett manuellt spel för 12 mm kätting till salu, vikt ca 45 kg.

post-52966-0-19145200-1487362921_thumb.jpg

 

 

 

 

post-52966-0-17470000-1487363276_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ove-T, satt underdelen av ditt spel ner i stuven?

Frågar för jag har sett liknande... Det blir fuktigt om du inte har solcellsdrivna fläkt.

Ja mitt ankarspel sitter i ankarboxen, sitter dessutom på en rostfri plåt och själva spelet är också rostfritt så det har säkert blivit galvanisk korrosion i den fuktiga miljön. Jag har nu monterat en anod, om den hjälper återstår att se.

Hälsningar Ove 

 

Ojojoj, rejäl korrosion. :o

Intressant att försöka utreda mer kan jag tycka och har därför fixat en ny forumtråd HÄR.

(Litet väl mycket av trådkapning att göra det här.)

 

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till 17.000kr var att jag köpte allt på samma gång.

 

Bara skit linan med inflätade kulor för "bästa" grepp och kätting från Anchorlift kostar 2500kr.

Ankarrulle ledad 2400kr.

Fjärr 2999kr.

Osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...