Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mattias_flipper

Problem med lackning av min Flipper

Rekommendera Poster

Hej.

 

Min gula flipper började bli tråkig så jag bestämde mig för att låta en kille lacka om den åt mig. Efter lite sökande och besök hos Erlandsson och Sea sea så insåg jag att om man ska använda tex international perfection så är det ett ganska smalt färgval man har. Kontaktade då en lokal färghandel som rekommenderade Tikkurila Temadur 90. Det ska enligt dem vara samma typ av färg fast bara ett annat märke, och då kan jag få vilken kulör som helst nästan. Sagt och gjort, jag åkte dit och köpte färgen, härdare, thinner, Grundepoxi mm av samma fabrikat. Lämnade det hos killen som ska göra jobbet och de börjat lacka. De sprutlackar 2 lager grundepoxi och 6 lager lack. Här borde historien ta slut och jag borde ha en jättefin båt, men givetvis så blir det inte så. Själva kulören är grym så djäkla fin det blir en helt ny båt, om man tittar på håll. Tittar man nära så märker man att på ett antal ställen runt båten så är det porer. De slipar då helt ner ett område och lackar om och lyckas då få bort problemet. Men när jag hårdgranskar båten och jag är ganska pedant så upptäcker jag detta fenomen på ganska många ställen. De har nu mattat ner färgen på hela båten och ska måla igen men jag tror inte att det kommer bli bra. Kan ni här på forumet hjälpa mig att försöka lista ut vad grundproblemet är? Bifogar 2 bilder. Alla kommentarer uppskattas. 

post-110195-0-90664800-1487231969_thumb.jpg

post-110195-0-84138200-1487231974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag tror att det är gammal silikon som ligger kvar .Du måste slipa ner den gamla färgen riktigt mycket .

Sen kan du inte lacka sama dag för silikonet kan liga kvar i luften.Så du måste vänta flera dagar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp silikon ,fiskögon,eller vad vill kalla det.Spelar ingen roll hur mycket du än slipar smittan är kvar.Tvätta med siliconentferner mycket i flera omgångar.Även verktyg kan vara smittade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.. porer och fiskögon är inte samma sak...  du har ett underarbete som inte håller måttet... Gammal silikon ger större ringar som skiftar i färg.. inte små prickar... skall ytan bli blank så måste underarbetet vara perfekt.. bara att slipa på,,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den grå färgen är det silicon, har jobbat med billack och varit med om detta.

Slipa tvätta tvätta och för att vara säker så finns det ampuller o blanda i färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den grå färgen är det silicon, har jobbat med billack och varit med om detta.

Slipa tvätta tvätta och för att vara säker så finns det ampuller o blanda i färgen.

Gammal gelcoat är bla det svåraste som finns att sprutmåla. Solen gör små porer i materialet, samt att vid plastningen blir det små ögon, dessa syns sedan som små porer överallt på ytan. Svårt att få till, spackling slipning i omgångar. Sedan ett tips dra inte ner färgen för långt lackar du så färgen ligget i vattnet så kommer båten få knottror blåsor som ser ut som plastpest i vattenlinjen och under vatten ytan. Sprutmåla är inte optimalt bättre spruta gelcoat, blir mycket vattenslipa men ett perfekt resultat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för alla svar. Det blir ett jobbigt samtal när jag nu får ringa dem och säga att det är de som har gjort ett dåligt jobb och att de får göra om det.

 

Ingen som har någon invändning på valet av färg? De envisas nämligen med att det kanske inte är rätt färg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varföt lacka hade en kille på båtklubben som foilerade sin flipper 700,Om det blir en liten skada så är det bara att byta foileringen säsongen efter.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varföt lacka hade en kille på båtklubben som foilerade sin flipper 700,Om det blir en liten skada så är det bara att byta foileringen säsongen efter. :)

Vill ha ett resultat som räcker länge utan arbetsinsats. Det ger inte foliering!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På den grå färgen är det silicon, har jobbat med billack och varit med om detta.

Slipa tvätta tvätta och för att vara säker så finns det ampuller o blanda i färgen.

Gammal gelcoat är bla det svåraste som finns att sprutmåla. Solen gör små porer i materialet, samt att vid plastningen blir det små ögon, dessa syns sedan som små porer överallt på ytan. Svårt att få till, spackling slipning i omgångar. Sedan ett tips dra inte ner färgen för långt lackar du så färgen ligget i vattnet så kommer båten få knottror blåsor som ser ut som plastpest i vattenlinjen och under vatten ytan. Sprutmåla är inte optimalt bättre spruta gelcoat, blir mycket vattenslipa men ett perfekt resultat.

 

Att sprutmåla gelcoat var ett alternativ men han som gör jobbet lovade mig ett bra resultat samt att gelcoat var mycket dyrare. Jag har dock alltid påtalat att jag är mer intresserad av en bra lösning än ett billigt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det har du gjort ett general-fel.

Du har köpt en färg som någon annan ska ta på sig ansvaret för att de ska göra ett bra resultat med.

Du riskerar att hamna i ett läge där de skyller på färgen (= ditt fel) och du skyller på dem.

Önskar dig lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rollade min Flipper 575 från babyblå till grafitgrå för några månader sen, jag använde "sträckfärgen" som det tipsas om ovan och resultatet blev perfekt.

Jag känner igen problemet med små porer, jag fick det på ett tiotal ställen vid första varvet färg. Jag löste det genom att rengöra med silikonborttagare, blanda en kapsyl lack och "spackla" igen porerna med detta, sen våtslipade jag ytan jämn och rollade ett nytt lager.

 

Båten ser 20 år yngre ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt samma färg som du på min Flipper 850. Men jag rollade den på. 

 

Det som nu väntar är att måla taket, det fanns ingen tid för det förra våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...