Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
thomasx

Ankarspel och blyad lina

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag tänkte investera i ett Lewmar S900 ankarspel till aktern på båten.

Jag har sedan tidigare en Biltema 12mm blyad ankarlina, och funderar på om den kan tänkas fungera bra i ankarspelet. Någon med kunskap/erfarenhet av detta?

I så fall funderar jag också kring möjligheterna att förlänga den ankarlinan, som är 35m, genom att splitsa på en llikadan och få dubbla längden. Kan det tänkas fungera bra, eller är det en dålig idé?

 

Hejhej
 

     Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till ankarspelet du nämner men om det är anpassat för 12 mm lina har jag svårt att tro att det går att splitsa i en annan lina. Splitsen blir ju tjockare är 12 mm och då kinkar linan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till just det ankarspelet men jag skulle aldrig splitsa en ankarlina. T ex 50m blyad 12mm lina kostar 1170:- hos Erlandssons. Jag skulle lätt ta den kostnaden ist för att oroa mig för en skarvad ankarlina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt utförd långsplits blir bara obetydligt tjockare än tampen och borde inte vara ett problem för ankarspelet. Möjligen kan blyet göra det svårare.

Tekniken användes mycket på segelfartygen för att kunna byta ut dåliga delar och ändå få igenom tampen i block mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspelet är anpassat för 12-16mm lina, så jag antar att det faktum att den blir tjockare inte är något större problem. Det var snarare hållbarheten jag funderade över.

Samt om Biltemas blyade ankarlina funkar bra i ankarspel, rent generellt.

Den blyade linan hos Erlandssons för 1170:- är endast blyad 10m, inte hela vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt utförd långsplits blir bara obetydligt tjockare än tampen och borde inte vara ett problem för ankarspelet. Möjligen kan blyet göra det svårare.

Tekniken användes mycket på segelfartygen för att kunna byta ut dåliga delar och ändå få igenom tampen i block mm.

En rätt utförd splits är inga problem, som redan skrivits, en gammal väl beprövad teknik, men blyade linor brukar ju inte vara treslagna, utan flätade, och då krävs det en speciell form av splits, eller kanske mer korrekt ord "inflätning".

Jag har sett exempel på hur man kan göra sådan i olika böcker om knopar och liknande på biblioteket, naturligtvis minns jag inte vad dessa böcker heter...

 

Om du inte klarar av det själv finns det segelmakerier eller riggverkstäder som kanske kan hjälpa dig, eller ge dig tips på var/vem som har kunskapen. Vi gjorde så på en propellerskadad blyad lina som svågern hade. Jag minns inte vilken riggverkstad det var som hjälpte till, tror det var på Orust.. men den blev spitsad/inflätad och därmed även förlängd, men i en bit av splitsen fanns det inget bly, men det hade ingen betydelse.

 

Annars är det ju aldrig fel att byta ankarlina emellanåt, dessa får ju anses vara litet av "förbrukningsvara"... särskilt om den egna eller annans propeller kommer i närkontakt med linan...

 

Ett annat alternativ är ju att ta vanlig (oblyad) treslagen lina och ha en ankarlinetyngd, alltså ett lod, i ett kastblock i lång tunnare lina som man kan hissa ut på ankarlinan vid behov, så har jag gjort i många år.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint att höra att jag inte är först med tanken på att spiltsa en flätad ankarlina, och att "proffs" har varit inblandade i det hela också, då borde ju en sådan splits inte innebära någon extra risk direkt.

Splitsa kan jag, så det är inget problem (hoppas jag) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint att höra att jag inte är först med tanken på att spiltsa en flätad ankarlina, och att "proffs" har varit inblandade i det hela också, då borde ju en sådan splits inte innebära någon extra risk direkt.

 

Splitsa kan jag, så det är inget problem (hoppas jag) :)

Ja då får du lära dig fläta linan då, jag kan tänka mig att det är ett himla pilligt jobb, inflätningen bör nog vara minst 50 cm, eller lämna bort jobbet, men kolla priset på nya linor och jämför med var reparationen kan kosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Splitsa kan jag som sagt. Läste mig till att en väl utförd splits av en flätad tamp har kvar 90% av styrkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte, som sagt, något om just detta ankarspel men min erfarenhet av andra spel med trissor visar att de är mycket känsliga för olika grova linor.

Ett exempel:

För några år sedan tvingades jag ligga med min blyade lina extremt sträckt vid besök hos några vänner. Låg så i ett drygt dygn. Innan vi skulle gå släppte jag efter någon meter på spelet och när jag då ser på linan är den nästan lite fyrkantig den lilla bit som legat över linhjulet. Tänkte inte vidare på det utan drog ut båten med spelet. Vid den lilla "fyrkanten" tog det stopp. Trissorna snurrade men linan låg still. Fick mata in lite med handen innan det "bet" igen.

Även efter det har jag vid olika tillfällen märkt att små deformationer i linan påverkar spelets förmåga att dra in linan. Att då tro att en splitsad lina skulle funka utan problem är lite naivit i mina öron.

 

Det jag skulle kunna tänka mig är om man kan lägga en splits utan bly-kärnan just i själva splitsen så att linan blir exakt lika grov hela vägen möjligen kan funka. Hållbarheten just där blir nog mer tveksam.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl därför jag, kanske litet dolt, tycker att man skall låta ett proffs göra jobbet.

Jag har treslagen standarlina, och jag ser också att minsta knick på linan ställer till det.

 

Men man skall inte låta hela kraften från en sträckt ankarlina (eller -band) tas upp i spelet, vid förtöjning skall man avlasta spelet genom att förtöja i knap eller pollare ombord.

Sedan skall man backa en bit först så att det blir slack i linan innan spelet får börja jobba, med risk att man då får linan i propellern...

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ChristerN, det var denna typ av grejer som du nämner som föranledde min fråga om hur Biltema-tampen kan tänkas funka i ett ankarspel :)

I ditt fall med den fyrkantiga delen, så tänker jag mig att den del som legat i ankarwinchen komprimerats så mycket att winchen inte kunde klämma mer, och när den delen hamnade i winchen igen så tappade den greppet och det snurrade bara. Jag har letat runt lite och läste om någon tamp att den var särskilt anpassad för ankarspel just i det att den inte skulle deformeras när den låg i kläm i linjjulet. Kanske bäst att satsa på en sådan tamp ändå.

När det gäller splitsen tänkte jag som så, att den delen blir grövre och därför snarare greppar bättre än sämre i hjulet. Så länge det inte blir för grovt, dvs grövre än linhjulets största tillåtna diameter.

En väl utförd splits bibehåller 90% av linans styrka, läste jag på någon tillverkares hemsida.

Redigerad av thomasx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg: På mitt Engbo-spel säger tillverkaren att det är OK att ligga med draget på spelet och man behöver inte avlasta mot en knap. Och det var just som du skriver att jag slackade på förlinan innan jag lät ankarspelet ta in ankarlinan.

 

thomasx: Visst var det som du skriver att när den fyrkantiga delen hamnade på linföraren så tappade spelet greppet. Samma som jag tror kommer hända när en något tjockare (=splitsad) del i en ankarlina följs av den vanliga grovleken på linan.

Att en splits kan behålla 90% av sin styrka när man tar bort bly-kärnan för att åstadkomma en nästan identisk diameter på linan tror jag inte på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig långsplits blir nästan inget tjockare än tampen.

Personligen är jag måttligt förtjust i blyad lina i synnerhet i ett ankarspel. Egentligen mycket bättre att använda capstan.  Jag har ett spel som ska användas akter dock utan capstan. Så det blir nog kätting 40m + 40m tamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att skaffa ankarspel/kapstan, varför inte elektrifiera en vinsch? Är ju i princip en kapstan och kan då användas vid segling också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att skaffa ankarspel/kapstan, varför inte elektrifiera en vinsch? Är ju i princip en kapstan och kan då användas vid segling också?

 

Det är ingen dum ide, tvärtom. En elektrisk kapstan kostr under 5tkr tex http://www.loggin.se/2015/05/06/capstan/kan man sätta den på ett bra ställa kan den ju användas till att dra ut genuan och/eller hissa storen. 

 

Nu fick jag lite andra tankar. Idag sitter det ett ankarspel i fören där man aldrig använt kätting utan bara trumman. Jag har ett ankarspel för enbart 7mm kätting liggande. Om man kan byta kabelarieskivan till en för 8mm (som jag bör ha) så kan jag ju ha det gamla spelet med vinschrumma akter. Hm, värt att kolla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN, jag tänker att linhjulet är sådant att det klämmer linan mellan två skivor, och så länge tampen är tjockare än den minsta klämtjockleken, så att säga, så kommer det att fungera. I ditt fall har då linan deformerats så att den fyrkantiga delen passar mellan linhjulen dess mest ihopklämda läge. Men en splits går ju så att säga åt andra hållet, den blir tjockare istället. Så när den går in så funkar det, och när den passerar förbi så klämmer linhjulen ihop igen och så länge tampen är minst 12mm så funkar det, tror jag.

Det jag är lite fundersam till är om det kan vara så att Biltemas tamp har den egenskapen att den deformeras och blir fyrkantig precis som din tamp blev. Och att den av den anledningen då kan sluta fungera i ett läge liknande ditt. Det brukar ju heta att man får vad man betalar för ;)

Det blir nog ändå så att jag inhandlar en ny tamp som av tillverkaren uttryckligen är avsedd för ankarspel och inte deformeras. 

Redigerad av thomasx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...