Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sailing_The_Blue_Note

Segelbåt för ensamsegling i Norden som envis nybörjare

Rekommendera Poster

 

Jag seglade en havsfidra under hela 1990-talet.

 

Detvar nog den båten jag hade mest seglingupplevelser med

 

Vilket nr har din havsfidra!?

 

ovanifrån.jpg

Kul att se lusplattingar igen!

 

 

Jag tillverkade dem under långa seglingdar vid en seglats till Norge. Hade både grön och röd och ljusbrun pollysplitt. Den gröna på SB sida monterade jag i en vik på ögruppen Hirda. Det fanns en lodrätt bergsvägg där jag kunde förtöja långsides och en klipphylla det gick att komma upp på på lagom höjd.

 

Spinackerbommen hade jag fäst i en ring som var monterad på SB toppvant.I sjögången utan för Lista. Tyckte jag först det var masten som gick, men det var spinnakerbomen som jag inte fått att fästa in i ringen, utan bara fastnat i luddet på lusplattingen.

 

Jag fick bommen i huvudet. 

 

Detta förorsakade en lättar hjärnskaning, en grundstötning som gjorde att båten började läcka i fören under förpikskojen och att bägge bladen på propellern krökte sig.

 

post-106994-0-17183900-1489724145_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet och lycka till med seglingen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@BSven: Tackar! Den boken ska jag jaga ifatt! Perfekt lektyr när jag lättat ankar. :)

@Smoegen: Kul att höra! Jag var lite orolig när jag läste hur vissa sågar kryssegenskaperna vid fotknölarna. Och jag hoppas att folk kommer fram och surrar. Kan tänka mig att den väcker minnen hos folk som varit med ett tag, den är ju så charmig!

 

@Thallata: Kul! Ska läsa igenom din blogg från början till slut! Är lusplatting ngt du rekommenderar? 

 

@Lindius: Tack och bock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@BSven: Tackar! Den boken ska jag jaga ifatt! Perfekt lektyr när jag lättat ankar. :)

 

 

En sammanställning över Åke Matssons böcker

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/ake-mattson.html

 

Alla böcker finns i nåt exnågonstans i Sverige. Man kan beställa på sitt lokala bibliotek.

 

Alla böckerna i länken ovan beställde jag på Biblioteket i Kungshamn inför att jag skulle göra sammanställningen.

 

Det går möjligtvis att få tag på boken via ett antikvariat eller liknande

 

 

 

@Thallata: Kul! Ska läsa igenom din blogg från början till slut! Är lusplatting ngt du rekommenderar? 

 

 

 

Nej - lusplattingar är inte något att rekommendera på en sån båt som havsfidra, som seglar så relativt dåligt. Skall man ha lusplattingar, skall det va på en skuta med bomullssegel.

 

Att jag tillverkade dem var mest en kul grej - och seglingsprestanda är inte min första prioritering.Dessutom hade jag köpt ett nytt storsegel och det gamla hade betydande slitageskador just där jag satte lusplattingarna.

 

Lusplattingar gör alldeles för stort motstånd.

 

Alla vet väl hur vinden tar i ert yviga skägg när det blåser - eller.  :P  

 

Annars kan ni fråga mig.

 

Sen väcker ju lusplattingar på en havsfidra en del uppmärksamhet.

 

post-106994-0-85056600-1489816206_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten!

Som inspiration föreslår jag att du försöker få tag i boken "I huvet på en ensamseglare" av Olle Landsell.

 

Nu skenade min tanke iväg i inlägget ovan. Jag hade inte läst BSven´s inlägg och tänkte bara på Åke Matssons bok när han seglade den ny byggda Goodwin II över atlanten.

 

Olle Landsells bok "I huvet på en ensamseglaer" handlar ju när Olle Landsell seglade den ärevördiga Goodwin II - ja han tog den ju på en fraktbåt en avsevärd väg för att slippa segla en ren transportsräcka - mot sydliga nejder.

 

Men samma gäller ju för den boken som alla andra böcker - den går att beställa på biblioteket.

 

Vill man äga ett eget ex är det väl anikvariat eller loppmarknader/Tradera/Blocket som gäller.

 

post-106994-0-80585200-1489817227_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag tar chansen att gratulera! Må lycka och välgång följa er på färden!

 

Havfidra är ju en kompetent liten båt med många spännande resor bakom sig. Olle Landsell har ju redan omnämnts, och jag gissar att du hittat till Magnus Reslow som skrivit här på sidan ibland. Har du inte gjort det rekommenderar jag att du lyssnar på hans pod. Det finns ju också en kvinna (Kristina nånting?) som bott 10-25 år ombord på sin fidra. Det finns något gammalt reportage om henne i en På Kryss har jag för mig.

 

Man ska väl heller inte glömma att två Havsfidror deltagit i OSTAR (ensamkappsegling över Atlanten) när det begav sig.

 

Kul att det bli verklighet av planerna! Uppdatera gärna här då och då så man får höra hur det går.

 

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag vill gratulera till köpet. Skulle vara ganska noga med att kolla masten som du skrev var av trä. Kolla infästningar och annat där metall går in i trät. Borde vara svagaste länken på en annars trygg båt.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade trämast med betoning på hade. Den sprack. Som så mycket annat som limmades med fenolhartslim typ Cascofen så släpper det med tiden. Masten var gjord som en låda. Först tänkte jag såg upp masten och limma om med epoxi. Det ska funka, allt trä var friskt. Men jag fick tag på en aluminiummast med segel och rulle istället.

Annars är det inget fel på trämast, lite tyngre bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag tar chansen att gratulera! Må lycka och välgång följa er på färden!

 

Havfidra är ju en kompetent liten båt med många spännande resor bakom sig. Olle Landsell har ju redan omnämnts, och jag gissar att du hittat till Magnus Reslow som skrivit här på sidan ibland. Har du inte gjort det rekommenderar jag att du lyssnar på hans pod. Det finns ju också en kvinna (Kristina nånting?) som bott 10-25 år ombord på sin fidra. Det finns något gammalt reportage om henne i en På Kryss har jag för mig.

 

 

 

Kristina Karström heter hon och seglade havsfidran Arkis. Bor idag i Nordnorge

 

 

 

Man ska väl heller inte glömma att två Havsfidror deltagit i OSTAR (ensamkappsegling över Atlanten) när det begav sig.

 

 

 

Bertil Enbom med sin havsfidra Fione, kom i mål som 13;e båt tidsmässigt, men som andra båt i handikappseglingen, på tiden 40 dygn 14 timmar och 13 minuter. Dvs ungefär samma tid som Chichester hade i den första seglingen, fast då med en mer än dubbelt så lång båt. 

 

Den andre Svenska deltagaren var Åke Mattson som också seglade en havsfidra, Goodwin II, som byggts speciellt för denna segling. Åke  fick läck på en vattentank och fick vatten nedsläppt från ett flygplan. När han kom i mål fick han reda på att han diskvalificerats för att han tagit emot hjälpen.

På väg hem till Sverige skulle han segla via Grönland tillsammans med två vänner Henry Atterby och Björn Nylander. De blev kraftigt försenade pga utrustning som inte kom fram, vilket ledde till att Henry var tvungen att hoppa av. Björn seglade med till Grönland där han mönstrade av. Åkes försök att segla från Grönland slutade med näst in till katastrof, men han klarade sig och blev bärgad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för gratulationerna! 

Jag har inte varit inne på maringuiden på ett tag nu. Har jobbat häcken av mig och haft det allmänt sönderstressat så nu är jag en lycklig man som går på ledighet imorgon! :) Har tänkt på er och den tacksamhet jag känner för alla goda råd! 

 

Äntligen kan jag helhjärtat jobba med båten! Dom tre dagar jag varit ledig senaste månaden har jag varit på båten och gått loss!  ;)

Båten var isolerad och täckt med vad som mest liknande tvättlappar för babyrumpor och galon. Under det satt en illaluktande svartmöglig limrest som jag kände mig tvungen att ta bort. När jag slitit loss all isolering (sex sopsäckar) så har jag köpt nylonrondeller skyddsmask med partikelfilter och skyddsglasögon (simglasögon). Slipade bort limrester och annat snusk från väggarna. Det blev så jäkla mkt damm att jag köpt en kärcher grovdammsugare så att jag inte avlider vid fortsatt slipning.

 

Vilket himla jobb det är! Roligt men tidskrävande. Beställde självhäftande armaflex 10mm som jag ska he på väggarna i förpiken. Kommer måla delar av taket i salongen och isolera sidorna. Kommer ta lång tid men ack så givande. :)

 

Jag ska försöka gå igång hemsidan och bloggen inom två veckor, ska bli väldigt roligt! Kommer levera dagliga uppdateringar fr.o.m. 1 maj! 

 

Någon som har tips på bra färg för att måla direkt på plasten på båttaket (inuti båten)? Ska jag köra någon våtrumsfärg eller tvåkomponentsfärg?  (har köpt ett filter för organiska och oorganiska gaser som jag hoppas skyddar).

Tänkte tvätta hela båten invändigt med klorin innan dess. Bra eller dålig ide? 

Ha det gott MG:are 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Båten var isolerad och täckt med vad som mest liknande tvättlappar för babyrumpor och galon."

 

En perfekt beskrivning på ett material som var alltför vanligt i hembyggda båtar. Åsynen av detta förskräcklig material gör mig illamående med tanke på allt fusk det har dolt.

Liggunderlag är en lågprisvariant till Armaflex. ÖoB är en bra leverantör av liggunderlag till bra pris och ibland i skojiga färger. Jag hade nog satt sådant på övriga ytor, det går oslagbart snabbt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för gratulationerna!

Jag har inte varit inne på maringuiden på ett tag nu. Har jobbat häcken av mig och haft det allmänt sönderstressat så nu är jag en lycklig man som går på ledighet imorgon! :) Har tänkt på er och den tacksamhet jag känner för alla goda råd!

 

Äntligen kan jag helhjärtat jobba med båten! Dom tre dagar jag varit ledig senaste månaden har jag varit på båten och gått loss! ;)

 

Båten var isolerad och täckt med vad som mest liknande tvättlappar för babyrumpor och galon. Under det satt en illaluktande svartmöglig limrest som jag kände mig tvungen att ta bort. När jag slitit loss all isolering (sex sopsäckar) så har jag köpt nylonrondeller skyddsmask med partikelfilter och skyddsglasögon (simglasögon). Slipade bort limrester och annat snusk från väggarna. Det blev så jäkla mkt damm att jag köpt en kärcher grovdammsugare så att jag inte avlider vid fortsatt slipning.

 

Vilket himla jobb det är! Roligt men tidskrävande. Beställde självhäftande armaflex 10mm som jag ska he på väggarna i förpiken. Kommer måla delar av taket i salongen och isolera sidorna. Kommer ta lång tid men ack så givande. :)

 

Jag ska försöka gå igång hemsidan och bloggen inom två veckor, ska bli väldigt roligt! Kommer levera dagliga uppdateringar fr.o.m. 1 maj!

 

Någon som har tips på bra färg för att måla direkt på plasten på båttaket (inuti båten)? Ska jag köra någon våtrumsfärg eller tvåkomponentsfärg? (har köpt ett filter för organiska och oorganiska gaser som jag hoppas skyddar).

Tänkte tvätta hela båten invändigt med klorin innan dess. Bra eller dålig ide?

Ha det gott MG:are

Jag målade insidan på förluckan 2004 med vanlig plastfärg köpt i en vanlig färgaffär. Jag talade om vad jag skulle ha färgen till, sedan fick jag en burk som jag numer har glömt namnet på. Det behövs inte någon färg med båt i namnet. Köp vanlig färg för plast som ska användas inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Bhemac, hehe ja. Båten är byggd på Fisksätra men det har varit något hemmapulare där under vad jag tror är sjuttiotalet och "förbättrat" båten. :)

Har spanat på liggunderlag med slutna celler och tänkte skicka in det på några platser i båten där utseendet inte är lika viktigt. Jag hoppas att armaflexen räcker till mer än bara förpiken!

 

@Vega1959: Tack, det ska jag göra, får dyka in i någon färgbutik imorgon. :) 

Vad tror ni om att tvätta ren insidan av båten med klorin,utspätt 1 till fyra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hela min Storfidra är isolerad med grått liggunderlag som sedan är klätt med grön nålfiltmatta. Låter lite märkligt men det är riktigt snyggt och väldigt slitstarkt.

Redigerad av Jesper-Visby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hela min Storfidra är isolerad med grått liggunderlag som sedan är klätt med grön nålfiltmatta. Låter lite märkligt men det är riktigt snyggt och väldigt slitstarkt.

post-76326-0-04722000-1492110735_thumb.jpg

Redigerad av Jesper-Visby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klorin har man väl för att döda bakterier och bleka mögelprickar. Vad är det du vill tvätta bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@AndW: Mellan isoleringen och plasten finns det en del mögel, tänkte försöka ha ihjäl svamparna med det. Men kanske ska börja med att bara köra yes för grovrengöring och sedan marinera svamparna i ättika? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@AndW: Mellan isoleringen och plasten finns det en del mögel, tänkte försöka ha ihjäl svamparna med det. Men kanske ska börja med att bara köra yes för grovrengöring och sedan marinera svamparna i ättika? :)

Ett alternativ är att hyra eller köpa en ozongenerator, den tar effektivt bort mögelsporerna. Efter detta luktar det bara rent. Eller när du som liten körde elektriskt tåg. Nostalagin får man på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...