Jump to content
Sunday 18 April 2021
pentaracer

Princess V42 VP D6 tips och trix

Recommended Posts

 

Ja verkligen, perfekt med nordvästlig vind, nu blir man ju nästan helt euforisk

Du får nog en kalastur. Var hämtar du båten? Om den inte köps med fulla tankar har jag tips på bra sjömack. Blir väl några 100-tals liter till Kalmar....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till nya båten!

 

Lägg gärna in bilder på jungfruturen.

 

 

Absolut! Så fort nycklarna är mina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis! Alltid grymt kul när man hittat nåt man vill ha och affären äntligen går i lås:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha imorgon onsdag är det besiktning av båten, något speciellt jag bör titta på som inte är med i tråden? Tänkte mest se över att slangar inte är spruckna, att motorn levererar och allt funkar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis

 

Jag hade nog tagit in en erkänt duktig pentamek som känner till och vet vad som varit strul med D6 och DPH

Även koppla upp dator för att se hur motorererna är körda, tidigare felkoder mm

 

Besiktningsmän ger jag inte mycket för när det kommer till motorer och teknik

 

Lycka till

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis

 

Jag hade nog tagit in en erkänt duktig pentamek som känner till och vet vad som varit strul med D6 och DPH

Även koppla upp dator för att se hur motorererna är körda, tidigare felkoder mm

 

Besiktningsmän ger jag inte mycket för när det kommer till motorer och teknik

 

Lycka till

 

Det var väl min tanke men de jag fått tag på börjar se luckor till hösten, så jag får väl lita på min kunskap och alla tips jag fått här såklart!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som vanligt kolla läckage. Kör motorer varna kolla att temp ligger stabilt på ca 85 grader. Kan dock sjunka något vid tomgångskörning. Motorerna är synkade i varvtal från ca 800rpm till ca 3000 RPM så i detta intervallet får du inte ut något intressant.. Kolla max varv, ca 3500rpm. Båda motorer bör ligga någorlunda exakt. Sedan kolla så alla barnsjukdomar är åtgärdat. Lycka till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet?

 

 

Det är soppan så man kan se när den tar slut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet?

 

Det är soppan så man kan se när den tar slut :)

:) Och när du kommer upp emot 3000 rpm och turbon börjar vina sådär extra muntert på högre frekvens, då är det riktigt härligt drag i de där soppakokarna. Grattis till båten!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla glada

 

Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram??

2018-01-12_19_14_14.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan, pentaracer säger:

Hej alla glada

 

Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram??

2018-01-12_19_14_14.jpg

Ajdå, hög tid att byta.. Motorerna måste fram mest för att få fysisk plats, skall dock gå att lossa röret om plats finns i sidled, vilket det oftast inte gör vid dubbel installation. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dreven var täta men det hade börjat korrigera på utsidan ev det nedre packhuset, ville gärna kolla hur det ser ut på insidan. Packningen har ju endast en liten ”läpp” som ligger mot insidan av huset, börjar det korrigera där så kommer vatten att kunna sippra in.

 

 

På bild 2 ser man hur det har korrigerat mot tätningen.

 

 

83F98700-CD0B-461C-9371-0610A56ABFAD.jpeg

F7A9CA8F-ED37-4496-844A-D8BED40AD1F0.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom var målade när jag köpte dem, har faktiskt funderat på varför. Jag har ju läst en hel del om kaviationsskador på dessa, kanske är de spacklade och övermålade, ingen aning än. Tänkte blästra av dem senare och se hur de ser ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har beställt nya bockhorn till båda motorena, finns som en sats, 4400 kr st. Måste dock flytta fram motorerna, funderar på om jag ska bygga en flyttbar fixtur inne i motorutrymmet eller använda någon av våra maskiner att lyfta med. Nya bockhornen har ju dessutom en anod.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-01-12 på 19:44, pentaracer säger:

Hej alla glada

 

Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram??

2018-01-12_19_14_14.jpg

Hej, det ser ut att vara dom gamla powertrimslangarna också. Byt dom samtidigt och se till att en lågfriktionskabel är monterad till växeln. Detta är mycket lättare då motorerna är framflyttade.

Om du ligger i Kalmar bör du enligt rekommendationerna ha aluminium anoder på drev, sköld och i avgashornet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir tillverkning av ett verktyg som flyttar fram motorerna, lite avbrott i verksamheten just nu då en tråk-bult gått av inne i trumpeten. Tror du att det är de gamla trimslangarna? De ser ganska oförstörda ut?

 

Har full förståelse för att det kostar plenty kosing att lämna in en båt i denna storleken med D6 för service. Det tar massor av tid och det är många saker som måste kollas upp/bytas varje år. Jag gör det gärna själv eftersom jag tycker det är roligt och är sjukt nyfiken på hur allt fungerar.

 

Skulle jag lämnat bort allt detta så hade det kostat massor. Just nu är väl servicepryttlar uppe i runt 30k i bara material.

 

ScreenHunter_1908 Jan. 17 23.17.jpg

ScreenHunter_1911 Jan. 19 16.11.jpg

Edited by pentaracer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det är dom gamla. Däremot så är åtminstonde den ena wiren lågfriktion. VPs heter Xact. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ena bockhornet borta, kändes som att det var dags. Någon som har någon info om dessa powertrim och styrslangar? De ser helt nya ut, inte en tillstymmelse till skada eller bubbla någonstans så det känns lite overkill att byta dem.

 

 

ScreenHunter_94 Mar. 26 12.44.jpg

ScreenHunter_93 Mar. 26 12.43.jpg

ScreenHunter_92 Mar. 26 12.43.jpg

ScreenHunter_91 Mar. 26 12.43.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy