Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
pentaracer

Princess V42 VP D6 tips och trix

Rekommendera Poster

 

Ja verkligen, perfekt med nordvästlig vind, nu blir man ju nästan helt euforisk

Du får nog en kalastur. Var hämtar du båten? Om den inte köps med fulla tankar har jag tips på bra sjömack. Blir väl några 100-tals liter till Kalmar....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten!

 

Lägg gärna in bilder på jungfruturen.

 

 

Absolut! Så fort nycklarna är mina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Alltid grymt kul när man hittat nåt man vill ha och affären äntligen går i lås:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha imorgon onsdag är det besiktning av båten, något speciellt jag bör titta på som inte är med i tråden? Tänkte mest se över att slangar inte är spruckna, att motorn levererar och allt funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis

 

Jag hade nog tagit in en erkänt duktig pentamek som känner till och vet vad som varit strul med D6 och DPH

Även koppla upp dator för att se hur motorererna är körda, tidigare felkoder mm

 

Besiktningsmän ger jag inte mycket för när det kommer till motorer och teknik

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis

 

Jag hade nog tagit in en erkänt duktig pentamek som känner till och vet vad som varit strul med D6 och DPH

Även koppla upp dator för att se hur motorererna är körda, tidigare felkoder mm

 

Besiktningsmän ger jag inte mycket för när det kommer till motorer och teknik

 

Lycka till

 

Det var väl min tanke men de jag fått tag på börjar se luckor till hösten, så jag får väl lita på min kunskap och alla tips jag fått här såklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt kolla läckage. Kör motorer varna kolla att temp ligger stabilt på ca 85 grader. Kan dock sjunka något vid tomgångskörning. Motorerna är synkade i varvtal från ca 800rpm till ca 3000 RPM så i detta intervallet får du inte ut något intressant.. Kolla max varv, ca 3500rpm. Båda motorer bör ligga någorlunda exakt. Sedan kolla så alla barnsjukdomar är åtgärdat. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar lite sköna bilder på motorer så här kommer en uppstart:

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet?

 

 

Det är soppan så man kan se när den tar slut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet?

 

Det är soppan så man kan se när den tar slut :)

:) Och när du kommer upp emot 3000 rpm och turbon börjar vina sådär extra muntert på högre frekvens, då är det riktigt härligt drag i de där soppakokarna. Grattis till båten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada

 

Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram??

2018-01-12_19_14_14.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, pentaracer säger:

Hej alla glada

 

Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram??

2018-01-12_19_14_14.jpg

Ajdå, hög tid att byta.. Motorerna måste fram mest för att få fysisk plats, skall dock gå att lossa röret om plats finns i sidled, vilket det oftast inte gör vid dubbel installation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dreven var täta men det hade börjat korrigera på utsidan ev det nedre packhuset, ville gärna kolla hur det ser ut på insidan. Packningen har ju endast en liten ”läpp” som ligger mot insidan av huset, börjar det korrigera där så kommer vatten att kunna sippra in.

 

 

På bild 2 ser man hur det har korrigerat mot tätningen.

 

 

83F98700-CD0B-461C-9371-0610A56ABFAD.jpeg

F7A9CA8F-ED37-4496-844A-D8BED40AD1F0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom var målade när jag köpte dem, har faktiskt funderat på varför. Jag har ju läst en hel del om kaviationsskador på dessa, kanske är de spacklade och övermålade, ingen aning än. Tänkte blästra av dem senare och se hur de ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt nya bockhorn till båda motorena, finns som en sats, 4400 kr st. Måste dock flytta fram motorerna, funderar på om jag ska bygga en flyttbar fixtur inne i motorutrymmet eller använda någon av våra maskiner att lyfta med. Nya bockhornen har ju dessutom en anod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-12 på 19:44, pentaracer säger:

Hej alla glada

 

Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram??

2018-01-12_19_14_14.jpg

Hej, det ser ut att vara dom gamla powertrimslangarna också. Byt dom samtidigt och se till att en lågfriktionskabel är monterad till växeln. Detta är mycket lättare då motorerna är framflyttade.

Om du ligger i Kalmar bör du enligt rekommendationerna ha aluminium anoder på drev, sköld och i avgashornet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir tillverkning av ett verktyg som flyttar fram motorerna, lite avbrott i verksamheten just nu då en tråk-bult gått av inne i trumpeten. Tror du att det är de gamla trimslangarna? De ser ganska oförstörda ut?

 

Har full förståelse för att det kostar plenty kosing att lämna in en båt i denna storleken med D6 för service. Det tar massor av tid och det är många saker som måste kollas upp/bytas varje år. Jag gör det gärna själv eftersom jag tycker det är roligt och är sjukt nyfiken på hur allt fungerar.

 

Skulle jag lämnat bort allt detta så hade det kostat massor. Just nu är väl servicepryttlar uppe i runt 30k i bara material.

 

ScreenHunter_1908 Jan. 17 23.17.jpg

ScreenHunter_1911 Jan. 19 16.11.jpg

Redigerad av pentaracer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är dom gamla. Däremot så är åtminstonde den ena wiren lågfriktion. VPs heter Xact. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ena bockhornet borta, kändes som att det var dags. Någon som har någon info om dessa powertrim och styrslangar? De ser helt nya ut, inte en tillstymmelse till skada eller bubbla någonstans så det känns lite overkill att byta dem.

 

 

ScreenHunter_94 Mar. 26 12.44.jpg

ScreenHunter_93 Mar. 26 12.43.jpg

ScreenHunter_92 Mar. 26 12.43.jpg

ScreenHunter_91 Mar. 26 12.43.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...