Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pentaracer

Princess V42 VP D6 tips och trix

Rekommendera Poster

 

Apropå vad VP-service kostar så har en av de större varven i Stockholmsområdet sina listpriser publicerat på sin webbsida. Se här:

 

https://www.marindepan.se/batplats/vinterforvaring

 

(nej jag jobbar inte där)

 

Tittar man på deras prislista så är det ganska dyrt tycker jag nog. Och att montera dit ett VP-drev, 2300 kr, galet. Jämför med t ex Mercruiser-drev.

 

Det jag reagerade mest på var "hämtning och lämning vid egen brygga", 1820:- /h. Är det en advokat eller liknande som lämnar och hämtar båten då? Med tanke på timpriset..

 

 

Det jag hörde senast från här ute är att Ringens varv ligger på 2000kr/tim så de 1820kr/tim stämmer säkerligen bra då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullservice på tex Nord West 420 ligger tydligen på ca 160000kr/år hos Ringens Varv

Långedragsteknik ligger på samma pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Apropå vad VP-service kostar så har en av de större varven i Stockholmsområdet sina listpriser publicerat på sin webbsida. Se här:

 

https://www.marindepan.se/batplats/vinterforvaring

 

(nej jag jobbar inte där)

 

Tittar man på deras prislista så är det ganska dyrt tycker jag nog. Och att montera dit ett VP-drev, 2300 kr, galet. Jämför med t ex Mercruiser-drev.

 

Det jag reagerade mest på var "hämtning och lämning vid egen brygga", 1820:- /h. Är det en advokat eller liknande som lämnar och hämtar båten då? Med tanke på timpriset..

 

 

Det jag hörde senast från här ute är att Ringens varv ligger på 2000kr/tim så de 1820kr/tim stämmer säkerligen bra då

 

 

Ungefär dubbla timpriset mot vad jag betalar på hos ett mycket välrenommerat varv i Roslagen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

800 kr+moms per person och timme är väl inte helt orimligt iofs. Sen vill de vara minst två för säker hantering. Men visst, för nöjet att få köra båt borde det vara gratis kan man tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns 2005, en Volvo Penta med dålig komp. Blev omborrning, nya kolvar och så passade jag på att göra om toppen för blyfri bensin. Den gick fint efter renoveringen som jag har för mig gick på totalt 15 000kr + mitt egna arbete med att plocka isär, plocka ihop. Det var billigare förr! Kommer dock inte sakna motorljudet av den där aq130. Nu vill jag höra en Turbo kicka igång i en D6 istället!

 

 

 

post-60641-0-65000400-1489661253_thumb.jpg

post-60641-0-68117100-1489661257_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullservice på tex Nord West 420 ligger tydligen på ca 160000kr/år hos Ringens Varv

Långedragsteknik ligger på samma pengar

 

Sen när du räknat bort ca 90000 för varmhallsförvaring (brukar ligga runt 1500 x L x B+0,5), polering av hela båten (huvva om det är en flybridgevariant...), bottenmålning, andra kringtjänster osv så blir det ändå inte 35000 per motorinstallation i service. Menar bara att det är bra att hålla isär äpplen och päron. Servicen av D6 + DPH inklusive delar ligger säkert på drygt 15.000 per installation som på de andra "fin-varven". En KAD 44/300 + DPG är säkert billigare per installation, men inte våldsamt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är service? Anses olje och filterbyte som service, ja då är väll inte det många kronor.. Vad med impellerbyte?, drivremmar? Hydraulslangar? Styrkolvar? Anodes? Bara för att nämna några punkter som skall kontrolleras och bytes vid behov enligt serviceboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är service? Anses olje och filterbyte som service, ja då är väll inte det många kronor.. Vad med impellerbyte?, drivremmar? Hydraulslangar? Styrkolvar? Anodes? Bara för att nämna några punkter som skall kontrolleras och bytes vid behov enligt serviceboken.

 

Jag listade i inlägg 64 tidigare i tråden vad som, åtminstone för mig, är normal servicekostnad för en D6 utan kompressor med DPH. Självklart kan bytesbehov på saker som impeller och remmar variera mellan år, men det slår ju inte med 5-siffriga belopp. I in värld är väl service det du gör enligt regelbundna intervall.

 

Hydraulslangar och styrkolvar behöver ju inte bytas särskilt ofta, kan säkert gå i långt mer än 10 år. Hydraulslangarna var dock absolut dåliga på DPH-drevens tidiga generationer, och dessa har då antingen bytts på s.k. kampanj eller så har ägaren betalat för att få det gjort. Tror knappast det finns många slangar av den dåliga kvaliteten kvar därute, de har nog sprungit läck vid det här laget. Men självklart måste man kolla upp och ta med detta i kalkylen om man köper begagnad båt.

 

Drivremmen (en på denna motor à 730 kr) har jag bytt en gång 6 säsonger om jag minns rätt. Har en ny i reserv liggande ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är service? Anses olje och filterbyte som service, ja då är väll inte det många kronor.. Vad med impellerbyte?, drivremmar? Hydraulslangar? Styrkolvar? Anodes? Bara för att nämna några punkter som skall kontrolleras och bytes vid behov enligt serviceboken.

 

Jag listade i inlägg 64 tidigare i tråden vad som, åtminstone för mig, är normal servicekostnad för en D6 utan kompressor med DPH. Självklart kan bytesbehov på saker som impeller och remmar variera mellan år, men det slår ju inte med 5-siffriga belopp. I in värld är väl service det du gör enligt regelbundna intervall.

 

Hydraulslangar och styrkolvar behöver ju inte bytas särskilt ofta, kan säkert gå i långt mer än 10 år. Hydraulslangarna var dock absolut dåliga på DPH-drevens tidiga generationer, och dessa har då antingen bytts på s.k. kampanj eller så har ägaren betalat för att få det gjort. Tror knappast det finns många slangar av den dåliga kvaliteten kvar därute, de har nog sprungit läck vid det här laget. Men självklart måste man kolla upp och ta med detta i kalkylen om man köper begagnad båt.

 

Drivremmen (en på denna motor à 730 kr) har jag bytt en gång 6 säsonger om jag minns rätt. Har en ny i reserv liggande ombord.

 

 

-ArneRadar-

 

Har du spänn-verktyget för drivremmen med i båten?

Vet du var kan man få tag i detta verktyg, förutom hos Penta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, jag har en kraftig momentnyckel som jag köpte på Clas Ohlson. Har spännt remmen många gånger.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arneradar, du är jo en hyvens kille som spänner dina remmar själv, många gånger tom.. Tänk på henne med tummen mitt i handen som får ringa VP service killen "många gånger" a 2000 kronor i timman för att spänna några remmar, är det service?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arneradar, du är jo en hyvens kille som spänner dina remmar själv, många gånger tom.. Tänk på henne med tummen mitt i handen som får ringa VP service killen "många gånger" a 2000 kronor i timman för att spänna några remmar, är det service?

 Ja du. Vad svarar man på det?

 

Den säsongen det blev många gånger var när det egentligen var dags att byta remmen. Tror servicekillen hade kommit och gjort just detta, så att han med tummen mitt i handen åkt på detta en gång istället för flera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, lite olika typer av båtmänniskor här, försöker spalta upp det lite.

 

Typ 1

Lämnar nyckeln i låset på båten på hösten, startar den igen på våren.

Då har ett varv varit och hämtat den, lagrat den under vintern, servat allt.

 

Typ 2

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Lägger i den efter egen städning på våren.

Då har en servicekille varit där och gjort service enligt serviceboken

 

Typ 3

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken det som går. Lägger i den efter egen städning på våren.

Då har en servicekille varit där och gjort service på de delar som kräver specialverktyg

 

Typ 4

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken, använder specialverktyg där det krävs som båtägaren själv tillverkat.

Då har en servicekille inte gjort nåt alls.

 

Typ 5

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken, använder specialverktyg där det krävs som båtägaren själv tillverkat. Planar toppen, trimmar motorn, gör mätningar. Programmerar ett eget protokoll som ökar prestandan i motorn. Tar ur motorerna varje år, vartannat för att testa i sin egna motorbänk. Kollar kompet, bygger om, bygger till.

Då har en servicekille varit och frågat hela våren hur man gör saker samt köpt några specialverktyg som är bättre en Pentas egna.

 

 

Jag är väl typ 4,5, billigast är säkert att vara typ 2-3 om man värderar sin egen tid.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, lite olika typer av båtmänniskor här, försöker spalta upp det lite.

 

Typ 1

Lämnar nyckeln i låset på båten på hösten, startar den igen på våren.

Då har ett varv varit och hämtat den, lagrat den under vintern, servat allt.

 

Typ 2

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Lägger i den efter egen städning på våren.

Då har en servicekille varit där och gjort service enligt serviceboken

 

Typ 3

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken det som går. Lägger i den efter egen städning på våren.

Då har en servicekille varit där och gjort service på de delar som kräver specialverktyg

 

Typ 4

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken, använder specialverktyg där det krävs som båtägaren själv tillverkat.

Då har en servicekille inte gjort nåt alls.

 

Typ 5

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken, använder specialverktyg där det krävs som båtägaren själv tillverkat. Planar toppen, trimmar motorn, gör mätningar. Programmerar ett eget protokoll som ökar prestandan i motorn. Tar ur motorerna varje år, vartannat för att testa i sin egna motorbänk. Kollar kompet, bygger om, bygger till.

Då har en servicekille varit och frågat hela våren hur man gör saker samt köpt några specialverktyg som är bättre en Pentas egna.

 

 

Jag är väl typ 4,5, billigast är säkert att vara typ 2-3 om man värderar sin egen tid.

 

Jag är helt klart typ 3. Gör det jag kan och skall och låter en servicetekniker med specialverktyg ta det jag inte orkar med. Vill man så kan man lägga dyra pengar på verktyg för att göra ett jobb var femte år men då är det lika bra att leja bort det till en mekaniker med bra rykte och erfarenhet av denna oftast relativt kritiska service. Då har man garanti på jobbet.

 

Att inte räkna in lyft av båten i kostnaden som jag skrev ovan är ju helt självklart (ej svar till Pentaracer) .

Det är inte kostnaden att ha en D6 eller Detroitdiesel att lyfta båten för polering etc. Kostnaden för motorn är den regelbundna service som skall göras varje år eller med regelbunden intervall.

Som någon också skrev och som jag även poängterade, så är det barnsjukdomar som skall ha åtgärdats eller skall åtgärdats, och om de inte är gjorda (vid köp av beg båt utan Penta-garanti) så är det vissa kostnader involverade men detta är inte service.

Det man då letar efter är en båt där dessa är åtgärdade helt eller delvis eller inte är berörda av felet (så som jag gjorde och tog de sista sakerna själv till en rimlig kostnad).

 

Att vinterförvara en 46-fotare med flybridge kostar självklart mer än att vinterförvara en 33-fotare med samma motorkonfiguration. Det har ju ingenting med motorerna att göra. Att inomhusförvara och serva en 46-fotare utan motorer installerade kostar nog mer än en 33a med dubbla D6/DP-H....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fullservice kostar är inte så konstigt. Jag pratade med en polerare som sa att man får räkna med 30-40 timmar om man skall polera en båt seriöst, bör göras var 3-4:e år eller så däremellan räcker det med ordentlig vaxning - om man sköter båten på sommaren, vilket inte alla gör. 

Sedan kommer övrig service, genomgång av system osv - det blir väldigt många timmar.

 

När det kommer till service på motorer så måste man inte göra allt varje år, man kan gott titta på intervaller. Är exempelvis inte luftfilter sotigt - varför byta? 

Olja och filter absolut, soppa filter, absolut, vevhusventilationsfilter - ja när dom är risiga. 

Om man prompt skall byta allt varje år ja då blir det lite dyrt, oaktat vad man har för motor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar letar letar!!!! Hittat en i England som kanske skulle funka men självklart skulle ju allt kännas enklare om jag hittar en på närmare håll.

 

Har börjat snegla lite på mkII men det blir nog en 04-05 nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, lite olika typer av båtmänniskor här, försöker spalta upp det lite.

 

Typ 1

Lämnar nyckeln i låset på båten på hösten, startar den igen på våren.

Då har ett varv varit och hämtat den, lagrat den under vintern, servat allt.

 

Typ 2

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Lägger i den efter egen städning på våren.

Då har en servicekille varit där och gjort service enligt serviceboken

 

Typ 3

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken det som går. Lägger i den efter egen städning på våren.

Då har en servicekille varit där och gjort service på de delar som kräver specialverktyg

 

Typ 4

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken, använder specialverktyg där det krävs som båtägaren själv tillverkat.

Då har en servicekille inte gjort nåt alls.

 

Typ 5

Ombesörjer upptagning av båten, plockar den ren från sånt som kan ta sig illa på vintern, tvättar av den. Gör servicen själv enligt serviceboken, använder specialverktyg där det krävs som båtägaren själv tillverkat. Planar toppen, trimmar motorn, gör mätningar. Programmerar ett eget protokoll som ökar prestandan i motorn. Tar ur motorerna varje år, vartannat för att testa i sin egna motorbänk. Kollar kompet, bygger om, bygger till.

Då har en servicekille varit och frågat hela våren hur man gör saker samt köpt några specialverktyg som är bättre en Pentas egna.

 

 

Jag är väl typ 4,5, billigast är säkert att vara typ 2-3 om man värderar sin egen tid.

 

Jag tror jag är 1.5

 

Kör båten till varvet och lämnar nyckeln, lägger halva budgeten på varmhallsförvaring. Låter varvet/auktoriserad VP mek ta hand om motor- och drevservice men jag polerar själv och fixar allt exteriört (tycker sådant är kul). Sedan ger jag klartecken för sjösättning. Smidigt... men kanske inte det billigaste.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat en med D6 motorer, dock är det den första versionen av D6, D6 310 A från 2004, Något speciellt man ska se över på denna första version?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de sitter dph drev på denna båt, tänk då på hydralslangarna till powertrim och tilt. Annars kan detta bli en kostsam historia.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de sitter dph drev på denna båt, tänk då på hydralslangarna till powertrim och tilt. Annars kan detta bli en kostsam historia.

Du tänker om de är i dåligt skick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om de sitter dph drev på denna båt, tänk då på hydralslangarna till powertrim och tilt. Annars kan detta bli en kostsam historia.

Du tänker om de är i dåligt skick?

 

 

Tror de flesta som har DPH fått byta sina slangar och ersättningsslangarna från Penta har vart samma skit(iaf tidigare)

Har det gått långt och man kört med lite vatten i kolvarna så drar det iväg ännu mer i kostnad om man också tvingas byta dessa

På vissa båtar så behöver nog motorn/motorerna ur/flyttas för att kunna byta slangar då de går hela vägen från kolven till trimpumpen

 

Jag vet en del som gått till slangfirma och pressat "riktiga" för att slippa byta i omgångar

Man kan ju hoppas att Penta har tagit fram bättre slangar nu

 

Finns nog mycket tips om du googlar. Har diskuterats här också

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71586-volvo-penta-trim-slangbyte/page-2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat en med D6 motorer, dock är det den första versionen av D6, D6 310 A från 2004, Något speciellt man ska se över på denna första version?

Kolla gärna med VP hur det numera är med möjlighet till utbyte av en motor. Tänker tex när det blir nödvändig med motorbyte.

310 motoren finns inte längre. Och vid behov av motorbyte finns det ingen kompatibel motor, vilket leder till byte av 2 motorer samtidigt. 

Kanske inte jättekul när det händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag hittat en med D6 motorer, dock är det den första versionen av D6, D6 310 A från 2004, Något speciellt man ska se över på denna första version?

Kolla gärna med VP hur det numera är med möjlighet till utbyte av en motor. Tänker tex när det blir nödvändig med motorbyte.

310 motoren finns inte längre. Och vid behov av motorbyte finns det ingen kompatibel motor, vilket leder till byte av 2 motorer samtidigt. 

Kanske inte jättekul när det händer.

 

 

Är utgångna motormodeller ett VP-problem? Gäller inte samma sak om det sitter Detroitare i båten?

 

För VP finns ju i alla fall inbytesbanken www.inbytesbanken.com Där varv lägger upp bl.a begagnade och renoverade motorer av äldre utgåvor till försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag hittat en med D6 motorer, dock är det den första versionen av D6, D6 310 A från 2004, Något speciellt man ska se över på denna första version?

Kolla gärna med VP hur det numera är med möjlighet till utbyte av en motor. Tänker tex när det blir nödvändig med motorbyte.

310 motoren finns inte längre. Och vid behov av motorbyte finns det ingen kompatibel motor, vilket leder till byte av 2 motorer samtidigt.

Kanske inte jättekul när det händer.

Men det är väl samma block i alla D6 motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu har jag hittat en med D6 motorer, dock är det den första versionen av D6, D6 310 A från 2004, Något speciellt man ska se över på denna första version?

Kolla gärna med VP hur det numera är med möjlighet till utbyte av en motor. Tänker tex när det blir nödvändig med motorbyte.

310 motoren finns inte längre. Och vid behov av motorbyte finns det ingen kompatibel motor, vilket leder till byte av 2 motorer samtidigt.

Kanske inte jättekul när det händer.

Men det är väl samma block i alla D6 motorer?

 

Blocken går inte att renovera. Det finns inga överdimensionerade kolvar. vilket betyder att man i princip måste byta motor vid haveri. Då hjälper det inte mycket med ett block. Problemet så långt jag förstår, handlar om elektronisk kompatibilitet. Möjligt det går att köpa en ny 350 eller 370 motor, men  då har du kompressor drivna motorer som ändå inte funkar med din gamla motors elektronik, som tex gas/växel reglage etc. Sedan kan man säkert kolla  beg marknaden för sådana motorer givetvis.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu har jag hittat en med D6 motorer, dock är det den första versionen av D6, D6 310 A från 2004, Något speciellt man ska se över på denna första version?

Kolla gärna med VP hur det numera är med möjlighet till utbyte av en motor. Tänker tex när det blir nödvändig med motorbyte.

310 motoren finns inte längre. Och vid behov av motorbyte finns det ingen kompatibel motor, vilket leder till byte av 2 motorer samtidigt. 

Kanske inte jättekul när det händer.

 

 

Är utgångna motormodeller ett VP-problem? Gäller inte samma sak om det sitter Detroitare i båten?

 

 

För VP finns ju i alla fall inbytesbanken www.inbytesbanken.com Där varv lägger upp bl.a begagnade och renoverade motorer av äldre utgåvor till försäljning.

 

Och till Arne utan Radar kan jag bara säga att Detroit Dieslar kan jag inget om, men kul om det går att byta dom med när det skiter sig..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Nu har jag hittat en med D6 motorer, dock är det den första versionen av D6, D6 310 A från 2004, Något speciellt man ska se över på denna första version?

Kolla gärna med VP hur det numera är med möjlighet till utbyte av en motor. Tänker tex när det blir nödvändig med motorbyte.

310 motoren finns inte längre. Och vid behov av motorbyte finns det ingen kompatibel motor, vilket leder till byte av 2 motorer samtidigt.

Kanske inte jättekul när det händer.

Men det är väl samma block i alla D6 motorer?

 

Blocken går inte att renovera. Det finns inga överdimensionerade kolvar. vilket betyder att man i princip måste byta motor vid haveri. Då hjälper det inte mycket med ett block. Problemet så långt jag förstår, handlar om elektronisk kompatibilitet. Möjligt det går att köpa en ny 350 eller 370 motor, men då har du kompressor drivna motorer som ändå inte funkar med din gamla motors elektronik, som tex gas/växel reglage etc. Sedan kan man säkert kolla beg marknaden för sådana motorer givetvis.

Fast D6-330 som ju är efterföljaren till D6-310 har ju inte heller kompressor. Inte heller motorerna utan kompressor för axeldrift (tidigare 280, nu 300)

 

350 (gammal och ersatt av) 370/400 och drev har kompressor. Sen finns andra varianter för axel och kompressor med upp till 435 hk.

 

Lite osäker på vad problemet egentligen är. Elektroniken lär nog följa med motorn, men reglage??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju helt otroligt, när börjar folk kränga sina båtar egentligen? Inte en enda V42 till salu på 3 månader, den jag kikade på var inte till salu.

 

Börjat kika på Bavaria...

Redigerad av pentaracer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ligger en najs 2009 i Frankrike å väntar på dig

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...