Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Går i köptankar på en nimbus 21dc

Någon som vet mått/höjd från botten till högsta punkt. Anledningen till att jag undrar är huvida möjligheten finns att få in båten på trailer genom garageporten, förstår att det hänger på trailerns utformning också. Även dollys är ju ett alternativ. Är det någon här som möjligen vet?

Har försökt söka runt på nätet efter info men ej hittat något.

 

Mvh Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan mäta ikväll när jag är hemma. Hör av mig senare

Uppskattas enormt !

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är 191cm upp till toppen av rutramen. Jag har en amatörbyggd båtupptagningsvagn som bygger ytterligare 40cm i höjd så jag skulle aldrig få in den. Beträffande längden får man lägga till ca 60cm som 290dp drevet bygger utöver de 21foten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt en riktigt bra båt!

Redigerad av HHurtig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är 191cm upp till toppen av rutramen. Jag har en amatörbyggd båtupptagningsvagn som bygger ytterligare 40cm i höjd så jag skulle aldrig få in den. Beträffande längden får man lägga till ca 60cm som 290dp drevet bygger utöver de 21foten.

Tusen tack för info, hmm det här kan bli tajt, är det omfattande att plocka av hela framrutan inför vinterförvaring? Gör ju hellre det och mys fixar inomhus under vintern än vårrustar i snålblåst 3 helger i rad :)

Då köper man ju en 30-40cm kan jag tänka mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En domkraft med hjul på varje sida bak med ett spännband emellan som håller ihop dem samt en tre,fyra rörbitar under kölen som den rullar på har jag använt några gånger.Då bör du klara porten om den är som min tvåmeter hög.Sedan kan man byta rören mot nått mjukare väl inne så har man en fin arbetshöjd på båten//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Båten är 191cm upp till toppen av rutramen. Jag har en amatörbyggd båtupptagningsvagn som bygger ytterligare 40cm i höjd så jag skulle aldrig få in den. Beträffande längden får man lägga till ca 60cm som 290dp drevet bygger utöver de 21foten.

Tusen tack för info, hmm det här kan bli tajt, är det omfattande att plocka av hela framrutan inför vinterförvaring? Gör ju hellre det och mys fixar inomhus under vintern än vårrustar i snålblåst 3 helger i rad :)

Då köper man ju en 30-40cm kan jag tänka mig?

Har aldrig monterat bort rutan men misstänker att det är en del jobb iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En domkraft med hjul på varje sida bak med ett spännband emellan som håller ihop dem samt en tre,fyra rörbitar under kölen som den rullar på har jag använt några gånger.Då bör du klara porten om den är som min tvåmeter hög.Sedan kan man byta rören mot nått mjukare väl inne så har man en fin arbetshöjd på båten//Thomas

Bra tips, dock låter det ganska läskigt för en som är ovan med en sån operation, men allt går ju, kanon med båten på backen med tanke på arbetshöjd som du säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars sitter rutramarna bara med de yttre skruvarna och vindrutan är trädd i sidorutornas bågar. Tar en halvtimme att ta bort och någon timme tillbaka (har precis bytt ruta på min).

 

 

Med vänlig hälsning,

 

 

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-02-14 vid 22:10 skrev Pentasus:

Annars sitter rutramarna bara med de yttre skruvarna och vindrutan är trädd i sidorutornas bågar. Tar en halvtimme att ta bort och någon timme tillbaka (har precis bytt ruta på min).

 

 

Med vänlig hälsning,

 

 

 

Martin

Martin, var fick du tag i rutan? Jag skulle behöva en ny till vindruta till en Nimbus 21 dc då glaset gått sönder.

mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla de bockar med hjul som de har i båthallar, dessa bygger knappt någon höjd alls.

 

att montera bort rutan varje år skulle jag inte ge mig på om den inte var designad för av och påmontage.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...