Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Salty

Boatwasher?

Rekommendera Poster

Hej

 

På båtmässan i Göteborg såg jag montern för Boatwasher.

 

Det verkar ju som det kommer fler och fler ställen att tvätta båten.

 

För tillfället funderar jag på om det kan vara ide att sluta måla min Dc och börja tvätta. (Ett helsike att åla sig under trailern för att slipa och måla, extremt tajt)

 

Håller till vid orust och undrar om det finns några som har erfarenhet om båttvätt istället för bottenfärg i detta område?

 

Vi har långt till båten och i mellanåt under säsongen kan det periodvis säkert dröja 2-3 veckor mellan utflykterna pga flera födelsedagar och liknande aktiviteter. Men i övrigt tror jag det blir ca 25-35 dagar i båten räknat från mitten av april till början på september.

 

Någon som kört utan bottenfärg och som ersatt med bottentvätt på västkusten som skulle vilja dela sina erfarenheter?

 

Vill ju inte få hela båten full med tulpaner...

 

Mvh

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu har så långa uppehåll mellan båtanvändardagrana, i Bohuslän... så tror jag nog inte du är hjälpt av en båttvätt, särskilt i slutet av juli och in i augusti, då växer havstulpanerna väldigt bra.

Det jag läst om angående dessa båttvättar på omålade skrov, är att man bör tvätta ofta, kanske varje vecka. Det är då havstulpanernas larver som sopas bort, när de väl fäst sig ordentligt krävs det väldigt mycket kraft i tvättanläggningen för att få bort dem.

Jag tror att det är bäst om du vill ha en omålad botten att du tar upp båten på trailern mellan turerna.

Ett annat sätt kan ju vara att ha båten förtöjd i mynningen av någon sötvattenförende å.

Sedan sätter sig inte alltid tulpanerna på släta och fria bottenytor, utan mest inne i skrymslen och vrår, ja i alla fall på min båt som används rätt ofta under "tulpanperioden".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Idag har jag färg ifrån biltema, självpolerande som jag hade tänkt ha kvar denna säsong då jag läst mig till att man kan få tvätta om man dyrt och heligt lovar att inte måla båten.

 

Nästkommande säsong var tanken att skrapa bort allt och göra nytt ifrån grunden.

 

Men blir lite osäker när jag vet att vi i vissa perioder blir borta några helger.

 

Skulle vara skönt att slippa slit och kladd...

Båten är drygt 8 meter så att att lyfta den på trailern är inte aktuellt då jag inte har tillgång till lämplig bil för detta.

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag fick nog uppfattningen att du hade en trailerbar båt.

Man kan ju fästa en roller på ett telskopskaft, om nu det skulle underlätta bottenmålning?

Finns det någon tvättanläggning i ditt närområde?

Jag kör också med Biltemas bottenfärg och tycker att den är bra, men min båt rör ju på sig i stort sett varje helg innan och efter semestersäsongen. Till förra säsongen hade jag inte fått tag i Biltemas färg, jag tror det var Hempel som målades på då, då fick jag kränga på mig våtdräkten i slutet av augusti och simma runt med en isskrapa och rensa givarna till loggarna och runt trimplanen där tulpanerna kolonialiserat sig i stora mängder.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där med måla med hjälp av skaft kan ju helt klart vara en idé att prova.

Båttvätt kommer var det verkar som att installeras i hemmahamnen (Vindön) vilket känns positivt.

 

Skulle ju vara skönt och slippa färgen av flera orsaker, men verkar vara få som provat på västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, om man dra nytta av det, jag hade lånat ut, eller snarare lämnat kvar en mindre gummibåt som låg vid kompisens landställe, Sundsandvik, bara ett stenkast från Vindön, den blev kvarglömd i vattnet en vecka i juli. Den bottnen var ju omålad... och där växte det bra, inte bara tulpaner utan och långa grönalger.

Men du kan ju själv experimentera genom att hänga ned olika föremål i vattnet, bäst är väl något som i material och form liknar en bit av en båtbotten. Under semestern på hemmabryggan har det hänt flera gånger att de fasta förtöjningarna ramlat i, eller så har någon medvetet sparkat i dem, och artrikedomen av mollusker och annat är ju ganska imponerande när man kommer hem och skall förtöja igen...

Jag är av den gammaldags och kanske miljöovänliga åsikten att båtar som används utefter Bohuskusten skall vara väl skyddade med ordentlig bottenfärg.

Sedan kan man undra vad det kostar att få botten tvättat i en båttvätt? och hur ofta då...

 

Tar båttvätten alla typer av skrov med olika vinklar? tar den segelbåtar?

Men du kan väl berätta, det är ju intressant i alla fall. Jag misstänker att kostnaden för bottenfärg vida understiger en säsongs klippkort på båttvätten, men det är ju å anda sidan en miljövinst.  Och så slipper man det kladdiga och ryggknäckande målerijobbet på våren.

-Jag funderar på om det är någon idé att späda färgen och försöka lägga på den med färgsprutan...?

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ligger nära Stockholm på ostkusten och här funkar det att tvätta 3 - 4 ggr per säsong. Priset på klubben är ca. 150:- kr per gång så det blir absolut billigare än den färg som går åt.

 

150:- kr är nog väldigt billigt och orsaken är att om klubben inte gär något åt gifterna från bottenfärgerna så riskerar man att åka på att sanera hela viken med 500 bryggplatser. Det är ju brukaren som har miljöansvaret.

 

Segelbåt funkar i stort sett lika bra som motorbåtar att tvätta. De moderna skroven blir helt rena, men äldre bulligare skrov får några mindre ytor (kanske en kvm totalt) där borstarna inte riktigt tar.

 

Rent Under har levererat "vår" tvätt, just den på bilderna faktiskt. Som du ser har den borstar nedåt också, som tar kölen. Tvätten är nu kompletterad med extra borstar för vattenlinjen.

 

De som tvättar gör det själva utan hjälp av någon särskild personal. Vi har ett medlemskort/tvättkort som man kan ladda i en automat på bryggan och sedan är det bara att tvätta vilken tid på dygnet som helst. Samma automat används för att betala gästhamnsavgift.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var oerhört billigt Mackey, bara att gratulera! ☺

 

Enkelbiljett verkar gå på drygt 800 kr...

http://www.boatwasher.se/biljett

 

Det är inte alls i närheten av kostnaden för färgen, jag hamnar på 2890 kr.

Har klarat mig på 1 burk om ca 500 kr. Resultatet har varit oerhört bra. Pga olycka låg båten helt still i vattnet ifrån juli tills början på september innan upptagning i somras. När den kom hem fanns det ingen påväxt alls vilket jag befarade vilket gör mig riktigt nöjd med färgen.

 

Men gillar idén med att slippa detta jobb med slipa och måla.

Men helt ärligt är jag bekymrad över påväxten... en tamp har ju hamnat i vattnet och det blev ju en hel del klet på den på bara några dagar. . .

 

Enligt det jag läst mig till så klarar den flera typer av skrov men inte läst annat än för min båt som hamnar runt 8 meter. Det går även att lägga till särskild tvätt av drev och akterspegel. Där sitter ju givare, trimplan som man inte vill ha sönder...

 

Samtidigt är ju drev och övriga funktioner något som jag vill hålla fritt ifrån påväxt, därav min nyfikenhet på hur övriga haft det i våra vatten...

 

Mvh

Salty

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror fler måste våga och försöka hitta alternativ till giftig bottenfärg. Min båt ligger i Vänern och våra problem med beväxning är oandligt mycket mindre än på Västkusten. Ändå målar de flesta.

När jag och en annan kille för 10 år sedan slutade bottenmåla så kom TV4 och gjorde repotage. Efter det berättade säkert halva hamnen för mig hur omöjligt det var, det visste de minsann! Vi får se sa jag, välkommen åter i höst.

När jag tog upp hade jag kanske lite mer skit än andra men rengöringen tog ungefär samma tid som för de som åkt omkring och spridit gift under sommaren.

Sen finns det självklart platser där man måste måla men prova ett år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Salty,

 

Vi hoppade över bottenmålning förra säsongen till förmån för den nyinstallerade Boawasher-anläggningen i Stenungsund. Sjösättning gjordes sent i april och första tvätt gjorde vi inte förrän mitten på juli (det var först då anläggningen invigdes).

 

Inför första tvätten hade vi tappat ca 7 knop (från toppfart på 28 knop). Dessa återfick vi genast efter tvättning. Nästa tvättning gjorde vi sedan i slutet av augusti, även då hade vi förlorat ca 7 knop.

 

Sammanfattningsvis skulle vi nog behövt tvätta 4 gånger istället för 2 under säsongen för att klara oss utan märkbar effektförslust. Det fanns ju iofs en del effekt kvar i den färg som målats på inför tidigare säsonger. Med omålat skrov tror jag det skulle behövas iaf 6 tvättar för en säsong som löper april-september som våran gjorde.

 

Inför denna säsong funderar vi på att lägga på en coating från Seaboost som är utvecklad just för borsttvättar. Den är giftfri, räcker för 6 säsonger per målning och gör det svårare för havstulpaner och annat att fästa. Dessutom utlovas att ev. växtlighet lossnar enklare vid bortsning. (http://www.seaboost.fi/seaboost-coatings/?lang=sv). Förhoppningsvis kommer detta göra att det även i fortsättningen räcker med tvättning 3-4 ggr per säsong.

 

/Bosse

 

Hej

På båtmässan i Göteborg såg jag montern för Boatwasher.

Det verkar ju som det kommer fler och fler ställen att tvätta båten.

För tillfället funderar jag på om det kan vara ide att sluta måla min Dc och börja tvätta. (Ett helsike att åla sig under trailern för att slipa och måla, extremt tajt)

Håller till vid orust och undrar om det finns några som har erfarenhet om båttvätt istället för bottenfärg i detta område?

Vi har långt till båten och i mellanåt under säsongen kan det periodvis säkert dröja 2-3 veckor mellan utflykterna pga flera födelsedagar och liknande aktiviteter. Men i övrigt tror jag det blir ca 25-35 dagar i båten räknat från mitten av april till början på september.

Någon som kört utan bottenfärg och som ersatt med bottentvätt på västkusten som skulle vilja dela sina erfarenheter?

Vill ju inte få hela båten full med tulpaner...

Mvh
Salty

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Salty,

 

Vi hoppade över bottenmålning förra säsongen till förmån för den nyinstallerade Boawasher-anläggningen i Stenungsund. Sjösättning gjordes sent i april och första tvätt gjorde vi inte förrän mitten på juli (det var först då anläggningen invigdes).

 

Inför första tvätten hade vi tappat ca 7 knop (från toppfart på 28 knop). Dessa återfick vi genast efter tvättning. Nästa tvättning gjorde vi sedan i slutet av augusti, även då hade vi förlorat ca 7 knop.

 

Sammanfattningsvis skulle vi nog behövt tvätta 4 gånger istället för 2 under säsongen för att klara oss utan märkbar effektförslust. Det fanns ju iofs en del effekt kvar i den färg som målats på inför tidigare säsonger. Med omålat skrov tror jag det skulle behövas iaf 6 tvättar för en säsong som löper april-september som våran gjorde.

 

Inför denna säsong funderar vi på att lägga på en coating från Seaboost som är utvecklad just för borsttvättar. Den är giftfri, räcker för 6 säsonger per målning och gör det svårare för havstulpaner och annat att fästa. Dessutom utlovas att ev. växtlighet lossnar enklare vid bortsning. (http://www.seaboost.fi/seaboost-coatings/?lang=sv). Förhoppningsvis kommer detta göra att det även i fortsättningen räcker med tvättning 3-4 ggr per säsong.

 

/Bosse

 

Hej

 

På båtmässan i Göteborg såg jag montern för Boatwasher.

 

Det verkar ju som det kommer fler och fler ställen att tvätta båten.

 

För tillfället funderar jag på om det kan vara ide att sluta måla min Dc och börja tvätta. (Ett helsike att åla sig under trailern för att slipa och måla, extremt tajt)

 

Håller till vid orust och undrar om det finns några som har erfarenhet om båttvätt istället för bottenfärg i detta område?

 

Vi har långt till båten och i mellanåt under säsongen kan det periodvis säkert dröja 2-3 veckor mellan utflykterna pga flera födelsedagar och liknande aktiviteter. Men i övrigt tror jag det blir ca 25-35 dagar i båten räknat från mitten av april till början på september.

 

Någon som kört utan bottenfärg och som ersatt med bottentvätt på västkusten som skulle vilja dela sina erfarenheter?

 

Vill ju inte få hela båten full med tulpaner...

 

Mvh

Salty

 

Hej och tack för dina erfarenheter!

 

Intressant tanke att du räknar med 4 tvättar/ säsong. Hur stor är din båt?

 

Något som jag funderade över var när jag läste att man bör tvätta 2-5 vecka. Det blir ofta om man då tittar på att genomföra kanske var 3'e.

Men känns ju positivt att höra om dina tankar att tvätta 4 gånger / säsong. Tiden för sjösättning/upptagning liknar ditt exempel.

 

Jag tror att det blir färg denna sommar och sen i för nästa år efter att fått mera referenser ifrån de som testat i vår hamn, köra på detta.

 

Såg färgen du länka till, kostade ju en slant för 8 meter båt. Men gillar idén om att den håller upp till 6 år.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör boatwasher. Ligger i Stockholm, Stocksund. Finns även tvätt där. Slutade måla båten för fyra år sedan. Sista två åren har jag kört med tvätten. Tvättar 4 gånger per år, den sista just innan jag tar upp båten.

Kan uppleva att jag tappar en knop eller två i toppfart, men då är det just innan tvätt.

 

Här så kostar engångsköp rätt mycket. Men årskort är billigt, sedan betalat klubben åter 50% av kostnaden, då det värnar miljön. Kostar mig ca 1500kr om året för en 7 meters båt.

 

Bekvämt. Rätt prisvärt, i mitt tycke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör boatwasher. Ligger i Stockholm, Stocksund. Finns även tvätt där. Slutade måla båten för fyra år sedan. Sista två åren har jag kört med tvätten. Tvättar 4 gånger per år, den sista just innan jag tar upp båten.

Kan uppleva att jag tappar en knop eller två i toppfart, men då är det just innan tvätt.

 

Här så kostar engångsköp rätt mycket. Men årskort är billigt, sedan betalat klubben åter 50% av kostnaden, då det värnar miljön. Kostar mig ca 1500kr om året för en 7 meters båt.

 

Bekvämt. Rätt prisvärt, i mitt tycke

Låter verkligen som ett mycket prisvärt alternativ.

Årskort i marinan enligt boatwasher ligger långt över kostnad för summan jag lägger på färg, tror det är 2890 kr. Men miljömässigt och slippa att krypa under för att skarpa och måla tilltalar mig.

 

Har dock läst om en del påväxt på västkusten som jag absolut inte vill drabbas av, men kommer verkligen att följa hur tvätten fungerar i vår hamn.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Salty,

 

Vår båt är strax över 7 meter.

Som jag skrev så fanns ju färg kvar på skrovet från tidigare säsonger och jag vet ju såklart inte hur mycket effekt den gav i somras, dock var det tydligt vid första tvätten att mycket av den färgen revs loss av borstarna - något som fick miljöhjärtat i mig att gråta en smula  :unsure:. Hoppas vi kan följa upp på den här tråden efter årets säsong Skulle vara spännande att höra hur det får för oss.

 

/Bosse

 

 

Hej Salty,

Vi hoppade över bottenmålning förra säsongen till förmån för den nyinstallerade Boawasher-anläggningen i Stenungsund. Sjösättning gjordes sent i april och första tvätt gjorde vi inte förrän mitten på juli (det var först då anläggningen invigdes).

Inför första tvätten hade vi tappat ca 7 knop (från toppfart på 28 knop). Dessa återfick vi genast efter tvättning. Nästa tvättning gjorde vi sedan i slutet av augusti, även då hade vi förlorat ca 7 knop.

Sammanfattningsvis skulle vi nog behövt tvätta 4 gånger istället för 2 under säsongen för att klara oss utan märkbar effektförslust. Det fanns ju iofs en del effekt kvar i den färg som målats på inför tidigare säsonger. Med omålat skrov tror jag det skulle behövas iaf 6 tvättar för en säsong som löper april-september som våran gjorde.

Inför denna säsong funderar vi på att lägga på en coating från Seaboost som är utvecklad just för borsttvättar. Den är giftfri, räcker för 6 säsonger per målning och gör det svårare för havstulpaner och annat att fästa. Dessutom utlovas att ev. växtlighet lossnar enklare vid bortsning. (http://www.seaboost.fi/seaboost-coatings/?lang=sv). Förhoppningsvis kommer detta göra att det även i fortsättningen räcker med tvättning 3-4 ggr per säsong.

/Bosse

Hej

På båtmässan i Göteborg såg jag montern för Boatwasher.

Det verkar ju som det kommer fler och fler ställen att tvätta båten.

För tillfället funderar jag på om det kan vara ide att sluta måla min Dc och börja tvätta. (Ett helsike att åla sig under trailern för att slipa och måla, extremt tajt)

Håller till vid orust och undrar om det finns några som har erfarenhet om båttvätt istället för bottenfärg i detta område?

Vi har långt till båten och i mellanåt under säsongen kan det periodvis säkert dröja 2-3 veckor mellan utflykterna pga flera födelsedagar och liknande aktiviteter. Men i övrigt tror jag det blir ca 25-35 dagar i båten räknat från mitten av april till början på september.

Någon som kört utan bottenfärg och som ersatt med bottentvätt på västkusten som skulle vilja dela sina erfarenheter?

Vill ju inte få hela båten full med tulpaner...

Mvh
Salty



Hej och tack för dina erfarenheter!

Intressant tanke att du räknar med 4 tvättar/ säsong. Hur stor är din båt?

Något som jag funderade över var när jag läste att man bör tvätta 2-5 vecka. Det blir ofta om man då tittar på att genomföra kanske var 3'e.
Men känns ju positivt att höra om dina tankar att tvätta 4 gånger / säsong. Tiden för sjösättning/upptagning liknar ditt exempel.

Jag tror att det blir färg denna sommar och sen i för nästa år efter att fått mera referenser ifrån de som testat i vår hamn, köra på detta.

Såg färgen du länka till, kostade ju en slant för 8 meter båt. Men gillar idén om att den håller upp till 6 år.

Med vänliga hälsningar
Salty

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Salty og Megalordon!

 

 

Mycket intressant diskussion om båtvättanläggningar här från ett år tillbaka. Jag bor i Stenungsund, har en Askeladden 705 Voyager och är också trött på att måla varje år. Jag tänker på att sluta med bottenfärg och tvätta båten i stellet. 

 

Vad var erfarenheten från 2017-säsongen jämfört med 2016-säsongen?  Hur ofta vill ni rekommendera att tvätta under sesongen? Och hur blev resultatet? 

 

Mvh,

Emil

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 25.2.2017 på 08:23, megalordon säger:

Hej igen Salty,

 

Vår båt är strax över 7 meter.

Som jag skrev så fanns ju färg kvar på skrovet från tidigare säsonger och jag vet ju såklart inte hur mycket effekt den gav i somras, dock var det tydligt vid första tvätten att mycket av den färgen revs loss av borstarna - något som fick miljöhjärtat i mig att gråta en smula  :unsure:. Hoppas vi kan följa upp på den här tråden efter årets säsong Skulle vara spännande att höra hur det får för oss.

 

/Bosse

 

 

 

Hej Salty og Megalordon!

 

Mycket intressant diskussion om båtvättanläggningar här från ett år tillbaka. Jag bor i Stenungsund, har en Askeladden 705 Voyager och är också trött på att måla varje år. Jag tänker på att sluta med bottenfärg och tvätta båten i stellet. 

 

Vad var erfarenheten från 2017-säsongen jämfört med 2016-säsongen?  Hur ofta vill ni rekommendera att tvätta under sesongen? Och hur blev resultatet? 

 

Mvh,

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Emil-79 säger:

 

Hej Salty og Megalordon!

 

Mycket intressant diskussion om båtvättanläggningar här från ett år tillbaka. Jag bor i Stenungsund, har en Askeladden 705 Voyager och är också trött på att måla varje år. Jag tänker på att sluta med bottenfärg och tvätta båten i stellet. 

 

Vad var erfarenheten från 2017-säsongen jämfört med 2016-säsongen?  Hur ofta vill ni rekommendera att tvätta under sesongen? Och hur blev resultatet? 

 

Mvh,

Emil

Hej

 

För säsongen 2017 blev det vanlig giftfärg ifrån biltema.

Tvättanläggningen på vindön blev inte installerad och är inte klar ännu.

Så jag kommer avvakta tills anläggningen är klar och då lär jag följanupp det närmare.

 

Efter säsongen 2017 hade jag lite påväxt på drevet. Har slipat och målat iår.

Själva båten klarade sig väldigt bra, så blir biltema färg igen.

 

Hoppas att tvättanläggningen står färdig till sommaren.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra om det är flera som prövar.

 

Det värsta som kan hända är att man inte tycker det funkar och då är det ju bara att återgå till bottenfärg. Inget blir förstört i sådan utsträckning att det inte går att återställa relativt enkelt.

 

Lycka till alla framåtsträvare som vågar pröva något nytt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag målade botten med västkustvarianten av VC17 det året då man gjort färgen i stort sett giftfri.

Jag vet inte om jag tycker att inget blev förstört. Hela botten fullständigt totalt full av havstulpaner.
Har aldrig haft det problemet tidigare trotts att jag kört med motsvarande färg under många år och på olika båtar.

Jag tror vi måste skilja väldigt mycket på västkust och Stockholmsperspektiv.

I Östersjön sätter sig havstulpanerna under en kort period. Det går ju tom attfå varning när havstulpanerna sätter sig.

 

Här på Västkusten sätter dom sig under en betydligt längre tidsperiod..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Jag målade botten med västkustvarianten av VC17 det året då man gjort färgen i stort sett giftfri.

Jag vet inte om jag tycker att inget blev förstört. Hela botten fullständigt totalt full av havstulpaner.
Har aldrig haft det problemet tidigare trotts att jag kört med motsvarande färg under många år och på olika båtar.

Hade jag råkat ut för detta trots användning enligt anvisningarna hade jag betraktat tillverkaren som bedragare, svartlistat för eget bruk och aldrig mer köpt något därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, trewq säger:

Hade jag råkat ut för detta trots användning enligt anvisningarna hade jag betraktat tillverkaren som bedragare, svartlistat för eget bruk och aldrig mer köpt något därifrån.

 

Fast jag är ganska övertygad om att dom följde anvisningarna från myndigheterna.

Det var debatt här på MG i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mackey säger:

Det värsta som kan hända är att man inte tycker det funkar och då är det ju bara att återgå till bottenfärg. Inget blir förstört i sådan utsträckning att det inte går att återställa relativt enkelt.

Man kan ju tänka sig att det blir så att en drös båtar slutar måla med giftig färg och börjar tvätta istället, och att det funkar i början. Efter en eller några säsonger har färgen borstats bort och beväxningen blir så grov och hastig att det inte längre fungerar att bara tvätta. Så de målar igen, och borstar då och då så färgen flyger. De vågar. De som vågade prova den kopparsvaga färgen under ett antal år visade ju sig vara de största miljöbovarna - det var väl därför man gick tillbaka. Som med blästringen. 

 

Jag är inte säker på att totala skadeverkningen blir mindre med borsttvätt på västkusten. Men det är väl bra att nån provar. Inte mer än så. Så värst mycket mod behövs knappast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Fast jag är ganska övertygad om att dom följde anvisningarna från myndigheterna.

Det var debatt här på MG i frågan.

Ingen ursäkt för att lura av båtägarna pengar för en icke fungerande produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de med plattbottnade motorbåtar, säkert 3/4 av alla båtar i Sverige, lär de där flytande dukarna funka bra nog. Resten är båtar med för djupa kölar (nästan alla segelbåtar) eller för konstiga bottenformer för att flytduk ska funka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Salty säger:

Hej

 

För säsongen 2017 blev det vanlig giftfärg ifrån biltema.

Tvättanläggningen på vindön blev inte installerad och är inte klar ännu.

Så jag kommer avvakta tills anläggningen är klar och då lär jag följanupp det närmare.

 

Efter säsongen 2017 hade jag lite påväxt på drevet. Har slipat och målat iår.

Själva båten klarade sig väldigt bra, så blir biltema färg igen.

 

Hoppas att tvättanläggningen står färdig till sommaren.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

 

Tack för ditt svar Salty. Då blir det spännande att se när anläggningen är på plats!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag målade botten med västkustvarianten av VC17 det året då man gjort färgen i stort sett giftfri.

Jag vet inte om jag tycker att inget blev förstört. Hela botten fullständigt totalt full av havstulpaner.
Har aldrig haft det problemet tidigare trotts att jag kört med motsvarande färg under många år och på olika båtar.

Jag tror vi måste skilja väldigt mycket på västkust och Stockholmsperspektiv.

I Östersjön sätter sig havstulpanerna under en kort period. Det går ju tom attfå varning när havstulpanerna sätter sig.

 

Här på Västkusten sätter dom sig under en betydligt längre tidsperiod..

Hej Thallatha,

 

Du sa att du målade med en giftfri färg och fick havstulipaner på botten. Tvättade du da också båten i en tvättanläggning jamnt under sommaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Emil-79 säger:
13 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag målade botten med västkustvarianten av VC17 det året då man gjort färgen i stort sett giftfri.

Jag vet inte om jag tycker att inget blev förstört. Hela botten fullständigt totalt full av havstulpaner.
Har aldrig haft det problemet tidigare trotts att jag kört med motsvarande färg under många år och på olika båtar.

Jag tror vi måste skilja väldigt mycket på västkust och Stockholmsperspektiv.

I Östersjön sätter sig havstulpanerna under en kort period. Det går ju tom attfå varning när havstulpanerna sätter sig.

 

Här på Västkusten sätter dom sig under en betydligt längre tidsperiod..

Hej Thallatha,

 

Du sa att du målade med en giftfri färg och fick havstulipaner på botten. Tvättade du da också båten i en tvättanläggning jamnt under sommaren? 

 

Jag sa inte att jag målade med en färg som skulle va giftfri:

Jag hade under flera åroch på flera  målat med VC17 av västkustkvallitet och det har under alla år fungerat bra. Ett år - det måste ha varit våren 2008 - kom det nya hårdare regler vad det gällde båtbottenfärger. Bottenmålade med den nya VC17 som var avsedd för västkusten. När jag tog upp båten 5 månader senare,var botten täckt av havstulpaner.

 

post-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg.ad1e360ab63fa95e0f831d33b4c4f766.jpg

Året innan hade jag bottenmålat med den gamla varianten av VC17 - västkustkvallitet - den som jag alltid målat med tidigare. Båten låg i sjön 11 månader. Nästan ingen beväxyning alls -mer än på propellern.

Tvättanläggningar fanns definitivt inte i mina hemmafarvattnen 2008. Det har vist öppnat en på Smögen i fjol som håller öppet nägra få månader under högsommaren. Sen måste man ju ändå ta på land för att göra ren propellern.

På tal om det - är det nån som vill ha en Storfidra - utan motor - och botten till övervägande delen nedslipad för epoxybehandling.

 

post-53310-0-83795000-1396540976.jpg.93803c909ba6ee40e8e6e749eae22e25.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Thallatha säger:

....

Jag tror vi måste skilja väldigt mycket på västkust och Stockholmsperspektiv.

I Östersjön sätter sig havstulpanerna under en kort period. Det går ju tom attfå varning när havstulpanerna sätter sig.

 

Här på Västkusten sätter dom sig under en betydligt längre tidsperiod..

Jo, så är det absolut och du har ju erfarenhet av båda kuststräckorna så det finns ingen anledning att tvivla.

 

Jag håller ju till på ostkusten och här är det mycket riktigt enkelt att klara av havstulpanerna som settlar en gång. Ingan anledning till oro att skippa giftfärgen här alltså. Man behöver inte ens se det som ett försök, det funkar med borsttvätt. 

 

Västkusten kräver mera av den som ska pröva.

Settlingen är väldigt lokal vad jag förstått och sker lite då och då under säsongen.

Mitt förslag är att hänga ut egna provplattor för att följa upp när havstulpanerna settlar och anpassa tvättandet efter det. Det verkar som att det krävs cirka fyra tvättar per säsong, första gången runt midsommar.

"Långliggare" ska nog fortsätta med giftig färg, men de är så pass få så det har väldigt liten betydelse.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag sa inte att jag målade med en färg som skulle va giftfri:

Jag hade under flera åroch på flera  målat med VC17 av västkustkvallitet och det har under alla år fungerat bra. Ett år - det måste ha varit våren 2008 - kom det nya hårdare regler vad det gällde båtbottenfärger. Bottenmålade med den nya VC17 som var avsedd för västkusten. När jag tog upp båten 5 månader senare,var botten täckt av havstulpaner.

 

post-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg.ad1e360ab63fa95e0f831d33b4c4f766.jpg

Året innan hade jag bottenmålat med den gamla varianten av VC17 - västkustkvallitet - den som jag alltid målat med tidigare. Båten låg i sjön 11 månader. Nästan ingen beväxyning alls -mer än på propellern.

Tvättanläggningar fanns definitivt inte i mina hemmafarvattnen 2008. Det har vist öppnat en på Smögen i fjol som håller öppet nägra få månader under högsommaren. Sen måste man ju ändå ta på land för att göra ren propellern.

På tal om det - är det nån som vill ha en Storfidra - utan motor - och botten till övervägande delen nedslipad för epoxybehandling.

 

post-53310-0-83795000-1396540976.jpg.93803c909ba6ee40e8e6e749eae22e25.jpg

 

 

 

 

Då förstår jag! Tack för förklarande bilder.

 

Nu när det finns så många tvättanläggningar på västkusten, ska jag testa detta i år. Någon nämnde ovan en giftfri färg från Seaboost. Har läst lite mer om den, och färgen ska vara bra i kombination med mekanisk tvätt (http://www.seaboost.fi/seaboost-coatings/?lang=sv). Kör på med ett årskort på Boatwasher, så ser vi hur det blir i slutet av säsongen!

 

Takk igen - bra helg!

Mvh,

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den marina på ostkusten där kompisen ligger huserar 1400 båtar. Jag skulle vilja se den båttvätt som fixar det den vecka när tulpanerna sätter sig. Det är lätt att säga att folk ska tvätta sina båtar men hur ska det gå till i praktiken?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...