Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
LageB

Välja segelbåt med djup eller grund köl

Rekommendera Poster

Utan tvekan är en flerskrovsbåt det optimala i Mälaren och i våra skärgårdar... samt på Atoller. Det är vägen dit som man måste fundera lite över...

 

Okej. När det gäller djup på köl så är det en vanesak men just där så skriver ju någon här att bara en liten ändring kan innebära att du inte kommer in på favoritstället? Se nedan.

 

Men prestanda tycker jag inte du behöver oroa dig över, skillnaden på dessa båtar - som i huvudsak byggs för en etablerad chartermarknad - ja... skillnaden är liten bedömer jag. Och som en del säger, sätt på ett peke för enklare landstigning. Kommer du inte in så flyttar du dig bara tio meter åt sidan och testar igen.

 

Jag har seglat båtar med djupgående långt över 2 meter och då krymper skärgården. Men det funkar ändå. Du får bara planera lite mer. Och skippa favoritstället kanske?

 

Kuriosa:

I närheten av mig ligger en populär hamn på norra Ägnö, Askfatshamnen. Barnvänlig och intim. Med en lånad båt åker jag och en annan pappa dit med fyra barn. Mat för två nätter, bergsklättring och mete... bad osv. 

Vi inseglingen så touchar kölen i botten, det var lite lågt vatten men jag har legat här många gånger, tänkte att jag kanske styrde lite snett där det som smalast? Båten som lånats sticker 1,95 mot de 1,82 som jag bedömer att min förra båt gick ( lite mer än databladets 1,80 meter )

 

Vi ligger där två nätter. När vi ska ut igen så går det inte. Det går bara inte. Möjligen hade vattenståndet sjunkit några cm till på två dagar. Efter många försök i låg fart i mot sanden på botten så inser vi att det finns två alternativ. Två föräldrar hänger i bommen 90 grader ut och kränger ner samt låter en 9 årig skeppare styra... nja? Eller reka ett alternativ. Det finns nämligen ett sund till. Med mycket grynnor

Där vi alltså rekar en väg med hjälp av jollen. Och fyra barn som alla ska titta ner på samma sida av jollen... Båtshake med handen 1 dm under ytan blir exakt 2 meter och vi ritar kartor mellan grynnorna!

 

För de intresserade kan jag härmed meddela att det går utmärkt att i vindstilla köra ut i det nordöstra gattet. Du gör en spegelvänd S-kurva, startar åt höger från en 4:a i sundet. Djupet är mer än 2,2 meter men bredden är lite kinkig... du har kanske några meter åt varje sida, smalare på mitten. Och en bra lektion för barnen. Min slutsats? Köper jag en båt som sticker mer än 1,9 kommer jag att få skippa den här hamnen. Utom vid högvatten.

 

( 4:a i sundet? Militärslang för var du ska placera dig i ett sund. Dela in avståndet i 10 delar, från vänster )

 

 

 

 

Askfatshamnen.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I närheten av mig ligger en populär hamn på norra Ägnö, Askfatshamnen. Barnvänlig och intim.

 

 

Tvättfatet ligger på Ägnö... Askfatshamnen ligger på Dalarö.

(...ursäkta OT...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

I närheten av mig ligger en populär hamn på norra Ägnö, Askfatshamnen. Barnvänlig och intim.

 

Tvättfatet ligger på Ägnö... Askfatshamnen ligger på Dalarö.

(...ursäkta OT...)

Eftersom det var militärslang.. så var det väl lite hemligt... inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du intresserad av att segla - djup köl.

Är du intresserad av att ligga i hamn - grund köl.

Det finns väl ingen som kan klaga på en skärgårdskryssare eller en mälar 30 t.ex. De har båda fantastiska seglingsegenskaper med sina förhållandevis grunda kölar, det är inte så enkelt med båtkonstruktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är du intresserad av att segla - djup köl.

Är du intresserad av att ligga i hamn - grund köl.

Det finns väl ingen som kan klaga på en skärgårdskryssare eller en mälar 30 t.ex. De har båda fantastiska seglingsegenskaper med sina förhållandevis grunda kölar, det är inte så enkelt med båtkonstruktioner.

 

 

Jo - det är så enkelt när frågan gäller den aktuella båttypen, dvs en Bavaria 30-32 med grund tvilling-köl eller "djup" standardköl.

Frågan gällde inte om de skulle köpa en M-30 eller en mer djupgående båt, det är en heeeelt annan fråga.

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde lumpen så sa vår fanjunkare:

" Om det skiljer mellan verkligheten och kartan... så gäller kartan! "

Och jag hade rätt karta.

 

Men okej, jag gjorde fel eftersom hamnen på Nordöstra Ägnö kallas något helt annat i vår familj.

Så den sjömätning till >2,2 meter som jag och barnen gjorde var alltså i viken TVÄTTFATET på Ägnö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde lumpen så sa vår fanjunkare:

" Om det skiljer mellan verkligheten och kartan... så gäller kartan! "

Och jag hade rätt karta.

 

Men okej, jag gjorde fel eftersom hamnen på Nordöstra Ägnö kallas något helt annat i vår familj.

Så den sjömätning till >2,2 meter som jag och barnen gjorde var alltså i viken TVÄTTFATET på Ägnö.

 

Det var inte för att besserwissra eller för att gnugga in att du hade fel jag påtalade detta - det var för att det var användbar information du kom med, och det vore synd om någon missade detta pga fel namn.

 

Jag kan också lägga till infon att om man släpar akterankaret efter båten i sin tre meter långa kätting - för att bli av med leran man fick med sig upp - när man går genom den grunda passagen så kommer det att ta i botten... har jag märkt...

:ph34r:

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite grann två frågor TS ställer:

 

1) Dels, är ett djupgående på 1,85 en stor begränsning när det gäller att hitta naturhamnsplatser i skärgården/mälaren, kontra 1,50 djupgående? 

 

- Själv skulle jag inte se det som någon större begränsning, naturhamnsplatser går att hitta ändå. Och kniper det (högsäsong) får man väl acceptera att ha en jolle på släp och ligga på svaj ibland.

 

2) Är det värt att ta förlusten i seglingsegenskaper för ett mindre djupgående? 

 

 - Här skulle man väl kunna svara att om konstruktören tänkt till så borde det gå att få i princip likvärdiga seglingsegenskaper, med den skillnaden att båten med grundare köl blir en tyngre båt vilket troligen kommer påverka undanvindsegenskaperna en del. Avdriften borde inte behöva bli större om ytan på kölen är densamma. Men visst, teoretiskt så ger ett sämre sidoförhållande på en köl mer motstånd och också lite sämre grepp i vattnet. Rätt konstruerat ska inte skillnaden behöva bli så stor men den ökade vikten kommer du inte undan med bibehållet rätande moment.

 

Nu vet jag inte hur den aktuella båten ser ut i djup resp grundgående variant men t ex Maxi 1050 som ju också finns i två versioner har ju i princip samma SRS tal för båda versionerna. Här har man ju också valt att ha blyköl i grundgående versionen mot järnköl i den djupgående för att få tyngdpunkten längre ner på bulben och för att minska arean/motståndet på kölen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt Peter_K, jag blandade ihop er två faktiskt.

 

Annars för övrigt tycker jag att det  är eg väligt lite man tappar i fart osv mm när vi pratar om just de båtarna å med kortare kölen. Min erfarenhet är att när det verkligen går att segla undan så har de flesta hissat järngenuan eller ligger kvar i hamn/viken.

Går man ut när det blåser 10 m/s så är det tomt överallt.

Börjar luta åt att det inte finns så mycket mera att tillföra i tråden. Frågan är vad trådskaparen kommer att köpa. Hoppas vi får reda på det.

Själv skulle jag kunna tänka mig en motorseglare å ofrra ännu mera på seglingsaltaret mot bekvämlighet. Men sen har vi det där med plånboken. De som är bra kan jag inte köpa, de jag kan köpa vill jag inte köpa. Moment 22. Köpa lott kanske? Men nu blev det off topic så jag slutar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur man själv väderar egenskaperna, själv har jag en motorseglare, seglar utmärkt för mina krav. Sticker endast 95 cm djupt vilket är underbart då man går in i naturhamnar, kan lägga mig där andra inte kan komma in.

 

Hur vill du använda båten och vilka egenskaper är viktiga för dig och din familj är det som avgör vilken båt du skall välja, känns en båt rätt för dig så är den troligtvis den rätta båten för just dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar och synpunkter. Jätteintressant att läsa om alla värdefulla erfarenheter.  :)

Min amatörslutsats är väl att det inte finns något "rätt" eller "fel". Om jag väljer den djupa kölen får jag troligtvis bättre kryssegenskaper och väljer den grunda kölen så kommer jag åt några fler naturhamnar. 

 

Vad jag än väljer blir det nog bra. Man får helt enkelt anpassa sig något, oavsett alternativ..    :)   B)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar och synpunkter. Jätteintressant att läsa om alla värdefulla erfarenheter. :)

Min amatörslutsats är väl att det inte finns något "rätt" eller "fel". Om jag väljer den djupa kölen får jag troligtvis bättre kryssegenskaper och väljer den grunda kölen så kommer jag åt några fler naturhamnar.

 

Vad jag än väljer blir det nog bra. Man får helt enkelt anpassa sig något, oavsett alternativ.. :)B)

Så är det nog.. precis hur du tror du kommer prioritera.

Som han som köpte den båten jag höll på att "få"..

Han sa.. det blir inte mycket seglat.. bara slör... plattläns är för tråkigt..

Själv vill han ha en båt som går att segla mer.. men frun som inte seglat förut föredrar nog motorbåt.

Så hans slutsats.. byta fru.. och skaffa båt med djupare köl för att få segla... eller "lika gärna" byta till motorbåt...

Det lutade åt det senare.

Han som ägde den båten när den var till salu... var nöjd med seglingsegenskaperna.. sa han i alla fall.

Det som gjorde att jag drog mig var, tur... samt att det bara finns två vinschar.. uppe på rufftaket på den. Inga på sittbrunnssargen.

Kolla med såna som har den båtmodellen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla med såna som har den båtmodellen..

 

 

Hehe. Inte samma båtmodell jag tittar på (hoppas jag)  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en jeanneau runt 40ft.

Det jag oroade mej för var egentligen bristen på vinschar, att det var rullstor och att rodret stack 30-50 cm nedanför kölen.

Det var snubben som köpte som uttalade sig om seglingsegenskaper...

Kolla med såna som har den typ av båt du kollar på.. såna som inte har båten till salu... kanske sån som haft en med djup och har med grund och viceversa.

Sen ska du fundera själv på hur du vill använda båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MItt lilla strykjärn hittar lätt in i de bästa vikarna med fällköl, trots att det är en nedskalad Open 60.

 

Fällkölen minskar djupet från 1,70 till 0,70.

 

Peket ger det nödvändiga överhänget trots modern design.

 

Dubbla roder ger bra bett när det piper i.

 

IMG_4226.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Är du intresserad av att segla - djup köl.

Är du intresserad av att ligga i hamn - grund köl.

 

 

Det finns väl ingen som kan klaga på en skärgårdskryssare eller en mälar 30 t.ex. De har båda fantastiska seglingsegenskaper med sina förhållandevis grunda kölar, det är inte så enkelt med båtkonstruktioner.

Jo - det är så enkelt när frågan gäller den aktuella båttypen, dvs en Bavaria 30-32 med grund tvilling-köl eller "djup" standardköl.

Frågan gällde inte om de skulle köpa en M-30 eller en mer djupgående båt, det är en heeeelt annan fråga.

 

Helt riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MItt lilla strykjärn hittar lätt in i de bästa vikarna med fällköl, trots att det är en nedskalad Open 60.

 

Fällkölen minskar djupet från 1,70 till 0,70.

 

Peket ger det nödvändiga överhänget trots modern design.

 

 

 

Dubbla roder ger bra bett när det piper i.

 

IMG_4226.jpg

Väldigt snygg båt, fina proportioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vega1959!

 

Litet OT, men när jag beställt en större Jeanneau 1998 såg jag denna lilla pärla samtidigt, min första tanke var såååå cooool, en sån ska jag ha när det blir dax för downsizing någon gång i en avlägsen framtid.

 

Framtiden har nu kommit och jag lyckades hitta min lilla dröm, i Sverige, en av mycket få på våra breddgrader.

 

Slutet gott, allting gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...