Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
primouza

Mercruiser 7,4 MPI varnar för lågt oljetryck

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har sökt på alla forum på nätet men ingen verkar veta vart jag ska börja min felsökning.

 

Jag har en Sea Ray 270 -00 med en Mercruiser 7,4 MPI (sjövattenkyld)

 

Jag köpte båten Maj -16

 

Till en början hade jag problem med kylningen men detta avhjälptes halvvägs in i säsongen (efter massor med felsökande) som tillslut visade sig vara att mellanväggen i termostathuset hade rostat sönder, så kylvattnet for in från ena hållet och ut på andra sidan utan att ta vägen upp mot motorn.

 

Efter detta så tog jag en sväng på 8 distans enkel resa för att dagen efter åka 8 distans tillbaka.

 

Denna resa gick kanon och allt fungerade perfekt.

 

Nu till problemet.

 

1 vecka senare så skulle vi ut och bada.

Jag startade båten vid bryggan och stod på tomgång den tiden det tar att göra loss.

Väl ute ur hamnen så drog jag på och precis när hon började plana ut (runt 2800 rpm) så började summern pipa dovt och motorn tappade kraft.

 

Jag drog av gasen och stängde av motorn för att sedan starta igen.

 

Gasade på och samma sak händer igen.

 

Vänder och lägger till vid bryggan.

 

Vad jag kan minnas så låg oljetrycksmätaren (original i instrumentpanelen) stadigt på runt 60-65 PSI där den brukar (har för mig att det är ungefär det den visar när man belastar motorn)

 

1 vecka senare så kommer en kompis som är båtmeck förbi med sitt diagnosinstrument och vi läser av felkoderna.

 

Loggen visar fel på oljetryck.

Vi nollställer koden och startar upp båten för att testa den med instrumentet inkopplat.

 

Sen drar jag på och båten funkar som den ska igen!?

Vi kör typ 10 minuter planande mellan 3000-3500 rpm och allt fungerar som det ska.

 

Oljan jag kör på heter Quicksilver 15-40 (521). De sista siffrorna vet jag inte vad de betyder.

 

Har ni någon aning om vad det kan vara för fel?

Har lite ont i magen över detta då säsongen 2016 mest gick åt till att felsöka varför den gick varmt - så det blev bara en resa på hela säsongen.

 

Oerhört tacksam för svar på detta,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns inte exakt men jag har för mig att du har en givare till instrumentet och en separat tryckvakt till larmet. Kan vara den som spökar med dålig kontakt eller helt enkelt gett upp.

Har manualen liggandes på datorn så kan undersöka när jag har möjlighet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kikat i servicemanualen och kan hitta detta:

 

Förutsätter att din motor är en L-29 och har MEFI 2.

 

Du har alltså en tryckvakt med lila kabel (nr 19) som ser ut som en liten burk. Vissa motormodeller har mörkblå kabel... Denna tryckvakt ger alltså signal till buzzer och är separat från givaren i instrumentpanelen.

 

Som du ser i instruktionen kan du testa om den fungerar med en multimeter.

 

Jag tror den sitter i akterkant av motorn, alternativt är ju området runt oljefiltret en lågoddsare. 

Jord är väl knappast problemet eftersom den jordar i motorblocket där den är iskruvad, men kabeln eller dess kontaktpunkt kan ju vara i dåligt skick och spöka...

 

post-105103-0-14688300-1486592008_thumb.jpg

 

post-105103-0-02544300-1486592413_thumb.jpg

 

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...