Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jan_af_lisoe

Glapp i styrningen, rattväxel eller kabel ?

Rekommendera Poster

Har en RYDS 18 GTS där det är en rejäl glapp i styrningen. Omöjligt att köra rakt i tränga sund där man kör långsamt. Undrar om det finns någon enkel metod (utan demontering) att kolla om det är rattväxeln eller kabeln som är utsliten.

 

Jag är ganska säker att felet ligger i rattänden av styrsystemet, för när jag rör på ratten "inom glappet" så rör sig inte den ände av styrkabeln som går an mot styrservon.

 

Undrar också om någon har byggt om RYDS 18 GTS till hydraulstyrning, det verkar nämligen finnas för lite plats för hydraulcylinder där nere, men någon här har kanske löst problemet ändå ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju aldrig fel med en hydraulstyrning, men dom är ju ohemult dyra.

Det pågår en likadan, parallell diskussion som denna på forumet nu, kanske är den nån vecka gammal.

 

Ja, som du misstänker, det finns två komponenter i det jag kallar för "rattväxeln" som slits och bidrar till detta glapp. Det är ju kabeln/vajern samt det stora hjulet som denna löper i. Båda finns ju att köpa som reservdelar iallafall till Teleflex.

 

Om det är lönsamt eller ej att byta till hydraulstyrning är ju då den stora frågan, som kan vara svår att svara på, om priset på mekanisk och hydraulisk styrning var likvärdigt eller bara skiljde sig på några hundralappar hade ju svaret till en ägare till en liten båt varit självklart, nämligen "byt till hydraulisk styrning!" Men det blir ju då den eviga ekvationen, vad kostar reservdelarna till den befintliga styrningen? hur länge planerar du att behålla båten? vad kostar en hydraulstyrning till din båt? och kanske några till funderingar...

 

Sedan har hy den hydrauliska styrningen några oslagbara fördelar, om rattpumpen har backventiler så får du inget ryck i ratten vid acceleration, det blir lättare att styra, viss "servoverkan" då det inte är någon friktion i en trög styrkabel.

 

Men du skriver att du har ett styrservo... då kanske det kan räcka med att renovera befintlig styrning, och smörja upp kabeln och alla leder, ledytor..?

 

Jag kan iofs tänka mig ytterligare en felkälla, jag sett på en mekanisk styrning en gång...

Rattaxelns lager hade fastnat, skurit, och deras plats i godset i rattväxeln hade nötts upp, så hela ratten glappade otrevligt. Detta var längesedan på en styrpulpetbåt som fanns i familjerederiet, och där var alltihopa så evinnerligt korriderat att jag köpte ett helt nytt kit med en teleflexkopia på Seasea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Georg !!!
I min förra båt bytte själv till hydraulstyrning för att slippa trög styrning varje höst samt behöva ta loss motorn och rengöra rostigt styrrör varje vår. Funkade jättefint.

 

Kollade lite motorutrymme i nya båten och får inte plats med hydraulstyrning utan att karva i flyttskummet. Pga alla andra dyra servicear/reparationer vill inte satsat på hydraulstyrning i år. Vet inte hur länge jag skall ha båten, men brukar ha mina båtar länge. Beror lite på hur jag trivs med denna båt och hur den sköter sig.

Skall kolla vad det är för styrning och kolla vilka reservdelar som finns. Kanske måste ändå plocka isär styrningen för att veta vad som är slitet. Kan kanske bara lossa kugghjulet och vajern bakifrån utan att behöva ta loss hela styrmekanismen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...