Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Pend

Klubbholme i Mälaren

Rekommendera Poster

Hejsan nu när man ordnat med en snipa så funderar jag på om någon av Mälarens båtklubbar har stödmedlemskap så att det går att vara medlem i en båtklubb utan båtplats för att ta del av och hjälpa till på deras klubbholme?

 

Har tidigare haft båt i Dalarna, Faluns segelsällskap och där som medlem för 400:- om året så fick man nyckel och tillgång till både dass, hus och bastu på deras ö samt en mycket trevlig gemenskap.

(Med som utan båt, med båt kostar bryggplats också)

 

Nu ligger jag i Fiskarfjärdens båtklubb (Sätra) och de har ingen klubbholme/ ö dessvärre.

Eller är det så att Mälaren har på tok för mycket båtar för att det skulle vara möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båtklubb i Mälaren har inte den typen av stödmedlemskap och det har förkommit att folk ansökt om medlemskap bara för att kunna nyttja just vår klubbholme. Om man ska bli antagen hos oss behöver man också visa intresse för klubbens övriga anläggningar och deltaga i de sysslor och aktiviteter vi har.

Men, eftersom du redan är medlem i en båtklubb som är med i SBU (Svenska BåtUnionen) så har du ändå möjlighet att besöka olika klubbholmar i Mälaren (och även andra ställen) i mån av plats. Man brukar alltså inte bli bortkörd ifall man lägger till vid en klubbholme då det finns gått om plats, däremot kan det ju hända att den aktuella båtklubben ska fira kräftskiva senare den dagen och att man då får flytta på sig eftersom alla platser blir upptagna. Man kan heller inte ta för givet att man kan besöka klubbholmens eventuella stuga/bastu/toa. Båten ska också bära vimpel så att man kan se varifrån besökaren kommer.

Så oftast är man välkommen att besöka andra klubbars holmar, det är en del av principen med vårt svenska klubbliv (till skillnad från t.ex i Finland där båtföreningen Sjöbjörnarna skyndsamt motar bort alla "fientliga" båtar från sina många klubbholmar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bor du ju i östra delen av mälaren så det kanske inte är intressant. Men annars kanske någon av Västeråsklubbarna kan vara något. Här har nämligen de flesta (6st tror jag) båtklubbar ett gemensamt bolag med Västerås stad, VFBAB, som sköter all upptagning. Man betalar för sin upptagning för sig, och klubbavgift för sig. Klubbverksamheten är i huvudsak just kring varje klubbs holme vad jag förstått. Medlemmarnas båtar ligger utspridda i stans hamnar eller hemma på egna båtplatser. Bara en klubb har mig veterligen egen brygga och upptagning (bk piren).

Kolla VFBAB.se för att se alla anslutna klubbar.

Själv är jag inte medlem i någon, men låter VFBAB ta upp båten (10% dyrare utan medlemskap).

Men jag har vänner i några klubbar och de hälsar ofta att man får lägga till på deras holmar. Det sitter ju oftast en "bössa" där man kan lägga valfritt belopp, så det händer att jag lägger i en eller två tjugor och lånar en grillplats ibland.

Kan även tipsa om boken Mälaren. Där finns många klubbholmar beskrivna med bild och text samt kontaktuppgifter till klubbarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan nu när man ordnat med en snipa så funderar jag på om någon av Mälarens båtklubbar har stödmedlemskap så att det går att vara medlem i en båtklubb utan båtplats för att ta del av och hjälpa till på deras klubbholme?

 

Har tidigare haft båt i Dalarna, Faluns segelsällskap och där som medlem för 400:- om året så fick man nyckel och tillgång till både dass, hus och bastu på deras ö samt en mycket trevlig gemenskap.

(Med som utan båt, med båt kostar bryggplats också)

 

Nu ligger jag i Fiskarfjärdens båtklubb (Sätra) och de har ingen klubbholme/ ö dessvärre.

Eller är det så att Mälaren har på tok för mycket båtar för att det skulle vara möjligt?

Halloj !

 

Vi bor i dalarna medlemmar i Leksandsbåtklubb, sedan många år. Nu har vi flyttat båten till Mälaren och Strängnäs. Hyr där båtplats i en vik belägen nära centrum. Vi gick med som stödmedlemmar i Strängnäs segelsällskap, och har blivit väldigt väl mottagna där. De har stödmedlemskap, du måste vara huvudmedlem i annan klubb annars får du gå in som huvudmedlem. De har en underbar ö Askholmen som sköts pietetsfullt.

Du kan ju kontakta ordföranden och fråga om du får bli medlem, de har en hemsida du kan gå in på och kolla.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb feedback, nu skall boken om Mälaren införskaffas och stödmedlemskap i Strängnäs ordnas.

Kan dock inte undanhålla tankarna om Hassan och Strängnäs :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Raffe.. en i den långa raden lyckade "årets svensk"

Ludmila, holmer mfl. Undrar vad som hänt om Raffe hade haft en kantig hatt på riktigt?

Möget odlas väl fortfarande i fabriken bredvid upjon?

Fast under annat namn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Och Raffe.. en i den långa raden lyckade "årets svensk"

Ludmila, holmer mfl. Undrar vad som hänt om Raffe hade haft en kantig hatt på riktigt?

Möget odlas väl fortfarande i fabriken bredvid upjon?

Fast under annat namn..

Samma är det med "årets företagare" här i Strängkan.

En rätt så statistiskt säker dödsdom för företaget i fråga.

 

Och vem är årets företagare då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Raffe.. en i den långa raden lyckade "årets svensk"

Ludmila, holmer mfl. Undrar vad som hänt om Raffe hade haft en kantig hatt på riktigt?

Möget odlas väl fortfarande i fabriken bredvid upjon?

Fast under annat namn..

Samma är det med "årets företagare" här i Strängkan.

En rätt så statistiskt säker dödsdom för företaget i fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...