Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bosse

Evinrude E-tech 75Hk.

Rekommendera Poster

Jag har tittat på nya utombordare nu under hela vintern så jag tror jag blir snurrig (kul va?).

 

Jag sålde min Mercury 90 ELPTO i höstas och skall ersätta den med något modernare.

Jag har till 99,% bestämt mig för en E-tech, jag har knappt hittat något dåligt om den.

 

Nu sista rycket innan jag åker ner till mässan och köper en. Finns det någon anledning att låta bli?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säljer själv alla de sex stora motorfabrikaten, så jag anser mig vara ganska opartisk i frågan.

E-tec är grymma maskiner för det mesta, men reklamationsprocenten är betydligt högre än t.ex. japanarna. Så det är större risk att du råkar ut för en reklamation med en E-tec än med en annan motor. Nu för tiden säljer jag bara E-tec till dem som tvunget ska ha en sådan, perfekt till RIB-båtar t.ex., men jag säljer helst en japanare för att minimera risken för merkostnader och missnöja kunder. Mercury är troligtvis också ett säkrare kort, men jag har sålt för få för att dra någon slutsats på dessa. Gillar deras nya 80-115 hk dock :)

Redigerad av Sardaukar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, OK. Tack för svar.

Jag var inne på mässan idag beredd att lägga en order på en e-tech men råkade ramla in i Selvas monter. Där fick jag en mycket intressant offert på en 70 xsr. 

 

Måste nog sova på saken.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saradukar var hittar jag din affär ???

 

En kvalificerad gissning baserat på användarens signatur, Älmhult. Dock verkar det vara ett lager snarare än en traditionell butik.

Redigerad av gabbe12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse

 

Var i din sits hösten 15 med en nästan 30 år gammal Yamaha 80hk som gick jättebra men var bränsletörstig och inte så snäll mot miljön då ca 30% av bränslet gick ut i sjön ofärbränt samt att vi lade en rökridå i hamnen och på klubbholmen varje gång vi startade den, ville behålla vår båt då den är i toppen skick och vi trivs med den så av den anledning blev det aktuellt med motorbyte.

 

Ägnade hela hösten och vintern att fundera på  först  om vi skulle ha en 4 eller 2 takt efter en hel del surfande World wide så kunde vi konstatera att det är servicen (Kamrem , ventiler olja filter o.s.v)  och tyngden som avgjorde till 2 taktens fördelar och nästa fråga var  tillförlitligheten och kvalitet , här kom jag fram till att alla fabrikat har olika problem men har man bara skött service enligt boken så har samtliga tillverkare sköt sig bra men som vanligt med några få undantag detta kom jag fram till genom att surfa in på olika användare forum t.ex. för Yamaha , Suzuki och Evinrude i detta stadium valde jag bort 4 taktarna nu fördjupade jag mig e-tec genom att kontakta användare World wide på två forum:

 

http://www.etecownersgroup.com/

http://community.evinrude.com/

här fick jag fram en hel del fakta om hur ägare upplevde Evinrudes motorer och kontakt med e-tec ägare i hela världen som gav flera trevliga bekantskaper i hela världen.

 

Vi fick vår monterad av Fredrik på Bergshmra Varv i april och det blev en  fanatisk skillnad i ALLT bränsle förbrukning, bottendrag och ljudnivå har kört flera hundra dist i somras  och mätte upp en bränsle förbrukning på ca 0,7 l/dist i ca 22-24 knop och två personer och packning.

 

Sammanfattningsvis kan bara rekommendera denna motor

 

/Kenny

 

post-52947-0-12735600-1486548436_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också jämfört lite och sneglat på E-tec runt 100hp.

Då jag på vintern kör 800cc E-tec (ca 155hk) så är jag bekant med tekniken och jag gillar den verkligen.

 

Men om man jämför Evinrude 90 H.O. med Mercury F100 EFI (båda fyrcylindriga) så har E-tec som jag ser det möjligen en enda fördel, och det är serviceintervallerna. Men om servicen stäcker sig till byte av motorolja och filter som dessutom är busenkelt att göra på nya Mercury så väger det argumentet ganska lätt. Evinrude behöver ju å andra sidan tanka 2-t olja så det går kanske på ett ut.

 

För övrigt då.

 

Mercury är fyrtakt, Evinrude är tvåtakt.

Ingen av dem behöver byta kamrem.

Ingen av dem behöver justera några ventiler.

Mercury är billigare i inköp.

Mercury har större slagvolym, 2.1l mot 1.7l

Mercury är lättare, 163kg mot 177kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir med största sannolikhet en Selva 70XSR, väntar bara på bekräftelse från handlarn. En fyrcylindrig fyrtaktare som levererar dryga 80Hk på sina 120kg. ALLT utom färgen på kåpan är Yamaha rakt igenom. XSR betyder att varje enskild motor har blivit provad och optimerad på fabriken i Turin för bästa prestanda och bränsleekonomi. 

För att garantin skall gälla kräver den service varje år för c:a 2.500Kr ink. material, den nackdelen får jag leva med
Och med den dealen jag gjort så känns det rätt och seriöst.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att en fyrtaktare behöver större cylindervolym för att få samma vridmoment som 2t. Där är de överladdade motorerna typ Verado en mycket fin lösning.

 

MYCKET kul dock att de nya fyrtaktarna kommit så långt när det gäller vikt/effekförhållande. Förr var det i sig en stor anledning att inte välja dessa som var tunga sega mm.

 

Mercurys nya 80-115hk verkar onekligen vara en bra maskin. Yamaha har som vanligt också fina prylar oavsett vad man klistrar på kåpan.

 

Den som ändå hade lite pengar över att köpa ny motor för:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Saradukar var hittar jag din affär ???

 

En kvalificerad gissning baserat på användarens signatur, Älmhult. Dock verkar det vara ett lager snarare än en traditionell butik.

 

 

Stämmer! 

 

 

Det blir med största sannolikhet en Selva 70XSR, väntar bara på bekräftelse från handlarn. En fyrcylindrig fyrtaktare som levererar dryga 80Hk på sina 120kg. ALLT utom färgen på kåpan är Yamaha rakt igenom. XSR betyder att varje enskild motor har blivit provad och optimerad på fabriken i Turin för bästa prestanda och bränsleekonomi. 

För att garantin skall gälla kräver den service varje år för c:a 2.500Kr ink. material, den nackdelen får jag leva med

Och med den dealen jag gjort så känns det rätt och seriöst.

 

/B

 

En trimmad Yamaha-motor. Många hästar per kg. Skulle tippa på att den ger 77 hk eftersom det är olagligt att sälja motorer som ger mer än 10% effekt än vad den är specad för   :)

Perfekt motor om man har en lättare båt och inte lastar så mycket. Det är nämligen ganska liten slagvolym i dessa motorer (996 cm³) jämfört med t.ex. Suzuki 70 hk (1502 cm³) och Mercury 80 hk (2064 cm³).

 

 

Redigerad av Sardaukar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Saradukar var hittar jag din affär ???

 

En kvalificerad gissning baserat på användarens signatur, Älmhult. Dock verkar det vara ett lager snarare än en traditionell butik.

 

 

Stämmer! 

 

 

Det blir med största sannolikhet en Selva 70XSR, väntar bara på bekräftelse från handlarn. En fyrcylindrig fyrtaktare som levererar dryga 80Hk på sina 120kg. ALLT utom färgen på kåpan är Yamaha rakt igenom. XSR betyder att varje enskild motor har blivit provad och optimerad på fabriken i Turin för bästa prestanda och bränsleekonomi. 

För att garantin skall gälla kräver den service varje år för c:a 2.500Kr ink. material, den nackdelen får jag leva med

Och med den dealen jag gjort så känns det rätt och seriöst.

 

/B

 

En trimmad Yamaha-motor. Många hästar per kg. Skulle tippa på att den ger 77 hk eftersom det är olagligt att sälja motorer som ger mer än 10% effekt än vad den är specad för   :)

Perfekt motor om man har en lättare båt och inte lastar så mycket. Det är nämligen ganska liten slagvolym i dessa motorer (996 cm³) jämfört med t.ex. Suzuki 70 hk (1502 cm³) och Mercury 80 hk (2064 cm³).

 

Tack för din input, den uppskattas

 

Den är inte inte trimmad utan optimerad, stor skillnad enl. Selvas generalagent här i Gbg.

Men, jag har noterat skillnaden i slagvolym mellan dessa olika motorer. Jag tänker så här att i 95% i fallen kommer vi att vara 2 pers. och en kaffekorg ombord. vid resterande 5% får jag väl skuffa runt folk lite så vi kommer upp i plan.

Prisskillnaden mot Suzuki (som stod allra överst på min önskelista) eller Mercury gör att det känns OK.

 

Min tanke är att äga denna båt i 2-3 år till för att sen köpa en Micore 570CC med en 115 Suzuki eller en Nordkapp 605 med nån 150Hk på.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt!

Får man vara nyfiken och fråga vad en Selva 70 XSR går på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...