Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mrlavin

Caterpillar motorservice

Rekommendera Poster

Någon mer här i forumet som har eller har haft Caterpillar-motorer? Det är ju inte den vanligaste motorn precis.

 

Har ni tips på regelbunden service man bör göra förutom det vanliga som typ olja, filter, zinkstavar?

Något man bör hålla ett extra öga på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Jag har haft 3208 - underbara maskiner :)

 

Oljeservice är viktigt, anoder och att man inte överanstränger dom samtidigt som dom ska varvas ur - då skall det beroende på vilken modell det är vara i det närmaste evighetsmaskiner.

 

3208 upp till 375 hk skall vara bombsäkra, ryker lite, men det råder man bot på med redline i tanken tillsammans med dieseln.

 

Utöver det är det inget speciellt som jag kommer ihåg.

 

Motorerna är ju inte supervanliga i Sverige, däremot i England och USA är dom vanligare, kolla dom europeiska motorbåtsforumen - där finns det massor med matnyttig info, boatdiesel.com skall vara en outtömlig källa på information.

 

Vilka motorer är det du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3116 så det är sexor men i övrigt ganska lika dina 3208. Mina är bara på 306hk styck så det finns att ta av. Båten hoppar upp i plan utan en suck, vridet måste vara enormt. Sen sotar det en del när turbon kickar in, ett stort svart moln efter båten men det lägger sig snabbt.

 

Ingen direkt vit rök.

 

Men som du säger, det känns som en evighetsmaskin än så länge. Har bara haft bensinare förr. På förra jänkarmotorn tycker jag att jag mekade ständigt och bytte delar årets alla dagar. Termostat tre ggr/år och tändstift etc.

 

Men på denna diesel hittar jag knappt nåt som känns misstänkt. Och det i sig är ju misstänkt.

 

Men min mek säger samma som du... Det är inte mycket som behöver göras. Den går och går. Så det kanske bara är att glädjas och vänja sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom faktiskt på en viktig detalj, delar till CAT är billigt och vad jag förstod när jag läste på utländska forum så är Caterpillar själva intresserade av sina kunder.

 

Det är raka motsatsen till VolvoPenta som skyr sina kunder som pesten, lägger allt ansvar på ÅF och verkstäderna för att dessutom ta oskäligt betalt för delarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 3116 dieslar i en större Sea Ray jag hade förr

Ett tips är att ligga lite i förkant när du ska köpa servicedelar

Filter köpte jag lokalt(ej original) men tex impeller kostade sjukt mycket hos CAT

Enkelt att tex riva isär värmeväxlare på plats vilket kan vara bra att göra om du inte vet när det är gjort tidigare

Tyvärr svårt att hitta folk som kan justera ventiler och spridare

Vissa CAT-motorer går väl hårt vilket kan justeras enkelt. Problemet är att inte ens CAT verkar ha tolkar för att ställa in. Har själv justerat in en motor efter "örat" med en dieselmek vilket inte är rätt men det funkade bra :)

Provtryckning av spridare var inget CAT kunde göra heller. Min pappa svarvade hylsa så jag kunde lämna dom till den vanliga dieselmeken

Så med andra ord svårt att få servicehjälp. I alla fall på västkusten för 10 årsen

 

Bra motorer och gött att slippa sotet i aktern som blir av jämförbara Volvo Penta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kvar hylsan? Den kan du nog sälja dyrt.

 

För ja, det är hopplöst att hitta folk som har specialverktygen, och inte ens CAT själva verkar särskilt intresserade av att hjälpa till. Har försökt hitta nån som kan justera spridare men utan framgång.

Men det är nog bara att ligga på dem, det ska ju vara samma grejer som används i entreprenadmaskin er så borde gå att få hjälp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hylsan gav jag till Blombergs Dieselservice i Göteborg som hjälpt mig många gånger med diverse dieslar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning. Det var nog tyvärr flera år sedan jag var inne på maringuiden men nu när jag sökte på mitt favoritmärke så såg jag allt ni skrivit. Jag jobbar som fältservicetekniker på Pon-Cat och har aldrig varit utan något specialverktyg och jag är verksam i Örebro län med omnejd om ni önskar någon form av hjälp. Angående 3116 motorn med mekanisk insprutning så är det en kanonmotor och ser man över inställningar på dessa samt ventiler så håller den nog länge.Vad gäller provtrycknig av injectorer till dessa motorer har jag aldrig sett hur man gör, jag däremot kör en o en när de sitter kvar i motorn och lyssnar samt mäter värme på grenrör. Dessa finns sedan som utbytedelar.

 

Mvh Mattias.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...