Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hans1

Ljudkåpa över motorn

Rekommendera Poster

Finns det att köpa någonstans eller blir det egen tillverkning om man vill ha en sån?
Gäller en Uttern 510 HT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal fråga men aktuell ännu 😃
Ingen som vet nåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog att tillverka en egen. Det gjorde jag till den Flipper 570 jag hade för länge sedan. En kompis som jobbade på en husplåtsfirma bockade till en plåt som jag sedan klistrade in ljuddämpande matta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror merparten av ljudet kommer från motorkåpan. Inte själva kåpan då utan det som finns under densamma. Insugsljudet är en stor del. Uttern och Flipper hade ljuddämpande kåpor på en del av sina båtar på slutet 70 och in på 80-talet. Jag tror det var ett tillbehör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-19 vid 12:56 skrev excel319:

Jag tror merparten av ljudet kommer från motorkåpan. Inte själva kåpan då utan det som finns under densamma. Insugsljudet är en stor del. Uttern och Flipper hade ljuddämpande kåpor på en del av sina båtar på slutet 70 och in på 80-talet. Jag tror det var ett tillbehör. 

Det hjälper, jag hade en sådan kåpa över en 35hk motor på åttitalet, visserligen väsnades motorerna mer då, men ljudet riktades bakåt istället för uppåt/framåt, så det bliv något mindre oväsen iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-19 vid 11:21 skrev Marina16GT:

Hjälper detta? Det mesta ljudet torde väl komma genom avgasmynningen?

Det hjälper, jag hade en sådan kåpa över en 35hk motor på åttitalet, visserligen väsnades motorerna mer då, men ljudet riktades bakåt istället för uppåt/framåt, så det bliv något mindre oväsen iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd då jag inför kommande sesong funderar på att bygga en kåpa till min uttern 5500dc. Den gamla hondan låter alldeles förmycket trots att jag dämpat motorkåpan lite extra.

 

Funderar på materialval, helst hade jag ju velat ha den rundad i glasfiber täckt med gelcoat (hade en ryds för många år sedan med en sjysst orginalkåpa) men har ingen irekt erfarenhetav att jobba med det. Någon träskiva som målas känns varken tillräckligt snyggt eller hållbart.

 

Hur hade ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skär till i vit friggo och limma ihop.

Klä med glasfiber och Epoxy på bäge sidor.

Rekomenderar NM Båtepoxy

Bör bli ganska enkelt?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...