Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
earendel

Rengörning tips för galonklädsel önskas

Rekommendera Poster

Hej

Har en galon kläd aktersoffa i min båt som är ganska smutsig (sk*tig ren av). Har någon bra tips hur jag kan få soffa ren och fin??

 

Tack

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju nån som tipsade om ett rengöringsmedel i nån tråd.. det skulle vara bra till allt..

 

Generellt gäller att veta vad smutsen består av.

Organiskt, olja, fett, protein och liknande löses med alkalier och eller rätt typ av lösningsmedel, enzym, tensid.

Kalk, rost mm. med syra.

Det kan ju såklart behöva varvas beroende på vad som ligger överst.

Skulle tippa på nåt alkaliskt lösningsmedelsbaserat... testa med såpa och se vad som händer.

Fick en burk wipes, från ett företag.. dom ser ut som dom man köper på biltema.. men en helt annan sak.

Dom tar bort vin, olja, sot, tjära.. vill ju inte ut med nåt företagsnamn.. men såna skulle jag rekomendera.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanish, alltså sån där spray som man har på fläckar innan man lägger kläderna i tvättmaskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starbrite Vinyl Cleaner & Polish. Riktigt bra medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en galon kläd aktersoffa i min båt som är ganska smutsig (sk*tig ren av). Har någon bra tips hur jag kan få soffa ren och fin??

 

Tack

 

Alan

Hej jag har en vit galon soffa som gärna blir skitig, speciellt när kidsen slapprar och äter vid bordet och spiller. Jag brukar ta tandkräm :o  tycker oralb funkar klockrent, tar lite på en schotz brite och gnuggar runt. torkar sen rent med blöt trasa luktar kanon sen :D . Är det grövre skit tar jag vanligt polermedel som jag polerar båten med funkar bra de med typ mellangrov rubbing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt lite olika medel som är avsedda för just vinyl, finns i biltillbehörs affärer. Jag vet att det är några som använt "Galltvål" med gott resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...