Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dali

Båttips.

Rekommendera Poster

Hej.

 

VI funderar på att skaffa en båt till familjen och behöver lite tips på båtar då vi aldrig ägt någon själva.

Vi är två vuxna samt 3 barn 6-13. Ser gärna att man kan ta med någon kompis till kidsen.

Vi bor på västkusten och kommer åka till öar och bada, så någon typ av styrpulpet verkar vara vettigt av de jag tittat.

Inget krav att kunna dra vattenskidor, men finns det något vettigt alternativ är ju det bra med.

Vi kommer sannolikt bara göra dagsutflykter sommartid.

Räcker detta med info för att ge lite bra tips?

Har ni några bra tips?

 

Budget? Runt 100Kkr? Vet ju inte riktigt vad man skall sikta på då det finns båtar som ser ut att "funka" för syftet från några tiotals tusen men jag kanske tänker helt fel.

 

Och hur fasen vet man om motorn är bra?

 

Har exempelvis tittat lite på en ryds 530dl, skulle en sådan fungera eller är den för liten tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

VI funderar på att skaffa en båt till familjen och behöver lite tips på båtar då vi aldrig ägt någon själva.

Vi är två vuxna samt 3 barn 6-13. Ser gärna att man kan ta med någon kompis till kidsen.

Vi bor på västkusten och kommer åka till öar och bada, så någon typ av styrpulpet verkar vara vettigt av de jag tittat.

Inget krav att kunna dra vattenskidor, men finns det något vettigt alternativ är ju det bra med.

Vi kommer sannolikt bara göra dagsutflykter sommartid.

Räcker detta med info för att ge lite bra tips?

Har ni några bra tips?

 

Budget? Runt 100Kkr? Vet ju inte riktigt vad man skall sikta på då det finns båtar som ser ut att "funka" för syftet från några tiotals tusen men jag kanske tänker helt fel.

 

Och hur fasen vet man om motorn är bra?

 

Har exempelvis tittat lite på en ryds 530dl, skulle en sådan fungera eller är den för liten tro?

Oj, detta är nog den svåraste frågan att ge svar på... Särskilt när ni inte har några egentliga krav på båt...

 

Ryds 530 DL är en högst kompetent båt för det du angivit, men som du själv säger: Det finns ju en hel uppsjö med båtar för ert ändamål... Styrpulpetare, hard tops...

 

Tala ihop er om vad ni kan tänkas vara ute efter, i båtform och budget. När ni är klara med det, ta en titt på blocket, och sök efter de kriterierna ni kommit fram till...

 

Jag hade börjat i den ändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

"Västkusten" sträcker sig väl kanske från Malmö. eller iallafall från norra Skåne ända upp till norska gränsen, många olika typer av vatten, med eller utan skärgård.

 

Men generellt kan jag ju tycka att man inte skall köpa en båt som är kortare än fem meter lång, gärna runt sex meter, eller 21 fot (6,20m), och gärna med ganska bra V-botten i förskeppet för att den skall kunna klyva vågorna bra och inte stampa i dyningen.

Styrpulpetbåtar är väldigt praktiska, och det har tillverkats många sådana de senaste 30-åren på ett ungefär. Välskötta båtar, även om de är gamla, kan hålla i väldigt många år. Men motorer åldras rätt så fort, om inte annat blir de omoderna snabbt. Likaså andra teknikaliteter ombord.

Vi har en parallell diskussion på forumet nu, om en likartad båts styrning, där det är glapp någonstans i rattväxeln eller kabeln bakåt. Likväl kan motorns gas/växelreglage krångla.

Elsystem i styrpulpetbåtar brukar vara väldigt enkla, kanske bara länspump och lanternor, förutom motorns interna elsystem.

Detta är då saker man skall kolla på innan köp.

 

Ja motorn då, hur vet man... ja hur långt är ett snöre, vilken hudfärg hade dinosaurierna?

Jättesvårt att generallt svara på.

Men provkörning, kanske har du sådan där "allmän motorkunskap", är den lättstartad, även kall? hur låter den? hur ser avgaserna ut? allmänna intrycket, ren och snygg eller allmäns smutsig och repig? Men framförallt motorns årsmodell.

 

Båtens beskaffenhet...

Du skall ha en båt för två vuxna och två till tre ungdomar, fiske? badturer och utflykter. Skall du transportera cementsäckar och byggnadsmaterial till nån stuga i havsbandet?

Hur som helst så skall ju båtens utformning matcha användandet och hur många man avser att vara ombord. Om man aldrig tidigare varit båtägare kan detta vara svårt att föreställa sig.

 

Jag tycker generellt att man skall förakta gamla 2-taktare, och se till att objektet har en modernare fyrtaktare, förvisso finns de modernare 2-taktare också, men subjektivt skulle jag nog ratat en sådan om priset nu inte var fantastiskt billigt, och då hade jag ju istället misstänkt häleri.

 

Sedan som vid köp av alla andra saker, det känns tryggare att köpa en båt från välkänd tillverkare, än från en småserietillverkare.

 

Sedan när det gäller dessa båtar, kommer frågan upp om plast eller aluminium...

Med tanke på att salthalten i Kattegatt och Skagerack stiger ju längre norr ut man kommer så minskar också antalet aluminiumbåtar ju längre norrut man är. Visserligen en subjektiv observation från mig.

 

Bryggor... ja har du någon båtplats..? Iallafall runt "Muteborg" bestickningens högborg, skall man se till att skaffa båtplats innan man köper båt. Visserligen har man städat inom GREFAB, men enligt GP så finns det betänkligheter inom andra kommunala verksamheter...

 

Nåväl, kolla på styrpulpetbåtar i plast i storlekssegmentet 5-6 meter, men en fyrtaktare på 60-90 hk ungefär, är mitt råd, och desto nyare motor desto bättre. Eller köp en bra båt med kass motor och sedan köper du en sprillans ny motor eller bättre begagnad separat. Motorn brukar varar halva båtens värde.

 

Andra båtar som kanske kan vara av intresse, är kanske äldre hard-topbåtar.

Och du, det är köparens marknad nu, det finns fler begagnade småbåtar ute nu än det finns köpare.

Kolla på Blocket.se.

 

Ibland ingår det en bromsad eller obromsad trailer i köpet, och det brukar ju bara vara ett plus.

 

Och kolla med Larmtjänst eller ev. med polisen att båten du skall köpa inte är anmäld stulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

"Västkusten" sträcker sig väl kanske från Malmö. eller iallafall från norra Skåne ända upp till norska gränsen, många olika typer av vatten, med eller utan skärgård.

 

 

 

 

För oss som har ett annat perspektiv på livet så stärker sig Västkusten (den västra kusten) från Falsterbo upp till norska gränsen.

 

Har märkt att många kallar Bohuslän för Västkusten.

 

Nu skulle ju TS använda båten för att åka ut till öar och det begränsar ju kuststräckan till Bohuslän och möjligen Göteborgs södra skärgård. Söder om Nidingen - Varberg finns det ju bara två öar. Hallands Väderö och Ven. och så Tylön förstås. Sen finns det ju lite småskit längs Hallandskusten, men det är ju inget att räkna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha båtplats elle på kärra hemma?

Ta en så stor som möjligt.

Själv hade jag typ samma sots vid köp av första båt.

Ville ej ha båtplats för att slippa konka bensin samt komma till båt där det varit ev besök.

Köpten en ht.. dom vi hade tills jag blev segelbåtgubbe.

Bra att kunna ta skydd under tak vid ev regn, HT..

Annars. Köp så stor som möjöigt, mindre obehag vid högre sjö.

Andra fördelar med kärra.

Du kan packa klart hemma, lätt åka till olika ställen, lättare att tanka om alternativet är att ha soppa med sig.

Nackdelen är att det tar något mer tid att "lägga till" men å andra sidan behöver du inte konka lika mkt prylar.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

För oss som har ett annat perspektiv på livet så stärker sig Västkusten (den västra kusten) från Falsterbo upp till norska gränsen.

 

Har märkt att många kallar Bohuslän för Västkusten.

 

Nu skulle ju TS använda båten för att åka ut till öar och det begränsar ju kuststräckan till Bohuslän och möjligen Göteborgs södra skärgård. Söder om Nidingen - Varberg finns det ju bara två öar. Hallands Väderö och Ven. och så Tylön förstås. Sen finns det ju lite småskit längs Hallandskusten, men det är ju inget att räkna.

 

Man kan tycka att geografi är en exakt vetenskap, men kontinentalplattorna flyttar ju på sig...

Det finns förvisso några öar till, som är nåbara med en styrpulpetbåt om man tar med sig reservdunkar, det är öar där de serverar smörrebröd och wienerbröd med meget chokelede.

 

Fråga Öckeröborna vad det tycker om benämningen "Göteborgs Norra skärgård"... Den södra skärgården tillhör ju administrativt och ekonomiskt kommunen, men den norra är ju en egen kommun.

Och "Bästkusten" är en konstruktion av turistnäringen i Tjörn, Orust och Stenungsunds kommuner, jag kan ju tycka att den bästa delen av kusten ligger längre norrut.

 

Hursomhelst så kräver ju då, som jag antydde litet dolt mellan raderna, att de vattnen utanför den skånska och halländska kusten är relativt oskyddade och kräver stabilare båtar än de som man kan kajka runt med i Bohusläns innerskärgård, där det nu finns en sådan.

-Det är ju så att varje vatten kräver sin speciella båttyp.

 

Sedan finns det ju diverse båttyper som kanske kan falla inom din ram för ekonomi och önskningar som har inombordsmotor, om du inte har några krav på hastigheten finns det ju många sjösäkra snipor man kan tänka sig, men dessa är ju knappast trailerbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar.

 

Västkusten i detta fall är Kungsbacka. Så det blir väl runt Onsalahalvön vi kommer åka och bada, fiska etc.

 

Men 4-takt alltså.  Får väl börja åka och kolla på lite båtar när dom börjar läggas i så man kan testa helt enkelt.

 

Och tack för tipsen.

 

Förresten, finns det något mot att köpa en båt som gått i sötvatten om man skulle hitta någon?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du traila båten eller hyra båtplats i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Förresten, finns det något mot att köpa en båt som gått i sötvatten om man skulle hitta någon?"

 

Nix, sötvattenskörd båt är att föredra om valet skulle stå mellan två likadana där en är salt och en söt. Skälet är att motorn inte är lika utsatt för korrosion och kylkanalerna inte sätter igen sig lika lätt i sötvatten.

Men byt till nya zinkonoder innan du sjösätter den i salt, då dessa kan bli verkningslösa i salt efter sötvattensbad, även om de ser bra ut.

Båten kan ju även vara bottenmålad med insöfärg. Kolla isf om den är övermålningsbar med giftfärg om du planerar att använda det. Bäst är såklart att få bort gammal färg och börja om med passande färgsystem.

Men de flesta sötvattenkörda styrpulpetarna är nog omålade så detta behöver inte vara ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar.

 

Västkusten i detta fall är Kungsbacka. Så det blir väl runt Onsalahalvön vi kommer åka och bada, fiska etc.

 

Men 4-takt alltså.  Får väl börja åka och kolla på lite båtar när dom börjar läggas i så man kan testa helt enkelt.

 

Och tack för tipsen.

 

Förresten, finns det något mot att köpa en båt som gått i sötvatten om man skulle hitta någon?

 

Nidingen har varit en ö jag drömt att få komma till, men som aldrig blivit av.

 

Sen hamnade jag av ren slump på Malö - en halv seglingsdag gick till spillo innan jag lyckades ta mig ombord i segelbåten igen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/07/malon.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för alla svar.

 

Västkusten i detta fall är Kungsbacka. Så det blir väl runt Onsalahalvön vi kommer åka och bada, fiska etc.

 

Men 4-takt alltså. Får väl börja åka och kolla på lite båtar när dom börjar läggas i så man kan testa helt enkelt.

 

Och tack för tipsen.

 

Förresten, finns det något mot att köpa en båt som gått i sötvatten om man skulle hitta någon?

Nidingen har varit en ö jag drömt att få komma till, men som aldrig blivit av.

 

Sen hamnade jag av ren slump på Malö - en halv seglingsdag gick till spillo innan jag lyckades ta mig ombord i segelbåten igen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/07/malon.html

Oj.. lika lätt som att tappa en pryl nånstans där det är trång.. kan ske slumpmässigt eller kanske slumpmässigt.. kan åxå ta en halv dag eller en halvdag.. att pilla ut.

Appropå ingenting. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser lite torrt ut Thallatha :)

 

Och om det blir så att jag hittar båt så kommer jag se till att ha båtplats.

Verkar finnas att få tag på i fjorden (var inga problem när jag kollade lite förra året) även om de önskvärde ställena verkar ha runt 20 års kö ;(

 

Har inte varit iland på Nidingen själv, bara tittat lite på krabbtaskorna 20m ner vid sidan om :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj.. lika lätt som att tappa en pryl nånstans där det är trång.. kan ske slumpmässigt eller kanske slumpmässigt.. kan åxå ta en halv dag eller en halvdag.. att pilla ut.

Appropå ingenting. :)

 

 

Apropå absolut ingenting.

 

Det är en väldig skillnad på att försöka få fram en pryl från ett trångt område och att lägga ner en halv dag på att vandra omkring på en ö med mycket intressant natur och kultur.

 

Du kanske heller kämpar med att få  fram tappade skruvar än att vistas i naturen.

 

Jag vet i alla fall vad jag föredrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. då trivdes du i land. Brukar åxå knalla runt dom öar jag besöker. Lite beroende på storlek förstås.

Har blivit lite av målet med landstigningen..

 

Tolkade ditt "en halvdag till spillo innan jag lyckades ta mej ombord" som... en av någon anledning enkel landstigning som av någon anledning blivit till en väldigt besvärlig ombordstigning... ;)

Finns nog en hel del kvinna i mej.. fler av det täcka könet som jag känner kan tolka saker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. då trivdes du i land. Brukar åxå knalla runt dom öar jag besöker. Lite beroende på storlek förstås.

Har blivit lite av målet med landstigningen..

 

Tolkade ditt "en halvdag till spillo innan jag lyckades ta mej ombord" som... en av någon anledning enkel landstigning som av någon anledning blivit till en väldigt besvärlig ombordstigning... ;)

Finns nog en hel del kvinna i mej.. fler av det täcka könet som jag känner kan tolka saker...

 

För min del har det väl mer och mer blivit att bese de öar och platser man besöker.

 

Jag känner flera på ostkanten som inte har samma referensramar när det gäller språket och tolkar hej vilt, utan att riktigt förstå vad dom läser. Sen var väl formuleringen lite tillspetsad och man hade fått en mer utförlig beskrivning om man läst blogginlägget som det länkades till..

 

Fast det är ju inte säker att alla rätt kan tolka det som stod i bloggen.

 

Hur mycket är klockan om en Bohuslänning skriver;"Middag hade det varit för ett par timmar sen"!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Förresten, finns det något mot att köpa en båt som gått i sötvatten om man skulle hitta någon?"

 

Nix, sötvattenskörd båt är att föredra om valet skulle stå mellan två likadana där en är salt och en söt. Skälet är att motorn inte är lika utsatt för korrosion och kylkanalerna inte sätter igen sig lika lätt i sötvatten.

Men byt till nya zinkonoder innan du sjösätter den i salt, då dessa kan bli verkningslösa i salt efter sötvattensbad, även om de ser bra ut.

Båten kan ju även vara bottenmålad med insöfärg. Kolla isf om den är övermålningsbar med giftfärg om du planerar att använda det. Bäst är såklart att få bort gammal färg och börja om med passande färgsystem.

Men de flesta sötvattenkörda styrpulpetarna är nog omålade så detta behöver inte vara ett problem.

Var har Du hittat uppgifterna om att byta Zinkanoderna ,när båten flyttas från sötvatten till saltvatten ?

Med ditt påstående så skulle vart enda fartyg stort som litet,vara tvunget att sätta nya anoder när de har varit i Vänern t.ex.!! Drömcenario för anodfabrikanter ? Mara för Göteborgs hamn. :(  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Förresten, finns det något mot att köpa en båt som gått i sötvatten om man skulle hitta någon?"

 

Nix, sötvattenskörd båt är att föredra om valet skulle stå mellan två likadana där en är salt och en söt. Skälet är att motorn inte är lika utsatt för korrosion och kylkanalerna inte sätter igen sig lika lätt i sötvatten.

Men byt till nya zinkonoder innan du sjösätter den i salt, då dessa kan bli verkningslösa i salt efter sötvattensbad, även om de ser bra ut.

Båten kan ju även vara bottenmålad med insöfärg. Kolla isf om den är övermålningsbar med giftfärg om du planerar att använda det. Bäst är såklart att få bort gammal färg och börja om med passande färgsystem.

Men de flesta sötvattenkörda styrpulpetarna är nog omålade så detta behöver inte vara ett problem.

Var har Du hittat uppgifterna om att byta Zinkanoderna ,när båten flyttas från sötvatten till saltvatten ?

Med ditt påstående så skulle vart enda fartyg stort som litet,vara tvunget att sätta nya anoder när de har varit i Vänern t.ex.!! Drömcenario för anodfabrikanter ? Mara för Göteborgs hamn. :(

"Uppgifterna" är bland annat här ifrån forumet men även genom allmänt "båtgubbeprat" på bryggerna etc. I sötvatten är magnesium effektivast, i bräckt gäller aluminium, i salt är det zink som gäller. I sötvatten bildas dock ett oxidskikt på zinket som skyddar anoden från att korrodera, den "passiviseras" därmed.

 

Sök i forumet på anod och sötvatten t.ex. Det har varit uppe flera gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täringen är ofta ytterst marginell i sötvatten beroende på den sämre ledningsförmågan (om man inte har ett rejält elfel), så frågan zink/magnesium blir mer teoretisk än praktisk. Men visst är magnesium något bättre i sötvatten, dels för att den offrar sig villigare men även att det inte bildas skikt på den.

 

Men som sagt - det är ganska teoretiskt. Har själv kört med zink i sötvatten i 15 år utan praktiska problem med vare sig offervilja eller skiktbildning. Testet jag gjorde för PB för ett antal år sedan visade på samma sak.

 

Så den som sover bättre på nätterna och måste ha allt så perfekt det bara går - byt till magnesium när du åker i sötvatten. De andra gör det inte, och lär inte råka ut för täring på fel delar i alla fall.

Och utbudet får man väl säga borde spegla behovet och verkligheten en hel del. Till min motor finns det inte magnesium överhuvudtaget, bara zink....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar.

 

Västkusten i detta fall är Kungsbacka. Så det blir väl runt Onsalahalvön vi kommer åka och bada, fiska etc.

 

Men 4-takt alltså.  Får väl börja åka och kolla på lite båtar när dom börjar läggas i så man kan testa helt enkelt.

 

Och tack för tipsen.

 

Förresten, finns det något mot att köpa en båt som gått i sötvatten om man skulle hitta någon?

Lika bra som att köpa en "norrlandskörd" beg.bil... Saltvatten är en elektrolyt som tär på metalldelar under vattnet.

Nåväl... Hörde snack på båtmässan, att nya styrpulpetbåtar är ganska dyra, så att efterfrågan och pris på begagnade bra båtar stiger. Så jag får väl ta tillbaka det jag sagt tidigare... Lita av marknadskrafterna enligt Obelix... Det efterfrågade tillgången bautastenar stiger hela tiden...

Men kolla priserna nu, om någon månad är det vårpriser som gäller och då kan det bli dyrare.

Jag letar även en styrpulpetbåt åt en nära släktning, så jag vill inte visa var de bästa finns... men det finns några bra båtar men med dålig, jättegammal och även defekt motor, har kan man göra klipp om man finner en bra begagnad motor eller kallt räknar med att köpa en ny maskin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...