Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Fiber

Eberspächer bensin

Rekommendera Poster

Hej har nu skaffat en eberspächer bensin och nu undrar jag om man kan köra den på E85/etanol???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå en pling till themoprodukter i kalmar och kolla... dom är hjälpsamma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy tusan, en bensinvårmare i båt!

Inte för mig i alla fall...

Det finns dom som har bensinmotorer i sina båtar och en tank på flera hundra liter jag har en tank på 3L

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,.. bensinvärmare igång när man sover känns kanske obehagligt :(

Kolla upp detta ordentligt, skulle inte laborera med en redan explosiv enhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,.. bensinvärmare igång när man sover känns kanske obehagligt :(

Kolla upp detta ordentligt, skulle inte laborera med en redan explosiv enhet.

Den ska sitta i hytten på en liten fiskebåt och kommer att vara igång 30min till 1tim åt gången. Undrar varför den skulle vara farligare i en båt än i en bil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... borde inte vara några problem att köra på etanol.. brinner det så gör det. Sotar ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det tillåtet med bensin-eber i båt? Vi tittade på en båt med bensin-eber men säljaren sa att den skulle tas ut för den var inte tillåten enl Sprängämnesinspektionen.

Kan vara värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det finns ingen lag om detta,,, det är fortfarande lovligt med gamla aga gasolpannor vilket enligt mig är sju resor värre än en korrekt bensin eber... men till syvende och sist... kolla med Thermoprodukter i Kalmar,, där har du expertisen

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sitter ju en bensinvärmare i ett ventilerat motorrum i bil. I båt brukar det bli ett slutet rum, vilket då är en av anledningarna till att det inte sitter bensinvärmare i båtar.

 

Att det sitter stora tankar för bensin i båtar har inget att göra med din bensinvärmare och din lilla tank på 3 liter. Det är dom lättantändliga bensingaserna som värmaren kan lämna ifrån sig vid feltändning som är farliga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det finns ingen lag om detta,,, det är fortfarande lovligt med gamla aga gasolpannor vilket enligt mig är sju resor värre än en korrekt bensin eber... men till syvende och sist... kolla med Thermoprodukter i Kalmar,, där har du expertisen

Vad har Du för erfarenhet av AGA-gasolpannor,när Du kommer med ett sådant påstående?

Har Du arbetat med gas-produkter,typ Butan, Propan.? Illa skött och fel underhåll, då är allt farligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det finns ingen lag om detta,,, det är fortfarande lovligt med gamla aga gasolpannor vilket enligt mig är sju resor värre än en korrekt bensin eber... men till syvende och sist... kolla med Thermoprodukter i Kalmar,, där har du expertisen

 

Nej någon lag finns inte. Men om Sprängämnesinspektionen säger i sitt regelverk att de inte får användas i båt så gäller inte försäkringen och skulle det hända en olycka så kan man dömmas som vållande.

En gasolinstallation ska vara rätt utförd dvs enligt Sprängämnesinspektionens regelverk annars har man samma problem.

 

Man bör nog kolla detta och Thermoprodukter vet säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...