Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Utöka solcellsytan...

Rekommendera Poster

Funderar på att utöka effekten på solpanelerna från 2x35W till totalt 170W fördelat på de 2 befintliga samt en ny 100W alternativt 2st nya 50W.

 

Max spänningen på de befintliga är 17,2V och de nya jag tittat på 17,6. Antar att den lilla skillnad inte gör speciellt mycket. 

 

Befintliga regulatorn är märkt med 10A. Är det max 10A ut till batteriet eller max 10A från panelerna? 

Kanske är helt ute och cyklar för räknar jag ihop datan som finns på dessa paneler så ger de små 2,03A och en 50W ny 2,84A som max. Är då uppe totalt i 9,74A vilket jag vet endast är fantasisiffor.

 

Tar jag 170W/12V blir det 14,16A men det kanske är helt fel sätt att räkna!?!

 

Sen tror jag mig att det blir bättre att köpa 2st 50W istället för 1st 100W. Alla paneler kommer vara placerade på taket och targabågen kommer skugga väldigt ofta (se bild) och det är därför jag vill satsa på större antal m2 för att kompensera bortfallet pga. bågen. Har stor yta akter om bågen

 

Så om jag ska bena ut detta har jag två frågor...

1. Räcker min befintliga regulator?

2. Ska jag köpa 2st 50W eller 1st 100W?

 

/N

post-90883-0-39856300-1486050749_thumb.jpg

Redigerad av neubert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en Solarmare MPPT1012 regulator i som jag tyvärr inte hittat någon manual till så jag vet inte vad max ligger på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min regulator kan lämna 20A till batteri/last men man får ansluta 260W solpaneler så kolla vad manualen säger.

En PWM regulator med en 50W panel som ger max 2,84A kan ge ca 13,5V då blir det 38W. En MPPT regulator kan utnyttja "överspänningen" kan då ge nästan 50W.

Men räkna istället att en 50W panel med MPPT regulator ger i snitt 200W per dygn.

En liten varning, det finns gott om fake-MPPT regulatorer till låga priser. Satsa på en bra regulator, många här har köpt EPsolar/Tracer 2215, en riktigt bra regulator,

 

2x50W är nästan alltid bättre än 1x100W, skuggas den ena så har man i alla fall 50W istället för 0. Det blir också billigare om man kliver på fel ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den ingående strömmen som avses när det gäller regulatorerna.

Men då förlusterna i moderna switchade regulatorer är väldigt låg är det i praktiken samma ström in som ut, med några mA skillnad bara.

 

Om det är en sådan här som du har, klistrar jag in tillgängliga uppgifter under bilden.

 

06072.jpg

 

Information

 
 
L
129
B
75
H
35
A
10
 
 
 
Beskrivning
LED-indikatorer visar batteriets kapacitet, laddnings- och urladdningsnivå. Skyddar ditt batteri mot överladdning, överurladdning, överbelastning, kortslutning och omvänd anslutning. På grund  av PWM-tekniken är laddningseffektiviteten mellan 3 % - 6 % högre an regulatorer utan PWM-teknik.

 
Ström  10A
Spänning  12/24V
Standby-förbrukning  <12 mA
Boostspänning  14,4V
Underhållsladdning  13,7V
Användningstemperatur  -20°C - 50°C
 
Lågspänningsskydd  10.7V
Återkopplingsspänning  12.6V
Temperaturkompensering  4mv/?/2V(boost, underhåll, laddningskompensation)
Förbrukningsutgångens överbelastningsskydd /kortslutningsskydd  När strömmen är högre än 12,5A slår överbelastningsskyddet till i 60 sekunder. Då strömmen överskrider 25A slår korslutningsskyddet till.
Diameter för monteringshål  F3,5 - 5,5 mm x 122mm
Föreslagen kabeldiameter  <16 mm²

 

 

Köp hellre 2 x 50 w än 100 w.

Jag hade (/har faktiskt) köpt en ny MPPT regulator än en ålderdomlig PWM-regulator.

 

Kolla hur jag gjorde, jag kompletterade en 50 w panel med 2 x 100W, ungefär samma tankegångar som du har, men jag hade stor yta att belamra med stora paneler...

 

Här är min projekttråd:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/83491-solpanelprojekt/?hl=sch%C3%A4fer&do=findComment&comment=595331

 

Må solens strålar lysa på dig!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser den jag har ut... Verkar finnas fler "märken" på samma produkt men hittar ingen maxangivelse på hur stor effekt panelen får ha...

/N

post-90883-0-35238600-1486122636_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstaget du gör är att du räknar med 12 Volt när panelerna leverarar 17,2 och 17,6 volt. Om du istället räknar:   170W/17,6V=9,7A så stämmer det bättre. Så ja, din regulator bör räcka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du har ju en MPPT-regulator, så den är ju alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör man inte ha backdioder på varje panel? Försökt googla detta på nätet och det finns massor av svar..tyvärr är dom olika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provbeställde en 100w böjbar tunn solcell från kina.

Dom ringde från tullen i fredags å idag fick jag hem.

Ser fantastiskt bra ut.. väger ingenting. Väldigt flexibel å böjlig.

880kr plus frakt. Tot.. 1100-1200.

Beställde i slutet av januari.

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provbeställde en 100w böjbar tunn solcell från kina.

Dom ringde från tullen i fredags å idag fick jag hem.

Ser fantastiskt bra ut.. väger ingenting. Väldigt flexibel å böjlig.

880kr plus frakt. Tot.. 1100-1200.

Beställde i slutet av januari.

:)

 

Du åker nog på momsen....

Har du en länk var du beställde ifrån?

 

Kom ihåg att allt du köper ska monteras! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Provbeställde en 100w böjbar tunn solcell från kina.

Dom ringde från tullen i fredags å idag fick jag hem.

Ser fantastiskt bra ut.. väger ingenting. Väldigt flexibel å böjlig.

880kr plus frakt. Tot.. 1100-1200.

Beställde i slutet av januari.

:)

Du åker nog på momsen....

Har du en länk var du beställde ifrån?

 

Kom ihåg att allt du köper ska monteras!

Vi får se.

Tullverket mejlade, jag mejlade tillbaka.. få se det kansje kommer en räkning på nåt sätt?

Wish heyer det. Söker man på silceller så får man massor med träffar.. det som kom upp nu kostade dubbla priset för 100w.

Bara bläddra... det tar aldrig slut.

Vadå "ska monteras"

Har snabbkopplingar å splittar. Hade 4 paneler, hårda, varav en spolades över däck.

Nu sitter dom fast bättre, då hade jag bara en enkel stropp över.

Alla paneler sitter lättflyttbara. Ibland, när jag behöver "tanka" kan jag ställa upp dom mot kväll-sol elle i förebyggande mot öster. I hemmahamnen,när båda kylboxarna står igång.. har jag ibland alla tre liggandes på babord, syd, sidan.

Nu kopplar jag ju in en till, som dessutom e väldigt tunn och lättflyttad. Det bör förlänga oberoendet.. kanske t varmvatten soliga tider..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör man inte ha backdioder på varje panel? Försökt googla detta på nätet och det finns massor av svar..tyvärr är dom olika. 

På de paneler jag har och haft så har det redan suttit en backdiod,  Dioden har suttit i anslutningsdosan på panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bör man inte ha backdioder på varje panel? Försökt googla detta på nätet och det finns massor av svar..tyvärr är dom olika.

På de paneler jag har och haft så har det redan suttit en backdiod, Dioden har suttit i anslutningsdosan på panelen.

Så är det på dom jag har åxå.. det är nog. standard att dom ska matas stora platta areavägen med energi vilket ska släppas ut genom dom tunna svarta slangarna... känns ju onödigt och som en miss i pissisippi att försöka ge tillbaka energin.. solen e ju på fel sida på natten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bör man inte ha backdioder på varje panel? Försökt googla detta på nätet och det finns massor av svar..tyvärr är dom olika. 

På de paneler jag har och haft så har det redan suttit en backdiod,  Dioden har suttit i anslutningsdosan på panelen.

 

 

Nej, det är med största sannolikhet bypassdioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Bör man inte ha backdioder på varje panel? Försökt googla detta på nätet och det finns massor av svar..tyvärr är dom olika. 

På de paneler jag har och haft så har det redan suttit en backdiod,  Dioden har suttit i anslutningsdosan på panelen.

 

 

Nej, det är med största sannolikhet bypassdioder.

 

Kan nog stämma, kommer inte exakt ihåg hur de var kopplade. Var länge sedan jag installerade solpaneler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...