Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Olleman82

Installera VVB på motorn mercruiser 6.2l

Rekommendera Poster

Hej,

 

 

Tänkte försöka koppla in båtens VVB på motorns interna kylvatten. Jag har en Mercruiser 383 6,2l från 2007. Även om den servicemanual jag har är från 2000 antar jag att ser ungefär likadant ut och enligt den ska man koppla in som bilderna visar.

 

Är det någon som vet vilka gängstorlekar det är vid dessa anslutningspunkter och även kan tipsa om man bör använda någon viss form av slanganslutning som är gjorda för just detta ändamål, ska det vara något visst material, med vad tätar man osv?

 

 

post-92708-0-95618400-1486031591_thumb.jpg

post-92708-0-36562700-1486031965_thumb.jpg

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej såhär är det kopplat på min Mercrusier från -01

Första bilden är inkopplingen uppe på motorn (mässings fyrkanten), andra bilden hur det ser ut utan inkopplad vv

tredje bilden hur det är kopplat på pumpen och fjärde bilden utan inkopplad vv.

 

post-85114-0-92957400-1486061883_thumb.jpg

 

post-85114-0-27531500-1486061538_thumb.jpg

 

post-85114-0-70484400-1486061565_thumb.jpg

 

post-85114-0-43583600-1486061582_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag vill minnas att jag har sett dessa bilder i ett tidigare inlägg också? Hjälper mig dock inte med vilka dimensioner det är på gängorna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sjövattenkylning eller slutet system med glykol?

 

Skillnad på inkoppling då.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att skruva av pluggarna och ta med till vvs shoppen, det är rörgängor. Där kan du säkert få hjälp med rätt slang också, den bör tåla temperaturer på runt 100 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet system, bilderna i service manualen visar båda varianterna.

 

Jag hade tänkt slippa tömma systemet på glykol,därför jag ville veta gängorna innan men det är ju självklart en variant som du säger "syd-"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet system, bilderna i service manualen visar båda varianterna.

 

Jag hade tänkt slippa tömma systemet på glykol,därför jag ville veta gängorna innan men det är ju självklart en variant som du säger "syd-"

 

Du behöver inte tömma allt kylvatten ur motorn. Det räcker att du sänker nivån en bit.

Du lär inte hinna skruva ur pluggarna och sätta i slanganslutningarna utan att kylvattnet rinner ur till i nivå med pluggarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har slutet system ska du koppla enligt följande.

 

Tillopp = Från termostathuset enligt din bild ovan.

 

Retur = In i värmeväxlaren, ska finns en plugg i bakkant. Returen ska inte tillbaka till cirk-pumpen när man har slutet system.

 

Mvh

Micke

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med USA motorer är att allt är i tum.

Deras rörgängor stämmer inte med våra. Det är ofta NPT i tum med konisk gänga.

 

Jag var själv på hydroscand i Norrköping och frågade efter just detta, de hade inte denna gäng.

 

På min växlare vart det 3/8" konisk till 5/8" slanganslutning.

 

Men kolla gärna runt lokalt, kan finnas dock.

 

Mvh

Micke

 

post-58853-0-75324500-1486231282_thumb.jpg

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast alla siter jag kollat på talar om retur i cirkulationspumpen, även manualen. Får man bara koll på gängorna kan man ju alltid handla på eBay, men som sagt, ska säkert gå att hitta i Sverige också.

 

Den nedre anslutningen för returen sitter ju bra lågt, måste ju handla om en stor andel av vätsk som åker ut då.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har googlat ordentligt här på morgonen. Inte på ett enda ställe hittar jag info om att "return" ska vara i växlaren. Det finns viss förvirring vart man tar supply men överallt jag kollar är alltid return till pumpen enligt bilderna från verkstadsmanualen ovan samt även bilderna från syd-.

 

Har hittat ett par referenser till att båda pluggarna på motorn är 1/2" och kylarslanganslutning skall vara 5/8". Tror jag beställer ett par mässingskopplingar NPT på eBay, lär bli betydligt billigare än i Sverige så skulle det visa sig vara fel storlek får jag väl leva med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...