Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Cement

aq100 byte till aq 270

Rekommendera Poster

Hej blir snart ägare av en joker 19 med en b20 och volvo 100 drev. Jag vill ha lite mer fart så tänkte byta drevet. Hur svårt är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt, men ej heller ogenomförbart.

100 drevets alla komponenter går inte att anv. i det bytet.

Hålet i akterspegeln måste göras om och i den vevan så kommer det säkert att avslöjas fukt o röta i akterspegeln vilken då måste renoveras. Visst, du kan ju ha tur att akterspegeln är torr.

Trans.kåpan passar ej mot 270 drevet. Avgaslimpan/kröken passar ej mot 270 drevet.

 

Motorn hänger bara i bakkant på 100 drevet, främre motorfästen måste troligtvis till efter drevbytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt, men ej heller ogenomförbart.

100 drevets alla komponenter går inte att anv. i det bytet.

Hålet i akterspegeln måste göras om och i den vevan så kommer det säkert att avslöjas fukt o röta i akterspegeln vilken då måste renoveras. Visst, du kan ju ha tur att akterspegeln är torr.

Trans.kåpan passar ej mot 270 drevet. Avgaslimpan/kröken passar ej mot 270 drevet.

 

Motorn hänger bara i bakkant på 100 drevet, främre motorfästen måste troligtvis till efter drevbytet.

 

 

 

ok jag ska nog ha kvar det gamla hundra drevet. Vad är det som är sǻ dåligt som alla säger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tvärtom, det är på 270 drevet motorn bara hänger i drevet.

 

Mer fart få du inte med ett 270 drev, det är både tyngre större och har mer vattenmotstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är på 100-drev som b20 hänger i drevet... Tanken var att minska vibrationer om jag minns rätt. Jag har däremot inte sett några 270-montage utan motorfästen i framkant.

 

Problemet med 100-drevet är främst 2 saker när det gäller fart. Dels är det dåligt med högfartsproppar och sedan tål det inte effekten/vridet som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

270-280- dreven finns både med och utan främre motorfästen. De som hänger i akterspegeln ger mer vibrationer i båten. Gummiupphängningen är nästan obefintlig. Med främre fästen används mjuka gummiringar och distansbricka, mellan klämring och sköld, som tillsammans med de främre tassarna ger en vibrationsfriare gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...