Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BerraS

Hur värderar ni timmar på båtmotorer

Rekommendera Poster

Det här med timmar på en motor tycker jag nog inte personligen man ska stirra sig blind på, det viktigaste som många skrivit ovan är helt klart service och underhåll. Jag själv har 2st kamd300 som många beskriver ganska känsliga motorer om man misshandlar dom då de i grunden är byggda för betydligt lägre effektuttag.

I mitt fall har ena motorn gått några hundra timmar efter totalrenovering pga mänskliga faktorn och den andra gått snart 1600 timmar. Ganska mycket kan man tycka, men märker ingen skillnad på dessa motorer vare sig i gång, ljud eller oljeförbrukning. Känns som motorn med 1600 timmar har massor kvar att ge. Nu är ju turbo, spridare och pump genomgångna på denna motor visserligen, men själva blocket och topp klarar nog väldigt många timmar om man sköter service efter ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra surr:)

Jag tror "problemet" består i dels att det finns en livslängd i antal år, sedan också i timmar, eller km då på en bil, det ställer till det lite. Sedan som många skriver är faktorer som service, underhåll och uppdateringar viktigt. Min erfarenhet är att åldern troligen är en viktigare faktor än timmar, åtminstone för oss fritidsåkare med relativt få timmar/år.

I mitt fall så handlar det om 2 i princip identiska båtar från 2008, Orsaken till dom höga reparationskostnaderna är till större del beroende på följdskador efter barnsjukdomar som då troligen inte har åtgärdats i tid.

Personligen så skulle jag värdera skillnaderna mellan 400 och 1200 timmar ca 200K. Dock så håller inte säljaren med motorer som har gått 1200h med om detta resonemanget :) . I hans värld är hans båt lika mycket värd som den som har 400h, och det är ett problem för affären...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med att varje motor kostar 100 kronor per timme i värdeminskning - en D6 kostar i runda slängar 500000 och 5000 timmar är ett rimligt antagande i antal timmar man får ut (om den inte dör av kalenderålder alltså). Det blir således 160000, dina 200000 är inte ett orimligt avdrag.

 

Jag fonderar 150 kronor per timme på min 41:a, det för att kunna byta den mot en ny maskin om 2000 timmar (dvs om två år). Den kommer då att ha gått 3700 timmar vilket är ganska lite men då jag inte haft den sedan ny och den är från -98 är det bättre att vara safe än sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det er optimistisk att tro man får ut 5000 timmar på en motor som går säg 100 timmar/år. Det skulle betyda 50 års "problemfritt" åkande, inte så troligt. Säg hälften kanske, då pratar vi 2500 timmar innan motorbyte. Dvs dubbla kostnaden.. Men vem f.. Har sagt det är billigt med båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, som jag sade med "inte dör av kalenderår".

 

Och att en motor lever i 5000 timmar betyder inte att den går problemfritt i 5000 timmar. Snarare att den vid 5000 timmar börjar bli så kostsam att underhålla vilket i kombination med försämrad driftsäkerhet gör att det är dags att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen så skulle jag värdera skillnaderna mellan 400 och 1200 timmar ca 200K. Dock så håller inte säljaren med motorer som har gått 1200h med om detta resonemanget :)

Den med 1200h är nog rejält mer svårsåld när den stunden kommer så se till att räkna in det i prutandet.

 

Allt annat lika kan jag tycka att 200k är i underkant, tänker mer typ 400k skulle kännas rimligt.

Dock är ju de 160k som 400h-motorerna haft i reparationer något oroande.

 

Kanske backa från båda objekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade personligen dragit öronen åt mig om jag tittat på en båt där motorerna krävt större renoveringar/lagningar pga att tidigare ägare struntat i service bullentinerna och inte gjort de uppdateringar som man ska gör.

 

Vad mer har den ägaren struntat i?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra surr:)

Jag tror "problemet" består i dels att det finns en livslängd i antal år, sedan också i timmar, eller km då på en bil, det ställer till det lite. Sedan som många skriver är faktorer som service, underhåll och uppdateringar viktigt. Min erfarenhet är att åldern troligen är en viktigare faktor än timmar, åtminstone för oss fritidsåkare med relativt få timmar/år.

I mitt fall så handlar det om 2 i princip identiska båtar från 2008, Orsaken till dom höga reparationskostnaderna är till större del beroende på följdskador efter barnsjukdomar som då troligen inte har åtgärdats i tid.

Personligen så skulle jag värdera skillnaderna mellan 400 och 1200 timmar ca 200K. Dock så håller inte säljaren med motorer som har gått 1200h med om detta resonemanget :) . I hans värld är hans båt lika mycket värd som den som har 400h, och det är ett problem för affären...

Så du vill hellre ha 1200timmarsbåten?

men inte betala det säljaren är beredd att "släppa" för.

Klassisk förhandlingssituation.

Skulle jag vara du.. skulle jag nog isf köpa 400timmarsbåten.

Skulle jag vara säljaren... skulle jag nog ha tröttnat på att sälja till dej..

Kanske tvingats lägga ut den 200k billigare vid tillfälle.. om jag måste sälja..

Fast det är bara spekulationer... fiktioner.. "filmatisering" av hur det kan ha "skurit" sig..

God luck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båda fallen har säljarna redan köpt nya båtar. I båda fallen har båtarna legat till salu en längre tid. Så ja, det är ett förhandlingsläge.. Jag har högsta budet men säljaren är trots detta inte nöjd med priset. Tycker att han då får ha kvar 2 båtar om han tycker det är mera ekonomiskt i längden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båda fallen har säljarna redan köpt nya båtar. I båda fallen har båtarna legat till salu en längre tid. Så ja, det är ett förhandlingsläge.. Jag har högsta budet men säljaren är trots detta inte nöjd med priset. Tycker att han då får ha kvar 2 båtar om han tycker det är mera ekonomiskt i längden..

"Känns" som köparens marknad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd med många åsikter! Man kan enligt allt detta dra slutsatsen att en båtmotors livslängd till lika delar (ungeföär) avgörs av följande faktorer

 

1 Antalet gångtimmar.

2 Utförd service enligt gångtimmar.

3 Hurudan höstservice den fått.

4 Hur motorn förvaras under vintern.

5 Ägarens körbeteende.

6 Ägarens motoröra.

7 Belastning, är motorn på undre effektgränsen för båten den sitter i och får?

 

Finns säkert några till. men med  så många parametrar är det klart att det är svårt att avgöra vad man köper. Det är bara att försöka utreda om någon av de ovanstående har falerat. Finns det papper på 1, 2 och 3 så är man ju en bit på väg åt rätt håll. Punkt 4, 5 och 6 är svåra att mäta.

 

Punkt 7 i kombination med ett dåligt motoröra hos ägaren är inget vidare. Då har motorn troligen gått största delen av sina timmar med maximal belastning...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett allt möjligt teoretiskt fel på motorernas kringutrustning så har blocken och allt däri gått 1200 timmar.

Injektorer har gått 1200 timmar, kolvar har gått 1200 timmar, lager har gått 1200 timmar.

Blocket har inte lösa foder som går att byta, så det har gått 1200 timmar av sin konstruktionslivslängd (41-44 o 300 har väl lösa foder om jag inte minns fel som går att byta) så om man bortser från kringutrustningen på motorn och båten i övrigt som gått fler timmar (eller kanske råkat ut för saltvatten i 400-timmars exemplaret) så har faktiskt motorn med 1200 timmar levt en större del av sitt liv.

 

Sen kanske du inte hinner köra så många timmar att den slits ut så att det snarare är all kringutrustning och det övriga skicket på saker som knäcker bägge båtarna först, men 1200 timmar är fortfarande 1200 timmar.

 

Om du nu inte tycker någon av båtarna är värda mer än du bjudit och ändå inte får dom så får du väl vänta på att ett annat exemplar dyker upp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket prat om driftstimmar här, men vet inte om jag tycker timmarna är det viktigaste. Jag har själv en Penta md 17 som är från 79, har inte en aning om hur många timmar den gått, men den funkar klanderfritt. Att ge den de den behöver i service och reparationer, att den är sötvattenkyld och körs med förnuft är det viktigaste. Min har tuffat på i 38 år och går troligtvis i många år till.

 

I min förra båt hade jag en sabb 2g, den gick i 43 år innan det var dags att byta ringar och lager i den, detta gordes och motorn tuffade på för att någon gång i framtiden kanske bytas. Denna var körd i yrkesfiske från 1963 fram till 90-talet någon gång. Inte heller denna motor hade någon timmräknare, men fick service och reparationer efter vad den behövde, samt att den var sötvattenskyld sedan starten 1963. Motorn tuffar och går än i dag fast med en ny ägare.

 

Tror nog att man inte behöver hänga upp sig allt för mycket på driftstimmarrna utan det är annat som avgör när en motor är dags att byta.

Redigerad av Minuten
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jämföra en Sabb 2g med en VP D6 kan nog vara definitionen av att jämföra äpplen och päron:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ålder som sliter på en motor om den underhålls som den ska, det är antalet drifttimmar som sliter, allt under förutsättning att motorn inte misshandlas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd med många åsikter! Man kan enligt allt detta dra slutsatsen att en båtmotors livslängd till lika delar (ungeföär) avgörs av följande faktorer

 

1 Antalet gångtimmar.

2 Utförd service enligt gångtimmar.

3 Hurudan höstservice den fått.

4 Hur motorn förvaras under vintern.

5 Ägarens körbeteende.

6 Ägarens motoröra.

7 Belastning, är motorn på undre effektgränsen för båten den sitter i och får?

 

Finns säkert några till. men med så många parametrar är det klart att det är svårt att avgöra vad man köper. Det är bara att försöka utreda om någon av de ovanstående har falerat. Finns det papper på 1, 2 och 3 så är man ju en bit på väg åt rätt håll. Punkt 4, 5 och 6 är svåra att mäta.

 

Punkt 7 i kombination med ett dåligt motoröra hos ägaren är inget vidare. Då har motorn troligen gått största delen av sina timmar med maximal belastning...

Det kanske du inkluderar i punkt 3 men hursomhelst är det viktigt att motorn har fått Bra olja. Jag deltog på en tribologiföreläsning en gång där föreläsaren bl.a. berättade om att det idag finns oljor som till och med adderar material, när de mätte slitaget på vevstakslager så hade tjockleken Ökat på lagrena. Mikroskopiskt men ändå.

Jag har å andra sidan mycket dålig erfarenhet av dålig olja då jag slitit ut en nyrenoverad bensinmotor på ca 800 timmar eftersom jag trodde på att Biltemas oljor uppfyllde API sl-klassificering som det stod på dunken. Jag kommer aldrig mer köpa nån billig no-name-olja oavsett vad det står på dunken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har å andra sidan mycket dålig erfarenhet av dålig olja då jag slitit ut en nyrenoverad bensinmotor på ca 800 timmar eftersom jag trodde på att Biltemas oljor uppfyllde API sl-klassificering som det stod på dunken. Jag kommer aldrig mer köpa nån billig no-name-olja oavsett vad det står på dunken."

 

Det där är intressant. Hur vet du att Biltemas olja inte uppfyller "API sl-klassificering"? Har du låtit analysera oljan? Det är i så fall ytterst allvarligt. Vad säger Biltema? Vad säger ARN?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att Biltemas oljor uppfyller den klassning de testats för...

 

Jag har inte hört om något fall där ras anses ha berott på Biltemaolja där man kunnat bevisa att oljan faktiskt var den egentliga orsaken.

 

Jag är dock inte själv något fan av deras oljor annat än till brukshinkar med många mil i ryggen. Klassningen säger enligt mig inte allt. Det stående exempel jag brukar använda för det är Motul, som inte klassar alla oljor pga att de då upplever sig låsta i förändringar osv. Man kan däremot se att deras oljor fungerar bättre vid extrema förutsättningar. På crossbanan brukar man referera till att Biltemas oljor fungerar bra normalt, men när motorn blir lerig och tempen blir för hög märks skillnaderna. Man behöver alltså en olja som är bättre än klassningen.

 

Den här diskussionen är mer långdragen är och enformig än partipolitik, så jag väljer att stanna här... Alla blir saliga på sin tro.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att Biltemas oljor uppfyller den klassning de testats för...

 

Jag har inte hört om något fall där ras anses ha berott på Biltemaolja där man kunnat bevisa att oljan faktiskt var den egentliga orsaken.

 

Jag är dock inte själv något fan av deras oljor annat än till brukshinkar med många mil i ryggen. Klassningen säger enligt mig inte allt. Det stående exempel jag brukar använda för det är Motul, som inte klassar alla oljor pga att de då upplever sig låsta i förändringar osv. Man kan däremot se att deras oljor fungerar bättre vid extrema förutsättningar. På crossbanan brukar man referera till att Biltemas oljor fungerar bra normalt, men när motorn blir lerig och tempen blir för hög märks skillnaderna. Man behöver alltså en olja som är bättre än klassningen.

 

Den här diskussionen är mer långdragen är och enformig än partipolitik, så jag väljer att stanna här... Alla blir saliga på sin tro.

Dina ord är som ljuv musik i mina öron, och jag har även valt att inte skriva om oljor för det tar aldrig slut. Men tack precis som du skriver det finns en anledning till att kvalitetsoljor är dyrare, med dyrare additiv. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till så dyra och känsliga motorer spelar det knappt någon roll vad oljan kostar. Man bör nog välja en olja som tillverkaren rekommenderar. Eller bättre.

Underskatta inte värdet av bra underhåll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ålder som sliter på en motor om den underhålls som den ska, det är antalet drifttimmar som sliter, allt under förutsättning att motorn inte misshandlas.

 

Ålder, det man kallar för kalendertid, sliter absolut.

 

Ser man till underhåll inom flyget delar man i huvudsak det som styr underhållet i tre delar; gångtimmar, cykler och kalendertid. Stundtals är det bara en av faktorerna som dikterar när ett visst underhåll ska göras, oftast är det två och bland alla tre.

 

Hur man gör med fartyg vet jag inte men även inom bilindustrin har man börjat titta mer på helheten. Två bilar som har gått samma antal mil över samma tid kan exempelvis ändå kräva service vid olika tillfällen beroende på att den ena gått en högre antal cykler än den andra (ex 1 mil vid 1500 tillfällen i snitt jämfört med 15 mil vid 100 tillfällen).

 

Det som jag vet man inom flyget byter på kalendertid, där alltså en viss kalenderålder dikterar ett absolut krav på byte, är exemplevis vissa slangar, remmar med mera. Plast, gummi och andra framför allt organiska material degraderar över tid oavsett om de används eller inte.

 

Inom flyget får kolvmotorer inte användas kommersiellt om det har gått mer än 12 år sedan grundöversyn (alltså totalrenovering där motorns gångtid nollas). Sedan spelar det ingen roll om flygplanet stått konserverat i en varmhangar i 12 år sedan motorn installerades eller flugit 2000 timmar och gjort 5000 landningar (cykler).

 

Man talar också ibland om en motors livslängd som TBO, time between overhaul. Den är satt av tillverkaren till säg 2000 timmar. Det är dock möjligt att förlänga TBO om motorn går som den ska, detta även för kommersiell drift. Kalendertiden går dock inte att rubba en enda dag, det torde väl säga något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...