Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

"Inka-skruer" - var hittar man dem i Sverige ?

Rekommendera Poster

I alla fall i väldigt många norska båtar (Saga, NB, Viknes m.fl) sitter inredningsdetaljer monterade med mässingskruvar med en plasthätta på i en passande färg. Hättan har en ganska lång pinne och kräver därför ett hål i mitten av krysspåret, men sitter därför mycket bra.

 

Norska Maritim säljer dem i olika längder: https://www.maritim.no/skruer-med-hette?size=24

 

Maritim säljer dock inte till Sverige (har försökt många gånger tidigare, så det vet jag), och det är ju allmänt stökigt att beställa från Norge beroende på att de inte är med i EU.

 

Vet någon var man får tag på dessa i Sverige eller annat EU-land ?  Visst, det finns andra skruvar med plasthättor men det är just denna typ jag behöver, då jag redan har gott om hättor i just rätt färger - men skruvarna är nästan slut.

post-77633-0-85085400-1485810062.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar leta specialskruvar på två ställen:

www.sifvert-skruv.se

eller

www.hornbach.se/

 

Hornbach har olika plastskyddslock till skruvskallar men jag vet inte om de har precis din modell med tillhörande skruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hornbach´s plastlock till krysspårsskruvar funkar inte bra. De sitter inte kvar. De till torksskruvar funkar bättre, men inte perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sifvert-skruv har tyvärr ingenting sådant. Hittar inte rätt skruv på Hornbach heller.

 

Och när det gäller skruv/locktypen är det just utförande enligt dessa "Inka-skrue" som jag söker, alltså mässingskruvar med ett djupare "hål" i mitten. De vanliga locken för krysspår sitter ju som nämnts oftast inte kvar, och dessutom finns de sällan i rätt färg. Men lock/hättor har jag gott om - i rätta fäger för att matcha tak, skrovbeklädnad och trä.

 

De kan väl knappast tillverkas i Norge och enbart säljas exklusivt där ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sifvert-skruv har tyvärr ingenting sådant. Hittar inte rätt skruv på Hornbach heller.

 

Och när det gäller skruv/locktypen är det just utförande enligt dessa "Inka-skrue" som jag söker, alltså mässingskruvar med ett djupare "hål" i mitten. De vanliga locken för krysspår sitter ju som nämnts oftast inte kvar, och dessutom finns de sällan i rätt färg. Men lock/hättor har jag gott om - i rätta fäger för att matcha tak, skrovbeklädnad och trä.

 

De kan väl knappast tillverkas i Norge och enbart säljas exklusivt där ?

Såg på Fjordklubbens hemsida att de säljer Inkaskruvar till medlemmar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns också den här varianten som inte sitter i spåret och som brukar funka bra, http://www.ostersjokompaniet.se/fasten-plast-metall/skruv/plasthattor/plasthattor-1

Den modellen bygger alldeles för mycket och är inte möjlig att försänka. Utsticket diskvalificerar den på de flesta ställen, tyvärr.

 

Frågade f.ö. Maritim ännu en gång nu på morgonen då det var ett tag sedan, men de sänder ICKE utanför Norge. Undrar varifrån varven köper (dvs vem som är tillverkaren bakom), de går väl knappast till Maritim och handlar.... :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra ett hål själv?

Det är så jag löst det några gånger hittills. Men blir aldrig lika bra som färdigköpt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha blädrat igenom alla skruvkataloger jag har på jobbet (har väldigt många) så är jag ganska säker på att tillverkaren heter Titus Tekform.

Pluggen heter nog SupaTop Caps Hero och skruven kan nog vara SupaTopp PH Hero. Den skruven har djupt hål om jag tyder texten rätt.

 

Kolla om dom inte har samma skruv i mässing.

 

Med risk för att jag är helt ute och cyklar.

 

http://www.titustekform.com.au/products/fasteners/fastener-accessories Plugg

 

http://www.titustekform.com.au/products/fasteners/screws Skruvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Passade på att köpa på mig ett lager när jag var i Norge då vi har denna typ av skruvar i vår Skilsö.

Behöver du skruv men inte vill ta dig till Norge så kan de beställas HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Popupgbg:

Hej!

 

Passade på att köpa på mig ett lager när jag var i Norge då vi har denna typ av skruvar i vår Skilsö.

Behöver du skruv men inte vill ta dig till Norge så kan de beställas HÄR

Bra tips, jag har sådana i min båt också, även om den inte är byggd i Norge.

Men jag köpte nya hättor på Hornbach, då UV-ljuset hade knäckt flera av mina. Kollade dock inte om det fanns passande skruv, skulle behöva byta mina då dom är galvade järnskruv. Men det blir nog dyrt då dom är väldigt många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-13 vid 00:10 skrev Georg_Ohm:

Bra tips, jag har sådana i min båt också, även om den inte är byggd i Norge.

Men jag köpte nya hättor på Hornbach, då UV-ljuset hade knäckt flera av mina. Kollade dock inte om det fanns passande skruv, skulle behöva byta mina då dom är galvade järnskruv. Men det blir nog dyrt då dom är väldigt många.

Jag har provat de som finns på Hornbach men de sitter inte kvar om man inte limmar dem. Konstigt att inte någon av de stora båttilbehörsbutikerna har dessa i sortimentet med tanke på hur många norska båtar det finns i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Popupgbg:

Jag har provat de som finns på Hornbach men de sitter inte kvar om man inte limmar dem. Konstigt att inte någon av de stora båttilbehörsbutikerna har dessa i sortimentet med tanke på hur många norska båtar det finns i Sverige.

Jo, om man väljer rätt skruv till rätt hätta sitter dom kvar!

Men du gjorde kanske som jag, valde en hätta till en skruv jag redan hade, jag minns nu att jag fick klippa av piggen i mitten någon halv mm och dessutom dutta på en droppe cynanakrylatlim, snabblim, för att få dem att sitta kvar.

Sedan kan man ju då få tycka att dessa skruvar med hättor borde finnas i de svenska butikerna, visst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-11 vid 08:45 skrev Georg_Ohm:

Jo, om man väljer rätt skruv till rätt hätta sitter dom kvar!

Men du gjorde kanske som jag, valde en hätta till en skruv jag redan hade, jag minns nu att jag fick klippa av piggen i mitten någon halv mm och dessutom dutta på en droppe cynanakrylatlim, snabblim, för att få dem att sitta kvar.

Sedan kan man ju då få tycka att dessa skruvar med hättor borde finnas i de svenska butikerna, visst!

Köpte nya skruv som skulle passa till hättorna och det hjälpte inte med skruv som sitter i taket, men om man ska behöva limma dem så funkar det ju med vilka som helst.....då faller ju lite tanken med att köpa hättor som har en konstruktion som gör att de ska sitta kvar på skruvskallen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns dessa skruvar i olika längder på Blocket, jag kunde i

nte kopiera adressen.

Sök på "sömmarna till norska båtar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu finns dessa skruvar i olika längder på Blocket, jag kunde i

nte kopiera adressen.

Sök på "sömmarna till norska båtar"

"Sömmarna" skulle inte vara med, Blocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är något knas med min surfplatta. Hade kopierat ordet "sömmarna" går inte att ta bort...

Får väl starta om.

Tack för hjälpen Kane.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Men jag saknar fortfarande täckbrickor i färg för teak. De som kommer med är vita.

Ska till norsk båtbutik i sommar och köpa på mig lite skruv och täckbrickor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjordklubben har ett lager, själv har jag köpt både skruv i olika dimensioner och täckbrickor i flera färger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...