Jump to content
Wednesday 27 October 2021

Recommended Posts

Har börjat fundera på hur man på ett någorlunda billigt och enkelt sätt kollar bränsleförbrukningen på segelbåten.

 

Det skulle ju vara lite nyttigt att veta hur mycket diesel som går åt per distansminut, men det är ju inte värt mänga tusentals kronor eftersom man en normalsommar kanske förbrukar diesel för 1000:- kr.

 

Hoppas på många kluriga idéer.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

En gammal gubbe hemma i byn hade en ganska grov genomskinlig slang från sin lilla dieseltank. På slangen hade han gjort markeringar för tio deciliter. Soppakranen hade han före och efter denna genomskinliga slang. Han hade slangen som tank och tanken som reserv och tyckte att hans idé var den smartaste på marknaden. Han kanske hade rätt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha en flödesmätare på en segelbåt är väl lite "overkill".

Har en vanlig bränslemätare som har suttit i båten/tanken från början - alltså även innan motorbytet.
 

För att få reda på hur mycket motorn dra på ett ungefär, är det väl lättast att fylla tanken och dokumentera hur långt man kör från sjösättningen och nån månad och under ett antal distansminuter under olika förhållande.

Sen fylla tanken och göra en avancerad mattematisk beräkning, med de värde man har.

 

Nästan alla de 4 räknesätten kan man få användning för.

Har för mig att en MD2;a drog ungefär 2 liter i timmen, hur mycket min nya 30-hästare drarhar jag inte kollat, men kanske runt 3 liter i timmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag i första hand är ute efter är att få koll på vid vilken fart vår nya motor är mest effektiv.

 

En "dagtank" i form av en plastdunk (4 l) - och ev. en våg för at göra det lite vetenskapligt - är nog det enklaste om forumet inte har några andra idéer.

 

Jag förbereder helt enkelt det nya bränslesystemet för att kunna köras mot en dunk.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sägs ju;"att mäta är att veta"

Dessvärre är jag varken ekonomiskt eller tekniskt intresserad, så jag är nöjd om bar a motorn går. Sen vill jag ju helst segla -och det är egentligen inte billigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä, jag räknade ut någon gång att segel kostar ungefär lika mycket som diesel per distansminut. Det känns billigt att segla mellan segelinköpen.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dunk, våg och en dag på sjön är nog både enklast och billigast. Flödesmätare var svindyrt sist jag kollade. Har du retur på motorn så bör det vara en plåtdunk pga värmen.

Det är ju inte fel att relativt snabbt kunna skifta till en en dunk med ren diesel om man skulle få oväntat besök i tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä, jag räknade ut någon gång att segel kostar ungefär lika mycket som diesel per distansminut. Det känns billigt att segla mellan segelinköpen.

 

Mackey

 

Jag gjorde likartad reflektion, en gång jag köpte nya segel till en båt.  :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag i första hand är ute efter är att få koll på vid vilken fart vår nya motor är mest effektiv.

 

En "dagtank" i form av en plastdunk (4 l) - och ev. en våg för at göra det lite vetenskapligt - är nog det enklaste om forumet inte har några andra idéer.

 

Jag förbereder helt enkelt det nya bränslesystemet för att kunna köras mot en dunk.

 

Mackey

 

Hur menar du "mest effektiv"? Minsta kronor per distansminut? Det blir väl dyrare ju fortare du kör så länge båten inte planar. Men i motvind krävs en del extra effekt för att övervinna vind- och vågmotstånd innan båten börjar röra sig framåt.

Fast visst kan det vara intressant att veta. Det finns kanske en effektkurva i manualen och om man antar att liter per hästkrafttimme är konstant över varvtalsområdet så borde man med hjälp av varvräknaren kunna lista ut vad det kostar.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den gode Kronvik och jag slog våra monetära resurser samman och köpte en liten flödesmätare från en affär på den där internätswebben. Den kostade några tior, ja eurotior alltså, vi är ju purfinnar jag och Kronvik... Mätaren är inte avsedd för fast montering men det behöver man ju inte. Att mäta förbrukningen i olika hastigheter behöver man ju bara göra en gång så det är lite onödigt att installera en fast mätare. Visst varierar förbrukningen med olika belastning men om man mäter vid normal belastning vet man åtminstone normalförbrukningen. Det är bara att börja från tomgång, mäta, öka med steg på te.x 500 rpm tills man når maxvarv, då har man en rätt bra kurva över förbrukningen som man kan tejpa upp på instrumentbrädan.

 

Kanske man kan övertyga sin båtklubb om det förträffliga i att skaffa en mätare så kan alla medlemmar få säker info om sina förbrukningar, något som alla sparar på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieselmotorer är ju lite krångligare att mäta förbrukningen på med hjälp av flödesmätare. Det behövs en mätare på matarslangen och en på returslangen. Sedan något datoriserat som räknar verklig åtgång på diesel.

Metoden med en extra tank/dunk som även tar hand om returbränslet och att sedan väga verkar enklast om det bara handlar om att göra en tabell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm...

Man kan ju tanka fullt på våren.

Hålla koll på hur många distans man kör under sommarn, timmarna har man väl mätare till.

Å tanka fullt på hösten.. köra värmare ur separat tank ett år..

Hmmm... själv förbrukade jag 35-40 liter förra sommarn.. varav ca 25-30 i värmaren..

hmmm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm...

Man kan ju tanka fullt på våren.

Hålla koll på hur många distans man kör under sommarn, timmarna har man väl mätare till.

Å tanka fullt på hösten.. köra värmare ur separat tank ett år..

Hmmm... själv förbrukade jag 35-40 liter förra sommarn.. varav ca 25-30 i värmaren..

hmmm...

 

Kommer att ta många år innan man vet vilket som är det mest ekonomiska varvtalet ;)

 

Flödesmätare för så små flöden det handlar om här är svindyra, dessutom behöver man två.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hmmm...

Man kan ju tanka fullt på våren.

Hålla koll på hur många distans man kör under sommarn, timmarna har man väl mätare till.

Å tanka fullt på hösten.. köra värmare ur separat tank ett år..

Hmmm... själv förbrukade jag 35-40 liter förra sommarn.. varav ca 25-30 i värmaren..

hmmm...

Kommer att ta många år innan man vet vilket som är det mest ekonomiska varvtalet ;)

 

Flödesmätare för så små flöden det handlar om här är svindyra, dessutom behöver man två.

Är det nåt seglare har så är det tid..

Han kommer när han kommer.

När "man" väl kommit fram till det mest ekonomiska varvtalet.. blir nästa utmaning att komma fram till när investeringen i att ha tagit reda på det.. betalt sig. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brukar det inte vara ganska väldokumenterat hur mycket motorn drar vid olika varvtal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brukar det inte vara ganska väldokumenterat hur mycket motorn drar vid olika varvtal?

 

Jo för tex 80% last men en diesel kan variera lasten utan att varvtalet ändras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gardena trädgårdsprodukter omfattar bl. mycket annat en flödesmätare som kan snabbkopplas till en trädgårdsslang. Mäter totalvolym eller flöde per tidsenhet. Kostar under 20 EUR. Helt av plast. Okänt om den tål bensin eller diesel. Något för en händig meckare som vill mäta båtens förbrukning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gardena trädgårdsprodukter omfattar bl. mycket annat en flödesmätare som kan snabbkopplas till en trädgårdsslang. Mäter totalvolym eller flöde per tidsenhet. Kostar under 20 EUR. Helt av plast. Okänt om den tål bensin eller diesel. Något för en händig meckare som vill mäta båtens förbrukning?

E skalan i m2 ?

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Gardena trädgårdsprodukter omfattar bl. mycket annat en flödesmätare som kan snabbkopplas till en trädgårdsslang. Mäter totalvolym eller flöde per tidsenhet. Kostar under 20 EUR. Helt av plast. Okänt om den tål bensin eller diesel. Något för en händig meckare som vill mäta båtens förbrukning?

E skalan i m2 ?

:)

 

Vi har en liknande sådan till spolningen (sjövatten) på toan för att ha koll på när det börjar bli fullt i tanken, funkar bra.

 

Borde funka för diesel också, i alla fall ett tag. I mätaren sitter en impeller som för över signalen magnetiskt, ingen större risk att få in diesel i själva elektoniken.

Frågan är om de klarar det relativt låga flödet.

 

Skalan är inte i m2 och inte i m3 heller, inte vår i alla fall. Vår mäter i liter.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Gardena trädgårdsprodukter omfattar bl. mycket annat en flödesmätare som kan snabbkopplas till en trädgårdsslang. Mäter totalvolym eller flöde per tidsenhet. Kostar under 20 EUR. Helt av plast. Okänt om den tål bensin eller diesel. Något för en händig meckare som vill mäta båtens förbrukning?

E skalan i m2 ?

:)

Vi har en liknande sådan till spolningen (sjövatten) på toan för att ha koll på när det börjar bli fullt i tanken, funkar bra.

 

Borde funka för diesel också, i alla fall ett tag. I mätaren sitter en impeller som för över signalen magnetiskt, ingen större risk att få in diesel i själva elektoniken.

Frågan är om de klarar det relativt låga flödet.

 

Skalan är inte i m2 och inte i m3 heller, inte vår i alla fall. Vår mäter i liter.

 

Mackey

Aaaaa.. m2 blir ju väldig väldigt lite volym ;)

Så det är inte endast mekanisk mätare?

Kul idé att mäta vatten in i skittanken.. fiffigt.

Blir det ungefär dubbelt mot det pumpade vattnet eller hur mkt av tankens volym pumpar du in innan det börjar vara fullsketet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Gardena trädgårdsprodukter omfattar bl. mycket annat en flödesmätare som kan snabbkopplas till en trädgårdsslang. Mäter totalvolym eller flöde per tidsenhet. Kostar under 20 EUR. Helt av plast. Okänt om den tål bensin eller diesel. Något för en händig meckare som vill mäta båtens förbrukning?

E skalan i m2 ?

:)

 

Vi har en liknande sådan till spolningen (sjövatten) på toan för att ha koll på när det börjar bli fullt i tanken, funkar bra.

 

Borde funka för diesel också, i alla fall ett tag. I mätaren sitter en impeller som för över signalen magnetiskt, ingen större risk att få in diesel i själva elektoniken.

Frågan är om de klarar det relativt låga flödet.

 

Skalan är inte i m2 och inte i m3 heller, inte vår i alla fall. Vår mäter i liter.

 

Mackey

 

Aaaaa.. m2 blir ju väldig väldigt lite volym ;)

Så det är inte endast mekanisk mätare?

Kul idé att mäta vatten in i skittanken.. fiffigt.

Blir det ungefär dubbelt mot det pumpade vattnet eller hur mkt av tankens volym pumpar du in innan det börjar vara fullsketet?

 

Givaren är mekanisk (en snurrande propeller), men mätaren innehåller elektronik. Den funkar som en cykeldator.

 

Det stämmer nog rätt bra att det är hälften vatten och hälften "annat".

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till skillnad mot skittanksgivaren och bevattningsslangen är flödet MYCKET lågt på en bränsleledning, i synnerhet till en segelbåtsmotor. Vi talar ju om ett fåtal liter/timme.

Det är ofta en utmaning att hitta en givare som fortfarande ger acceptabel noggrannhet vid dessa mycket låga flödeshastigheter. Är det sedan returledning också, måste absolutnoggrannheten vara ännu bättre för att den matematiska diffen mellan dem (=förbrukningen) inte skall bli helgalen.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Gardena trädgårdsprodukter omfattar bl. mycket annat en flödesmätare som kan snabbkopplas till en trädgårdsslang. Mäter totalvolym eller flöde per tidsenhet. Kostar under 20 EUR. Helt av plast. Okänt om den tål bensin eller diesel. Något för en händig meckare som vill mäta båtens förbrukning?

E skalan i m2 ?

:)

Vi har en liknande sådan till spolningen (sjövatten) på toan för att ha koll på när det börjar bli fullt i tanken, funkar bra.

 

Borde funka för diesel också, i alla fall ett tag. I mätaren sitter en impeller som för över signalen magnetiskt, ingen större risk att få in diesel i själva elektoniken.

Frågan är om de klarar det relativt låga flödet.

 

Skalan är inte i m2 och inte i m3 heller, inte vår i alla fall. Vår mäter i liter.

 

Mackey

Aaaaa.. m2 blir ju väldig väldigt lite volym ;)

Så det är inte endast mekanisk mätare?

Kul idé att mäta vatten in i skittanken.. fiffigt.

Blir det ungefär dubbelt mot det pumpade vattnet eller hur mkt av tankens volym pumpar du in innan det börjar vara fullsketet?

Givaren är mekanisk (en snurrande propeller), men mätaren innehåller elektronik. Den funkar som en cykeldator.

 

Det stämmer nog rätt bra att det är hälften vatten och hälften "annat".

 

Mackey

Själva mätaren.. batteri eller el framdragen? Intressant.

Var har du köpt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte vår på Conrad för 160:- kr eller något.

Nu har de Gardena, https://www.conrad.se/Vattenfl%F6desm%E4tare-GARDENA-Display.htm?websale8=conrad-swe&pi=491548

 

Tillägg: Den vi har finns också, https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=552059&rdeocl=1&rdetpl=desktop_categorypage&rdebox=box1

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

I specen på den första anges mätområde 2-30 l/min, dvs 120-1800 l/h (den andra har ingen spec på det). Mycket rimligt för en trädgårdsslang.

Men då en segelbåtsmotors arbetsområde på bränsleflödet snarare ligger på 1-5 l/h kommer nog Gardenamätaren tyvärr inte vara speciellt tillförlitlig. Om den överhuvudtaget snurrar igång alls....

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

I specen på den första anges mätområde 2-30 l/min, dvs 120-1800 l/h (den andra har ingen spec på det). Mycket rimligt för en trädgårdsslang.

Men då en segelbåtsmotors arbetsområde på bränsleflödet snarare ligger på 1-5 l/h kommer nog Gardenamätaren tyvärr inte vara speciellt tillförlitlig. Om den överhuvudtaget snurrar igång alls....

 

Nej för TS.. ger nog det här inte något..

Into helt ovanligt att " vi" spårar ur..

Det här va dock intressant, så tack ts.

:) ska köpa.. jag har ju inte tex jättekoll på hur stora vattentankar jag har.. nu får jag veta.

Ibland... typ inför upptagning vill man kanske inte tanka fullt men vill veta ungefär hur mkt man tankar i..

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst var det intressant. Jag kommer nog faktiskt köpa en själv nästa gång jag beställer från Conrad....fast att ha till annat än båtbränslemätning. Mycket funktion till ytterst rimlig peng :)

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min förra båt vägde 2700 kg det var en segelbåt. Den drog med en Volvo 10hk Md6a, ca. 1l/tim. Efter byte till en Lambordini drog den under 1l/tim, dessa siffror med en marschfart av ca. 5 knop. Med en så liten förbrukning kände jag ingen längtan efter en dylik mätare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy