Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Kanske finns hopp för Västervik!?!

Rekommendera Poster

Av nyfikenhet. vad ligger gästplatspriset på i Marstrand, Grebbestad, Smögen och andra turistiskt välutvecklade platser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha missat något, men känslan är ändå att Promarina begick följande kardinalsfel i tillägg till dåliga avtal med kommuner:

 

1. De utgjorde ett litet privat alternativ i en sektor totalt dominerad av skattesubventioner. Fy för privat verksamhet.

2. De försökte vara nytänkande i seviceutbud, lite som campingnäringen på land.

3. De timade totalt fel (sviterna efter 2008) med en satsning på fritidsbåtsnäring samtidigt som sektorn skördade enorma fall, konkurser m.m.

4. De tänkte helt fel. På kort tid ändrades båtbeteendet från 70-80-talens långa båbotssemestrar till dagturer i aluminiumbåtar som i ytterst begränsad omfattning efterfrågar dygnsplatser i gästhamnar.

 

De som ropar på bojkott eller klagat på Promarina är i stor utsträckning folk som inte verkar gilla gästhamnar, utan ser dem nästan som nödvändigt ont. Vi som ligger ofta (och nu menar jag ofta) och gärna i gästhamn har kanske värderat servicen på annat sätt. Jag har i andra trådar (där det gapats om bojkott) just gjort räknestycket att jämföra med t.ex. Ölands kommunalt subventionerade gästhamnar som gärna prisas av diverse ruskprickar trots sämre service till samma eller t.o.m. högre pris (när man räknar in den skattefinansierade subventionen).

 

Kom inte och snacka om monopol eller otroligt dåligt spelade kort, då får ni först studera kusten och sen logga typ 30-50 gästhamnsnätter per år... ;-)

 

Jag ifrågasätter påstående 1. Promarina byggde mig veterligen inga nya hamnar, de tecknade avtal om att hyra och driva kommunala hamnar på entreprenad. Jag kan inte tänka mig att detta vare sig var första eller sista gången en kommun lät en entreprenör stå för driften och jag har många gånger i Stockholms skärgård ankrat upp i gästhamnar som är privatägda. Det unika med Promarina var att man inte var en lokal aktör utan hade ambitionen att bygga en nationell kedja, vilket jag tror var feltänkt från första början.

 

Det är också svårt att se att Promarina konkurrerades ut av kommunala hamnar, de hamnarna hade man ju tagit över. Den lokala konkurrensen kom istället från klubbhamnar och naturhamnar.

 

Det är nog heller inte självklart att säga att Promarinas hamnar inte var subventionerade, eller att kommunalt drivna kommunala hamnar per definition är subventionerade. Rimligen tecknade kommunerna avtal med Promarina så att de fick så stora intäkter som möjligt, om det sen räckte för att kommunen skulle täcka sina kostnader är inte självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om att "som fan läser bibeln".

 

Jag har inte påstått fusk. Kommunerna drev hamnarna, somliga kostnader låg i hamnens budget och somliga hos andra (som parkförvaltning, gatu- och fastighetskontor, andra privata aktörer som via upphandlingar skötte städning, servie av el och vatten med mera). Kommunen brydde sig inte, det var ju samma skattkista som man tog ur i slutänden ändå. Vad sedan övrika kommuninnevånare tänkte om att de betalade ett fåtal båtägares billiga platser kan vi lämna därhän.

 

Problemet uppstod när den privata aktören, som inte kunde åka snålskjuts på samma sätt och som heller inte hade hela kostnadsbilden klar för sig, tog över.

 

Nej, bara för att det är kommunalt är det inte per definition subventionerat. Kommunala bolag, liksom statliga, kan mycket väl stå på egna ben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken soppa detta blev...

Eftersom en majoritet av båtfolket inte verkar vara beredda  att betala för service på samma sätt som t ex campingfolket verkar vara, så kanske det i de flesta fall endast återstår någon sorts kommunal drift som alternativ? Med undantag för riktigt populära hamnar med starkare betalningsvilja såsom Marstrand, Smögen, Sandhamn mfl.

 

Vi ligger ofta i gästhamn och är absolut beredda att betala en slant till för att få bra standard, tillgång till ordentlig el, fräscha faciliteter, fina bryggor med mooringlines, WiFi etc. Men vi kanske är i minoritet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många gästhamnar som har ett betydligt högre prisläge än Promarina hade, men dessa figurerar inte i press och forum.

 

Varför är det så kan man undra?

(Jag är tidigare ombedd att inte hänvisa till dåligt spelade kort...)

 

Mackey

 

PS

Uppgiften kommer från Promarina som själva sade att deras priser låg 15 procentenheter över medelpris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken soppa detta blev...

Eftersom en majoritet av båtfolket inte verkar vara beredda  att betala för service på samma sätt som t ex campingfolket verkar vara, så kanske det i de flesta fall endast återstår någon sorts kommunal drift som alternativ? Med undantag för riktigt populära hamnar med starkare betalningsvilja såsom Marstrand, Smögen, Sandhamn mfl.

 

Vi ligger ofta i gästhamn och är absolut beredda att betala en slant till för att få bra standard, tillgång till ordentlig el, fräscha faciliteter, fina bryggor med mooringlines, WiFi etc. Men vi kanske är i minoritet?

 

Jag är inte säker på att det är en majoritet som inte vill betala för sig, jag tycker det ofta har varit bra beläggning i gästhamnarna (även Promarinas) men säsongen är väldigt kort och dessutom väderberoende.

 

Däremot har det här på MG och i andra forum startats trådar som manat till bojkott av Promarina. När man borrar lite i det tycks det vara priset som de som klagar stör sig på och då jämför man med subventionerade priser som man av någon anledning tycker sig ha rätt att åtnjuta. De som klagat har också ofta varit de som enligt egen utsago ogärna eller endast sällan besöker gästhamnar.

 

Jag tycker det är synd att Promarinas affärsidé inte höll. Har legat i de flesta av deras tidigare gästhamnar, några flera gånger, och har överlag varit nöjd med service/standard satt i relation till priset. Tycker det är synd om det faller tillbaka till en lägre servicenivå om nu kommunerna tar tillbaka driften. Det skall bli väldigt intressant att se om priserna då också sänks eller om kommunerna väljer att ligga kvar på Promarinas nivåer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha missat något, men känslan är ändå att Promarina begick följande kardinalsfel i tillägg till dåliga avtal med kommuner:

 

1. De utgjorde ett litet privat alternativ i en sektor totalt dominerad av skattesubventioner. Fy för privat verksamhet.

2. De försökte vara nytänkande i seviceutbud, lite som campingnäringen på land.

3. De timade totalt fel (sviterna efter 2008) med en satsning på fritidsbåtsnäring samtidigt som sektorn skördade enorma fall, konkurser m.m.

4. De tänkte helt fel. På kort tid ändrades båtbeteendet från 70-80-talens långa båbotssemestrar till dagturer i aluminiumbåtar som i ytterst begränsad omfattning efterfrågar dygnsplatser i gästhamnar.

 

De som ropar på bojkott eller klagat på Promarina är i stor utsträckning folk som inte verkar gilla gästhamnar, utan ser dem nästan som nödvändigt ont. Vi som ligger ofta (och nu menar jag ofta) och gärna i gästhamn har kanske värderat servicen på annat sätt. Jag har i andra trådar (där det gapats om bojkott) just gjort räknestycket att jämföra med t.ex. Ölands kommunalt subventionerade gästhamnar som gärna prisas av diverse ruskprickar trots sämre service till samma eller t.o.m. högre pris (när man räknar in den skattefinansierade subventionen).

 

Kom inte och snacka om monopol eller otroligt dåligt spelade kort, då får ni först studera kusten och sen logga typ 30-50 gästhamnsnätter per år... ;-)

Ok. Jag backar lite på den där monopolgrejen. Det var onödigt, jag kunde lika gärna skrivit dominant istället, men du hänger säker med ändå ;)   En allt för dominant aktör är på lång sikt negativt för konkurrensen.

 

Punkt 1-4. Även om jag inte håller med om allt är punkt 1-4 lysande exempel på att man inte förstått vad en stor del av kunderna ville ha. Samt att man uppenbarligen inte förstod sig på en marknad i förändring. Ungefär som jag skrev tidigare.

 

Sista stycket är intressant och jag tror att du har helt rätt. En betydande del av gästerna vill egentligen inte vara där! Många ser nog gästhamnen som tandläkare eller myggmedel. Tur att de finns, synd att de behövs. Ändå står den typen av gäster för en betydande del av intäkterna. Undrar om Promarina förstod det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm... hur som helst..

Personligen vill jag egentligen inte betala för att sova i min egen båt.. eftersom utbudet med ström, bohar, brygga, dusch, badt mm. inte ger mej något mervärde.. ser sällan något mervärde i attdet är många andra båtar där jag lägger till. Likadant tycker jag de gånger jag campar.. gör det hellre där jag är ensam.. eller med de bekanta jag reser med än att ta in på camping.. campingen... eller fenomenet att alla andra åxå är där.. är för mej mer negativt än något mer-värde.

Som det ser ut så tycker dom flesta precis tvärtemot.. dden tolkningen gör jag av att campingar och liknande organiserade platser för husbilar husvagnar tält mm är proppfulla men jag ser sällan någon "fricampa".

Så dilemmat är väl för dom som erbjuder ex gästhamn att locka till sig dom som ser mervärdet i det dom har att erbjuda.

För mej skulle det räcka att ha en boj att tillfälligt lägga till vid medan jag bunkrar om det inte går att ex. ankra. Då skulle jag inte behöva ta plats för någon som vill.. Sen är det ju generellt sett frivillgt.. fast man kan ju åka på en mina innan man lär sig.

Min första kustbåt... Vega.

Första helgsegling med familjen

Vi, son och jag, åkte från nyköping till oxelösund.

Kom dit kl 23 på kvällen.

 

Resten av familjen mönstrade på på morgonen kl 7.. kl 8 skulle vi kasta loss.. bara betala gästhamnen först.

380kr.. för att låna 1.5m bryggplats utan ström... 9h.. kändes "sådääär" värt pengen.. 42kr/h..

Fördelen var att vi var lika ensamma som i denaturhamnar vi låg på dom kommandenätterna. Å go glass hade dom..

Så det kan va bra att kolla innan.. om man kan.. vinkundevinte den gången eftersom det var obemannat när vi kom på kvällen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första kustbåt... Vega.

....

.. för att låna 1.5m bryggplats utan ström...

 

Oj, vilken smal Vega! Vad hade den råkat ut för?!!

(F ö hade jag i det läget skitit högaktningsfullt i att betala, alternativt tagit ett snack om priset...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok. Jag backar lite på den där monopolgrejen. Det var onödigt, jag kunde lika gärna skrivit dominant istället, men du hänger säker med ändå ;)   En allt för dominant aktör är på lång sikt negativt för konkurrensen.

 

Punkt 1-4. Även om jag inte håller med om allt är punkt 1-4 lysande exempel på att man inte förstått vad en stor del av kunderna ville ha. Samt att man uppenbarligen inte förstod sig på en marknad i förändring. Ungefär som jag skrev tidigare.

 

Sista stycket är intressant och jag tror att du har helt rätt. En betydande del av gästerna vill egentligen inte vara där! Många ser nog gästhamnen som tandläkare eller myggmedel. Tur att de finns, synd att de behövs. Ändå står den typen av gäster för en betydande del av intäkterna. Undrar om Promarina förstod det?

 

 

Det var inte så allvarligt menat vare sig det där med monopol eller otroligt dåligt spelade kort.

 

Att ha en dominant spelare kan dock iofs vara både bra och dåligt, det hade ju kunnat finnas skalfördelar som kommer kunderna till godo. Men när det gäller gästhamnar så är det lokalt sällan någon konkurrens ändå - oavsett om de drivs av ett företag typ Promarina, en mindre entreprenör eller kommunen. Ibland finns båtklubbar som har några platser men det är väl inte särskilt många orter som har flera gästhamnar att välja på.

 

Svårt att veta hur Promarina räknade med beläggning när de budgeterade sin verksamhet. Jag har känslan av att vädret spelat större roll i verkligheten än ett eventuellt missnöje med Promarina. Jag som väldigt ofta ligger i gästhamn har uppfattningen att det finns många som gillar att göra det, man brukar ju alltid surra lite med båtgrannarna. Jag gissar att de som skyr gästhamnar hellre gör dagsbesök för att handla m.m.

 

Hursomhelst är Promarina borta nu efter stora förluster, jag tycker det vore trist om de ersätts av biljettautomater och sämre service. Just i Västervik är det väl Promarinas f.d. hamnkapten som tagit över. Jag hoppas det går bra för honom och att han fortsätter med den höga servicenivån. Kanske är det i slutändan lättare att driva gästhamnsverksamhet i liten (flexibel) skala med stark lokal kunskap och förankring?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min första kustbåt... Vega.

....

.. för att låna 1.5m bryggplats utan ström...

Oj, vilken smal Vega! Vad hade den råkat ut för?!!

(F ö hade jag i det läget skitit högaktningsfullt i att betala, alternativt tagit ett snack om priset...)

 

Skulle jag åxå... skitit i att betala.. med facit i hand.

Det var min tredje gång någonsin ute.. min första gång i gästhamn.

Hade jag vetat priset hade jag ju lagt till i närheten bara eftersom vi skulle plocka upp folk däromkring på morgonen.

Jag fick ju inget veta förrän jag gick in och skulle betala.

Jag ifrågasatte... dumt nog.. lönlöst. hade jag smitit hade dom nog inte hunnit ikapp..

Som enda båt var det ju inte lätt att smita undan... kanhända vegan var liiite bredare. Var nog 2,15-2,25... inget annat... om jag minns rätt..

Fick sedan höra att aaaallt e PRO-marinas fel.

Därav även min spontana antipromarina känsla.. men väger man in anledningen till att driva hamn... så skulle jag åxå ta det marknaden tål plus lite till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om att "som fan läser bibeln".

 

Jag har inte påstått fusk. Kommunerna drev hamnarna, somliga kostnader låg i hamnens budget och somliga hos andra (som parkförvaltning, gatu- och fastighetskontor, andra privata aktörer som via upphandlingar skötte städning, servie av el och vatten med mera). Kommunen brydde sig inte, det var ju samma skattkista som man tog ur i slutänden ändå. Vad sedan övrika kommuninnevånare tänkte om att de betalade ett fåtal båtägares billiga platser kan vi lämna därhän.

 

Problemet uppstod när den privata aktören, som inte kunde åka snålskjuts på samma sätt och som heller inte hade hela kostnadsbilden klar för sig, tog över.

 

Nej, bara för att det är kommunalt är det inte per definition subventionerat. Kommunala bolag, liksom statliga, kan mycket väl stå på egna ben.

Antingen så läser jag slarvigt och lägger in värderingar som inte finns. Eller så är jag helt enkelt för trög för att ta in skriven text. Hur som helst. Mitt svar blev tyvärr mycket vassare än det var tänkt. Ber om ursäkt för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fick sedan höra att aaaallt e PRO-marinas fel.

 

Det dåliga sommarvädret 2015 var deras fel. Uppenbart för alla eftersom vädret var mycket bättre 2016 när de lämnade alla gästhamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fick sedan höra att aaaallt e PRO-marinas fel.

 

Det dåliga sommarvädret 2015 var deras fel. Uppenbart för alla eftersom vädret var mycket bättre 2016 när de lämnade alla gästhamnar.

 

:) haha.. så är det givetvis.. fast på "sjön" va det kanon.. hamnarna ligger ju i stort sett på land..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fick sedan höra att aaaallt e PRO-marinas fel.

Det dåliga sommarvädret 2015 var deras fel. Uppenbart för alla eftersom vädret var mycket bättre 2016 när de lämnade alla gästhamnar.

 

 

Helt riktigt. Det är ju dessutom statistiskt bevisat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...