Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Kanske finns hopp för Västervik!?!

Rekommendera Poster

Innebär detta att Promarina även försvinner från VästervIk? *Hoppas*

Det var så jag tolkade det iaf!!! Hoppas med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säg inte det det kanske blir flyktingförläggning  till slut . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säg inte det det kanske blir flyktingförläggning  till slut .

För båtflyktingar?

De finns väl inte så många sådana i Östetsjön just nu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta drar in lite mer än en halvfull gästhamn.

och som regeln säger CASH IS KING

menar inte att jag tror det skall komma dit en färja mer att man inte ska ropa hej förrän man hoppat över ån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jättesvårt att se hur man ens kan koppla ihop gästhamn, en jättestor passagerarfärja i en gammal artikel som aldrig blev flyktingförläggning och flyktingar.

 

Har du någon form av fobi..?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du läser hela tråden. "Kan säkert inte bli värre än vad det varit" .
sen sista raden i mitt tidigare inlägg


vad antyder du om någon fobi??

du kan lika bara skriva: Är du rasist.
fobi har jag bara mot dig

Kan säkert inte bli värre än vad det varit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innebär detta att Promarina även försvinner från VästervIk? *Hoppas*

 

Same shit, different names...

 

Bättre och billigare med Björn Ulvaeus? Han kanske inte vill ha någon avkastning på insatt kapital? Eller? "Fastigheter är fantastiskt roligt" enligt Björn Ulveaus. Varför är det så fantastiskt roligt? Jo, därför att han tjänar pengar på dem.

 

Nej Du, den "gode" Björn kommer nog att inse att gästhamn inte är lika fantastiskt roligt som att äga fastigheter på Södermalm.

 

Det kostar stora summor pengar att anlägga och driva en gästhamn. Mycket mer pengar än vad många av oss tror och därför är villiga att betala. Det är i princip omöjligt att driva en bra gästhamn till de nyttjandekostnader vi båtägare är villiga att betala. Jo, "kommunerna kan ju". Icke sa Nicke. De kommunala gästhamnarnas ekonomi, eller brist på ekonomi, döljs under diverse andra poster i deras redovisning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det blir ju lite olika kalkyler för kommuner och privata ägare.

 

Den privata ägaren ska få ihop verksamheten på bara gästhamnen medan kommunen kan räkna in andra "visnter" i sin kalkyl. Vem vet hur turismen i Västervik hade utvecklats utan någon gästhamn?

 

Nu är ju inte det synsättet inte riktigt förenligt med dagens lagstiftning, men det gäller ju ändå.

Det kan mycket väl vara så att en kommun kan vinna på att starta en verksamhet som går i förlust bara för att stärka annat i kommunen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du läser hela tråden. "Kan säkert inte bli värre än vad det varit" .

sen sista raden i mitt tidigare inlägg

 

 

vad antyder du om någon fobi??

du kan lika bara skriva: Är du rasist.

fobi har jag bara mot dig

Kan säkert inte bli värre än vad det varit

Om man ser risk/chans för flyktingförläggningar överallt och tycker det är läskigt har man nog någon form av fobi. Har du fobi mot mig - en person du inte känner - rekommenderar jag någon form av terapi.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vår gedigna tilltro till de fejkade kalkylerna och deras kostnadsnivåer gör att ingen privat aktör kommer att bli långlivad i gästhamnsbranschen. Inte ens i visornas stad Västervik. Varken Promarina eller Slottsholmen 1 Invest AB / Investervik AB.

 

Även på den privata sidan finns det exempel på delfinansierade gästhamnar. Det finns ju ett antal företag som inrymmer såväl sjökrogar som "gästhamnar". Många av dessa gästhamnar skulle inte fungera utan ekonomiska bidrag från exempelvis sjökrogen.

 

Vad jag menar är att om man rensar bort alla sådana främmande intäkter från gästhamnarnas bokföring skulle ingen, verkligen ingen, människa vid sina sinnens fulla bruk ta ansvaret i en kommun-, förenings- eller företagsledning att driva den förlustverksamhet som en gästhamn i verkligheten är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig Volvo_Penta, bara gästhamnen ensam är nog svår att få att gå runt ekonomiskt.

 

Om man jämför med en kommersiell marina som har 200 säkra dygn med full hamn där man betalar kanske 10 000:- kr/säsong ser man ju hur svårt det blir för en gästhamn.

 

Marinan får in 50:- kr/dygn i 200 dygn medan gästhamnen ska få in samma pengar under ca. 50 dygn. Med en proppfull hamn krävs det alltså en avgift på 200:- kr/dygn. Vissa gästhamnar har full beläggning, men långt ifrån många har den förmånen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där med intäkter från en sjökrog och gästhamn går ju lite hand i hand; tänk gungor och karuseller. Ta bort gästhamnen och sjökrogen förlorar många gäster, så att man t ex lägger ihop hyran för sjökrogen med gästhamnen är ju inget konstigt. Lite som snacket om att ICA tjänar så mycket på sina plastpåsar - ändå har jag inte sett en enda ICA som enbart säljer påsar och tjänar storkovan.

 

Med det sagt - jag hoppas verkligen att det lyfter för gästhamnen, att man fixar en lagom stor kostym och trivsam vistelse för de som vill besöka Västervik med fritidsbåt till ett lagom pris; då kommer det nog att gå bra.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju precis det både jag och V_P säger, gästhamnen bär sig inte själv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju precis det både jag och V_P säger, gästhamnen bär sig inte själv.

 

Mackey

Jo; men frågan var väl om det var rätt eller fel att blanda dessa intäkter, och jag fattade det som att V_P tyckte det var fel..? Men har jag missförstått - glöm det jag skrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon av oss självutnämnda "förstå-sig-påare" som vill ge oss i kast med att göra en seriös kalkyl på vad en gästhamnsplats kostar och vilka intäkter den ger? Från ax till limpa, från första möte med kommunens måttligt intresserade tjänstekvinnor/män. Innehållande alla de faciliteter och glada anställda vi kräver, men absolut inte vill betala för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, det är ju precis det både jag och V_P säger, gästhamnen bär sig inte själv.

 

Mackey

Jo; men frågan var väl om det var rätt eller fel att blanda dessa intäkter, och jag fattade det som att V_P tyckte det var fel..? Men har jag missförstått - glöm det jag skrev.

 

 

 

I grund och botten anser jag personligen att dessa dolda bidrag är fel eftersom det ger en helt felaktig kalkyl och uppfattning. Varje verksamhet skall bära sig själv.

 

Vi båtägare bygger vårt kostnadsmedvetande på den billigaste gästhamnens kostnadsnivå utan att veta ett dugg om hur den nivån kan existera, vilket den egentligen inte ens kan. Den billigaste gästhamnen, alltså mest sponsrade, blir direkt normgivande. Därmed är alla andra aktörer och exempel per automatik parasiter och avskum.

 

Därför blir det fullständigt omöjligt för alla fristående och icke bidragstagande aktörer att bedriva exempelvis gästhamnar. Sen må de heta Promarina, Ulvaeus & Co eller vad som.

 

Jämförelsen med ICA-handlaren blir lite sned eftersom ICA-handlarna tjänar storkovan både på sina varor och på sin försäljning av plastpåsar. I det fallet existerar ingen sponsring mellan fläskfilén och påsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast påsen och fläskfilén är beroende av varandra, precis som gästhamnen och sjökrogen. Eller... hamnkiosken och bryggplatserna. Eller elen på bryggorna och själva bryggorna. De behöver varandra, det ena ger mer på papperet i förhållande till investeringen, men det funkar inte utan det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påse utan fläskfilé fungerar bra. Fläskfilé utan påse fungerar bra.

Gästhamn utan sjökrog borde fungera. Sjökrog utan gästhamn likaså.

El utan brygga fungerar utmärkt. Brygga utan el likaså.

 

Grejen är den att gästhamnens verkliga kalkyl i majoriteten av fall döljs av dimridåer. Detta förstår Du nog, Peter_K, även om Du vill testa motsatsen.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... jag tror inte det finns dimridåer, kollar du bokföringen framgår det nog tydligt var kronorna kommer ifrån :-)

Såklart finns undantag, ingen tvekan om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog mest som Peter_K.

Det är ganska vanligt att man tittar på total kostnad och total vinst i ett lite större perspektiv.

 

När fläskfilé säljs för 50:- kr/kg tänker ICA-handlarna nog inte i första hand på att de får sälja en plastpåse, utan att de får sälja en massa andra varor också när kunderna ändå kommer in.

 

När byggvaruhusen säljer WC-stolar under inköpspris är tanken att få in pengar på annat vis. Mindre företag i rörbranschen får då svårt att sälja WC-stolar med installation, garanti mm.

 

Bilar säljs med ett livscykeltänk, dvs. vad bilen inklusive alla reservdelar och servicebesök kommer att inbringa till verksamheten.

 

Det finns massor med liknande exempel så varför ska just bryggplatser och hamnkrogar inte kunna ha synergi av varandra. Det är ju företagsekonomiskt korkat att höja hyran på bryggplatserna så att ingen vill ligga där och samtidigt förlora ett stort kundunderlag till hamnkrogen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt resonemang, Mackey, stämmer under förutsättning att verksamheterna har ett naturligt samröre med varandra. Och det är just detta tyckande som gör att fristående aktörer inte kan komma ifråga i detta fall.

 

Prova att anlägga och driva en gästhamn på en plats eller ort där det inte finns möjlighet att få "bidrag" från någon annan verksamhet. Och det är just denna osponsrade verksamhetens kostnad som är den egentliga kostnaden. En kostnad som ingen vill betala eftersom vi inte behöver göra det på ställen där regeln om "Gungor-och-karuseller-peng" gäller.

 

Vi kanske skulle ta "Gungor-och-karuseller-pengen" lite längre. Vad har alla båtar gemensamt på utflykten? Jo, drivmedel och förtöjningsplatser, antingen för ankare i naturhamn eller med tamp till gästbryggan. Vi kanske skulle lobba för att höja drivmedelspriset till båtar med 5 kronor per liter där dessa 5 kronor skulle vara "Gungor-och-karuseller-peng". Denna "Gungor-och-karuseller-peng" skulle kunna finansiera exempelvis ankringsbojar och gästhamnar som på så sätt skulle kunna vara gratis för alla. Inget fel i detta. Vi nyttjar ju bara synergierna. Sjömacken skickar pengar till firman som placerar ut bojar och till gästhamnarna. Helt plötsligt är gästhamnarna helt gratis... ;)

 

Fint som snus!

 

Hänger Du på, Mackey? Ska vi ses i Rosenbads korridorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det snurrigt...
Om man har en gästhamn är det sannolikt fler personer som besöker den om man kan tanka där, handla lite snus samt äta en bit mat, och kanske hyra en cykel (exempel bara). Att den som anlägger och driver hamnen då också hyr ut byggnad eller mark till sådan verksamhet (mack, restaurang, butik, cykeluthyrning mm) och lägger det som hyresintäkt i hamnbolaget är i min värld inte det minsta märkligt, och inte alls sponsring - snarare symbios. För restaurangen får ju också fler gäster när man kan ankra för natten där osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir lätt snurrigt när man ägnar sig åt bokföring genom "Gungor-och-karusell-metoden". Det är just för att snurra till det som den metoden existerar...  :)

 

"Att den som anlägger och driver hamnen då också hyr ut byggnad eller mark till sådan verksamhet (mack, restaurang, butik, cykeluthyrning mm) och lägger det som hyresintäkt i hamnbolaget är i min värld inte det minsta märkligt, och inte alls sponsring - snarare symbios. För restaurangen får ju också fler gäster när man kan ankra för natten där osv."

 

Helt riktigt. Det är inte sponsring så länge som inte ersättning från exempelvis cykeluthyrningen används för att hamnbolaget ska ha eller få möjlighet att existera.

 

Men varför är det egentligen snurrigt att via bränslepriset finansiera gästhamnarna? Ta steget fullt ut, vet ja. Bränslepriset finansierar ju ändå så mycket av diverse kostnader. Gungor och karuseller ser Du.

 

Jag tror faktiskt att även Du Peter_K förstår, om Du vill. Du har ju segelbåt och seglare har ju högre IQ enligt en annan tråd.  ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad V_P egentligen vill säga, men jag tor att det skulle vara lätt att förstå varandra om vi talt med varandra. Svårare blir det när man ska skriva.

 

Jag tor att V_P vill göra tydligt att bara en gästhamn inte bär sig själv.

Jag tor också att tanken från V_P är att visa på orättvisor med att vissa gästhamnar har annan verksamhet och därför kan dra nytta av att synergieffekter som alla inte har eller kan skaffa sig.

 

Jag vet inte om jag har rätt.

 

Jag vill personligen gärna ha alternativa verksamheter i gästhamnen de gånger jag använder en gästhamn. WC, dusch, bastu, wifi, minigolf, fik, pub, restaurang, affär, bageri, mm, mm. är självklart positiva verksamheter i en gästhamn. Varför skulle jag vilja ligga i - och betala för - en gästhamnsplats som bara har bryggor, då kan jag ju lika gärna ligga i en naturhamn.

 

Jag vill absolut inte att staten ska styra avgifter i gästhamnar och priset på båtbränsle. Däremot är jag positiv till om en näringsidkare kommer fram till att det är bra att bjuda på gratis gästhamnsplatser genom att ha skärgårdens dyraste sjömack. Jag skulle ligga på gratisplatserna om gästhamnen i övrigt är trevlig, men jag skulle tanka på en billigare mack i närheten.

 

Mackey.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som seglare med påstått hög IQ (inget jag håller med om, jag bara kör vidare...) så tycker jag det är en dålig idé att sponsra en gästhamn med ett högre bensinpris. Orsaken är att dt skulle leda till att ingen tankar där, det gör man på en annan mack där en gästhamn inte sponsras.

 

Notera också att ingen har föreslagit något sådant, utan det som jag hela tiden pratat om är samverkan av verksamheter så som jag beskrev, och att man genom att hyra ut byggnader eller mark för verksamheten kan få "sponsring" till andra delar av verksamheten som gynnas av varandra. Därför blir det svårt att försvara ditt påhittade scenario med bensinsponsrade gästhamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påhittat scenario med bensinsponsrade gästhamnen? Nä, nä. Skärp Dig nu! Här hittas inget på. :)

 

Jo, jag förstår att IQ-stinna seglare skulle söka efter dessa sjömackar med lägre literpris ända tills vinden tog slut. Väl bekomme. Sådana sjömackar finns emellertid inte, vilket vi korkade motorister insett sedan länge. Moder Svea har nämligen hunnit lagstadga att samtliga mackar som ligger så nära strandkanten att det finns risk för att kunderna tankar båtar med drivmedlet tvingas betala 4 kronor plus moms för inköpet, så kallad "Gungor-och-karusell-peng" avsedd för finansiering av en ny sorts gästhamn, den så kallade Bästhamnen, av vissa seglare kallad på Pesthamnen. Du ser vad lite lobbying kan åstadkomma.

 

Och vad gäller allas vår Mackey så kommer han inte att få förtöja annat än vid de gästhamnsbryggor som är just det, bryggor. Han vill gärna ha tillgång till WC, dusch, bastu, wifi, minigolf, fik, pub, restaurang, affär, bageri, mm, mm. eftersom dessa är självklart positiva verksamheter i en gästhamn. Men eftersom han observerat att Grönköpings kommun tillhandahåller allt detta, och lite till, i sin gästhamn till det facila priset om 150 kronor per segelbåtsdygn avser han troligen att resa klander mot andra gästhamnsanläggningars prissättning. Dessutom har båtägare i hans närhet uppmärksammat hur skam går på torra land emedan Mackey burit bränsledunkar till sin båt från bilen troligen i akt och mening att undvika "Gungor-och-karusell-pengen" genom att köpa bränsle till båten på någon mack på längre avstånd från strandkanten. Denna olägenhet vill De Förbenade Gästhamnarna undvika varför man tar till denna statuerande effektiva och rättvisa metod. Man får så att säga vad man betalar för.

 

I kommande utgåva av Gästhamnsguiden kommer därför en i alla avseenden billigare variant av gästbrygga att marknadsföras av De Förbenade Gästhamnarna, den så kallade Mackey-bryggan.

 

Tjo Flöjt!  ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...