Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hysteria

Värmarfråga

Rekommendera Poster

Det sitter en eberspächer airtronic d2 som förra ägaren installerat. De få gångerna vi använde den förra året tyckte jag det lät som ett kärnkraftverk från utblåset. Jag har kollat runt lite och det verkar ju finnas ljuddämpare att sätta både på insugssidan och avgassidan. Men borde det inte redan sitta såna? Och om det gör det, kan dom bli gamla och dags att byta ut? Trångt som satan är det också såklart...

 

Skickar med en bild till er som vet bättre. Avgaserna är den slangen som går åt höger. Insuget är den åt vänster. Ser man om det är ljuddämpare eller är det bara vanlig värmeslang?

post-108534-0-79924900-1485533181_thumb.jpg

Redigerad av hysteria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en eberspächer airtronic d2 som förra ägaren installerat. De få gångerna vi använde den förra året tyckte jag det lät som ett kärnkraftverk från utblåset. Jag har kollat runt lite och det verkar ju finnas ljuddämpare att sätta både på insugssidan och avgassidan. Men borde det inte redan sitta såna? Och om det gör det, kan dom bli gamla och dags att byta ut? Trångt som satan är det också såklart...

 

Skickar med en bild till er som vet bättre. Avgaserna är den slangen som går åt höger. Insuget är den åt vänster. Ser man om det är ljuddämpare eller är det bara vanlig värmeslang?

Ser ut som det är ljuddämpare.

Du kan jämföra med nedanstående länk.

 

http://www.seacomfort.se/sv/e-handel-produktsida/eberspacher-avgasljuddampare/avgasljud-damp-28mm-225m/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en eberspächer airtronic d2 som förra ägaren installerat. De få gångerna vi använde den förra året tyckte jag det lät som ett kärnkraftverk från utblåset. Jag har kollat runt lite och det verkar ju finnas ljuddämpare att sätta både på insugssidan och avgassidan. Men borde det inte redan sitta såna? Och om det gör det, kan dom bli gamla och dags att byta ut? Trångt som satan är det också såklart...

 

Skickar med en bild till er som vet bättre. Avgaserna är den slangen som går åt höger. Insuget är den åt vänster. Ser man om det är ljuddämpare eller är det bara vanlig värmeslang?

 

De två slangarna på din bild:

Den klena är luftintaget till förbränningen

Den grova är avgasslangen från förbränningen och som leder ut ur båten. I denna slang sitter det helt riktigt en ljuddämpare som dämpar avgasljudet utanför båten.

 

På gavlarna till värmaren (inte med på din bild) sitter luftintag och luftutblås till den luft som blåses in i båten (uppvärmd). På utblåset till ruffen så går det att montera ljuddämpare för att minska fläktbullret (om det inte redan finns). På luftintaget monteras ibland en luftslang men det brukar inte behövas någon ljuddämpare på den slangen. Ljuddämparna "slits" inte så de klarar värmarens livslängd utan att du ska behöva byta dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en ventilationskanaler som sitter över avgasröret för att skydda mot värme. Du borde lätt kunna se det i ändarna, en ljuddämpare borde vara tätt tillslut.

 

Din slang ser lite knölig ut vid värmaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att det hänger med en ljuddämpare i satsen när man köper värmaren ny. Dock tycker jag den låter riktigt mycket när man är utanför båten, framförallt jämfört med andra båtar. Jag är absolut inte ute efter något ljudlöst men nu är det så man inte vågar använda den för sent på kvällen då det kanske väcker grannbåtarna. Känns ju tråkigt att lägga 1500 på en ny så blir det ingen skillnad. Man kan inte sätta 2st?

 

Jag får väl filma när jag drar igång den i vår så kan ni avgöra om det är ok eller inte. Min värmare låter dock jämt högst av alla värmare som går tidiga vårkvällar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att det hänger med en ljuddämpare i satsen när man köper värmaren ny. Dock tycker jag den låter riktigt mycket när man är utanför båten, framförallt jämfört med andra båtar. Jag är absolut inte ute efter något ljudlöst men nu är det så man inte vågar använda den för sent på kvällen då det kanske väcker grannbåtarna. Känns ju tråkigt att lägga 1500 på en ny så blir det ingen skillnad. Man kan inte sätta 2st?

 

Jag får väl filma när jag drar igång den i vår så kan ni avgöra om det är ok eller inte. Min värmare låter dock jämt högst av alla värmare som går tidiga vårkvällar

 

Kolla att avgasslangen sitter vänd med rätt sida mot värmaren. Den delen (av avgasslangen) som ska sitta närmast värmaren är den del som innehåller ljuddämparen. Om du klämmer på ytterhöljet närmast värmaren och närmast skrovgenomföringen så ska du kunna känna att det sitter en grövre innerslang i veckad plåt (samma rostfria slang som innerslangen men grövre i dimension) närmast värmaren. Om ljuddämparen sitter närmast skrovgenomföringen så blir nog dämpningen sämre. När delarna levereras så finns det en tydlig märkning på vilket håll avgaserna ska gå igenom slangen. Om du har otur så är det någon som vänt fel (ljuddämparen är ju styvare än avgasslangen i övrigt så det kan ju ha varit bekvämare att montera den så) eller t.o.m. kapat av en bit av avgasslangen så att ljuddämparen kapats bort (ljuddämpardelen är nästan halva avgasslangens längd). Om ljuddämparen är kapad så är det bara att skaffa en ny.

 

Det går nog även att sätta två ljuddämpare i serie. Motståndet i dem är ju inte så stort.

 

PS Jag råkar ha en avgasljuddämpare liggandes. Jag behövde längre avgasslang än standardslangen och köpte en extra slang där jag bara använde "avgasslangdelen". Hör av dig om du vill köpa den och skarva ihop med en rörbit och ett par slangklämmor.

 

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en D2:a i min förra båt och det var ljuddämpare både på insug ochutblås. Jag var jättenöjd med att den gick så tyst så det måste vara något som saknas i din installation. Det som kunde höras var pumpslagen men det var inget som störde.

Det var inte mycket hjälp till dig men det finns hopp om att du ska kunna få ned ljudnivån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...