Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ToreHanse

Urladdade AGM batterier?

Rekommendera Poster

I min Ryds 23 har jag två ganska nya AGM batterier (2år) när jag tog upp båten i slutet September var de helt OK. Jag har dem kvar i båten som jag alltid haft i mina båtar och upptäcker när jag ska underhållsladda dem att de inte tar emot laddning. Tar hem dem för att ladda dem en och en och mäter dem då till under 6 volt. De tar heller inte emot laddning från min lilla Ctek laddare. Hur kan det bli så och finns det något man kan göra? AGM batterier ska ju tåla djupurladdningar

Tore

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå.. e de 12v batterier så låter 6v nästan lägre än glocalnet...

Bidrar väl, som vanligt, inte men hejar gjärna på att se svar från dom som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spänningen blivit så låg som 6V så är de kaputt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM tål djupurladdningar mindre dåligt än vanliga våta batterier men fortfarande inte bra. Det du kan testa är att ta ett fulladdat batteri, koppla på batteriladdaren och sen parallelkoppla med ett av dina AGM med rediga startkablar. Det kommer gnistra så se till att vara i en miljö där det inte är ett problem. Med lite tur kommer det fräsha batteriet hjälpa till att få fart på det urladdade. Det finns såklart risker med detta tillvägagångssätt. Laddaren kan tycka att den strömrusning och spänningssänkning som sker "är jobbig" och även ditt fulladdade batteri kan ogilla det strömuttaget som kommer ske när de kopplas ihop. Annars är det nog bara att kasta och köpa nytt. Och leta strömtjuvar i båten så du slipper samma problem i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också försöka koppla in en laddare i "power supply" läge för att få igång ett urladdat batteri och sedan köra Ctekladdaren i rekonditioneringsläge. Men troligen kommer batteriet även efter det ha mycket begränsad kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu bättre, en laddare med "renoveringsläge".

Varning, det förekommer en del tips om hur man får igång döda batterier. En del fungerar, en del är rent livsfarliga och framförallt endast avsedda för våta batterier.

Har du köpt batterierna på rätt ställe så har du garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller garantin om man själv förstört batterierna,genom att låta dom sitta kvar i båten under vintern med någon förbrukare på eller tjuvström??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller garantin om man själv förstört batterierna,genom att låta dom sitta kvar i båten under vintern med någon förbrukare på eller tjuvström??

 

Det är ju det jag hoppas få reda på ;)

Jag tror inte det är helt enkelt för säljaren att avfärda garantianspråken och i sämsta fall kan man få hjälp att skrämma igång dem.

 

Nu vet vi inte vad som hänt men visst låter det vettigt att använda solcellsregulatorns lastutgång för att skydda batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att många av dom nya elektroniska laddarna inte går igång om batteriet är för dåligt laddat !!!!!! Dom behöver tydligen en viss motspänning för att starta. Prova att ladda med en äldre laddare utan en massa elektronik det funkar ibland att få igång även djupt urladdade batterier.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att många av dom nya elektroniska laddarna inte går igång om batteriet är för dåligt laddat !!!!!! Dom behöver tydligen en viss motspänning för att starta. Prova att ladda med en äldre laddare utan en massa elektronik det funkar ibland att få igång även djupt urladdade batterier.

/Claes

 

Därför har vissa laddare ett "renoveringsläge"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Problemet är att många av dom nya elektroniska laddarna inte går igång om batteriet är för dåligt laddat !!!!!! Dom behöver tydligen en viss motspänning för att starta. Prova att ladda med en äldre laddare utan en massa elektronik det funkar ibland att få igång även djupt urladdade batterier.

/Claes

 

Därför har vissa laddare ett "renoveringsläge"

 

Inte min C-tek och tydligen inte TS heller, därför slängs många batterier som hade kunnat räddas om man vetat detta med kravet på motspänning.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långt ifrån alla batterier låter sig lagas men det funkar faktiskt ibland.

 

Lagningsläge

Om batteriets spänning är lägre än 10,5 V och det inte finns kapacitet att absorbera laddningsströmmen, kommer laddaren att automatiskt ge pulsladdning upp till 16 V för att återställa batteriet. Om batteriet inte kan återställas efter två timmar, lyser varningslampan och batteriet bör kasseras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast jag försökte väcka ett batteri som hade blivit nerkört till 4 volt av en slarvig kamrat hände ingenting under 3 dagar med E-tek.

Men 1 natt med en gammal laddare funkade och batteriet används fortfarande 5 år senare.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi körde ner ett av våra batterier i botten förra vintern, glömde att koppla bort gasolvarnaren som inte drar många mA, men det blir rätt många Ah i längden.

 

Batteriet låg på 11 volt, men efter ett par rekonditioneringsladdningar funkade det helt ok igen. Det är ett vått batteri, ett Tudor Exide fritidsbatteri med grön prick för indikering av laddningsnivå och pricken är grön och fin igen.

 

Troligen har livslängden förkortats, men det får framtiden utvisa. Vi har två batterier som båda är fem år gamla.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd. Efter kontakt med försäljningsstället så kommer jag att lämna in dem där så får de eller  Tudor se om det går att rädda dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...