Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

sittbruns och nedgångsluckor av limträskiva

Rekommendera Poster

Nu är det dags igen att göra nya sittbruns och nedgångsluckor. Eftersom jag har en liten och billig segelbåt är det inte värt att köpa nån dyrare/ ädlare trävariant.

 

Förra året gjorde jag dessa luckor av formplywood. Det blev inte alls fint och nu tänkte jag testa och använda mig av en limträskiva. Nån som har använt de för denna ändamål och vet hur limträskiva skall ytbehandlas och sågas?

 

När jag sågade förra nedgångsluckor blev snittet inte alls rak och de passade inte i varandra vilket syns på fotot.

 

Eftersom rännan i vilken nedgångsluckor sitter är ca 11-12 mm och timträskiva är 18 mm tänkte jag fräsa på nåt sätt kanterna så att den nya luckan passar i rännan. Nån som har bra förslag hur man kan enkelt fräsa skiva( nån riktig fräs har jag inte) ? Kan eventuellt en sådan sats användas för denna ändamål?

 

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/bits-och-borr/fr%C3%A4sst%C3%A5l/tr%C3%A4fr%C3%A4s-bosch-cylinder-14mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att köpa en skiva som passar.

 

Att köpa en massa billig skit och lägga ner en massa jobb och pengar på att göra nåt halvtaskigt - det blir ju dyrt i längden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en skrubbfräs, en sådan ger inte något slätt snitt på den bearbetade ytan.

 

Gå till något snickeri som kan hjälpa dig att hyvla ner skivan till lämplig tjocklek.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags igen att göra nya sittbruns och nedgångsluckor. Eftersom jag har en liten och billig segelbåt är det inte värt att köpa nån dyrare/ ädlare trävariant.

 

Förra året gjorde jag dessa luckor av formplywood. Det blev inte alls fint och nu tänkte jag testa och använda mig av en limträskiva. Nån som har använt de för denna ändamål och vet hur limträskiva skall ytbehandlas och sågas?

 

När jag sågade förra nedgångsluckor blev snittet inte alls rak och de passade inte i varandra vilket syns på fotot.

 

Eftersom rännan i vilken nedgångsluckor sitter är ca 11-12 mm och timträskiva är 18 mm tänkte jag fräsa på nåt sätt kanterna så att den nya luckan passar i rännan. Nån som har bra förslag hur man kan enkelt fräsa skiva( nån riktig fräs har jag inte) ? Kan eventuellt en sådan sats användas för denna ändamål?

 

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/bits-och-borr/fr%C3%A4sst%C3%A5l/tr%C3%A4fr%C3%A4s-bosch-cylinder-14mm

Då tror jag du får ett mindre dåligt eller riktigt bra om du kämpar lite med en "vanlig" typ rubank eller stämjärn.

Ta bort på ena sidan bara.. då kan du ju ha ut alt in-sidan intakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normala limträskivor brukar inte vara så vattenfasta i limmet. Det är nog stor risk att stavarna delar på sig rätt snart. Om du köper en billig limträskiva så är nog trävirket inte heller av så bra kvalitet utan riskerar att spricka och slå sig i marin miljö.

Satsa på en plywoodskiva i marinkvalitet som du får hjälp att göra snygga kanter på. Sedan lackar du den själv med många lager lack. Var särskilt noga med ändträkanterna (om du inte kantar skivan med homogent trä, vilket inte är nödvändigt). En sådan skiva kommer att hålla väldigt många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att över en vinter göra en lucka av överbliven ekparkettskiva. Värdelöst, svällde kroknade och delade sig.

Gör en ritning och uppsök en verkstad som jobbar med plast och be dem göra en skiva av plexiglas eller liknande, rökfärgat kanske. Sen kan du glömma problemet för gott. Det är ju ingen belastning på skivan så billigt material duger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nedgångsluckor i teak av 6 mm plywood och 12 mm list. Fräste ett spår i listen mha en enkel bordssåg och limmade som omfattning runt skivan med PU-lim. Det blev sjukt snyggt och har hållit bra i många år. Vill du göra snik-variant; ta furu i stället för teak som jag gjorde, vill du ha rökfärgad plexi i "fyllningen" har bl a Biltema.

 

Fördelen är att de är lätta och billiga. Luckor skall inte vara tunga; de gör tillräckligt ont att få på foten ändå när man tappar dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plexi funkar men kostar en slant...

Och på kvällen kanske du vill stänga till? Jag såg ett äldre teak-bord på en gårdsloppis, köpte och sågade skivan till rätt mått. För slitsarna där luckan sköts in i spåren limmade och skruvade jag på en list i lackad teak. Tungt och gediget men väldigt marint med en rosettventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plexi funkar men kostar en slant...

Och på kvällen kanske du vill stänga till? Jag såg ett äldre teak-bord på en gårdsloppis, köpte och sågade skivan till rätt mått. För slitsarna där luckan sköts in i spåren limmade och skruvade jag på en list i lackad teak. Tungt och gediget men väldigt marint med en rosettventil.

Samma tanke.... När min lucka började se anskrämlig ut gick jag också runt på loppisar och letade efter bord/bokhyllor/byråar men hittade inget. Till slut kom jag över en bit faner på ett snickeri och limmade med epoxi, blev kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft olika former avplxiluckor. Snyggast/bäst var en variant som var ramad med ca 30mm bred teaklist. Nu är det "spegeldörrar", ska slå isär dem och sätta in plexi eller rättare sagt plastglas. Har använt lite av denna Biltema produkt och den funkar men betydligt sämre att fräsa i jämfört plexi. Svårt att få kanterna riktigt snygga så kan man dölja detta med fräsa in i en teaklist så blir det väldigt enkelt.

Att få in ljus gör väldigt mycket, i synnerhet en gråmulen dag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par "vinterluckor" som sitter i på vintern för att spara på de andra..Hursomhelst de är gjorda i limträskivor. Fernissade 3-4 lager.

De har en nackdel. De sväller. Så mycket att jag hyvlat överkant ett par mm på en lucka som är ca 25 hög.

 

Som man säger i tidigare inlägg: välj ett annat material som är mer formbeständigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...