Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hans1

Hydraulstyrning eller inte?

Rekommendera Poster

Hej på er, 
Har en Utter 510 HT med en gammal 80hk Mercury där jag har styrningsproblem. Jag har Teleflex-styrning, och den blir mer och mer glapp samt att den alltid har dragit i ratten åt ena hållet ganska ordentligt, så pass mycket att jag inte vill svänga under körning då jag är rädd att vajern går av. Funderar nu på att byta ut dom gamla prylarna men vet inte riktigt vad jag ska/vill ha. Hydraulstyrning är ju säkert att rekomendera men jag har inte riktigt ekonomi att lägga ut 4000-5000:- på det ( långtidssjukskriven nästan 3år  :( ) så jag vill ju helst hitta nåt billigare alternativ. Jag hittade det här men får inte kläm på om det är nåt jag kan använda, har aldrig varit i kontakt med detta så info, råd och tips mottages mer än gärna  ;) 

http://www.go2marine.com/category/16164/no-feedback-systems-nfb-for-boats.html?sort=price

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är ju alltid en fråga om båtstorlek, båtens hastighet, motorstyrka/motorns vridmoment.

Med mina erfarenheter ligger nog du i gränslandet för att välja mekanisk eller hydraulisk styrning... (därav din fråga).

 

Det är ju klart mycket bekvämare med en hydraulstyrning, då det för det mesta finns backventiler i rattpumpen som gör att du slipper hålla emot som du beskriver, alltså "no-feedback".

 

Å andra sidan läser jag mellan raderna att din nuvarande Teleflex-styrning är glappig och allmänt sliten.

Sannolikt kommer du att kunna manövrera båten bekvämt och säkert också med en komplett ny eller renoverad mekanisk styrning, den är ju inte direkt "billig" den heller även om den kanske kostar hälften av vad en hydraulisk kostar. Det brukar finnas reservdelar att köpa. Men om det stora hjulet eller själva kabeln är slitna kanske det inte lönar sig, men det får du räkna på.

 

Jag körde för några år sedan en lånad HT båt med 60 hk ett tiotal Nm, och mekanisk lätt glappig styrning, inga problem, men känner igen problemet från en liten styrpulpet med 35 hk jag hade för en del år sedan.

I somras körde jag samma båt igen, nu med annan motor och hydraulisk styrning, ägaren bad mig jämföra, men svårt över tid, det jag upplevde var att båten var mer lättstyrd och exakt, och lättare att snurra ratten mellan fulla roderutslag i hamn. Nu var ju motorn sprillans ny. Och vid acceleration behövde jag inte hålla emot, alltså "no-feedback".

 

I ditt fall med begränsad ekonomi hade jag nog valt att demontera befintlig mekanisk vajerstyrning, och kolla fabrikat på denna och se vad det finns för reservdelar att tillgå. Om det visar sig vara "totalhaveri" hade jag börjat kolla på websidor efter såväl mekaniska och hydrauliska system för att jämföra priser. Det brukar finnas rekommendationer avseende motorstyrka och båtstorlek.

Sedan hade jag övervägt hur mycket jag använder båten och hur länge jag skall behålla den.

 

Sedan hade jag också övervägt att beställa från utlandet, iallafall utanför EU då frakt, moms och tullavgifter tillkommer.

 

Men om jag hade haft bättre ekonomi hade jag utan att tveka köpt en hydraulisk styrning!

 

Så tråkigt tänker jag, kanske inte det svaret du ville ha på din fråga, utan mer en reflektion..

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydraulstyrningen är ett riktigt lyft !!! Just nu säljer SeaSea en modell för 3200:-. Den har jag på min båt, men hydraulpumpen fick jag byta efter dryga 3 år.

 

Men det du skriver att båten drar åt ena hållet, har du kollat att trimfenan är monterad i rätt vinkel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teleflexstyrning fungerar helt ok förutsatt att den är i bra skick. Motorn bör smörjas upp om det inte redan är gjort för att underlätta. En motor skall oavsett storlek gå att flytta med en hand om den är välsmord med styrningen urkopplad. Jag har själv erfarenhet av att en 75hk Mercury(samma maskin) kärvat ihop helt.

 

På min Flipper 640 med 200hk Yamaha satt det gammal hedlig teleflex och den fungerade bra. Drog lite i ratten i vissa farter bara. Vid motorbyte byttes den mot en hydraulstyrning pga bekvämlighetsskäl.

 

Hydraulstyrning är självklart det bästa. Den ger bättre komfort och säkerhet i körningen.

Tro dock inte blint på de som menar att den är mycket säkrare än en telefelex som kan gå av och tappa styrning. Min hydraulpump tappade trycket plötsligt i 47knop förra året och då girar båten fort åt sidan...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro dock inte blint på de som menar att den är mycket säkrare än en telefelex som kan gå av och tappa styrning. Min hydraulpump tappade trycket plötsligt i 47knop förra året och då girar båten fort åt sidan...

Det gjorde den säkert men om du hade haft Teleflex och wiren gått av så hade du antagligen voltat i den farten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har segelbåt med sliten Teleflexstyrning, det är ingen höjdare kan jag meddela. Nu har jag pratat med en massa folk som har erfarenhet av styrningar. De säger, visst ta isär allt, smörj och tjata. Då fungerar det jättebra en halv säsong.

Så pratar man med andra som säger aldrig hydraul, det läcker, är okänsligt mm. Men varvsgubbarna säger att då ska man fråga "hur gammal var hydraulstyrningen du har erfarenhet av?" Det har hänt en del de senaste 10 åren.

 

Riv isär Teleflexen, titta hur det ser ut. Behöver man byta delar och vad kostar det? Kostar det väldigt lite kan man behålla den ett år till men ska man lägga ner pengar - byt till hydraul.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är ju alltid en fråga om båtstorlek, båtens hastighet, motorstyrka/motorns vridmoment.

Med mina erfarenheter ligger nog du i gränslandet för att välja mekanisk eller hydraulisk styrning... (därav din fråga).

 

Det är ju klart mycket bekvämare med en hydraulstyrning, då det för det mesta finns backventiler i rattpumpen som gör att du slipper hålla emot som du beskriver, alltså "no-feedback".

 

Å andra sidan läser jag mellan raderna att din nuvarande Teleflex-styrning är glappig och allmänt sliten.

Sannolikt kommer du att kunna manövrera båten bekvämt och säkert också med en komplett ny eller renoverad mekanisk styrning, den är ju inte direkt "billig" den heller även om den kanske kostar hälften av vad en hydraulisk kostar. Det brukar finnas reservdelar att köpa. Men om det stora hjulet eller själva kabeln är slitna kanske det inte lönar sig, men det får du räkna på.

 

Jag körde för några år sedan en lånad HT båt med 60 hk ett tiotal Nm, och mekanisk lätt glappig styrning, inga problem, men känner igen problemet från en liten styrpulpet med 35 hk jag hade för en del år sedan.

I somras körde jag samma båt igen, nu med annan motor och hydraulisk styrning, ägaren bad mig jämföra, men svårt över tid, det jag upplevde var att båten var mer lättstyrd och exakt, och lättare att snurra ratten mellan fulla roderutslag i hamn. Nu var ju motorn sprillans ny. Och vid acceleration behövde jag inte hålla emot, alltså "no-feedback".

 

I ditt fall med begränsad ekonomi hade jag nog valt att demontera befintlig mekanisk vajerstyrning, och kolla fabrikat på denna och se vad det finns för reservdelar att tillgå. Om det visar sig vara "totalhaveri" hade jag börjat kolla på websidor efter såväl mekaniska och hydrauliska system för att jämföra priser. Det brukar finnas rekommendationer avseende motorstyrka och båtstorlek.

Sedan hade jag övervägt hur mycket jag använder båten och hur länge jag skall behålla den.

 

Sedan hade jag också övervägt att beställa från utlandet, iallafall utanför EU då frakt, moms och tullavgifter tillkommer.

 

Men om jag hade haft bättre ekonomi hade jag utan att tveka köpt en hydraulisk styrning!

 

Så tråkigt tänker jag, kanske inte det svaret du ville ha på din fråga, utan mer en reflektion..

 

Jo det går att renovera Teleflexen men då har jag ju fortfarande kvar att det sliter och drar i ratten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydraulstyrningen är ett riktigt lyft !!! Just nu säljer SeaSea en modell för 3200:-. Den har jag på min båt, men hydraulpumpen fick jag byta efter dryga 3 år.

 

Men det du skriver att båten drar åt ena hållet, har du kollat att trimfenan är monterad i rätt vinkel.

Trimfenan har jag justerat så den blivit körbar men jag vill inte ha den så jäkla mycket vinklad då jag märker att den bromsar ganska mycket. Ska kolla SeaSea :-) 

 

Teleflexstyrning fungerar helt ok förutsatt att den är i bra skick. Motorn bör smörjas upp om det inte redan är gjort för att underlätta. En motor skall oavsett storlek gå att flytta med en hand om den är välsmord med styrningen urkopplad. Jag har själv erfarenhet av att en 75hk Mercury(samma maskin) kärvat ihop helt.

 

På min Flipper 640 med 200hk Yamaha satt det gammal hedlig teleflex och den fungerade bra. Drog lite i ratten i vissa farter bara. Vid motorbyte byttes den mot en hydraulstyrning pga bekvämlighetsskäl.

 

Hydraulstyrning är självklart det bästa. Den ger bättre komfort och säkerhet i körningen.

Tro dock inte blint på de som menar att den är mycket säkrare än en telefelex som kan gå av och tappa styrning. Min hydraulpump tappade trycket plötsligt i 47knop förra året och då girar båten fort åt sidan...

 

Motorn går hur lätt som helst sen jag smorde och grejade så det är inga problem, problemet är att släpper jag ratten i 25 knop och uppåt så lägger motorn om till fullt rattutslag med en smäll, alltså den drar nåt kopiöst. Glappet i Teleflexen tycker jag också blir större och större så jag måste göra nåt innan det går åt pipan alldeles. Jag vill just gärna inte tappa styrningen i 35+ knop ;-)

Är det ingen av er som har nåt att säga om prylarna som finns i länken jag satt ut i mitt första inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade SeaSea-sidan och visst finns det en hydraulstyrning för 3295:- men med No-Feedbackventil så är den uppe i över 5000:- med frakt  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att detta är off topic, men om du måste hålla så hårt i ratten så kan jag inte låta bli att undra om det inte är nåt annat fel?

Den lilla styrfenan under skäddan, står den rätt? Hur är det med trimvinkeln, vid rätt trim skall det styra lika lätt åt båda håll.

 

Jag ahr fram tills nyss haft en 90 Hk med en vanlig simpel teleflex styrning, ok kunde inte släppa ratten mer en någon sekund men inte gick det trögt.

Har tidigare hat en 115Hk med Non Feedback  teleflex, funkade kanon i alla lägen. 

 

Nu skall jag iofs byta både maskin och styrning i vår och kommer att satsa på en hydraulstyrning, tänkte kolla på mässan om det finns nåt kul. Kraven är backventil och upp till 150Hk även om jag max sätter på en 115. Jag vill inte gärna ligga precis i övre spannet, jag håller mig till 80% regeln i alla lägen.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att detta är off topic, men om du måste hålla så hårt i ratten så kan jag inte låta bli att undra om det inte är nåt annat fel?

Den lilla styrfenan under skäddan, står den rätt? Hur är det med trimvinkeln, vid rätt trim skall det styra lika lätt åt båda håll.

 

Jag ahr fram tills nyss haft en 90 Hk med en vanlig simpel teleflex styrning, ok kunde inte släppa ratten mer en någon sekund men inte gick det trögt.

Har tidigare hat en 115Hk med Non Feedback  teleflex, funkade kanon i alla lägen. 

 

Nu skall jag iofs byta både maskin och styrning i vår och kommer att satsa på en hydraulstyrning, tänkte kolla på mässan om det finns nåt kul. Kraven är backventil och upp till 150Hk även om jag max sätter på en 115. Jag vill inte gärna ligga precis i övre spannet, jag håller mig till 80% regeln i alla lägen.

 

/B

 

Jo jag har själv funderat på vad som gör att den drar som den gör. Trimfenan har jag justerat så den står då minst ca; 45grader vriden, kommer inte nu ihåg åt vilket håll men jag gjorde först felet att justera den åt fel håll ;-) Det var ingen höjdare kan jag säga, tordes knappt ta upp båten på planing. Trimvinkeln har jag ställt optimalt för båten så där är det inga problem, och ställer jag in den ett steg så blir den i det närmaste okörbar (har bara pinne att justera med tyvärr )....

Nä,,, jag gissar själv att propellern ställer till alltihopa, när jag köpte ekipaget så var propellern dålig, men jag har inget minne av att den drog så mycket som nu då jag provkörde den. Jag köpte en helt standard alupropp som annars har perfekt stigning men den har alltid dragit som den gör nu men jag börjar bli less på det :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45° låter mycket, jättemycket. Sitter maskinen snett eller nåt?

 

Jag vill inte tjata men tycker det vore lite tråkigt för din skull om du går och köper något i 5' Kr klassen och det ändå inte blir bra.

 

Vad för andra felkällor kan finnas?

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45° låter mycket, jättemycket. Sitter maskinen snett eller nåt?

 

Jag vill inte tjata men tycker det vore lite tråkigt för din skull om du går och köper något i 5' Kr klassen och det ändå inte blir bra.

 

Vad för andra felkällor kan finnas?

 

/B

Skulle också gissa på att motorn sitter snett om det inte hjälper att justera trimfenan och det drar så mycket.

Jag har trimfenan vriden ca 10-15 grader och med rätt trimmad motor vid planing kan jag släppa ratten en kort stund. Om jag sedan drar på lite mer gas drar motorn lite åt ena hållet men om jag då trimmar upp motorn en aning så blir styrningen neutral igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny wirestyrning till en femmetersbåt komplett med allt på Biltema för några år sen.Har för mig den kostade strax över en tusenlapp då.Hade tänkt köpa hydraulstyrning men priset avgjorde den här gången.Kanske kan va nått här?//Thomas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

45° låter mycket, jättemycket. Sitter maskinen snett eller nåt?

 

Jag vill inte tjata men tycker det vore lite tråkigt för din skull om du går och köper något i 5' Kr klassen och det ändå inte blir bra.

 

Vad för andra felkällor kan finnas?

 

/B

Skulle också gissa på att motorn sitter snett om det inte hjälper att justera trimfenan och det drar så mycket.

Jag har trimfenan vriden ca 10-15 grader och med rätt trimmad motor vid planing kan jag släppa ratten en kort stund. Om jag sedan drar på lite mer gas drar motorn lite åt ena hållet men om jag då trimmar upp motorn en aning så blir styrningen neutral igen.

 

 

 

Jag har mätt in motorn och den sitter exakt centrerad och lodrät... Fattar fan inte vad detta ska bero på.

Har hört talas om att sidoförflytta motorn en aning vid såna här problem, har ni nåt att säga om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Skulle också gissa på att motorn sitter snett om det inte hjälper att justera trimfenan och det drar så mycket.

Jag har trimfenan vriden ca 10-15 grader och med rätt trimmad motor vid planing kan jag släppa ratten en kort stund. Om jag sedan drar på lite mer gas drar motorn lite åt ena hållet men om jag då trimmar upp motorn en aning så blir styrningen neutral igen.

 

 

 

Jag har mätt in motorn och den sitter exakt centrerad och lodrät... Fattar fan inte vad detta ska bero på.

Har hört talas om att sidoförflytta motorn en aning vid såna här problem, har ni nåt att säga om det?

 

 

Ja så är det!

Jag säger inte att detta inte går att justera bort, för det gör det nog om du är ihärdig.

Men det är vad man kan förvänta sig på denna båttyp med utombordare.

 

Detta har med propellerns skovelhjulseffekt att göra, propellern skickar inte bara iväg en vattenström bakåt, utan även en betydande sådan åt sidan, beroende på rotationsriktningen.

Att detta fenomen avhjälps eller iallafall förändras när du ändrar propellerns vinkel mot vattenytan förklarar jag också med att skovelhjulseffekten då blir svagare. Båtägare som nyligen bytt propeller till en med annan stigning kan ju intyga att dessa egenskaper förändrats med propellerbytet, och då även på större båtar med inombordare och rak axel, även om det inte alltid är lika märkbart där.

 

Sedan spelar ju hela båtens bottenkonstruktion in i detta, kan både förstärka eller neutralisera dessa effekter beroende på hur botten ser ut.

 

Vid acceleration är det inte alls konstigt att båten drar åt sidan, och tvärt om, vid deacceleration, inbromsning, eller kraftig back i hamn, så märker man av detta också, oftast lättare att lägga till längsides på ena sidan än på den andra.

Här känner man ju hur det rycker i ratten, om man har en mekanisk styrning, som tillåter "feedback".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Skulle också gissa på att motorn sitter snett om det inte hjälper att justera trimfenan och det drar så mycket.

Jag har trimfenan vriden ca 10-15 grader och med rätt trimmad motor vid planing kan jag släppa ratten en kort stund. Om jag sedan drar på lite mer gas drar motorn lite åt ena hållet men om jag då trimmar upp motorn en aning så blir styrningen neutral igen.

 

 

 

Jag har mätt in motorn och den sitter exakt centrerad och lodrät... Fattar fan inte vad detta ska bero på.

Har hört talas om att sidoförflytta motorn en aning vid såna här problem, har ni nåt att säga om det?

 

 

Ja så är det!

Jag säger inte att detta inte går att justera bort, för det gör det nog om du är ihärdig.

Men det är vad man kan förvänta sig på denna båttyp med utombordare.

 

Detta har med propellerns skovelhjulseffekt att göra, propellern skickar inte bara iväg en vattenström bakåt, utan även en betydande sådan åt sidan, beroende på rotationsriktningen.

Att detta fenomen avhjälps eller iallafall förändras när du ändrar propellerns vinkel mot vattenytan förklarar jag också med att skovelhjulseffekten då blir svagare. Båtägare som nyligen bytt propeller till en med annan stigning kan ju intyga att dessa egenskaper förändrats med propellerbytet, och då även på större båtar med inombordare och rak axel, även om det inte alltid är lika märkbart där.

 

Sedan spelar ju hela båtens bottenkonstruktion in i detta, kan både förstärka eller neutralisera dessa effekter beroende på hur botten ser ut.

 

Vid acceleration är det inte alls konstigt att båten drar åt sidan, och tvärt om, vid deacceleration, inbromsning, eller kraftig back i hamn, så märker man av detta också, oftast lättare att lägga till längsides på ena sidan än på den andra.

Här känner man ju hur det rycker i ratten, om man har en mekanisk styrning, som tillåter "feedback".

 

Är inte alls normalt eller "vad man kan vänta sig"! Dvs det skall gå att justera med trimfenan så att båten går rakt i planande farter. Att ställa trimfenan i 45° gör ingen nytta alls, innebär bara att den kommer att överstegra och tappa greppet. Testa med någonstans runt 10-20°. Om inte det går så är det troligen ngt som är galet med monteringen av motorn eller ännu värre fel på skrovet.

Har tidigare åkt Fjordling med just 80hk Mercury utan några tendenser att dra åt ngt håll i planande fart.

Undrar vad det är för propeller du har?

Skovel effekten uppträder och märks i låga farter (tex vid tilläggning) inte aktuellt/märkbart vid högre varv på motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skoveleffekten märks även i högre farter och framför allt om man har lite hiss, så det mest är propellern i vattnet.

Fenomenet handlar enligt mig mycket om hur motorn är monterad, både i höjd och sidled. Sen väger skrovform, propeller och trimvinkel in.

 

Jag håller med om att det ofta går att få klart bättre med justering osv, men långt ifrån alla båtar går att få att gå så rakt att man kan släppa ratten i planingsfart med teleflex utan nfb.

De båtar jag kört som gått spikrakt har antingen haft kärvande motorer som tagit upp sidokrafterna eller varit under 30hk.

 

Detta om vi bortser från de med hydraulstyrning:)

 

 

 

 

Skulle också gissa på att motorn sitter snett om det inte hjälper att justera trimfenan och det drar så mycket.

Jag har trimfenan vriden ca 10-15 grader och med rätt trimmad motor vid planing kan jag släppa ratten en kort stund. Om jag sedan drar på lite mer gas drar motorn lite åt ena hållet men om jag då trimmar upp motorn en aning så blir styrningen neutral igen.

 

 

 

Jag har mätt in motorn och den sitter exakt centrerad och lodrät... Fattar fan inte vad detta ska bero på.

Har hört talas om att sidoförflytta motorn en aning vid såna här problem, har ni nåt att säga om det?

 

 

Ja så är det!

Jag säger inte att detta inte går att justera bort, för det gör det nog om du är ihärdig.

Men det är vad man kan förvänta sig på denna båttyp med utombordare.

 

Detta har med propellerns skovelhjulseffekt att göra, propellern skickar inte bara iväg en vattenström bakåt, utan även en betydande sådan åt sidan, beroende på rotationsriktningen.

Att detta fenomen avhjälps eller iallafall förändras när du ändrar propellerns vinkel mot vattenytan förklarar jag också med att skovelhjulseffekten då blir svagare. Båtägare som nyligen bytt propeller till en med annan stigning kan ju intyga att dessa egenskaper förändrats med propellerbytet, och då även på större båtar med inombordare och rak axel, även om det inte alltid är lika märkbart där.

 

Sedan spelar ju hela båtens bottenkonstruktion in i detta, kan både förstärka eller neutralisera dessa effekter beroende på hur botten ser ut.

 

Vid acceleration är det inte alls konstigt att båten drar åt sidan, och tvärt om, vid deacceleration, inbromsning, eller kraftig back i hamn, så märker man av detta också, oftast lättare att lägga till längsides på ena sidan än på den andra.

Här känner man ju hur det rycker i ratten, om man har en mekanisk styrning, som tillåter "feedback".

 

Är inte alls normalt eller "vad man kan vänta sig"! Dvs det skall gå att justera med trimfenan så att båten går rakt i planande farter. Att ställa trimfenan i 45° gör ingen nytta alls, innebär bara att den kommer att överstegra och tappa greppet. Testa med någonstans runt 10-20°. Om inte det går så är det troligen ngt som är galet med monteringen av motorn eller ännu värre fel på skrovet.

Har tidigare åkt Fjordling med just 80hk Mercury utan några tendenser att dra åt ngt håll i planande fart.

Undrar vad det är för propeller du har?

Skovel effekten uppträder och märks i låga farter (tex vid tilläggning) inte aktuellt/märkbart vid högre varv på motorn.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo skovehjulseffekten märks vid varvtalsökning, om man har en kraftfull motor med bra vridmoment och en båt med bottenkonstruktion som tillåter det.

 

Jag menar egentligen inte att det är normalt och acceptabelt, och att den ihärdige kan justera bort problemet.

Du har skovelhjuleseffekten även i hög hastighet, men då justerar man mer eller mindre omedvetet genom att vrida på ratten, detta då under tiden man accelererar.

 

Iofs kommer man till en punkt då den bakåtriktade propellerströmmen vida överstiger den sidoriktade, men jag ger mig inte in i detta mer än så, det finns en rätt avancerad matematik som beskriver dessa förhållanden.

Men det är ju då vid snabba varvtalsförändringar man märker av fenomenet kraftigast.

 

Sedan skall du kolla upp trimfenan, och om du har kvar motortillverkarens instruktioner (kanske även finns på Internet) läsa dessa och, då som redan sagts, kolla om din motor är rätt monterad och injusterad.

 

Jag använder rätt ofta en öppen, lättdriven båt med 20 hk utombordare med rorkult, sedan jag och ägaren smorde upp lagren i riggen, känns det nu mer att den drar i sidled vid pådrag, extratydligt, med en nylikkommen vibration blev detta då propellern skadades vid en "rangeringsolycka" backade på en stolpe med båten på trailer...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte helt lätt detta:)

 

Jag tror att man får se mycket till det enskilda fallet och ha som grundtanke att det oftast går att förbättra, men inte givet går att få bort helt.

 

När jag börjar trimma ut mer över 45knop kommer jag tillslut över en tröskel där båten börjar röra sig diagonalt framåt. Jag har tolkat detta som att jag då kommit ur vattnet så pass att sidokrafterna börjat ta över lite mer. Man skall dock komma ihåg att detta inte är vetenskapliga studier, utan en upplevd effekt. Det är i det läget som min hydraulstyrning gav upp och efter undersökning visade sig vara klart klenare än vad som framgått vid köp(begagnad).

 

Som kuriosa är planen i år att uppgradera styrningen och se om det får bukt med detta fenomen och jag isf kan hålla motorn spikrak. Jag kan då utröna om det är motorn som pga krafterna ligger något i sidled eller om det är så att det är propellern som vispar i sidled mer än skrovet håller emot och jag helt enkelt behöver hissa mer:)

 

Den är lite lurig i den farten främst pga styrningen, så det är inga långtest som utförts här.

 

Om jag ska hålla mig mer on topic, håller jag helt med dig om att han bör utvärdera skick på sin teleflex och ev reparera den innan han investerar pengar i något nytt.

 

Hydraulstyrning är ett "nice to have", inte "must have" med 80hk...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte helt lätt detta:)

....

 

Hydraulstyrning är ett "nice to have", inte "must have" med 80hk...

Ja det är väl detta som är "svaret på den ultimata frågan"...

 

Att sedan motorbåtar rent generellt har en förmåga att röra sig diagonalt framåt, även i lägre farter än 45 knop, är ju också något "man kan förvänta sig".

 

Här är det flera saker som påverkar, propeller, dess stigning, drev eller roder, skrovets form och bottnens utformning.

Båtens trimning med last och trimplanskompensation. Lasten är då hur besättningen är placerad och hur fyllnaden är i båtens olika tankar och hur man stuvat allt man bär ombord.

Sedan är det ju vinden i förhållandet till båtens vindfång i skrov, överbyggnad och kapell den största boven i just det dramat.

Även om det är strömt i vattnet, visserligen påverkar strömmen mer deplacementbåtar, men den skall inte förbises när det gäller planande eller halvplanande båtar.

 

Men nu seglar vi ut på mer eller delvis minerade farleder, som fjärmar sig från ursprungsfrågan. Det finns ju beräkningsmodeller även för detta, men då det är så många variabler som inverkar är det ju svårt att veta hur det blir i slutändan, det brukar vara skepparens eller rorsmans erfarenheter av den aktuella båten, farvattnet och aktuella mererologiska förhållanden som ligger till grund för vidare bedömningar, eller inte.

 

Men man framför ju sin båt sensitivt och kompenserar mer eller mindre medvetet med ratt, gaspådrag och kanske i mindre båtar genom att förflytta sin egen kroppsvikt framåt-bakåt eller sidledes vid behov.

 

Jag hade en gång en snabb styrpulpetbåt med katedralskrov, alltså slarvigt uttryckt ett trimaranskrov under vattenytan. Denna båt var fantastiskt kurstabil, väldigt bra bärighet vid stillaliggande, men hopplös i krabb sjö då den slog hårt i vågdalarna... Båtskrov blir nästan alltid kompromisser, om båten har flera användningsområden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi redan är inne på det där med justering av trimfenor. Hur ska man bära sig åt för att justera trimfenan rätt när man har hydraulstyrning utan feedback? Med feedback släpper man ju bara ratten och då ska båten fortsätta rakt fram annars justerar man. Utan feedback så fortsätter den ju alltid rakt fram eftersom ratten är "låst". Så hur vet man hur man ska justera fenan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi redan är inne på det där med justering av trimfenor. Hur ska man bära sig åt för att justera trimfenan rätt när man har hydraulstyrning utan feedback? Med feedback släpper man ju bara ratten och då ska båten fortsätta rakt fram annars justerar man. Utan feedback så fortsätter den ju alltid rakt fram eftersom ratten är "låst". Så hur vet man hur man ska justera fenan?

Det går tyngre att svänga åt ena hållet så när det känns lika tungt åt båda håll så har man hittat rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla svar och synpunkter, intressant läsning  :)

Jag har hållit på en del med båtar, allt ifrån en hemmabyggd galosch byggd för max 8hk, vi åkte med Mercury 45 som mest och den betedde sej som en av er skrev här ovanför, vid full fart så vred den sej och gick som en stövare på vattnet, nu har ju det sin förklaring med helt slät botten längd och vikt, skrovet var ju knappt i vattnet  :P

Håller även på lite med Classic Hydro som leksak bara, en Dickforsbåt med Yamato 302 samt att jag/familjen har haft allehanda flytetyg i stugan med motorer allt ifrån 5hk och upp till en gammal Murkla på 150kusar (rak sexa, ja ni vet) så jag är väl inte "helt bakom flötet" som man brukar säga.  :lol: Den här båtfan jag har problem med nu är dock den första som har dessa fenomen med att dra i ratten så man nästan tappar den. Jag har testat lite olika propellrar på Yamatomotorn och vet ju att propellern kan ställa till mycket hyss, men trots allt så har jag ju nu en helt vanlig standard alupropp på en båt som inte ska behöva bära sej åt som den gör. Trimfenan har jag steg för steg ökat vridningen på tills jag som nu är uppe i ungefär 45 grader, kanske inte fullt men jag märker ju att den bromsar så pass mycket så mer än så har jag inte tänkt vrida den. Jag har kollat upp allt jag kan tänkas hitta som felkälla men nu är det stopp, kan tillägga att skäddan är helt perfekt och spikrak.

Det talades om att hissa motorn kan ge lite av dessa tendenser som jag har, och det ska tilläggas att jag har hissat motorn nära på max, ställer jag ut riggvinkeln nu med pinnen ett steg så tål den inte att gira desto mer med innan propellern kaviterar. Nääää, med närmare eftertanke så får jag väl börja med att göra nåt åt styrningen och se om det kan förbättra läget, nästa steg är nog att prova släppa ner motorn lite för att se om det förbättrar det hela, som jag sa så TROR jag inte att den drog i ratten som den gör nu då jag provkörde båten vid köpet.
Någon skrev om en billig Teleflex med NFB och jovisst, styrväxeln var ju inte dyr men med allt som ska höra till så är vi åter igen uppe i drygt 4000:- och då är jag så nära priset på en hydraulstyrning så då får det hellre bli en sån  ;)

Men en fråga jag hade är ju om det är någon som har koll på om dessa styrningar är något att hänga i julgranen;

http://www.go2marine.com/product/87764F/nfb-4-2-mechanical-cable-rotary-outboard-steering-system-ss147xx.html

http://www.go2marine.com/product/83073F/nfb-safe-t-ii-mechanical-cable-rotary-outboard-steering-system-ss132.html

Här kan jag ju komma undan med lite billigare alternativ  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om någon som har ställt fenan i 45 grader.. Har själv åkt en hel del utombordare, även små ändringar på 3-4 grader gör mycket. Börja med rak fena, sedan vrid små steg, typ 2-3 grader. 45 grader i 35 knop... Är du från vettet kar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I julgranen hänger man kulörta kulor, och kanske nån ängel som barna gjort på förskolan....

Jag är väl i princip av den uppfattningen att jag vill ha Arne Weise som julvärd, även om det nu inte är möjligt...

Konservativt vill jag ha beprövade grejer ombord som jag vet funkar. Äkta Teleflex, eller "I morse köpte jag ett nytt gas/växelreglage..."

Jag köper gärna dyra prylar från firmor som; Vetus, Sleipner, Bosch och Roca, även om det inte så sällan kan smyga sig in en billigare pryl från Biltema eller Jula... Ja och naturligtvis Heinz ketchup...

 

Vad jag säger med detta är att iallafall jag vill ha beprövade lösningar när det gäller grejer som har med båtens framförande och säkerhet att göra, och dessvärre är dom här grejerna mycket dyrare. Kanske är det även så att det är nån slags försäljningstaktik, att folk köper dyrbara grejer då man anser att priset alltid står i relation till kvaliteten..?

 

Sedan kan jag tänka mig enklare och billigare saker i andra sammanhang, iallafall för att prova. Sedan visade det sig att exempelvis den billiga läslampan jag satte upp i förra båten gav dåligt ljus så den fick ändå bytas mot en annan dyrare. Liksom de billiga strömbrytarna som visserligen bidrog till att spara ström ombord, men också orsakade mörker...

 

Naturligtvis kan man ju ha tur att finna bra prylar till attraktiva priser på nätsajter, men för mig känns det tryggt att köpa sådan här saker av etablerat varumärke över disk, med personlig support och möjlighet att reklamera, lätt och snabbt.

 

På bilen har jag bundit upp gasarmen på förgasaren till halvgas med en elkabel, då vajern gick av på E20 i närheten av Hova, jag har också framfört en bil mellan Kristianstad och Göteborg utan koppling, och lagat styrstången på en gammal folkabuss på en brandstation i någonstans i W-län, detta med hjälp av en brandman, en rörbit och en pinnsvets.

Sådana saker kan man göra på landbacken, och om man där får ett haveri en helg kan man alltid få hjälp på en bemannad brandstation, men sådana är det ont om till sjöss. (Bensinstationerna säljer ju bara korv, foppatofflor, godis och starndleksaker, i bästa fall kam man finna torkarblad...)

 

Vi har ju visserligen SSRS, som är väldigt hjälpsamma, men man kan ju driva mot klipporna exempelvis vid det illa beryktade "Tjurpannan" innan SSRS hinner fram.

Så se till att ha ordentliga grejer ombord, iallafall där det har med båtens framförande och säkerhet att göra.

 

Därmed inte sagt att produkterna från inlänkad firma på något vis är sekunda, dessa kan säkert vara jättebra, men eftersom priserna sätts i "trumpska dollars" misstänker jag att QTH är "over there", och det blir litet långt om man vill reklamera. Liksom, varför gå över Atlanten efter prylar man kan köpa här? Ja billigare då förstås, men moms, frakt och tullavgifter tillkommer.

 

Det är bättre att gråta en gång då man betalar, än att ständigt irritera sig över och kanske gråta över kassa prylar ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det är bättre att gråta en gång då man betalar, än att ständigt irritera sig över och kanske gråta över kassa prylar ombord".

Absolut, men innan man byter kan man se en dålig funktion kan åtgärdas utan stora kostnader, annars får man bita i det sura äpplet och slänga ut skiten.

 

OT:

På tal om Hova, de hade en skönhetstävling där. Ingen vann.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att vi får ta till oss att TS inte vill ha hjälp med alternativa styrningar eller välmenta tips om sin motor. Han vill veta om någon har erfarenhet av styrningen som han länkade till, INGET ANNAT!

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om någon som har ställt fenan i 45 grader.. Har själv åkt en hel del utombordare, även små ändringar på 3-4 grader gör mycket. Börja med rak fena, sedan vrid små steg, typ 2-3 grader. 45 grader i 35 knop... Är du från vettet kar

 

Det är ju det jag gjort, kanske inte riktigt 45 grader, men inte långt ifrån  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...