Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
MartinHeed

Kylningsfunderingar B230F

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att konvertera en B230F för att använda i båten.

Planerar lite inför kylsystemet och har några funderingar.

 

Någon som har tips på värmeväxlare? Original finns såklart men svår att hitta och förmodligen rätt dyr när man väl hittar en.

Fungerar en sådan typ https://www.energishop.se/product/20-rader-44-kwoch hur beräknar man isf hur stor man behöver?

 

Sen behövs ju en sjövattenpump. Har en från AQ130 som jag först tänkt bygga dit men tänkte om det finns andra alternativ. Går det att använda en elektrisk pump istället? Vilken kapacitet behövs isf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför du mot original till Aq145 eller Aq171 och tar motsvarande eller större lär det inte bli helt fel.

 

Jag har själv funderat på detta byte när jag körde B20. Att få en extremt tillförlitlig motor med insprut för så lite pengar är ett kap:)

 

Själv var jag inne på att byta kam och porta toppen något innan installation för att få cirkus 20-30hk till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är original då? :)

 

Jo, jag tröttnade på förgasare och tänkte ge mig på detta. Motorn åker förhoppningsvis i nästa veckan sen är det ju lite pyssel att bygga ihop allt men blir nog bra i slutänden :)

Tänkte börja original så får vi se när allt fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall tro bilden nedan bör värmeväxlaren klara nästan lika mycket effekt som på utgående axeln. Eller i alla fall minst 0,77 x axeleffekten. Vid 116 hk (86,5 kW) fås då minst 67 kW.

post-86835-0-52442500-1485173116.jpg

Själv hade jag inte chansat på nån plattvärmeväxlare i första taget.

Dels är de väl svåra att rengöra medans marina tub-värmeväxlare brukar kunna öppnas och bekvämt rensas åtminstone på den smutsiga sjövattensidan. De lödda plattvärmeväxlarna är visserligen i rostfritt men lödmetallen kan nog vara en svag punkt för korrosion, ingen zinkanod finns heller?
Angivelsen 44 kW i din länk ovan gäller förmodligen inte vid vatten/vatten och bara nån atmosfärs övertryck? Temperaturskillnad mellan glykol- och sjö-sidan avgör också kyleffekten, inte bara den effektiva kylarean. Kanske kör de med nåt annat köldmedium än måttligt trycksatt vatten vid sitt test?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Något tips om vart man kan hitta en lämplig värmeväxlare? Eller är det att bevaka Blocket som gäller?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med B230F i båt :)

Har själv funderat på det men lyckades aldrig hitta någon bra lösning på Lambdasonden.

Hur tänkte du lösa det?

Hallgivaren tänkte du flytta deb från svänghjulet till en remskiva?

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett lite lösningar på att sätta lambdan i limpan men i värsta fall får man köra utan. LH2.2 ska fungera utan men kanske inte optimala avgasvärden. Hallgivaren sitter i fördelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tänkte att du skulle använda LH 2,4 som har svänghjulsgivare, iof inga problem att flytta den till en remskiva fram.

 

Här är en som konverterat från förgasare till LH 2,4 sprut, lite tips och idéer :)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40361&start=30

 

Lycka till och håll oss uppdaterade med hur det går, får du till det så blir det nog en riktigt trevlig båtmotor!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken.

Jo jag tror det kan bli bra :) Tröttnade på flödande förgasare förra säsongen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rodahl marin eller Dintra har värmeväxlare, impellerpump m.m. Båda företagen är mycket serviceminded och kan hjälpa dig så du får rätt storlek som passar din motor.

Är lite tveksam till begade värmeväxlare, inget men byter utan anledning?

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en för ca 3 år sedan. Använd motorpiska från en 240. Svarvade ner svänghjulet och kapade upp ett litet hål i struten för givaren. Sjövatten pumpen satte jag på remskivan med en stos som Martec i Solna sålde. Fick tag i en platta värmeväxlare i rostfritt som hade bott i en dumper som kyler växellådan. Följe han på Sävar och gjorde likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@patrikflink, hur upplevde du skillnaden mot innan? Bränsleförbrukning, kraft, kallstarta m.m. ??? @MartinHeed vad har du för båt? Vad sitter det för motor i idag? AQ130?

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lambda satte jag i limpan, borrade ur och svetsade i en lambda mutter och satte igen så vattnet gick runt lambdan. Har bilder på jobbet, lägger ut dom i helgen när jag kommer åt min dator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra :(

Men ser gärna bilderna.

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här svarvar jag ner svänghjulet och fixar ny gäng till drivplattan. Fick en dålig vevaxel som fick agera hållare i svarven.

post-103203-0-93182800-1487521761_thumb.jpg

post-103203-0-13173800-1487521769_thumb.jpg

post-103203-0-53662100-1487521775_thumb.jpg

post-103203-0-69805800-1487521781_thumb.jpg

post-103203-0-38896300-1487521412_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt bygge!

Hade tänkt bygga en båt motor av en VW 1,9 TDI med mekanisk dieselpump.

Men när man ser detta så blir jag sugen på en B230F. Skulle vilja bygge efter ditt koncept med steg 2 trimmet i länken nedan, iof så kommer avgaslimpan strypa effekten så jag kommer inte komma upp i dom siffrorna men det kan nog bli ganska bra orr iaf.

http://www.pfracing.se/?go=pro_info&id=19373716

Hoppas Trådskaparen har överseende med lite off topic

Vilken kam använde du?

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @patrikflink 
Nu är ju denna tråd några år...men ser om det fortfarande finns liv kvar :)
På bilderna där du borrat hål för Lamdan så ser det ut som du "bara" borrat genom till kanalen för kylvattnet men du skriver också att kylvattnet passerar runt lamdan och med det antar jag att du även borrat genom avgaskanalen och tätat runt kylkanalen där vattnet passerar? Svetsat tätt där?
Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jiess98:

Hej @patrikflink 
Nu är ju denna tråd några år...men ser om det fortfarande finns liv kvar :)
På bilderna där du borrat hål för Lamdan så ser det ut som du "bara" borrat genom till kanalen för kylvattnet men du skriver också att kylvattnet passerar runt lamdan och med det antar jag att du även borrat genom avgaskanalen och tätat runt kylkanalen där vattnet passerar? Svetsat tätt där?
Mvh

Helt riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en fin ombyggnad @patrikflink.Kom att tänka på en annan konverterare.http://ockelbo.plars.org/

Där finns en hel del att studera också.Jag var själv påväg att göra nått liknande med hjälp av kunnigt folk och mina dubbla solex45or.Köpte tillslut en 4,3mpi men har alltid saknat denna lättviktsmotor i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...