Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
forgus31

Hybrid eller full-el i segelbåten

Rekommendera Poster

Vi har ju haft diskussioner om motorbyte i våra segelbåtar på MG. Min idé är nu att träffas och ha ett öppet möte under båtmässan i  februari och lufta dessa tankar och idéer. Vore kul att träffas.Vi behöver en skapligt stor lokal hoppas jag. Även icke inbjudna bör få tillfälle att vara med. Vad tror ni om idén? 

 

Min tanke är att den hobbymässiga modellen är bra för att få ner priset på moderniseringen till hybrid eller full-eldrivna båtar Det ska vara  billigt med miljö-lösningar. Det brukar tyvärr bli tvärtom!

 

Ett sånt här möte skulle kunna bli vårt bidrag till miljön och samtidigt en tyst rökfri framdrivning. Battert och motorteknik blir springande punkten liksom reglertekniken förstås. 

En sidoeffekt är att man kan ha elspis, och allt annat elprylar som hemma  med stort batteri ombord. Värmepump t.ex ist. för dieselvärmare

 

Jag har nära till Mässan och kan kolla om det finns intresse från mässans sida att dra ett strå till miljöstacken och bjuda på lokal. Scandinavium kanske? Ullevi blir för kallt. Hur stor lokal behöver vi?

 

Jag kommer iallafall!

 

Vill inte sitta ensam så vad säger Du?

 

Självklart eller? Det är Februari rätt snart och vi kan vara för sent ute men svara snabbt så kanske vi får till ett bra gäng och lokal nära eller på mässan.

 

Kommer Du?

 

En bra sidoeffekt är att man kan ha elspis, och allt annat elektriskt  med stort batteri ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva Göteborg. Här är vi på hugget och drar igång sommaren redan 4-12 januari. Kan ha mötet på båda ställena. Vad gör man inte för en bättre båt och en bättre värld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det blir för tidigt. 4-12 Februari ska det vara i Göteborg alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte komma men hoppas mötet blir av och blir bra.

Bifogar min sammanställning av vilka prylar jag skulle välja om/när det blir aktuellt.

Länkarna leder till produkterna, priser, prestanda och vikter var aktuella i december 2016.

Elmotor.doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är stockholmare (eller så när iaf) men är intresserad av ett liknande möte här i trakten... Tittar lite mot samma paket som Lars här ovan men den mindre motorn eftersom jag har en 26fotare på runt 2 ton. Dock fungerar min 39 år gamla diesel rätt bra fortfarande men vill helst gå över till el...men de blir en del pengar och när det finns lite osäkerhet runt hur mkt segling man kan få till det närmast året så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver en agenda så vi kan förbereda oss och vara"expert" för olika delar i en hybrid eller full-el installation.

1 batterierna. Bly våta/AGM/gel eller Modern teknik Li ion eller LifePO4

2 Elmotor, DC, asynkron eller synkron.

3 Batteriövervakningssystem

4 motorreglering.

5 elsäkerhet

6 köpa till bästa pris

7 aktuella färdiga komponenterinstallationer planerade och hört talas/ nätet

9 glömt nåt?

 

Ta något ämne och förbered lite så du kan dra lite om område

Tänkte på Tallatha som kanske kan ta elsäkerhet. Stora strömmar och om man tar elbilslösnung även livsfarliga spänningar. Mång Volt kan det bli. Flera hundra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt oerfaren i ämnet… men undrar om det kan förekomma någon galvanisk påverkan från motorn och dess kringliggande utrustning.

 

Hade varit bra att bjuda in någon som har genomfört motorbytet, så vi kan höra dennes erfarenhet...

 

Nödlösningar? Generator? Simfötter?  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om SeaWolf har tid lust att komma till Västkusten, han har kläm på det mesta. Inte minst de små elektronerna. Vi på väst har kanske lust att åka till Stockholm annars får vi väl redovisa varandras möten på MG. Det funkar ju också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så här att ingen? tar på sig att ställa upp som "expert". Vi skulle kunna träffas en dag när vi fått nog av alla försäljare och göra en sammanfattning av vad vi sett och vilka guldkorn och klimpar vi noterat. Vi bör ändå ta ett av de ämnen som listades. Jag kan ta på mig batterier som jag tycker är ett intressant ämne. Beträffande lokal kan vi träffs hemma hos mig på promenadavstånd från Mässan!

En förfriskning kan jag utlova en kopp kaffe åtminstone. Vad sägs om det upplägget? Kom gärna med alternativ!

 

Välj alltså ett ämne som du tycker är kul. Ju fortare du väljer desto större valfrihet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eldrift i segelbåt är ett ämne som har intresserat mig under några års tid och jag hade helt klart varit intresserad av en sådan här träff. Jag vill inte kalla mig expert men jag har allmänbildat mig i ämnet och de olika delarna i systemen.

 

Jag har varit i kontakt med ett antal olika leverantörer och skulle vilja lägga till en leverantör på listan som Lars la upp.

 

http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter&action=Cat&catid=112

 

Ni har inte pratat om något datum för träffen, jag tänkte besöka mässan den 11 vet inte ifall detta datum skulle passa för någon annan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag ute och seglar men följer er med stort intresse. Nuvarande båt kanske inte har så mycket plats för batterier.

 

Men tanken på en elmotor inombords tilltalar mig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eldrift i segelbåt är ett ämne som har intresserat mig under några års tid och jag hade helt klart varit intresserad av en sådan här träff. Jag vill inte kalla mig expert men jag har allmänbildat mig i ämnet och de olika delarna i systemen.

Jag har varit i kontakt med ett antal olika leverantörer och skulle vilja lägga till en leverantör på listan som Lars la upp.

http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter&action=Cat&catid=112

Ni har inte pratat om något datum för träffen, jag tänkte besöka mässan den 11 vet inte ifall detta datum skulle passa för någon annan.

Intressant med en bra (?) inhemsk leverantör.

Har du någon koll på när de kan vara klara med detta projekt (en adapterad motor på S-drev) och ett ungefärligt prisläge?

http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter&action=Product&id=482&catid=112

Vår första serie med adapter för att ansluta våra effektiva borstlösa motorer till Volvos välkända S-drev ligger nu under tillverkning. Test och mätningar av driftdata tas upp för bästa anpassning till propeller och båttyp.

Vi kommer under våren 2017 att kunna leverera med ett par olika motoralternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara haft kontakt med dem gällande system med rak axel, så jag vet inte status på S-drev system.

 

Mitt intryck och jag påpekat att detta är mitt intryck är att de bygger sina system med standard industri komponenter istället för att utveckla egna lösningar som t.ex GreenStar och detta verkar hålla ner priset något. Det gör också ifall man behöver reservdelar senare så är man inte bunden till en leverantör.

 

Ett litet tillägg

 

En bild jag har fått när jag talat med leverantörer, gästhamnar, m.m. Man behöver större batteribank än man tror ifall man köra i mer än 3knop.

Inte många gästhamnar har kapacitet i sitt elnät för kraftfulla laddare för att ladda stora batteribankar inom rimlig tid.

Bättre batteriteknik är på väg till lägre priser, men det är fortfarande några år borta.

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle man kanske börja med ett svenskt forum ang eldrift. För närvarande verkar det inte finnas så mycket kunskap. En del företag som vädrar morgonluft men som bara är intresserade att tjäna pengar. Jag har hört en del riktigt hårresande historier.

Det finns enskilda som byggt fina system men det kanske inte är så enkelt att få de att hålla föredrag.

Bäst skulle vara om någon representant för tex GWL Power eller liknande kunde komma. De kan svara på flesta frågor. Risken är ju att det annars blir mest folktro och att folk lämnar mötet mer förvirrade än innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ett tips är att titta på LiFePo4 batterier, det är det enda som kommer att fungera, lägre vikt, mer effekt och tar emot laddning snabbare. Bly/AGM kommer inte att fungera för drift av båt.

 

Det är en ny teknik, finns olika sätt att bygga på.

 

Hojta till när ni kommit framåt i ert projekt, jag har bra kontakter på LiFePo4 batterier, vågar lova att det är riktigt konkurrenskraftiga priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag följer tråden med stort intresse. Jag har en snipa med en MD7 som är 35+ år. Eftersom jah inte har några segel så lutar jag åt någon form av hybriddrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att någon typ av lithium baserade batteri är vägen frammåt, men vi är inte där ännu. Jag håller inte med att AGM liknande batterier inte skulle fungera, dock så håller jag med om att vikt och storlek är ett problem för denna typen av batterier

 

Anledningen till detta är pris, och jag har gjort ett litet räkne exempel. Där är ett antal antagande i detta räkne exemplet som passar på min situation men som kanske inte är överstämmande med alla.

Antag att man har en bit till öppet vatten i mitt fall en lång trång farled där man alltid brukar få vinden ifrån fel håll. Jag antar att jag behöver gå på motor både in och ut, och jag vill kunna köra i 5 knop. Jag vill också bara använd 40% av batteribanken resten reserv för oväntade händelser, och uträkning visar att det behövs 200 Ah för detta. Motor går på 48V

 

Exempel med lithium Batteri.

Batteri använt i exemplet http://www.batteriexpressen.se/product.html/lithium-ion-batterilifepo4-128v/40ah-med-pcm-kan-seriekopplas-till-max48v?category_id=370

 

Batteriet är på 12V 110Ah och är byggt för att kunna seriekopplas och parallell kopplas. 16st batteriet ger oss 51,2V 440 Ah

 

Pris: 20 105*16 = 321680 Kr    Vikt 253Kg

 

Exempel med AGM Batteri.

Batteri använt i exemplet http://www.batteriexpressen.se/product.html/partsmart-agm-181ah?category_id=357

Batteriet är på 12V 181Ah. 16st batteriet ger oss 50V 724 Ah, med 80% urladdning 580AH användbar kapacitet.

 

Pris: 5894 * 16 = 94304 Kr       Vikt 880kg

 

I dessa räkne exempel får vi kort sammanfattning av problemet med eldrift idag. Hög vikt eller högt pris, eller kanske både och...

 

Borde kanske skrivit detta i tråden där tekniken avhandlades istället för denna gällande ett möte, men ibland blir det långt när man börjar skriva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert kommer många att försöka få till en elektrisk framdriving av sin båt. Det krävs en hel del planering och kunskaper. Viktigast är att komma igång. Företag som säker batterier har ofta system som får batterierna att hålla länge. Bra för ryktet och garantikostnaderna. Jag har själv en tanke att förr eller senare sätta in min 15kw DC- motor istället för MD11C och få en ände på blåröken. Att ha både motorn kvar och 200 kg batterier känns väl svulstigt. Vi har jurean två huvudmotorer i riggen. Skojigt vore att få nån som gjort en installation redan. Redan gjorda misstag och lyckade bör komma fram i ljuset för att inte upprepas. Ska försöka få någon med praktiska kunskaper att komma till mötet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eldrivna bilar (och cyklar) blev användbara när batteritekniken utvecklats.

Fördelen med LiFePO4 är ju inte bara vikten utan en annan stor fördel är ju laddningstiden. LiFePO4 suger i sig laddning betydligt snabbare än blybatterierna.

 

Denna utveckling ska man nog ha i bakhuvudet när man planerar för eldrift av båtar.

 

Sen ska det bli intressant att se hur laddningsproblemet ska lösas i gästhamnar och hemmahamnar. Dimensioneringen är knappast anpassad för att "tanka" ett större antal båtar.

 

Senaste stora båteldriftsprojektet jag noterat är färjorna på Helsingborg-Helsingör-linjen. Dessa går i skytteltrafik och har väldigt korta laddtider under kajstudsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver en agenda så vi kan förbereda oss och vara"expert" för olika delar i en hybrid eller full-el installation.

1 batterierna. Bly våta/AGM/gel eller Modern teknik Li ion eller LifePO4

2 Elmotor, DC, asynkron eller synkron.

3 Batteriövervakningssystem

4 motorreglering.

5 elsäkerhet

6 köpa till bästa pris

7 aktuella färdiga komponenterinstallationer planerade och hört talas/ nätet

9 glömt nåt?

...

Här komer några förslag till punkt 9.

 

Lintotts påpekande om hur laddningen ska komma att fungera är väl så viktig. Just nu är det säkert inget problem om en båt ligger och laddar, men blir det flera måste elmatningen ut på bryggorna troligen förstärkas.

Man kan också resonera om hur hamnarna kommer att agera, förbjuda laddning, minska storlekarna på säkringarna, särskilda laddplatser, mm, mm.

 

Någon bör kolla vilka färdiga system som finns att köpa idag, kan vara det som avses med pkt 7..

 

Elverk bör också undersökas. Man kan tänka sig en permanent lösning och en provisorisk lösning där ett enklare elverk kopplas till systemet vid enstaka behov, typ om man måste köra långt för att det är stiltje och man förväntas komma till jobbet dagen därpå.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Exempel med lithium Batteri.

Batteri använt i exemplet http://www.batteriexpressen.se/product.html/lithium-ion-batterilifepo4-128v/40ah-med-pcm-kan-seriekopplas-till-max48v?category_id=370

 

Batteriet är på 12V 110Ah och är byggt för att kunna seriekopplas och parallell kopplas. 16st batteriet ger oss 51,2V 440 Ah

 

Pris: 20 105*16 = 321680 Kr    Vikt 253Kg

 

Exempel med AGM Batteri.

Batteri använt i exemplet http://www.batteriexpressen.se/product.html/partsmart-agm-181ah?category_id=357

Batteriet är på 12V 181Ah. 16st batteriet ger oss 50V 724 Ah, med 80% urladdning 580AH användbar kapacitet.

 

Pris: 5894 * 16 = 94304 Kr       Vikt 880kg

 

 

Helt fel LiFePo4 batterier, därför är det så viktigt att hitt riktiga, seriösa leverantörer som kan detta, inte bar säljer för att det ligger i tiden. https://www.ev-power.eu/Sinopoly-40Ah-300Ah/SP-LFP400AHA-Lithium-Cell-LiFePO4-3-2V-400Ah.html?cur=1

16st 400Ah@3,2V, det är visserligen 10% mindre än exemplet ovan me totalpriset är ca 95tkr

20kWh batteri är väldigt mycket, få båtar har så mycket. En båt i 30' klassen behöver kanske 3kW elmotor.

 

Ska man ta ut 80% av ett AGM-batteri så klarar batteriet ca 200 urladdningar, LiFePO4 klarar minst 10 gånger mer så över tid är AGM 10 gånger så dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fel vill jag inte hålla med om. Jag valde dessa batterier som exempel eftersom de kan seriekopplas vilka alla batterier av denna typ inte kan.

 

De är vanliga att man använder utomlands i denna typen av installationer och de har inbyggd PCM modul vilket några tillverkare rekommenderar i den miljö som en båt är istället för en extern modul.

 

Däremot så var det trevligt att se att priserna har börjat gå ner hos leverantörerna och låt oss hoppas att detta fortsätter.

 

Gällande hur stor bank man behöver så skulle jag vilja visa denna bifogade fil.

post-104603-0-12954600-1485152968_thumb.jpg

Detta är mätningar gjorda från två båtar med elmotor installerad. Det är inga beräknade siffror.

Så ifall någon har en liknande båt så kan ni se här hur långt ni kommer beroende på fart och batteri bank.

 

Mätningarna är gjorda i lugna vatten så i öppna vatten så blir förbrukningen antagligen högre.

Där är också med en siffra om hur mycket ström man får tillbaka vid segling ifall man använder systemet för att ladda batteribanken.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle behövas spänningen också för att få koll på energi och effekt.alltid intressant med praktik. Då famlar man inte i teorin rosa skimmer längre. Säljsnack och drömmar är ibland alltför positiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Datumet var det ja. Sista helgen kanske bäst.Lediga och mässan kan ha besökts med nya intryck att avhandla. Lördagen 11 februari eller så söndag bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här batterierna tycker jag verkar prisvärda, 20.000 kr för 4 st och 66 kg:

https://www.ev-power.eu/index.php?cl=midstep&cnid=737&anid=1873&&cur=1&

alternativt 16 av dessa med liknande prestanda och till ungefär samma kostnad:

https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP100AHA-LiFeYPO4-3-2V-100Ah.html?cur=1

 

Den första länken funkade inte men den andra verkar ok, 24tkr ink moms för 5kWh. Ganska gött med vikten på 55kg, det är vad två 95Ah AGM väger.

5kWh tror jag är ganska vettig storlek.

 

Till sommaren får man åka runt och mäta bränsleförbrukning. Ungefär så här är det

1 liter diesel ger 3 hkr, max, i verkliheten är det nog mindre pga av förluster. Ett backslag kan ta 10-15%.

3 hkr motsvarar ca 2kW. Men det är vid "fullfart" dvs drygt 5 knop. Sänker man farten 1 knop halveras förbrukningen.

In och ut ur hamn blir det nog väldigt lite. Man får tanka fullt, åka in och ur hamn 10 gånger och sen tanka fullt igen för får reda på det. Nu beror det ju på hur hamnen ser ut men jag skulle bli förvånad om det går åt mer än 1kWh.

Förbrukningen på fritt vatten gäller när det är lugnt. Fast det är vl då man använder motorn? Har man motvind och lite grövre sjö så får man göra det man ändå bör göra, sänka farten! Då halverar man förbrukningen.

Någon form av reservkraft ska man ha, enklast är väl ett Honda/Kipor bensinelverk på däck? 230V laddare ska man ju ändå ha. Ett sådant elverk är småpengar och alltid bra att ha ändå. Men ett elstartat dieselelverk som är inbyggt är ju ännu trevligare.

Ström till övrig förbrukning? Det ska solpanelerna klara av, batteriet är bara till för att utjämna. 200W solpanel ger 800Wh/dygn, det klarar kyl, belysning, instrument mm. 

Någon här hade 600W solpaneler på en Allegro 33, det är 2,4kWh/dygn. Visst får man plats med ganska mycket solpaneler om man vill, dessutom ska det ju synas att man är pionjär!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...