Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zeffen

Byte nedre roderbussning FORGUS 31

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som har erfarenhet av detta? Var kan man köpa nya bussningar eller måste man specialbeställa måttsvarvade? Är det någon inplastad bygel som håller bygeln?

 

Det är inte mycket glapp men tänkte passa på nu när jag ändå är i slipar ner botten.

 

Tack på förhand

 

/Mårten

post-110114-0-13080100-1484154396_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Vete katzingen hur du bäst byter bussningen men jag kan ju alltid lyfta ditt inlägg.

[sådana nylon-bussningar finns i många standard-dimensioner så måttsvarvning kanske inte är nödvändig. Om du får loss den gamla för byte vill säga.]

Knepigt i din bild är att axeltappen inte tycks ha utrymme nog att frigöras ur lager-bussningen? Och då menar jag inte det snåla utrymmet ovanför rodret utan det snålt tilltagna och gröntecknade urtaget enligt bilden nedan.
[Även om du lossar gångjärnets skrovfasta "hon-del" så kan du därför inte byta bussningen? Den måste varit hopkopplad med han-delen redan vid rodrets tillkomst??]
:huh:
post-86835-0-69813900-1484662805.jpg


 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som roderaxeln måste lyftas för att dela på det hela.

 

Forgus här på forumet kanske kan bringa klarhet i problemet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ingen anin!. Har aldrig haft mycket problem med Forgusens roder dock, peppar peppar. Jag har ändå fått rodernoja efter alla roderhaverier i andra mindre robusta båtar. Tappat roder ett par gånger två roder gått av ockå. En gång lossade hela akterspegeln vid en grundstötning. Roderfästet höll tyvärr! . På Forgusen sipprade  det in vatten vid högre fart ( aktern sätter sig) och vatten rinner då in om bussningens talgfläta inte är åtdragen. Llöste det  med att sätta ett "stövelskaft" av 1 mm gummiduk som klistrades som ett rör runt roderaxeln och drogs åt med slangklämmamot lagertätningen i botten så det blev som "centerbordslåda" Vattnet kommer aldrig så högt i stövelskaftet att det rinner över. Detta gjordes för ett tiotal år sen och har funkat i  alla år. Dock hade det räckt? att dra åt packboxen. Kräver rörtänger och ormmänniskor men det var nog samma ålande med stövelskaftprincipen. Ssoen den ormen var skomakare det minimala utrymmetden gången.

 

lossa rodret verkar lite svårt men det finns alltid en lösning. det är väl att göta tvärtemot vad man gjorde på fabriken brukar jag tänka. 

 

Hur gjorde man där?. Är rodret plastat på plats? Skulle ha ringt Hugo Samuelsson men vet inte om han lever fortfarande Kolla han är trevlig att prata med.  Holger Fomgren kanske vet fast han seglade väl mest. Eller vänta lite så kommer det vettigare kommentarer här gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att läsa hur lösningen blir, ser fram mot det!

Tittade på hur rodren sitter fast på båtarna i vår klubb, och det verkar inte vara något ovanligt.

Jag bytte bussningar i höstas, en annan enklare konstruktion, och fann det mest praktiskt att uppsöka någon verkstad och be om hjälp att svarva till en bit delrin. Det fanns visserligen möjlighet att skaffa färdiga lager, men passformen blev bättre så här, och billigare.

 

Jag hade gjort så här:

1. Lossa beslaget från skäddan, skruvat, plastat?

2. Släpp ner rodret så att beslaget blir fritt från skäddan (jag fick gräva en halvmeter eftersom jag måste ta loss rodret helt)

3.. Ta bort (bågfil?) så mycket material som behövs för att få loss beslaget från axeln (det fick jag också göra) och spara biten

4. Fixa ett nytt lager och sätt ihop det igen inkl. den bortkapade biten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är hela roderaxeln - inklusive axeltappen i bussningen - utdragbar uppåt som nog Pentax var inne på? Skulle åtminstone förklara hur rodret monterades??
[Kräver väl typ fyrkantprofil inuti rodret för styrningens skull. Kraftig påkänning vridningsmässigt men det kan väl finnas inplastade metallförstärkningar med fyrkantshål inuti rodret?]

Ritade en skiss nedan där även Forgus tätande centerbords-trumma/stövelskaft finns med. (Hoppas jag ritat någorlunda rätt.)

post-86835-0-43463200-1484746310.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är hela roderaxeln - inklusive axeltappen i bussningen - utdragbar uppåt som nog Pentax var inne på? Skulle åtminstone förklara hur rodret monterades??

[Kräver väl typ fyrkantprofil inuti rodret för styrningens skull. Kraftig påkänning vridningsmässigt men det kan väl finnas inplastade metallförstärkningar med fyrkantshål inuti rodret?]

 

Ritade en skiss nedan där även Forgus tätande centerbords-trumma/stövelskaft finns med. (Hoppas jag ritat någorlunda rätt.)

 

attachicon.gifforgus31.roderaxel.jpg

 

 

 

Men i så fall skulle väl axeln kunna rotera i fyrkanten? Svårt att styra. Båtbyggarna på 70-talet verkar inte ha tänkt sig att man ska plocka isär båten. (En trend som tycks ha spridit sig till bilbranschen) Mitt övre roderlager verkade vara ditsatt innan däcket lades på skrovet, likadant med winscharna på rufftaket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar - ni är grymma!

Jag fick tag i både Hugo och Claes Samuelsson och det är enligt trewq´s anvisningar man skall göra.

 

Jag återkommer med bilder på beslaget och bussning när jag fått loss dessa.

 

/Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att vinkelslipen eller tigersågen kan komma till användning. Tänk också på att plastning är kul och hållbarheten blir bra om man köper stora burkar plast och mycket glasfiber. Eller epoxi och kolfiber för de med rodernoja. Slipa och fasa av så det nya blir tjockt och får stor grepp-yta.. finns många "fackmän" här på MG som gärna ger goda råd. Jag har under åren märkt att det svåra vid reparationer generellt  ligger i att få isär grejerna. ihopsättningen går lättare. Slutresultatet kan se lite annorlunda ut men kan ha fått vissa förbättringar. Man skulle kunna tänka sig att en isärtagbar version kan växa fram under natten när John-Blunduppfinnaren jobbar för högtryck. Jag älskar dessa rosaskimrande uppvaknanden jag ofta har. Ha anteckningsmöjlighet vid nattygsbordet och få ett smil på morron när du vaknar. För några veckor sen hade jag lösningen på CO2-problemet förorsakat av våra fossilbilar. I anteckningsblocket på min telefon hade jag skrivit att bilarna helt "enkelt" utrustades med batteripaket och elmotor så man får en laddhybrid.Togs ned på jorden av biltokar inom familjen ocg fick säga "tänkte inte på det". Resultatet blev ändå rätt bra. En beg Citroen C-Zero har vi nu att köra kortsträckorna med.Rekommenderas! Härlig känsla att komma hem med tom "tank" och tanka upp från eget strömhål i garageväggen under natten. På köpert har jag börjat intressera mig för kommande cellbyten i batteripaketet och batteriteknik med batteriövervakning men det är en annan historia. Läggs i annan tråd. Vi har ju  MILJÖ-tråd på MG också. Dags att lägga nåt positivt där.   Får vi låna en lokal på båtmässan har vi några på MG som gärna drar sitt strå till miljöstacken med kontruktiva resonemang.

 

Ska vi fixa det?

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La den på seglartråd istället. miljön får åka med gratis som en bieffekt. Goda tekniska lösningar ska alltid vara bra även för miljön!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar - ni är grymma!

Jag fick tag i både Hugo och Claes Samuelsson och det är enligt trewq´s anvisningar man skall göra.

 

Jag återkommer med bilder på beslaget och bussning när jag fått loss dessa.

 

/Mårten

Är du verkligen säker på att det är den nedersta lagringen som är problem? Om rorkulten känns sladdrig skulle jag snarare satsa på de övre
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset - jag skall dubbelkolla innan jag sågar sönder rodret och knackar loss beslaget.

/Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset - jag skall dubbelkolla innan jag sågar sönder rodret och knackar loss beslaget.

/Mårten

Du får nog knacka loss beslaget i alla fall, men kanske också gräva en grop och så tillkommer en del intressanta åtgärder, men det kan vi ta när du kollat mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är nedre beslag/bussning loss och nu skall jag även ge mig på den övre bussningen, tack för tipsen.

 

För den intresserade tog jag bild på det lossade beslaget.

 

/Mårten

 

PS Är det någon som vet var man kan få tag i ny bussning (30/36 x 37 mm) DS

post-110114-0-55627600-1485093132_thumb.jpg

post-110114-0-29755800-1485093504_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det bara är 3 millimeter gods i din bussning gissar jag att det är en fiberbussning.

Kolla med Motorrenovering i Kristinehamn eller Fors marin, som jag vet har fiberbussningar i denna storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle byta de två övre delrinbussningarna, en i botten och en i sittbrunnsbänken, måste jag knacka ur dem inifrån för annars hade jag aldrig fått ut dem. Använde en del av ett gammalt vattenledningsrör (man ska aldrig slänga nåt) och en liten slägga. Dock var hålet i sittbrunnsbänken mindre än bussningen, den var kanske ditsatt innan man lade på däcket på skrovet?

Här krävdes en hålsåg för att förstora hålet, men för att hålla den på plats behövdes en jigg. Gjorde ett hål något större än bussningen i en ,bräda, spände fast brädan på sittbrunnsbänken och sågade med den som jigg upp hålet några mm. Sen var det bara att knacka ut bussningen.

När jag sedan satte dit de nya lade jag lite epoxi på dem, satte dit den nedre först, satte i rodret och sedan den övre innan epoxin stelnat för att vara säker på att de linjerade.

Obs att ett roder är tyngre än man tror när man ska sätta tillbaka det! En bräda som hävstång med ena änden på en liten bock (+ en granne som ryckte in) löste det.

 

Jag hade lite problem att skaffa delrin, men nu har jag två överblivna massiva bitar diam. 50 mm, höjd 50 mm som material att svarva från om du behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni tror jag kan nåt om båtar. Anledningen att jag hängt här ibland är att jag behöver hjälp oftast. Efter några års uppehåll är jag igång igen. En stroke kom emellan men nu är jag på böljan igen med alla olösta problem. Tar derm på rätt plats. Batterikokning gasolhänge på pushpit lithiumbatteri för solcellslagring bl.a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...