Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oltsson

trycklager sabb typ G

Rekommendera Poster

Hej Jag har en gammal sabb typ G. Den funkar fint och gick hur bra som helst ända tills i sommar när det började rassla från från ett lager i motorn. Men det låter bara när båten `åker` eller när man kör fram. Så jag tror att det är något axiallager som är påväg att gå.

Så jag undrar om någon här inne vet vilket lager det är(orkar inte plocka isär hela motorn om det inte behövs) eller har en annan ide om vad det kan vara.

Jag har kollat på sabbs instruktionsbok men tycker mig inte kunna hitta vilket det är.

 

tack på förhand 

 

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tänker jag att första lagret i backslaget är trycklager.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du backslag eller ställbar propp?

det är reversering glömde skriva det=) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
post-108052-0-44661100-1484356789_thumb.jpg

 

Har du backslag eller ställbar propp?

det är reversering glömde skriva det=) 

 

Tror jag hittade det försten. Kollade en extra gång i instruktionsboken efter ni sa att det troligtvis är det första lagret från propellern sett. Ser ut som det sitter i själva reverseringen. I instruktionsboken kallar dom det för omstyringskulelager. Ska skruva loss och kolla när tillfälle ges=) 

Tackar

Redigerad av oltsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Mot slutet på pdf:en (sid 75 av 93) finns mer om propellern.
De skriver att trustlagret sitter i propellerhuvudets framkant. Verkar finnas två varianter för de beskriver nylonlager men har ju ritat ett radialkullager som nr 11 trustlager? (Möjligen har den nyare versionen med 25 mm:s propelleraxel kullager?)
Omstyringslagret 11 i din bild behövs väl för omställningsspaken och trustlagret 11 som överföring  av propellerns skjutande kraft till skrovet. (Hade själv en snarlik konstruktion men där satt bägge lagren innanför skrovgenomföringen.)

post-86835-0-03359400-1484387045_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har du backslag eller ställbar propp?

det är reversering glömde skriva det=) 

 

Tror jag hittade det försten. Kollade en extra gång i instruktionsboken efter ni sa att det troligtvis är det första lagret från propellern sett. Ser ut som det sitter i själva reverseringen. I instruktionsboken kallar dom det för omstyringskulelager. Ska skruva loss och kolla när tillfälle ges=) 

Tackar

 

Tror nog du har rätt, Trycklagret sitter i propellern (trycker på akterstäven och inte på motorn), kommer ljudet från motorn så är det troligtvis det lagret som har nummer 11 i denna skiss. (hade själv en sabb 2G för några år sedan innan jag bytte båt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett radiallager som ska ta upp axiella krafter i två riktningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, tycker det liknar ett axiallager men "mina fingrar" skrev visst fel. Fy på dom. :-)

Gissar att det kan sitta nylonbussningar för radiell stadga plus backning. Är ju sällan man backar så ett axialkullager enbart för framåtdriften verkar väl rimligt* slitagemässigt. (Enligt texten användes två nylonlager för framåtdrift och bara ett bakåt. Kanske blev slitaget ändå för stort framåt?)
Axiallager...
post-86835-0-85501500-1484476577.jpg
Det andra "omstyringslagret" 11 för reglaget är väl inte så hårt belastat, men det kan nog väsnas ändå efter många års tjänst. Blir en liten kraft på propellerbladen som vill vrida dem till full back när man kör framåt.
(*) Själv hade jag f.ö. original ett axial som trustlager och ett radialkullager som fick klara backningen på min reversering av fabrikat Erion1 för 6 hästar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för informationen. nylonringarna som satt i propellerhuvudet är slitna och en "fram" nylonring saknas men detta körde jag med hela sommaren, ljudet kommer från motorn. Men ska plocka isär och kolla både nylonringarna samt kolla lagret i reverseringen. återkommer med resultat. 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...