Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thompa77

Varmvattenuttag på Ford 2715

Rekommendera Poster

Är det någon som har koll på var man lämpligast tar ut vatten till en varmvattenberedare på en Ford 2715E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har koll på var man lämpligast tar ut vatten till en varmvattenberedare på en Ford 2715E

Hmmm... kylvattnet borde väl cirkullera i motorn och när termostaten öppnar cirkullera genom "kylaren"...

Du bör väl rimligtvis, om du så snabbt som möjligt vill värma, ta det innan termostat.. då får du å andra sidan ev onödigt bra kylning av motor... alternativt efter termostat, före kylare.. då får du långsammare uppvärmning men påverkar inte kylningen av motorn...

Båda sätten bör väl funka... hmmmm. Har faktiskt inte testat inte heller kollat upp hur det görs normalt... har nog med volym på vv beredare osv att göra.

Må ske kanske det ska sitta termostat även på vvb genomströmningen åxå?

Sorry för brytet av tråden med mtt fribasande men vore intressant om nån har en principskiss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt så värmer man en varmvattenbererdare genom att låta vattnet EFTER termostaten gå igenom VVB för att sedan fortsätta till kylare/värmeväxlare.

Till gångvärme tar man vattnet FÖRE termostad och skickar tillbaka det till sugsidan på cirkulationspumpen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt så värmer man en varmvattenbererdare genom att låta vattnet EFTER termostaten gå igenom VVB för att sedan fortsätta till kylare/värmeväxlare.

Till gångvärme tar man vattnet FÖRE termostad och skickar tillbaka det till sugsidan på cirkulationspumpen.

Gångvärme.?

Typ som i värmepaket i bil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Typ som i värmepaket i bil?

 

 

Typ, ja.

Enklast är ett värmepaket från bil men det bör då sitta när motorn.

Eller en plattvärmeväxlare och ett värmesystem med radiatorer och/eller värmefläktar.

Funkar t.o.m. på en 9hkr motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Typ som i värmepaket i bil?

 

Typ, ja.

Enklast är ett värmepaket från bil men det bör då sitta när motorn.

Eller en plattvärmeväxlare och ett värmesystem med radiatorer och/eller värmefläktar.

Funkar t.o.m. på en 9hkr motor.

 

Ahaa. Förstår. Hörs ju egentligen på namnet "gångvärme"... värme när motorn går.

Där ser man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu på vintern bärgar jag gärna segel en timme innan jag är i hamn... då är det varmt och gott ombord när jag lägger till.... (29hk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu på vintern bärgar jag gärna segel en timme innan jag är i hamn... då är det varmt och gott ombord när jag lägger till.... (29hk)

 

Har du värmeväxlare till ditt värmesystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes sir... men fråga mig inte hur det funkar... han som byggde båten var ingenjör inom kärnkraft... bara för mig att fatta hur toan funkar tog mig en vecka... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes sir... men fråga mig inte hur det funkar... han som byggde båten var ingenjör inom kärnkraft... bara för mig att fatta hur toan funkar tog mig en vecka... =)

 

Imponerande, jag skulle inte klara mig utan toa en dag!

 

 

  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yes sir... men fråga mig inte hur det funkar... han som byggde båten var ingenjör inom kärnkraft... bara för mig att fatta hur toan funkar tog mig en vecka... =)

Imponerande, jag skulle inte klara mig utan toa en dag!

 

 

:huh:

 

Håller med. Imponerad.. att "hålla sig" ett par dar e som att hålla andan i 5 minuter... sen börjar det "trycka på" rejält. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT:

Min toa klappade ihop, tvärstopp. Båten låg i Långedrag så jag pendlade 20 mil dit. Min lokal SeaSea butik hade en rejäl eltoa dessutom på rea så det blev affär. Eltoan släpades ombord och den gamla åkte ut. Den hade kunnat tömmas med medel som normalt bara används inom kemisk krigsföring. Slangen byttes och den nya baxades in. Då började det köra på och det blev plötsligt bråttom eftersom jag inte hade passérkort till hamnens toaletter. Fastsatt med en skruv blev det provkörning utan problem, dubbel lättnad så att säga!

 

Anledningen till stoppet var att slangen var full med saltkristaller, troligen pga tidigare ägare bara gjort nr 1 i toan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt så värmer man en varmvattenbererdare genom att låta vattnet EFTER termostaten gå igenom VVB för att sedan fortsätta till kylare/värmeväxlare.

Till gångvärme tar man vattnet FÖRE termostad och skickar tillbaka det till sugsidan på cirkulationspumpen. 

Tackar! Det låter ju vettigt, Då är det ju bara att klura ut var man har tryck och sug på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...