Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
-PLM-

Infästning solpanel + "blåtand MPPT regulator" erfarenheter

Rekommendera Poster

Om det är jobbigt att beställa från ebay är det bra att öva på detta.

http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Solar+panel+blocking+diode&isNewKw=1&_sacat=&cnm=&mfs=&acimp=&_trksid=&sqp=solar+panel+blocking+diode

 

Frakten på 0-10 kr kan väl inte avskräcka.

 

Vad bra!! Hur ska jag då enkelt kunna veta vilken av alla dessa artiklar i din länk som är rätt?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom och tänka på sista jag öppnade kopplingsdosan under min 50W Solamarepanel jag hade på förra båten. Där satt det en diod redan från fabrik!

Googlade lite för bild och hittade denna sida:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Direktdrivning-av-12V-utrusting-med-solpanel-med-36-celler-td5001399.html

 

Påminner starkt om hur det såg ut i min. Kan det vara så att återförsäljarna inte diskuterar detta då det är ett ickeproblem då de paneler som säljs idag redan har det inbyggt?!?

 

/N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ser ut som på bilden så är det bypassdioder. De är till för att koppla förbi en skuggad panel, tex om har en MPPT regulator där man kan ansluta två eller flera seriekopplade paneler för att kompensera för långa kablar. Skuggas den ena panelen så kan den andra fortfarande ge ström men med lägre spänning. Obs att denna funktion försvinner om man parallellkopplare fler paneler.

 

Sen är det som det skrivs i länken så att man kan ta ut halva spänningen 8-9V, inte 11V som skrivs, det är tomgångsspänningen som gäller för en obelastad panel. Vill man ha ström till en fläkt så sätter man en DC/DC omvandlare på de normala anslutningarna.

 

Det vi pratar om här är sk "blocking diode" som förhindrar att strömmen kan gå bakvägen, läggs i serie med plusledaren till regulatorn. Den har jag aldrig sett i någon dosa.

 

Köp de här dioderna:

http://www.ebay.com/itm/10pcs-45v-15a-Current-Schottky-Axial-Blocking-Rectifier-Diodes-Solar-Panel-15amp-/122289271742?hash=item1c790233be:g:F~sAAOSwZQRYZR0A

 

post-80529-0-64905600-1486657715.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sätter man kablarna på dessa? Antar att kabelsko-tången inte funkar och att man bör löda, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt dioderna på en flatstiftsplint precis bredvid regulatorn. Dioderna är försedda med flatstift, lödda, går att byta enkelt.

Flatstiftsplintarna är överskott från tillverkning av tvättmaskiner, mycket gedigna.

 

post-80529-0-30214800-1486673751.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behemac: Är inte riktigt med på inkopplingen... Ska dioderna anslutas på varje pluskabel från solcellerna innan alla pluskablar går ihop och ansluts på plinten i regulatorn!?!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behemac: Är inte riktigt med på inkopplingen... Ska dioderna anslutas på varje pluskabel från solcellerna innan alla pluskablar går ihop och ansluts på plinten i regulatorn!?!

/N

 

Exakt. "+" strömmen ska gå från panelen, genom dioden och till regulatorn. Minus går direkt till regulatorn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...