Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Vilken olja till vinschen?

Rekommendera Poster

Gäst

Är det en specialolja att smörja vinschen med eller går det lika bra med symaskinsolja? Båtbutiken har slut på olja och jag tänkte jobba lite i helgen med vinscharna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörja? Lite oklart. Vad står i manualen?

I min båt är det fett för de rörliga delarna och motsvarande växellådsolja i tåget.

Symaskinolja tror jag inte på för bruk på båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Okej. Nu slängde jag ur mig symaskinsolja lite slarvigt. Jag menade typ symaskinsolja eller är det en speciell olja för dessa klaffar.

Jag äger varken symaskin eller symaskinsolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fettet de använder är alla gånger ett lithiumfett i alla fall. Den tunna oljan vete tusan om jag skulle köra symaskinsolja till, men det skall ju vara något som tål fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta ska - som du såg på filmen - smörjas med ett ett tunt lager fett anpassat för vinschar och båtmiljö, men Levmars fett funkar säkert i en Harken vinsch. Den tunna oljan för spärrklackarna har jag ersatt med just symaskinsolja och det har funkat bra.

 

Vinschen på på filmen var ren och fin. Jag tycker du ska rengöra alla delar noga när du ändå har isär vinscharna, i alla fall om det är några år sedan allt blev avtorkat och rengjort senast. Det lönar sig i längden.

 

När vi köpte vår båt var vinscharna tröga och det visade sig att det var väldigt mycket gammalt segt fett i dem. Först kämpade vi på med lösningsmedel, funkade i och för sig rätt bra, men det var ett kladdigt jobb. Troligen inte heller särskilt hälsosamt varken för människor eller miljö.

 

Testade därför att koka alla metalldelar i vatten och det funkade över förväntan. Nästan allt gammalt fett smälte bort och sedan var det bara att torka av det sista med kristallolja eller vad det var vi använde.

 

Delar av plast bör få en mild behandling både när det gäller kemikalier och värme. Torka helst bara med trasa.

 

När jobbet är gjort är det en fröjd att snurra på vinschtrumman...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra tips där Mackey. Eftersom jag köpte båten förra säsongen har jag ingen aning om när det gjordes senast men det är säkert ett par åt sedan kan jag tänka mig. Vissa är regält tröga. Jag har delat på en och där var det bra skitigt och oljan intorkad regält.

 

Tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips där Mackey. Eftersom jag köpte båten förra säsongen har jag ingen aning om när det gjordes senast men det är säkert ett par åt sedan kan jag tänka mig. Vissa är regält tröga. Jag har delat på en och där var det bra skitigt och oljan intorkad regält.

 

Tack för tipsen.

Det är och ska inte vara någon olja därför att olja inte stannar kvar utan rinner bort. Fett ska det vara. Ett vattenfast som ska vara i ett tunt skikt på de rörliga delarna, även glidlager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bra tips där Mackey. Eftersom jag köpte båten förra säsongen har jag ingen aning om när det gjordes senast men det är säkert ett par åt sedan kan jag tänka mig. Vissa är regält tröga. Jag har delat på en och där var det bra skitigt och oljan intorkad regält.

 

Tack för tipsen.

Det är och ska inte vara någon olja därför att olja inte stannar kvar utan rinner bort. Fett ska det vara. Ett vattenfast som ska vara i ett tunt skikt på de rörliga delarna, även glidlager.

Eftersom Silverfox99 har sett filmen så är det nog bara slarv att han skriver olja och inte fett.

Olja ske det bara vara på spärrklackarna (eller vad de nu heter) så att de rör sig lätt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Bra tips där Mackey. Eftersom jag köpte båten förra säsongen har jag ingen aning om när det gjordes senast men det är säkert ett par åt sedan kan jag tänka mig. Vissa är regält tröga. Jag har delat på en och där var det bra skitigt och oljan intorkad regält.

 

Tack för tipsen.

Det är och ska inte vara någon olja därför att olja inte stannar kvar utan rinner bort. Fett ska det vara. Ett vattenfast som ska vara i ett tunt skikt på de rörliga delarna, även glidlager.
Eftersom Silverfox99 har sett filmen så är det nog bara slarv att han skriver olja och inte fett.

Olja ske det bara vara på spärrklackarna (eller vad de nu heter) så att de rör sig lätt.

 

Mackey

Nä, fettet har jag hemma så det är klart. Men sen så var det oljan till klackarna som man ska ha och det hade inte båtbutiken något, så det är därför jag undrar om det går bra med någon annan olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nä, fettet har jag hemma så det är klart. Men sen så var det oljan till klackarna som man ska ha och det hade inte båtbutiken något, så det är därför jag undrar om det går bra med någon annan olja.

 

 

Lewmars servicemanual säger att man ska använda symaskinsolja (engelska "light oil"):

 

 

 

post-92644-0-38990000-1483648775.png

post-92644-0-96409200-1483648925.png

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Nä, fettet har jag hemma så det är klart. Men sen så var det oljan till klackarna som man ska ha och det hade inte båtbutiken något, så det är därför jag undrar om det går bra med någon annan olja.

 

Lewmars servicemanual säger att man ska använda symaskinsolja (engelska "light oil"):

Tack Tomas. Klart och tydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med framgång ( än så länge iaf ) använt samma olja som till riggen. Tunn och tål lite?

 

Annars så måste jag säga att denna tråd ger mig en reflektion:
Det är bra om alla TS skriver lite mer om vad de har för grejer och vad de avser göra. Lättare att svara. Tex typ av motor om det är en motorfråga... 

 

I denna tråd så svarade jag själv fel till TS - eftersom jag har min ankarwinch på bänken hemma för rengöring och byta olja på? Olja blev för mig direkt en fråga för en ankarwinch, självklart! Annars har man ju inte olja i en vanlig skotwinch, några få droppar bara och i övrigt ett tunt lager fett? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan har väl fått svar, men det är intressant det där med hur man tolkar saker.

 

Det är ju inte ett dugg konstigt att Funkis svarar på frågan som om det gällde en ankarvinsch eftersom han just sitter och jobbar med sin ankarvinsch.

 

Det är inte så konstigt att Silverfox99 inte beskriver vilka vinschar han avser, han har kanske bara skot- och fallvinschar på sin båt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Frågan har väl fått svar, men det är intressant det där med hur man tolkar saker.

 

Det är ju inte ett dugg konstigt att Funkis svarar på frågan som om det gällde en ankarvinsch eftersom han just sitter och jobbar med sin ankarvinsch.

 

Det är inte så konstigt att Silverfox99 inte beskriver vilka vinschar han avser, han har kanske bara skot- och fallvinschar på sin båt.

 

Mackey

Jag får säga som så att det är mitt fel. Jag kom med för lite i formation så det är klart att man kan misstolka det.

Jag sitter hemma i mitt kök med min skotvinsch och tar för givet att alla gör samma sak just nu denna helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du fel, Silverfox99. Alla meckar inte skotwinchar hemma denna helgen.

Mina skotwinchar är i delar på mitt jobb f n, och det är först nästa helg jag tänkte göra det du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm... hur ofta bör man pilla isär vinchar å göra rent, smörja mm.

Bör man ta loss dom helt eller bara skruva isär ombord å fixa?

Tycker mina går lite trögt, såpass att jag aldrig har skot lindat runt vinch när jag tar hem "förslacket" vid slag... "man" kanske aldrig gör så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hmmmm... hur ofta bör man pilla isär vinchar å göra rent, smörja mm.

Bör man ta loss dom helt eller bara skruva isär ombord å fixa?

Tycker mina går lite trögt, såpass att jag aldrig har skot lindat runt vinch när jag tar hem "förslacket" vid slag... "man" kanske aldrig gör så..

Rekommenderas en gång om året. Två om du seglar mycket saltvatten men det känns som överkurs.

Jag tog loss hela och gjorde den rent grundligt. Varför slarva då du har möjlighet att få en vinsch som hjälper dig sedan i sommar då du ska ta hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Där har du fel, Silverfox99. Alla meckar inte skotwinchar hemma denna helgen.

Mina skotwinchar är i delar på mitt jobb f n, och det är först nästa helg jag tänkte göra det du beskriver.

Va? Gör inte alla det som jag gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmmmm... hur ofta bör man pilla isär vinchar å göra rent, smörja mm.

Bör man ta loss dom helt eller bara skruva isär ombord å fixa?

Tycker mina går lite trögt, såpass att jag aldrig har skot lindat runt vinch när jag tar hem "förslacket" vid slag... "man" kanske aldrig gör så..

Rekommenderas en gång om året. Två om du seglar mycket saltvatten men det känns som överkurs.

Jag tog loss hela och gjorde den rent grundligt. Varför slarva då du har möjlighet att få en vinsch som hjälper dig sedan i sommar då du ska ta hem.

 

Åååå shit... har aldrig haft isär en vinch.

Har lossat såpass att jag kunnat vrida den där läppen som håller ut skotet från vinchens (den där trissan högst upp som låser så skotet inte behöver knapas fast)

Så att den hamnar mer rätt.

Haft den här båten 4...5 somrar.. tveksam till att förra ägaren, som lät varv göra allt, haft isär dom... sedan 2000..

Hmmmm. Kan det räcka att lossa skruvarna som syns upptill.. har för mej det är ett gäng insex eller dyl... för att sedan lyfta upp hela paketet.

Ska jag ha loss hela vinchen måste jag nog riva loss lite innertak för att komma åt att lossa inne i båten..... kanske värt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic.... de allra flesta winchar är konstruerade för att servas utan att man lossar bottenplattan, till och med så att man kan plocka isär en winch med ett enda verktyg... oftast en tång för fjäderbricka eller möjligen en insexnyckel. När översta biten är av, skalet så att säga, sitter allt annat löst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Hmmmm... hur ofta bör man pilla isär vinchar å göra rent, smörja mm.

Bör man ta loss dom helt eller bara skruva isär ombord å fixa?

Tycker mina går lite trögt, såpass att jag aldrig har skot lindat runt vinch när jag tar hem "förslacket" vid slag... "man" kanske aldrig gör så..

Rekommenderas en gång om året. Två om du seglar mycket saltvatten men det känns som överkurs.

Jag tog loss hela och gjorde den rent grundligt. Varför slarva då du har möjlighet att få en vinsch som hjälper dig sedan i sommar då du ska ta hem.

Åååå shit... har aldrig haft isär en vinch.

Har lossat såpass att jag kunnat vrida den där läppen som håller ut skotet från vinchens (den där trissan högst upp som låser så skotet inte behöver knapas fast)

Så att den hamnar mer rätt.

Haft den här båten 4...5 somrar.. tveksam till att förra ägaren, som lät varv göra allt, haft isär dom... sedan 2000..

Hmmmm. Kan det räcka att lossa skruvarna som syns upptill.. har för mej det är ett gäng insex eller dyl... för att sedan lyfta upp hela paketet.

Ska jag ha loss hela vinchen måste jag nog riva loss lite innertak för att komma åt att lossa inne i båten..... kanske värt det?

Mitt hölje lossas med en skruvmejsel först i toppen sedan är det två olika sexkantsnycklar för att få loss kuggarna.

Bottenplattan är kvar. Den gör jag rent på plats så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm... hur ofta bör man pilla isär vinchar å göra rent, smörja mm.

Bör man ta loss dom helt eller bara skruva isär ombord å fixa?

Tycker mina går lite trögt, såpass att jag aldrig har skot lindat runt vinch när jag tar hem "förslacket" vid slag... "man" kanske aldrig gör så..

 

Jag var och lyssnade på "goda råd" från en winchgeneralagent för ett tag sedan. Han jämställde service av däcksutrustning med bilservice för att ge oss en tankeställare.

 

Hans rekommendation på serviceintervall för skotvinchar var årligen för kappseglare och vartannat år för cruisingseglare.

Serviceintervall för kullagrade block och skotvagnar, 2 gånger/år för kappseglare och årligen för cruising.

 

Det är inte svårt att dela en vinch för service. Fästet behöver inte lossas från sittbrunnssargen. Var försiktig vid lyftet av vinchtrumman så att inte lagerna följer med, de släpper ju självklart när du lyft tillräckligt högt och kan då studsa ner och trilla överbord. Se även upp när spärrklackarna lyfts så att de eller fjädrarna inte sprätter iväg.

 

Som sagts ovan: Vinchfett (tunt) på lagerytor och kugghjul och tunn olja på klackarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockade isär mina skot- och fallvinschar i minsta beståndsdel och la dem över natten i dieselolja. Rengjorde i samma diesel dagen efter med en tandborste. Gummihandskar rekommenderas. Det stenhårda decenniegamla fettet försvann hur lätt som helst. Vinschfett över allt utom klackarna, som fick en dos symaskinaolja. Nu kan jag inte få ombord på båten ens i hamn utan att dra ett varv på vinscharna av ren glädje - det är milsvid skillnad.

Efter tips på bryggsnack gjorde jag ett hål i en hink exaktamente lika stort som vinschtrumman, trädde på den på vinschen och kunde sedan plocka isär dem utan att vara rädd att något skulle falla överbord.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lösningsmedel så som lacknafta eller diesel för att rengöra alla vinschar, vad gör ni med det? Är det bara till återvinningscentralerna man åker med det? Inte tar bensinmackarna detta va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kanske lite OT men jag har märkt att all men text kommer inte alltid med då jag gör inläggen från min iPhone/iPad här. Skickade med en bild också här i tråden som inte kom med. Är det vanligt förekommande om man inte använder en stationär enheter som inte kör i mobilversionen?

Provar att lägga upp bilden här igen och ser om de kommer med från datorn. Inte för att de bidrar nämnvärt till trådens utveckling utan mer för att se om de kommer med.

post-106834-0-96249300-1483866199_thumb.png

post-106834-0-64625000-1483866209_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag samlar upp min "spillolja" i saftdunkar (typ) och lämnar dem på återvinningsstationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 10-lit dunk med fotogen som återanvänds. Efter användning häller jag över i en ny dunk där det får stå några månader. Häller tillbaka allt utom bottensatsen som får åka till återvinningen.

Någon gång ska jag fixa ett rengöringstråg med pump...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...