Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mtrqa

Gävlebukten

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar hur jag ska tänka när det gäller Gävlebukten. Hålla långt ut, sätta på autopiloten och låta timmarna gå eller följa kusten? Är det typ Hornslandet - Öregrund som gäller om jag skulle välja att ta allt i ett svep? (ca 80 nm).

 

Jag är intresserad av att höra hur ni som gjort detta lagt upp rutten. 

 

/Mia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt!?

 

De gånger jag seglat sträckan har det blivit mellan olika hamnar.

 

Har seglat med L32;a, Storfidra och Allegro 27 - dvs kostrar.

 

Senaste gången hade vi tänkt dra direkt från Öregrund och så långt upp mot Härnösand som möjligt. Det var så dåligt med vind, att det blev i huvudsak motorgång och  hopp mellan hamnar i stället.

Skall man segla långt och till andra områden än hemmafarvattnen, kan det ju va en fördel att segla långa sträckor till att börja med, så man får mera tid att lägga på de mindre kända områdena i stället. Närområdena har man ju i regel tjangs att segla till när som.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och hustrun seglade Stockholm - Haparanda ToR förra sommaren. På väg upp sträckseglade vi i fyra dygn för att komma fram till Haparanda och på vägen hem gick vi på rak kurs ungefär från Hornslandet och direkt till Öregrund.

 

Vi planerade så att vi kom till Öregrund på morgonen, stannade till och gick på bageriet, och åt sedan en god frukost. Eftersom vi var två var vi inte trötta, så efter frukost seglade vi söder ut och stannade vid lämplig tid på lämplig plats för att se Roslagsloppet.

 

Gävlebukten får bli en annan gång, ligger ju faktiskt bara ett dygns segling från Stockholm.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öregrund till Storjungfrun är en bra dagsetapp. Skyddad hamn och fin ö att se sig omkring på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt!?

 

De gånger jag seglat sträckan har det blivit mellan olika hamnar.

 

Har seglat med L32;a, Storfidra och Allegro 27 - dvs kostrar.

 

Senaste gången hade vi tänkt dra direkt från Öregrund och så långt upp mot Härnösand som möjligt. Det var så dåligt med vind, att det blev i huvudsak motorgång och  hopp mellan hamnar i stället.

 

Skall man segla långt och till andra områden än hemmafarvattnen, kan det ju va en fördel att segla långa sträckor till att börja med, så man får mera tid att lägga på de mindre kända områdena i stället. Närområdena har man ju i regel tjangs att segla till när som.

jag har en 26ft TES 678bt. ganska öppen i sittbrunnen, men förhoppningsvis har jag hittat sprayhood innan avsegling i juni. Jag har aldrig seglat på gävlebukten, men nu är det dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Paradise i ett tidigare inlägg i den här tråden. Vi seglade från Öregrund i en Comfortina 32 och stratade ganska tidigt på morgonen efter frukost och körde en streckbog till Storjungfrun. Trevlig ö med en bra hamn att övernatta i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dagsetapper så är som tidigare sagt öregrund - storjungfrun en lagom dagsetapp. Är man sugen på restaurang efter turen finns Axmar brygga istället för storjungfrun. Bägge är ganska lagom för en dagstripp. Men så klart ligger man i och har bråttom så är inte Öregrund - Hornslandet eller Agön (Som är väldigt mysigt) inte en omöjlig resa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite längre in norr om Söderhamn ligger Skärså. Mysigt och åtminstone tidigare med en bra restaurang. Tror det är ca 75 distansminuter från Öregrund, lång dag vid tjänlig vind ☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stuga på granskär i den lilla skärgård vi har i gävlebukten,finns en fin gästhamn där i en skyddad vik välkomna,tror inte farsgubben har nåt emot att bli med på bild

post-110064-0-43032100-1483978740_thumb.jpg

Redigerad av trucker1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört över två gånger, norrut körde jag utomskärs från Öregrun till En av öarna utanför Huddiksvall. När vi åkte söderut var det för hög sjö, hade varit dåligt väder länge så vi tog den prickade inre leden och stannade på några trevliga ställen längs vägen.

 

Vi körde motorbåt så det gick ju lite fortare än om man skulle segla.

 

Det finns ganska trevliga små hamnar längs vägen om man inte vill köra en lång etapp.

Axmar brygga var ganska trevligt, man ligger precis utanför restaurangen, trevligt med då iaf god mat.

Norrsundet har också en trevlig liten gästhamn.

 

Vet inte hur långt ni ska, ju längre norrut man åker desto färre ställen finns det att lägga till vid, dock är det väldigt välordnat på många ställen med bryggor/bojar, grunden är utprickade, det finns ofta grillstugor och liknande - riktigt trevligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har seglat sträckan ett antal gånger. Som många tipsat om ovan är det vanligt (om man har bråttom) att segla t ex Öregrund - Storjungfrun i ett svep. Notera dock att det är en ganska rejäl bit för en 23-24-fotare som din. Var beredd på många timmars segling. vad brukar du planera med för snittfart? Med Amigo 23:an räknande jag med 3 knop, IF:en 4:a knop, vilket innebär 15 timmar.

 

För länge sedan, som 19-åring, seglade jag Storjungfrun-Öregrund med min slitna Amigo 23, som inte direkt är känd för sin snabbhet. Pga motvind, ändrade vägval (mörkret gjorde vissa vägval riskabla) och hårt väder tog det nästan ett dygn om jag minns rätt. Då gjorde vi betydligt mer än fågelvägens 60 nm, men det får man ju vara beredd på.

 

Hur som helst finns mycket fint längs vägen, så om du inte har bråttom, unna dig Hälsingekusten.

 

Läcker båt förresten, jag gillar trailerbart!

 

Go tur!

 

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite längre in norr om Söderhamn ligger Skärså. Mysigt och åtminstone tidigare med en bra restaurang. Tror det är ca 75 distansminuter från Öregrund, lång dag vid tjänlig vind ☺

Skall varmt rekomenderas en av de finaste platserna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har seglat sträckan ett antal gånger. Som många tipsat om ovan är det vanligt (om man har bråttom) att segla t ex Öregrund - Storjungfrun i ett svep. Notera dock att det är en ganska rejäl bit för en 23-24-fotare som din. Var beredd på många timmars segling. vad brukar du planera med för snittfart? Med Amigo 23:an räknande jag med 3 knop, IF:en 4:a knop, vilket innebär 15 timmar.

 

För länge sedan, som 19-åring, seglade jag Storjungfrun-Öregrund med min slitna Amigo 23, som inte direkt är känd för sin snabbhet. Pga motvind, ändrade vägval (mörkret gjorde vissa vägval riskabla) och hårt väder tog det nästan ett dygn om jag minns rätt. Då gjorde vi betydligt mer än fågelvägens 60 nm, men det får man ju vara beredd på.

 

Hur som helst finns mycket fint längs vägen, så om du inte har bråttom, unna dig Hälsingekusten.

 

Läcker båt förresten, jag gillar trailerbart!

 

Go tur!

 

//Nils Nobbing

Är det bara bra vindar i allt utom rak motvind brukar jag kunna räkna med 4 knop i snitt. Jag har toppat på lite drygt 7 knop, och förra ägaren hävdade att han gjorde 15 knop. Typ surfade på vågorna i en storm rakt akterifrån med upphissad köl. :-) 4 knop i lätt bris räcker för min del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan korta ned sträckan något genom att utgå från Ängskärsklubb, en halvrisig men skyddad gästhamn 15 DM nordväst om Öregrund. Sedan är Granskär (norr Gävle), Axmar eller Storjungfrun lämpliga mål. Man får passa sig lite om det blåser mycket från SO till N, då blir det en del sjögång. Att t.ex ta sig in vid Storjungfrun i kraftig medsjö kräver att man är vid sina sinnens fulla bruk då det inte finns så mycket spelrum.

Men det är värt resan att komma dit upp, fin miljö och vackra vyer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...