Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marrexxx

Närtransjöfart i stället för landtransport?

Rekommendera Poster

Lustbåt ger sig ut på djupt vatten. Läser Sjöfartsverkets rapporter och konstaterar att närsjöfart längs kusten och på inre vatten kan vara ett alternativ till trafikinfarkter på land. Bara viljan finns!.

Men visst låter det bra, fler båtar på sjön, färre transporter på land.

http://blogg.lustbat.se/narsjofart

'
 

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär ju dock bli trångt i hamnarna om vi skall ha Ikea, Bauhaus etc där?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om landsvägstrafiken skulle betala samhällskostnader som man kräver av sjöfarten så skulle vi ha mycket mer närsjöfart. Lättade man även på bemaningsreglerna så skulle det också ge mer sjöfart. Vi skulle få bättre underhåll av mindre farleder mm. Fast det kanske skulle bli mindre för oss med fritidsbåtar.

Vill man på allvar minska utsläppen från fossila bränslen så är en satsning på sjöfart inkl kanalfart absolut nödvändigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återstår dock ett litet bekymmer.... I hamn ligger ett fartyg med 320 pallar med varor, köpcentrum har kampanj och vill ha varorna nu,, detta enär de inte längre har ett lager.... Skall vi då hoppas på att 10 estlänska trailers gör jobbet eller hur tänker vi lösa logistiken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återstår dock ett litet bekymmer.... I hamn ligger ett fartyg med 320 pallar med varor, köpcentrum har kampanj och vill ha varorna nu,, detta enär de inte längre har ett lager.... Skall vi då hoppas på att 10 estlänska trailers gör jobbet eller hur tänker vi lösa logistiken?

 

Kanske får butiker mm ha lite lager. Sen kanske politikerna får anstränga sig lite. Är det verkligen bättre att underbetalda utländska chafförer kör en massa långtradare i Sverige så att svensk åkerinäring går på knäna?

Visst kan man lösa problemen om man vill. Nere i Europa satsar man på kanalfart och det funkar.

Men vi här satsar mer på att sälja brunkol i Tyskland...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svensk åkernäring är icke intressant ur ett EU-perspektiv... Och jag tror aldrig jag får uppleva den dag när näringslivet åter har sitt lager på just lager istället för att det skall ligga på olika lastbärare på väg till kund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte mest svensk sjöfart att göra så mycket men sitter nu på morgonen och tittar på Discovery på tv. Det handlar om Panamakanalen och de tar $200.000 (dollar!!!) För ett fartyg som ska passera! Och ändå tjänare det på det för att slippa runda. Då får man en förståelse för hur mycket pengar det ligger i transporterna...

/N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några kommentarer. om man läser rapporten så är det inte alla transporter som passar för att flyttas över till sjön.
Vidare. frågan är inte om man ska ha lager eller inte, det viktiga är att godset kommer just-in-time.

Och slutligen, om alternativet är att bygga ut väg och järnväg till mycket stora kostnader eller att styra mot sjötransport och använda befintlig infrastruktur vet i varje fall jag vad jag tycket är bäst för mig som skattebetalare. Om det dessutom är miljövänligare är det väl extra bra?.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade upp lite om inlandssjöfartt: I Europa står det för en stor del av inrikestransporter och har dessutom egna regler för sjöfart och fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...