Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Har en utombordsmotor monterad på en bracket, orginalmonterat på denna Finnspeed 745. Tycker att den ligger väldigt lågt i vattnet, se blått streck som indikerar vattenlinjen vid stillastående. Är en långriggad 20 tums rigg och kavitationplattan ligger rätt i vattnet. 

 

Nu ska denna 2-taktare bytas mot än ännu tyngre 4-taktare. 10 kilo extra.....  Finns det riktlinjer på hur högt vattenlinjen får vara runt motorn?

 

Har idéer på att höja akterspegeln 5 tum, och köpa en xl riggad motor. Då får jag mer avstånd till vattnet. Som det är nu fylls baljan framför motorn med ca 90 liter vatten. Detta självlänsas vid planing, med återfylls snabbt. Förra ägaren har tydligen försökt avhjälpa detta med lite frigolit inpressat under trimplanet, för mer flytkraft.

 

Någon som har erfarenheter kring detta?

 

 

post-110079-0-67023300-1483511963_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en utombordsmotor monterad på en bracket, orginalmonterat på denna Finnspeed 745. Tycker att den ligger väldigt lågt i vattnet, se blått streck som indikerar vattenlinjen vid stillastående. Är en långriggad 20 tums rigg och kavitationplattan ligger rätt i vattnet. 

 

Nu ska denna 2-taktare bytas mot än ännu tyngre 4-taktare. 10 kilo extra.....  Finns det riktlinjer på hur högt vattenlinjen får vara runt motorn?

 

Har idéer på att höja akterspegeln 5 tum, och köpa en xl riggad motor. Då får jag mer avstånd till vattnet. Som det är nu fylls baljan framför motorn med ca 90 liter vatten. Detta självlänsas vid planing, med återfylls snabbt. Förra ägaren har tydligen försökt avhjälpa detta med lite frigolit inpressat under trimplanet, för mer flytkraft.

 

Någon som har erfarenheter kring detta?

 

Ligger verkligen kavitayionsplattan rätt?

Går det att stuva om utrustningen du har i båten, för lite bättre viktfördelning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har en utombordsmotor monterad på en bracket, orginalmonterat på denna Finnspeed 745. Tycker att den ligger väldigt lågt i vattnet, se blått streck som indikerar vattenlinjen vid stillastående. Är en långriggad 20 tums rigg och kavitationplattan ligger rätt i vattnet. 

 

Nu ska denna 2-taktare bytas mot än ännu tyngre 4-taktare. 10 kilo extra.....  Finns det riktlinjer på hur högt vattenlinjen får vara runt motorn?

 

Har idéer på att höja akterspegeln 5 tum, och köpa en xl riggad motor. Då får jag mer avstånd till vattnet. Som det är nu fylls baljan framför motorn med ca 90 liter vatten. Detta självlänsas vid planing, med återfylls snabbt. Förra ägaren har tydligen försökt avhjälpa detta med lite frigolit inpressat under trimplanet, för mer flytkraft.

 

Någon som har erfarenheter kring detta?

 

Ligger verkligen kavitayionsplattan rätt?

Går det att stuva om utrustningen du har i båten, för lite bättre viktfördelning?

 

Jag har varit ute och mätt. Den ligger nästan rätt, ca 40 mm under kölens lägsta punkt. Motorns rigglängd är 550 mm vilket är något längre än normalt. Akterspegeln mäter 510mm. Båten går alldeles utmärk i vattnet. Motorn är lite för stor för båten, ca 40 kg övervikt. Kommer köpa färre hk på den nya, men pga 4-takt är den ännu tyngre. Går man ut på badbryggan sjunker den så pass mycket att hela motorfästet försvinner under vattenytan. Tittar man på andras montage, ser man aldrig att mer än halva motorfästet är under ytan.

 

Det skulle gå att flytta fram batteribank och lite annan utrustning, kanske skulle frigöra någon cm........

 

Själva båten har mycket höga fribord och flyter som en kork....... Udda motormontage bara. Den är designat på 80 talet, med en lätt 2-taktare i tanke. En modern motor är full av elektronik och vi alla vet att sådant ska hållas borta från saltvatten.

 

Har sökt hos tillverkarna på hur de ska monteras, alla visar detta med kavitationsplattan i förhållande till botten, men ingen info på vattenlinjen runt maskinen som påverkas av båtens vikt och flytkraft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog se till att alla motoranslutningar är 100% vattentäta, för annars risk att det kommer vatten in under motorkåpan t.ex pga vågor (eller svalvågor) bakifrån när du kör långsamt eller saktar ner från planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm hur har du kommit fram till just 127mm höjning?

Det viktiga är väl hur djupt den ligger när du kör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis, det är ju det som är bekymret. Vid lågfart så är svallvågen halvvägs upp över motorkåpan. Den gamla 2-taktaren har inte klagat, men man ser korrosion på motorblock och skruvar. Om man investerar i en helt ny motor vill man göra allt rätt. Vikten på båten har ökat genom åren.... Vattentoa, septiktank, vattentank mm är inte standard....... Sedan ska ännu tyngre motor på.....hmmmm, lite oroad blir man.

 

Angående riggländen: Original 510 mm. Xl-rigg Suzuki df150tgx 635 mm. 635-510=125mm

alltså måste akterspegeln isåfall höjas 125mm för att propellern ska stanna på samma ställe.

 

Anledningen till höjningen är endast för att motorblocket ska komma längre ifrån vattnet.

 

Vikten på Nuvarande DT200 är 210 kilo. Suzuki Df150TGX ca 220kilo. Går man ner till DF140ATL går vikten ner till 187kg. Kanske räcker för att slippa höjning? Frågan är om den orkar med 2 ton båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste fortfarande ha kavitationsplattan på rätt höjd, om du ändå måste höja fästet så kan du kanske köpa en ny motor med extra lång (XL) rigg  för då kommer motorn ännu 15 cm högre upp. Fast om du redan köpt en ny motor så kanske för sent ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på bilder på din båt så verkar den ursprungligen vara designat för en inombordare och sedan har fästet för utombordaren tillkommit, vilket kanske inte ge någon optimal konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis håller med! Jag har ej köpt ännu. Det fina med att köpa nytt är ju att man kan välja precis vad man vill ha! Tänkte isåfall låta en firma här i byn svetsa en adapter i rostfritt. 

 

Ja det ser så ut, men jag har aldrig sett någon med inombordare. Däremot när finnspeed gick i konkurs på 80-talet köptes märket upp av Bella. De använde exakt samma skrov i sin Bella 7500, med inombordare. Den förlorade då sin akterkabin.

 

Finnspeed 745 är en udda fågel. Svårt att hitta info om den. Bellan är mycket vanligare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att montera en motor med längre rigg känns ju självklart, de mycket små teoretiska nackdelarna vägs med kraftig råge upp av de många praktiska fördelarna.

 

Jag skulle välja den större motorn och kompensera för den ökade vikten såsom Pentax redan varit inne på. Den större är på 2,8 liter jämfört med 2,0 och har ett helt annat vrid. Den är också lite lågvarvigare samt klarar, om jag minns rätt, större propellediameter vilket din stora och tunga båt säkert mår bra av. Överlag alltså ett mindre stressat motorpaket som rimligtvis bör ge behagligare gång (och högre driftsäkerhet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på bilder på din båt så verkar den ursprungligen vara designat för en inombordare och sedan har fästet för utombordaren tillkommit, vilket kanske inte ge någon optimal konstruktion.

 

Uttern levererade vissa båtar på slutet 70 kanske början 80talet med en snarlik bracket.

 

Att montera motorn på en bracket ger propellern lite mer ostört vatten att arbeta i, men det brukar vara svårt att tilta motorn helt upp då kåpan brukar ta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutar definitivt åt lösningen som firefish är inne på. En höjning innebär ju också att jag blir av med 90 liter vatten i  "motbaljan" vilket ger 90 kilo extra flytkraft.

 

Ja, uttern 7000 har en liknande konstruktion som min båt. Samma storlek med bracket. Har noterat att dessa båtar har mindre motorer, klarar sig med 90 hk.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här syns allt vatten som fyller upp motorbrunnen. ca 90 liter. Självlänsas under gång, men återfylls när man stannar. Lustigt att man ska åka runt med ett akvarium där bak.......... Kan ju knappast vara tanken från fabrik?

post-110079-0-48775500-1483610386_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har en utombordsmotor monterad på en bracket, orginalmonterat på denna Finnspeed 745. Tycker att den ligger väldigt lågt i vattnet, se blått streck som indikerar vattenlinjen vid stillastående. Är en långriggad 20 tums rigg och kavitationplattan ligger rätt i vattnet.

 

Nu ska denna 2-taktare bytas mot än ännu tyngre 4-taktare. 10 kilo extra..... Finns det riktlinjer på hur högt vattenlinjen får vara runt motorn?

 

Har idéer på att höja akterspegeln 5 tum, och köpa en xl riggad motor. Då får jag mer avstånd till vattnet. Som det är nu fylls baljan framför motorn med ca 90 liter vatten. Detta självlänsas vid planing, med återfylls snabbt. Förra ägaren har tydligen försökt avhjälpa detta med lite frigolit inpressat under trimplanet, för mer flytkraft.

 

Någon som har erfarenheter kring detta?

Ligger verkligen kavitayionsplattan rätt?

Går det att stuva om utrustningen du har i båten, för lite bättre viktfördelning?

Jag har varit ute och mätt. Den ligger nästan rätt, ca 40 mm under kölens lägsta punkt. Motorns rigglängd är 550 mm vilket är något längre än normalt. Akterspegeln mäter 510mm. Båten går alldeles utmärk i vattnet. Motorn är lite för stor för båten, ca 40 kg övervikt. Kommer köpa färre hk på den nya, men pga 4-takt är den ännu tyngre. Går man ut på badbryggan sjunker den så pass mycket att hela motorfästet försvinner under vattenytan. Tittar man på andras montage, ser man aldrig att mer än halva motorfästet är under ytan.

 

Det skulle gå att flytta fram batteribank och lite annan utrustning, kanske skulle frigöra någon cm........

 

Själva båten har mycket höga fribord och flyter som en kork....... Udda motormontage bara. Den är designat på 80 talet, med en lätt 2-taktare i tanke. En modern motor är full av elektronik och vi alla vet att sådant ska hållas borta från saltvatten.

 

Har sökt hos tillverkarna på hur de ska monteras, alla visar detta med kavitationsplattan i förhållande till botten, men ingen info på vattenlinjen runt maskinen som påverkas av båtens vikt och flytkraft.

Motorn sitter alldeles för lågt. Med tanke på hur mycket set back bracketen ger så borde kavitationsplattan sitta mellan 100-150 mm högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite ideer om din höjning av motormonteringen.

 

Passa på och plasta upp en låda / förlängning av skrovet där du har plåten och frigoliten idag.

 

Även ovankant där motorn hänger går att plasta en förhöjning, jag har en tråd om en liknande höjning, på en mindre eka för lång rigg här på forumet någonstans.

 

När du änndå är igång och plastar varför inte förlänga skrovet under badplatformarna?

Jag skulle tro att detta med råge kompenserar för den tyngre motorn.

 

Ingmar.E här på forumet har en bra sida om sitt båtbygge där han beskriver sin förlängning av sitt skrov.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idéer! Frigoliten måste definitivt bort. Får bli lite plastande där.

 

Blir ett intressant vårprojekt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att motorn sitter för lågt. Till att börja med finns en tumregel som säger att motorn ska upp cirka 1:10 mot set back när den monteras på bracket. Om set back är 30 cm ska den alltså upp cirka 3 cm. Sedan tycker jag att 4cm under kölen låter lite för lågt från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket användbar info! Setbacken är ca 60 cm. Då skulle motorn upp 6 cm. Då skulle jag i princip kunna höja akterspegeln med 6 cm och köra original L-rigg.

 

Nuvarande Suzuki modeller har 508mm rigglängd. Den jag har nu är lite udda med 550mm. Därav den lite lägre kavitationsplatte läget.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering om planerna på att höja akterspegeln/motorfästet. Det hjälper ju till att få motorn på rätt höjd och minskar risken att aktervågen sköljer in och fyller motorbaljan när man slår av på farten. Men, eftersom vattnet står kvar i baljan tills du får upp farten så antar jag att motorbaljans botten och dränering ligger under vattenytan vid stillaliggande. Om det ska hjälpa att höja motorfästet så måste ju också baljans botten höjas så den kommer över vattenlinjen.

 

På bilderna ser det ju ut som om hela konsolen är skruvad fast på båten, då skulle du ju kunna lossa alltihop och fästa den högre upp på båten. Då skulle ju motorn hamna högre i för hållande till skrovet och förhoppningsvis hamnar motorbaljans botten över vattenlinjen.

 

Detta skulle ju dra med sig en del jobb invändigt i båten men borde inte innebära mer arbete än att plasta om motorfästet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förslag! Att höja hela bracketen är ju ganska smart. En del jobb, men kanske genomförbart. Problemet är bara att de övre bultarna sitter precis under relingslisten. Måste kapa av lite där i så fall. skall undersökas när det blir lite varmare ute.

 

En annan ide är ju att plugga dräneringshålen i motorbaljan och använda en länspump istället. Vid eventuell akterpegelhöjning så blir ju kanten lite högre och minde risk för vatteninträngning. En sådan höjning skulle nog inte plastas, utan snarare svetsas i rostfritt stål. Har en plan för det.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt XL-rigg och sedan riggat motorn i rätt höjd i förhållande till akterspegeln. Det låter på det du sagt som att det skulle ge dig en bra höjdskillnad mot idag. Att höja bracketen gör att du inte kan behålla ev flytkraft från den. Man kanske kan plasta en dubbelbotten i "baljan" så att den undre halvan eller dyl är sluten och sedan borra nytt dräneringshål för den övre delen...

 

Skulle motorn sedan sitta för lågt i sjön, hade jag funderat på att plasta något/förlänga botten under bracketen som andra skrivit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ofta plasta akterspegelhöjning med en distans/träbit inuti. Utöver detta ev en plåt, men rostfritt bör undvikas då kombon med motorn i alu är ogynnsam. Oavsett metod skall man göra jobbet ordentligt då det är ordentliga krafter i rörelse.

 

Ett annat alternativ är färdig höjningsbracket, men i det här fallet är det ju delvis setbacken som strular så det känns ju inte aktuellt.

 

Folk brukar påpeka att rf proppar används och att anoderna räcker, men där håller jag inte med. Trots bra anoder ser jag korrosion på mina snurror med rf som inte kommit på de med alupropp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ofta plasta akterspegelhöjning med en distans/träbit inuti. Utöver detta ev en plåt, men rostfritt bör undvikas då kombon med motorn i alu är ogynnsam. Oavsett metod skall man göra jobbet ordentligt då det är ordentliga krafter i rörelse.

 

Ett annat alternativ är färdig höjningsbracket, men i det här fallet är det ju delvis setbacken som strular så det känns ju inte aktuellt.

 

Folk brukar påpeka att rf proppar används och att anoderna räcker, men där håller jag inte med. Trots bra anoder ser jag korrosion på mina snurror med rf som inte kommit på de med alupropp.

Bra det här med att bolla idéer fram och tillbaka!

 

Du har rätt när det gäller flytkraften från motorbaljan, den ska man nog ta till vara på, Kan säkert lyfta halva motorns vikt. Problemet med rostfritt-alu känner jag till. Problemet kanske delvis kan lösas genom bra ytbehandling av delarna med färg. Men en duktig alu svetsare kanske jag kan hitta..........

 

Dubbelbottnad motorbalja är smart. Skulle kunna plastas ihop med höjningen, vilket skulle ge en mycket stark konstruktion. Problemet är bara att det inte kommer att gå att dra åt de nedre motorbultarna, då ingen baksida finns. Går nog att lösa med en inplastad gänga.....  Hålrummet kanske måste fyllas med frigolit, samt dyvika man kan öppna vid upptagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu står eländet i garaget! Projektet kan påbörjas. Notera hur mycket vatten som får plats bakom bracketen. Endast ett 10mm dräneringshål finnes. Ytterligare 100 kilo onödig vikt jag åker omkring med. Tog ett borrprov i akterspegeln för att kolla skick på plywood. Ingen förruttnelse, men blöt. Konstruerad med 4 lager tunn plywood, varvat med glasfiber. Glasfiber-plywood-glasfiber -plywood-glasfiber..........  Har inte stött på sådan konstruktion förut, med blir ju stabilt. Dessvärre blir det mycket svårt att byta plywood utan massiva ingrepp.

post-110079-0-78243900-1484385902_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du låst på din egen,annars finns ju massa olika möjligheter att klura på

Om du googlar på setback ,outbord ,bracket så har du mkt alt på bilder.

Det går ju tex att få med hydralhiss,eller en liknande din i alu,ett annat alt är ju 2 separata badbryggor i rostfritt med teak och en enklare setback bracket i mitten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lät som en intressant idé!

 

En enkel bracket i metall som monteras enligt konstens alla regler + ett par badbryggor på sidan likt de Flipper 640ht från -80talet har tror jag skulle bli kanon...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man brukar ofta plasta akterspegelhöjning med en distans/träbit inuti. Utöver detta ev en plåt, men rostfritt bör undvikas då kombon med motorn i alu är ogynnsam. Oavsett metod skall man göra jobbet ordentligt då det är ordentliga krafter i rörelse.

 

Ett annat alternativ är färdig höjningsbracket, men i det här fallet är det ju delvis setbacken som strular så det känns ju inte aktuellt.

 

Folk brukar påpeka att rf proppar används och att anoderna räcker, men där håller jag inte med. Trots bra anoder ser jag korrosion på mina snurror med rf som inte kommit på de med alupropp.

Bra det här med att bolla idéer fram och tillbaka!

 

Du har rätt när det gäller flytkraften från motorbaljan, den ska man nog ta till vara på, Kan säkert lyfta halva motorns vikt. Problemet med rostfritt-alu känner jag till. Problemet kanske delvis kan lösas genom bra ytbehandling av delarna med färg. Men en duktig alu svetsare kanske jag kan hitta..........

 

Dubbelbottnad motorbalja är smart. Skulle kunna plastas ihop med höjningen, vilket skulle ge en mycket stark konstruktion. Problemet är bara att det inte kommer att gå att dra åt de nedre motorbultarna, då ingen baksida finns. Går nog att lösa med en inplastad gänga.....  Hålrummet kanske måste fyllas med frigolit, samt dyvika man kan öppna vid upptagning.

 

 

Bygg inte in någon frigolit, suger vatten som f..n.

Bättre med hålrum som kan dräneras genom dyvika.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...