Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
smoegen

Riggtrim Marieholm 26

Rekommendera Poster

Hej , Jag ligger förtöjd i Vordingborg.. Satt igår med en trevlig man i den lokala segelklubben som köpte sig en Marieholm 26 förra året.. Han upplever den som lite lovgirig både med kryssfock och med genua, nog kan det vara så att båda seglen kan vara utseglade men han anser själv att dom är i gott skick...

 

Han har tidigare seglat mestadels masthead...

 

Min fråga är kan detta med lovgirighet uppstå om hans akterstag är för hårt ansatt?

 

Även om jag själv nu seglar 7/8 dels riggad båt så är jag ingen expert på riggtypen, lär mig efterhand som jag seglar... men trevligt är det... när man lärt sig lite,, å jag har mycket kvar att lära men jag kommer nu ihåg backstagen.. inte så illa det... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs om Albin Express hur man trimrar den

UK Syversen trimguide för Albin Express

Du kan överföra mycket av det till din båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårt ansatt akterstag planar ut storseglet och gör den MINDRE lovgirig - så, nej. Jag skulle snarare gissa att det är segeltrimmet och krängningen som ställer till det, vanligast är nog att man inte flyttar på skotpunkterna till genuan när vinden ökar (flytta akteröver så faller toppen ut och du spiller vind, båten kränger mindre och blir därmed mindre lovgirig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårt ansatt akterstag planar ut storseglet och gör den MINDRE lovgirig - så, nej. Jag skulle snarare gissa att det är segeltrimmet och krängningen som ställer till det, vanligast är nog att man inte flyttar på skotpunkterna till genuan när vinden ökar (flytta akteröver så faller toppen ut och du spiller vind, båten kränger mindre och blir därmed mindre lovgirig)

Även mastlutningen påverkar lovgirigheten avsevärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger tvärt om.när jag har leverantörer segel till en kund så gjör dom som du säger

Det är alldeles fel .Har du seglat med en båt som här lutat masten backot

Börja med att luta masten.först blir den lovgiri luta mera så blir den falgiri det gäller att hita rätt

På min lady Helsman fick jag förlänga förstaget med 40 cm

Du skall inte flyta fram skotpungten på genuin det är storseglet som du skall vangna ner så du kan lufta ut storen så mycket att du inte behöver reva den

På Expressen så syr vi inet några rev i storseglet utan man luftar den så man seglar bara på genuan när det blåser kuling men storen får int fladdra utan det skall bli inslag i de en da in till masten

Men det är inte så lätt att segla så här du måste vara duktig

Har du raka spridare så låter masten fall à framåt på länsen så mycket det går då går det fort

Jag säger som Stenmark sa när han åkte slalom Det är inte så lät att förklara för en som inte kan åka slalom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marieholm 26 borde väl vara tämligen lik IF i riggen? Kanske lite styvare maströr?

Precis som medoch skriver så ska masten luta rätt mycket bakåt, hur mycket beror mest på hur segelmakaren sytt storen. På min IF, som framförallt var kappseglingsbåt så handlade det om 30-40 cm men det kan var lite olika. Mastlutningen ställs in med förstag och toppvant, undervanten ser till att masten får lite lagom krum, kanske 10 cm utan segel och med häckstaget helt löst. Hur hårt riggen ska vara ansatt tillhör de eviga frågorna. Min erfarenhet är generellt att väldigt många båtar som inte kappseglas har alldeles för lösa riggar. Häckstaget är främst en trimfunktion och har mycket lite med stagningen att göra, ska inte alls vara ansatt i lättvind eller på undanvind. 

 

Om båten är lovgirig så är det för mycket tryck i storen. Ner med vagnen, planskota (möjligen har M26 en lite kortare skotbalk, då får man plana ut storen med kicken i stället) och böj masten med häckstaget så akterliket öppnar ordentligt. Det går inte att dra för mycket i häckstaget! Hjälper inte det så sträck allt som går i uthal och cunningham. Och dra lite till i häcken!

 

Nu är krummet på masten betydligt större än vid bryggan utan häckstag. Kanske 40 cm. Eftersom båten inte har backstag så kommer förstaget att sagga mer när masten krummas hårt med häckstaget. Men det är inget större problem, dels har segelmakaren tagit hänsyn till det och dessutom finns det så mycket kraft i båten när det blåser friskt att den seglar bra ändå. På IF revar man aldrig men det kanske man gör på M26?

 

Bak med skotpunkterna på genuan. Det kanske inte påverkar lovgirigheten mer än marginellt men krängningen minskar vilket ökar fart och höjd.

 

IF är en gammaldags härlig seglare med en väldigt lättrimmad rigg. Din kompis M26 borde vara rätt lik.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall väl snarare vagna upp storen och släppa på skotet vågar jag påstå om du vill minska trycket i storen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall väl snarare vagna upp storen och släppa på skotet vågar jag påstå om du vill minska trycket i storen...

Storskotet styr formen på storen, vagnen styr bommens vinkel mot långskeppslinjen. I hård vind vill jag ha storen plan, alltså hårt skotad. Men om jag inte släpper ner den samtidigt så flyttas segeltryckpunkten längre bak och vill lova upp båten. Att vagna upp och släppa i storen skapar ett djupt, tvistat segel med mycket kraft som inte behövs med ökad lovgirighet som följd.

Ett alternativ är att kicka hårt vilket planar ut seglet och minskar tvisten. Då spelar det ingen större roll var vagnen är, eller om man ens har en. Det funkar bra på små storsegel (och en del större där riggen är konstruerad för det) men ger väldigt stora belastningar på halshornsbeslaget, masten och kicken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att "alla" har "helt olika" uppfattning om hur man ska trimma! Jag har sett detta fenomen tidigare här på MG och det beror väl på att olika båtar, riggar och segel beter sig lite olika och att man talar om olika vindstyrkor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins inte några ålika åsikter bland segelmakare läs UK Syversen trimguide för Albin Express mm

Nästa alla segelmakare har sama åsikt .Men det fins många förepåsare som tror att dom kan något

Om segling.Vi segelmakare det är ju vi som tillverka segel.Våran erfarenhet kommer från våra kunder

Som har vunnit Både SM .Em.VM mm läs våra trimguuide på din båt innan du uttrycker dej

Det här förvillar våra kunder som vi måste förklara för hur det är

Har du vunnit SM eller VM så är du välkomm att komm med dina åsikter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklara då hur det är... Själv har jag bara vunnit ett VM... då i BohusJòlle.. samt att jag var gast och var med och vinna Faerdern 2008.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ja jag har i stort sett fått svar på min tankevurpa när jag ställde frågan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha - jag kände inte till regeln om VM och SM-segrar, jag har ju bara några klassvinster i kappsegling... ber om ursäkt där, trodde det var OK att svara oavsett.

 

medoch - vilka SM eller VM-titlar har du..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins inte några ålika åsikter bland segelmakare läs UK Syversen trimguide för Albin Express mm

Nästa alla segelmakare har sama åsikt .Men det fins många förepåsare som tror att dom kan något

Om segling.Vi segelmakare det är ju vi som tillverka segel.Våran erfarenhet kommer från våra kunder

Som har vunnit Både SM .Em.VM mm läs våra trimguuide på din båt innan du uttrycker dej

Det här förvillar våra kunder som vi måste förklara för hur det är

Har du vunnit SM eller VM så är du välkomm att komm med dina åsikter

Så om man inte är världsmästare så ska man hålla käften, är det så du menar? Fin attityd som segelmakare. Var jobbade du sa du, bara så man vet menar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är nyfiken på medock och hans bakgrund. Eftersom de flesta är anonyma här inne så vet vi ju inte ens om du är segelmakare eller bara ett troll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man skall vara mer seriös inte sprida falska saker.Läs trim Express Trimguide för HO-4 och OJ-3

North Sails .Uk Syversen trimguide för Albin Express vad är det för fel på dom kan du förklara det

Jag förstår inte att man kan tycka att man kan bättre än vad segelmakare skriver men kom igen vad är det för fel

På vad alla segelmakare skriver det skull var à Inter sant att höra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger tvärt om.när jag har leverantörer segel till en kund så gjör dom som du säger

Det är alldeles fel .Har du seglat med en båt som här lutat masten backot

Börja med att luta masten.först blir den lovgiri luta mera så blir den falgiri det gäller att hita rätt

På min lady Helsman fick jag förlänga förstaget med 40 cm

Du skall inte flyta fram skotpungten på genuin det är storseglet som du skall vangna ner så du kan lufta ut storen så mycket att du inte behöver reva den

På Expressen så syr vi inet några rev i storseglet utan man luftar den så man seglar bara på genuan när det blåser kuling men storen får int fladdra utan det skall bli inslag i de en da in till masten

Men det är inte så lätt att segla så här du måste vara duktig

Har du raka spridare så låter masten fall à framåt på länsen så mycket det går då går det fort

Jag säger som Stenmark sa när han åkte slalom Det är inte så lät att förklara för en som inte kan åka slalom

 

Jag stavar också som en kratta, trotts att jag inte är segelmakare och Stemark sa väl - översatt till svenska;"Det är inte lönt att förklara för den som inte begriper."

 

 

”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

 

Om det inte fanns amatörer, som efterhand fick mer och mer kunskap och erfarenhet, så skulle det finnas väldigt lite jobb för segelmakare och på sikt skulle det väl inte bli några Världsmästare heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst Syversens trimguide för Express och den stämmer bra med min erfarenhet från IF. Det som skiljer är ju focken som är helt annorlunda och ger mycket mer möjligheter till finlir på Express. En annan skillnad är att på IF så ökar förstagssagget när man drar riktigt hårt i häckstaget, typ i botten. Om man drar lite grann så sträcks förstaget men om man drar allt vad det går så ökar det igen. Men Express har säkert en styvare mastprofil vilket förklarar skillnaden. På större riggar (eller mer trimbara som X79) har man ju ofta rörliga backstag för att sträcka förstaget i det läget.

Sagget är iofs inget jätteproblem om man trimmar någorlunda som segelmakarn tänkt sig, genuan är ju sydd för det.

 

Även om principerna för trim är desamma så kan det ju vara ganska stora skillnader i vilket läge och hur man seglar mellan olika båttyper. Mellanvind för en båttyp kan ju vara hårdvind för en annan, även om riggarna och segelplan är snarlika. Det skiljer ju väldigt mycket mellan undervattenskropp och deplacementsfördelning mellan en IF och låt oss säga en Melges 24. En tung, gammaldags båt som IF lönar sig att segla mer på fart när vågorna ökar än en lätt som kan hålla maxhöjd i mycket större vågor. IF är däremot inte särskilt känslig för krängning vilket gör att det inte lönar sig att reva eller byta till fock när det brallar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man skall vara mer seriös inte sprida falska saker.Läs trim Express Trimguide för HO-4 och OJ-3

North Sails .Uk Syversen trimguide för Albin Express vad är det för fel på dom kan du förklara det

Jag förstår inte att man kan tycka att man kan bättre än vad segelmakare skriver men kom igen vad är det för fel

På vad alla segelmakare skriver det skull var à Inter sant att höra

Varför finns det flera olika trimguider om alla båtar beter sig likadant? :unsure:

Troligen en väldigt dum fråga från en som aldrig ens försökt vinna VM.

 

För övrigt tror jag du skulle nå ut bättre med ditt budskap om du förklarar vilka råd som är felaktiga, hur man bör trimma istället och varför.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden artar sig som alltid..

VEM HAR RÄTT!!?? Verkar alltid bli den stora frågan..

Fast jag kan tillgodogöra mina intressen ändå, även om just "vem" som slutgiltigen gett det mest "rätta" svaret är ointressant (för mej)

Däremot är det alltid intressant att försöka sätta sig in i olika självklarheter trots att dom kan vara helt motsatta.

Ibland hittar jag logiken, igland inte..

.... heja heja... kämpa på. Å god fortsättning

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är väl den att ingen har "rätt" här egentligen. Man kan göra på olika sätt bara - och beroende på båttyp, vågor mm är olika sätt bättre än andra. Man får prova sig fram vad man tycker funkar bäst.

 

På en överriggad (egentligen normalriggad) båt som Express är det helt rätt att skota hårt och vagna ner i hård vind, men på en båt som t ex min Dixie 27 och vad jag gissar även Marieholm 26 (?) så behöver man behålla kraften genom vågorna men ändå minska krängningen - och det kan man göra genom att plana storen med att sträcka bomuthal, akterstag och cunningham, sedan twista ut toppen genom att vagna upp och slacka skotet och därmed behålla kraften i nedre delen av seglet och på så sätt driva båten framåt genom vågorna och inte bara stanna upp och driva i sidled.

 

Med det sagt - jag har varken SM eller VM-titel, så ni får ta det jag skriver för vad det är - dvs så som jag tycker funkar bäst för min båt. Prova båda på M26:an.

 

Om du inte har telltails i bakkant på storseglet är det en bra investering för att hjälpa till med trimmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enär det inte är min båt så får jag nog tyvärr inte ,möjlighet att testa, båten ägs av en man jag lärt känna här i Vordingborg där jag just n ligger och inväntar lite bättre väder..

 

Han köpte denna ifjol och sålde då sin IF, Marieholm 26 är såvitt jag förstår en båt helt lik IF men med högre fribord och ritad med inombordare..

 

Så en teori jag har är att han behållit skotpunkterna som när han seglade IF men M26 har ett annat överbygge och därför kanske han till att börja med skall studera sina skotpunkter så att de verkligen är optimala?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... alla segel är olika, så man får liksom prova hur skotpunkterna skall vara. Båtarna är ju dessutom inte bara olika överbyggnad på - M26:an är tyngre och ligger annorlunda i vattnet därmed. Olika uppsträckt rigg spelar också in.

 

Prova alltså att flytta skotpunker ett hack, se vad som händer, flytta igen osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall väl snarare vagna upp storen och släppa på skotet vågar jag påstå om du vill minska trycket i storen...

 

Det beror lite på. Om du vagnar upp och släpper på skotet så twistar du ju storen, botten kommer dra men toppen fladdrar. (Förutsatt att du inte har kickat för hårt, för då får du samma effekt som att vagna ner)

Men om du istället behåller skotet och vagnar ner så fortsätter hela storen dra, men med mindre tryck.

Vilket som är "rätt" beror på många parametrar inkl båt, rigg och segeldesign men också smak och tycke hos stortrimmern. 

 

Det fins inte några ålika åsikter bland segelmakare läs UK Syversen trimguide för Albin Express mm

Nästa alla segelmakare har sama åsikt .Men det fins många förepåsare som tror att dom kan något

Om segling.Vi segelmakare det är ju vi som tillverka segel.Våran erfarenhet kommer från våra kunder

Som har vunnit Både SM .Em.VM mm läs våra trimguuide på din båt innan du uttrycker dej

Det här förvillar våra kunder som vi måste förklara för hur det är

Har du vunnit SM eller VM så är du välkomm att komm med dina åsikter

Så om man inte är världsmästare så ska man hålla käften, är det så du menar? Fin attityd som segelmakare. Var jobbade du sa du, bara så man vet menar jag?

 

medoch har som vanligt hög svansföring men vägrar tala om vem hen är och vilket loft hen representerar. Men trimguider pushas ofta ganska hårt så jag tror det är ett safe bet. Lite skönt att konstatera att det inte är något av dom jag skulle vända mig till först för att diskutera segel varken för cruising eller racing.

 

Tråden artar sig som alltid..

VEM HAR RÄTT!!?? Verkar alltid bli den stora frågan..

Fast jag kan tillgodogöra mina intressen ändå, även om just "vem" som slutgiltigen gett det mest "rätta" svaret är ointressant (för mej)

Däremot är det alltid intressant att försöka sätta sig in i olika självklarheter trots att dom kan vara helt motsatta.

Ibland hittar jag logiken, igland inte..

.... heja heja... kämpa på. Å god fortsättning

Segeltrim är knepigt och har få sanningar så många kan ha rätt samtidigt. :-) Det är väl bara i riktigt hårt drivna entypsklasser som utvecklingen ofta har gått så långt att det går att prata om rätt och fel trim för en specifik segeldesign.

Redigerad av stavhammar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej se min hemsida Medoch .se

Så ser du mej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte citera, för krångligt på mobilen med långa meddelanden när man vill ha delar bara.

@JonasP - det beror ju på hur långt man vagnar upp, och hur mycket man släpper skotet - och hur mycket vinden är skiktad (dvs årstiderna spelar in). Men som jag skrev ursprungligen, och detta gäller framför allt båtar med långköl; krängningen ökar lovgirigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...