Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jcwhite

produkt att montera köl

Rekommendera Poster

What product would you use to re-bed the keel on a small sailboat (pop 16.2)?

 

I've been trying to find what I would use in Canada, 3M 5200, and am having trouble - either I can't find the right shop or there's a more commonly used product in Sweden. Can someone recommend what they would use, and where to get it in Skåne or Gothenburg?

 

As before, my swedish isn't great but I'll try with google translate's help:

 

Vilken produkt skulle du använda för att montera kölen på en liten segelbåt (pop 16,2)?
 
Jag har försökt att hitta vad jag skulle använda i Kanada, 3M 5200, och jag har problem - antingen jag kan inte hitta rätt butik eller det finns en mer vanligt förekommande produkt i Sverige. Kan någon rekommendera vad de skulle använda, och var du kan få det i Skåne eller Göteborg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

The professionals I know use Sika but not 291i. To my knowledge the right product for you would be Sika 292i together with Sika MultiPrimer Marine.

3M 5200 is the same kind of glue and it is stronger than Sika 292i (probably too strong). The problem with 3M 5200 is its long hardening time.

Sika 291i is defined as a adhesive sealant. 

https://goo.gl/qigGGw

Sika 292i is defined as a assembly adhesive for Marine applications. 

https://goo.gl/e7XKj0

https://goo.gl/AJFMhc

3M 5200 is defined as a assembly adhesive as well as a sealant.

 

post-54642-0-18106500-1483441955_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du måste ha utbildning om du använder produkten som anställd eller egenföretagare. Privat bruk är ok och gratis.

Mijösanktioneringsavgiften, om den används professionellt utan utbildning, är 10000kr/ gubbe som kan vara berörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

The training won't be an issue since this is my own, private boat. 

 

I'll give the sikaflex a try, thanks for pointing me in the right direction. I suppose using it instead of 5200 will make it easier to remove the keel later if needed.

 

I'm having a consistent challenge finding the right stores here, but I'm slowly sorting it out. Is there a good chandlery in Gothenburg or Malmo that would help me find new pintles for the rudder? 

 

 

 

Utbildningen kommer inte vara ett problem eftersom det är mitt eget, privat båt.
 
Jag ska ge Sikaflex ett försök, tack för att peka mig i rätt riktning. Jag antar att du använder den i stället för 5200 kommer att göra det lättare att ta bort kölen senare om det behövs.
 
Jag har en konsekvent utmaning att hitta rätt butiker här, men jag långsamt sortera ut det. Finns det en bra skeppshandel i Göteborg eller Malmö som skulle hjälpa mig att hitta nya tapp för rodret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...