Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
surfjoan

Hyra ut segelbåt i Stockholmstrakten

Rekommendera Poster

Jag är en gammal seglare som efter några år med lånad båt funderar på att köpa en begagnad segelbåt. Då jag samtidigt är ekonomiskt lagd så vill jag hyra ut båten när jag inte använder den och funderar nu på vad som är gångbart på hyresmarknaden nuförtiden? Vad är lättast att hyra ut, vad är det som efterfrågas? Jag gillar båtar som är enkla och snabba att segla men samtidigt rymliga. De båtar jag tittat på är First 31.7 och olika Bavarior i storlek 32-34 fot från 2000-2005. Jag vill helst inte ha någon båt med balsasandwish i skrovet då jag tror att det kommer ge problem på sikt. Är det någon som har erfarenheter av att hyra ut vore det kul att höra om era upplevelser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kamrat hyrde ut sin Delphia ett år och han gör aldrig om det sa han. När båten kom tillbaka under helgen såg den rent för djävlig ut nere i ruffen. Ostädad, pissat bredvid toan, orent runt spisen och i ugnen. Ingen ordning på tampar och flera fendrar som saknades. Han fick tillbringa lördagskvällarna med sanering innan den skulle hyras ut på söndagen igen. Och nästa helg var det en grundstötning istället så båten fick avbokas till nästa hyrare då den fick lyftas för undersökning istället.

Han sa att det inte var värt pengarna eftersom båten slits mera och han skulle få sämre betalt när han själv ville sälja. Nu fick han tror jag 350' när han sålde privat och bytte upp sig till en större Delphia som han oxå köpte privat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade, min första båt som jag seglade en sommar, en Vega. Den gick inte att sälja så jag hyrde ut den.

I 5 år varje sommar. Det var inte den mest eftertraktade båten men jag hyrde ut den 6-10 v var sommar tills i år.

Sålde båten i höstas.

Hade ej plotter eller septitank. Inte heller värmare.

Tog 4000kr/v..

Hade väl skrivna avtal och hyrde ut via blocket.

Dom senare 3 åren även viå rtc.

Skötte i stort sett alltid allt via telefon så jag behövde inte närvara. Praktiskt då jag har 1h att åka eller oftast är ute själv och seglar.

Största anledning till att jag sålde var att vi fått grindar till båtbryggorns. Så i somras krävdes mer logistik med nycklar osv. Dotter hade hand om uthyrningen.

Reglerade depositionsavgift till att nästa gäst fick besiktiga föregående gästs städning, inventarielista, gas, bränsle mm.

Funkat klockrent varje gång och har haft både utländska och svenska kunder. Fler som återkommit.

En gång hade jag strul med en riktig besserwisser som använde båten en dag och lämnade på annan ort men det löste sig och reglerades.

Så.

Inga problem att hyra ut om verenskommelsen är klar, tydlig och dokumenterad.

Har fungerat jättebra både via blocket och rtc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, två ganska olika ingångsvärden, själv så fick jag nästan lite lust att skaffa ett par båtar att hyra ut... men då lite äldre och gärna långkölade, med utvändig blyköl.

 

Frågan är bara hur marknaden ser ut på västkusten för dylika objekt, ligger två hyrbåtar på samma brygga som jag, moderna båtar med pansarkryssarstäv och fenköl, dock så verkar de mest ligga vid kaj..

 

Marknaden kanske växlar runt om i landet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, två ganska olika ingångsvärden, själv så fick jag nästan lite lust att skaffa ett par båtar att hyra ut... men då lite äldre och gärna långkölade, med utvändig blyköl.

 

Frågan är bara hur marknaden ser ut på västkusten för dylika objekt, ligger två hyrbåtar på samma brygga som jag, moderna båtar med pansarkryssarstäv och fenköl, dock så verkar de mest ligga vid kaj..

 

Marknaden kanske växlar runt om i landet?

Jag var själv inne på att ev skaffa någon/några små båtar till... nu när det är så billigt.

Sen hade dom satt upp dom här grindarna, ett varv inte klubben som äger. Kommunen hade dessutom gjort om båtägareparkeringen till husbilsparkering, så det blev omständidligare för kunder att parkera. Dom blev hänvisade till långtidsplats 1km från båten där dom fick betala 600kr för en månad eller 120kr/ dygn.. kommunen verkar vilja få bort båtlivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga fler som har erfarenhet av uthyrning? känns som att det är en hel del båtar som hyrs ut men ägarna kanske inte skriver här? Sen tror jag inte att uthyrning behöver betyda att man får båten kvaddad. Dock får man nog räkna med ett högre slitage och man får nog lov till att inte göra den så personlig. Enkelt och funktionellt blir ledorden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga fler som har erfarenhet av uthyrning? känns som att det är en hel del båtar som hyrs ut men ägarna kanske inte skriver här? Sen tror jag inte att uthyrning behöver betyda att man får båten kvaddad. Dock får man nog räkna med ett högre slitage och man får nog lov till att inte göra den så personlig. Enkelt och funktionellt blir ledorden

Jag skulle skaffa långkölad oöm.

Självslående fock. Gott om sovplatser.

Bättre under än överriggad.

Lätthanterlig trygg inombordare.

Skriv ett noggrannt men så kort avtal som möjligt vilket reglerar borttappade, förstörda prylar, städning mm.

Jag lät kommande gäster pricka av all utrustning på en lista och godkänna innan jag lämnade tillbaka deposition till föregående. Om något fattades, var trasigt, bränsle saknades mm. tog jag 2ggr inköpskostn. Min 150kr/anskaffning. Samtliga gäster hade ersatt borttappat med nytt.

På det viset blir det lite bökigare att ta över båten... samtidigt som man får en rintguodning och får veta var allt finns.

Jag hade all tänkbar utrustning för semester.. funkade kanon.

RTC.. har bra pejl åxå om du vill anlita/ få hjälp, med uthyrningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag hyra ut en båt skulle jag försäkra mig om att hyraren innehar någon typ av utbildning för att hantera båten, navigationskunskaper, förarbevis eller kustskepparen. Annars finns ju risken att det kan bli ett haveri, det kan det ju ändå iofs, men risken är mindre om det finns kunskaper bakom. En skälig deposition för att täcka självrisken (en hyrbåt kräver annan försäkring) och ev en städning av båten om det är dåligt gjort. Även om båten lämnas på annan ort än förutbestämt ger ju även det ökade kostnader för uthyraren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. Jag fick oftast tillbaka båten så att besättningen snarare fixat till nåt småfix än tvärt om. Alltid väldigt väl städat DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag hyra ut en båt skulle jag försäkra mig om att hyraren innehar någon typ av utbildning för att hantera båten, navigationskunskaper, förarbevis eller kustskepparen. Annars finns ju risken att det kan bli ett haveri, det kan det ju ändå iofs, men risken är mindre om det finns kunskaper bakom. En skälig deposition för att täcka självrisken (en hyrbåt kräver annan försäkring) och ev en städning av båten om det är dåligt gjort. Även om båten lämnas på annan ort än förutbestämt ger ju även det ökade kostnader för uthyraren.

Precis sånt hade jag inskrivet och deponerat.

En och annan ville inte hyra pga hög deponi... dom var nog såna jag blivit besviken på isf..

Bara skriva enkelt och tydligt.

Dom som sköter sig har inget att frukta... dom som tvekar... vill man nog undvika "med facit i hand"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...