Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
3617

Propellerfråga igen

Rekommendera Poster

Har idag en fyrbladig propeller, 13x15. Vad kan man förvänta sig för ändringar om man byter till en treblad 13,25x15? Honda DF 115 som sitter på en Buster XL-04.

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, trebladig istf fyrbladig med nästan samma diameter bör göra kanske 1-2 knop på toppen men lite sämre acceleration och kanske 200 mer i varv. Jättesvårt att gissa men på ett ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från "propellerskolan" http://www.drev.se/propellerskolan

 

När det gäller inombordare och större utombordare ger en 4-bladig propeller de bästa köregenskaperna och bränsleekonomi. Den största skillnaden mot 3-bladigt är: Suveränt grepp, lägre planingströskel, mindre vibrationer, bättre acceleration, håller båten på plan vid lägre hastighet, 
bättre manöverförmåga.
 
Generellt har jag hört att man bör ha ca 1" skillnad mellan 3 och 4 blad, för att behålla varvtalet. Det beror iof på vad du är ute efter med bytet. Har du för lågt varvtal eller går den inte tillräckligt fort? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag en fyrbladig propeller, 13x15. Vad kan man förvänta sig för ändringar om man byter till en treblad 13,25x15? Honda DF 115 som sitter på en Buster XL-04.

/Bosse

Jag är ute efter något bättre fart, tycker att den fyrbladiga är väl "stark". Hade från början original propellern, 13,25x17, motorn varvade då inte tillräckligt, dålig kraft men väldigt bra fart. Vill hamna på lite bättre fart men med bra kraft.

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trebladig rostfri 15, michigan apollo eller kanske en turbo eller en stiletto. Finns många att välja på men rostfritt i 15 lär öka farten mot en alu 15 och sänka varvet en del. Vad varvar du i förhållande till maxvarv med den fyrbladiga 15 vs den trebladiga 17?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då har du ju provat lite olika iaf. Om du går ner i storlek men bibehåller diameter och blad, så ökar varvet på propellern och följaktligen motorn. Du tappar dock grepper vid acceleration och kan riskera mkt slip. Du har en motor med låg utväxling och mkt torque har jag förstått, som är gjort för stor propeller just för att få bra acceleration samt en bibehållen topphastighet. Varvet bör ligga mellan 5000-6000 vid fullt skaft. 

 

Så enligt mig, som inte är expert men ganska påläst  :) så kommer ditt varvtal öka när du går från fyrbladig till trebladig propeller och således toppfarten. Du mister eventuellt acceleration och kan komma att behöva vara mer aktiv mer trimplan för att nå planing. Men varvet kommer det inte att vara nåt fel på.  ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen den viktiga frågan, vad varvar motorn på maxvarv? Innan man vet det så blir det bara mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen den viktiga frågan, vad varvar motorn på maxvarv? Innan man vet det så blir det bara mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Propeller 13,25x17, 4900 r/m, fyrblad 13x15, 5600 r/m. Motorns rek varvtal är 5000-6000 r/m. Med min fyrbladiga går båten 25 knop vid ca 4800 r/m, vill gärna få ner varvet lite, kanske 4500 och 25 knop utan att tappa för mycket kraft.

Med original propellern, treblad, ca 4200 och 25 knop   Känns spontant som om jag har väldigt kraftöverskott med den fyrbladiga, känns spontant som om det kan funka bra med något mindre kraft. Treblad 13.25x15 borde ge mig varvtalet och farten men frågan är hur mycket kraft man tappar, "är det värt det"?

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld kommer du höja varvtalet vid 25 knop om du går från din fyrbladiga till 13,25 x 15 trebladig. Diametern väger inte upp bladarean jämfört med din fyrbladiga. Så jag anser det alternativet slöseri med pengar.

 

Din motor ligger ju rätt ok i varv med den fyrbladiga, kanske du skulle höja motorn ett hack istället, då fyrbladigt ger mer grepp. Bör ge 100 rpm till på topp och kanske 100 rpm lägre på marsch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ligger nivån på antikavitationsplatta i förhållande till båtbotten? Du bör kunna hissa iaf 30-40 mm med alu, mycket mer med rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om det avståndet.Kan tyvärr inte kolla det förens i vår.

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

If it aint broken - don't fix it.

 

Du ligger rätt i varv så att gå upp i stigning är inte ett alternativ. Att gå från 4-3 blad bör öka varvtalet vid 25 knop som Zigge redan skrivit. Klart du kan testa en rostfri fyrbladig med samma stigning och kanske få ner varvet lite vid 25 knop men det känns som pengar i sjön för den minimala förändring det bör ge. Risk att det även sänker varvtalet på WOT så du hamnar i underkant.

 

Jag tror du egentligen bara har två alternativ, var nöjd som det är eller skaffa större motor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som om jag fått svar på min fråga. Tack för all info.

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...