Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
mrlavin

Inköp av navigationsinstrument inför säsong 2017?

Rekommendera Poster

Det är en väldigt lång vinter... För att inte tappa förståndet kan man spendera tiden till att inhandla diverse båtpryttlar och installera dem i båten efter bästa förmåga. Även det minsta projekt kan visa sig ta en väldig tid och det är ju enbart positivt i detta sammanhang.

 

På tal om navigation och att hitta rätt har jag hittils senaste månaden köpt:

  • Garmin GPSMAP 721xs
  • Garmin GPS-antenn 19x NMEA 2000
  • Garmin Airmar P19 med 20 graders tilt, ekolodsgivare
  • Cobra HH350, handburen VHF
  • Cobra MT245, walkie-talkie x2

I tur och ordning...

 

Garmin GPSMAP 721xs

Jag har sedan tidigare en salig blandning av instrument; Furuno-radar, autopilot Autohelm Type 100, ST50-paneler, ihopkopplade med Raymarine's SeaTalk. Databoxen för autopiloten har portar för NMEA 0183 men ej undersökt det närmre.

Det sitter även en Garmin 3010C plotter, 10 tum, utan ekolodsgivare. Jag kommer att behålla denna tills vidare och köra dubbelt. Det finns en givare som mäter djupet som är kopplad med SeaTalk enbart så inget djup eller ekolod i min nuvarande 3010C-plotter.

 

En båtaffär i trakten sålde 721xs i mitt tycke relativt billigt, omkring 6500 kr, så jag slog till på en sådan. Alldeles för litet med 7 tum enligt mig men med tanke på priset får det duga. Tänker att det i framtiden kan bli en slavskärm när och om jag köper en större.

 

Framför allt är det en bra instegsmodell i min situation. Jag får nu en NMEA2000-enhet med stöd för de flesta nya funktioner som finns på marknaden. Det blir en bra bas till att bygga ut systemet ytterligare och för att få någon slags enhetlighet framöver.

 

Har ej testat av enheten ännu så funktioner så som WiFi och ruttplanering via datorn vet jag inget om men jag har väl inte jättehöga förväntningar. Det visar sig senare.

 

Garmin GPS-antenn 19x NMEA 2000

Har redan en gammal extern antenn till 3010:an men Garmins senaste har ju uppdateringar 10 ggr per sekund så lika bra att installera en ny och fräsch. Kör dubbla GPS-antenner under en period.

 

Garmin Airmar P19 med 20 graders tilt, genomskrovs ekolodsgivare

Byter ut min gamla djupmätare som säkert är minst 25 år gammal, sätter in denna istället, den passar hyffsat i samma hål. Det är alltså en genomskrovsgivare. Jag funderade länge på om jag skulle köpa en CHiRP-givare istället för den här traditionella budgetmodellen. Men så funderade jag ett varv till. Vad ska jag med ekolodet till i första hand? Inte är det till att fiska i alla fall. Se fisken. Jag fiskar inte. Bryr mig inte ett skvatt om att fiska.

 

Jag vill se hur djupt det är under båten när jag går in i naturhamn. En grafisk bild över sjöbotten är mest för lattjo. Rent krasst hade tidigare djupmätaren räckt, men nu gäller det att tänka framåt, och nytt.

 

Om jag får smak på ekolod så byter jag kanske till en dyrare och mer detaljrik givare med dynamiskt frekvensomfång, denna kostade typ 1500 så det är ingen stor förlust. Ytterligare en brist med att montera denna givare på samma plats som den gamla, är att skrovvinkeln är 22 grader samt att genomföringen sitter för högt upp från kölen. Det är därför troligt att givarens förmåga scanna av havsbotten blir begränsad åt ett håll. Återstår att se.

 

Cobra HH350, handburen VHF

Har redan en fast monterad VHF med fler funktioner än denna men jag vill ha en handburen, om jag eller någon annan trillar i plurret, eller om brand utbryter ombord. Det är aldrig fel att ha säkerhetsutrustning ombord.

Jag övervägde att köpa en VHF med GPS så man kan skicka sin position med ett knapptryck men kom fram till att jag nog kommer ha tid att förmedla position innan det går helt åt pipan.

 

Laddstativet till denna VHF skall monteras på sådant vis att VHF:en är lättillänglig. När VHF:en ej används så ska den placeras i laddstativet som alltid är strömförsörjt när huvudströmmen är på. Laddstativet kommer dock få en egen brytare om man av någon anledning vill stänga av denna.

 

Cobra MT245, walkie-talkie x2

Dessa är mest på skoj. Men de ska få en dedikerad plats även de. Tanken är att underlätta kommunikation när två besättningsmän befinner sig på vitt skild plats i båten, framförallt under färd. Exempelvis en uppe på flybridge och kör, den andra nere någonstans, och kommunikation omgående behöver ske. Det kan vara allt från upplysningar så som "grov sjö om 3" till kommandon som "hämta en öl".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om handjagare. Sitter och leker med en BaoFeng UV-5RA+. Egentligen en amatörradio men mycket användbar. Två band 136-174 resp 400-520MHz. Man lägger in VHF kanalerna och PMR-kanalerna dvs de fria "skitpratskanalerna" 444 och 446MHz. Dessutom finns en motagare för vanlig FM-radio. Kostar ca 250 kr (lite billigare om man inte absolut måste ha en röd).

PMR är väldigt praktiskt när man grejar med saker, det går att köra "talstyrt" så man inte behöver trycka på någon knapp.

VHFn testade jag i somras, gick väl inte överallt men valde man ställe så kom man i kontakt med Stockholm Radio.

 

post-80529-0-49296500-1482963509.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå har "spenderbyxorna" på så kan jag varmt rekomendera ett framåtseende ekolod-

kanon om man ska puttra in i en okänd naturhamn.

Har själv ett Echopilot Platinum, har färgskärm som gör att man kan se om det är sten eller lera på botten- olika färger på olika bottentyper-.

Finns även en "Blackbox" som gör att du kan koppla den till andra plotters eller PC.

Kostade ca 25.000 när jag skaffade den vet inte priset i dag.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till B&G och Simrad (dock ej Lowrance) finns en framåtseende givare för 6890:-. Då får man upp bilden direkt i plottern. Till plottern kan man även ha TotalScan eller StrutureScan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska själv köpa ny plotter till våren men väntar tills Allt för sjön så jag kan känna och fråga en del...

Känns som det hänt en hel del sen jag sista köpte plotter för 6-7år sen. Känder inte riktigt igen produkterna som finns nu med touchskärmar, wifi mm... Vad är oumbärligt just nu?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vad är oumbärligt just nu?!?"

Enligt mig, denna:

post-80529-0-28179600-1483036724.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurar på Simrad GO9 XSE. Kan det vara något att öppna plånboken för? Sitter i nuläget en Simrad CX34-E köpt 2004 i den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vad är oumbärligt just nu?!?"

Enligt mig, denna:

attachicon.gifSimradKnapp.png

 

Betyder det att touchskärmarna går bort? Inte många instrument som har knappar kvar längre... Är lite kluven till vad jag tycker om det. Har jobbat med surfplattor och touchpaneler under många år men vill nog fanimej ha knappar på instrumenten i båten men har ingen bra motivering just nu... Ska sova på saken! ;)

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om handjagare. Sitter och leker med en BaoFeng UV-5RA+. Egentligen en amatörradio men mycket användbar. Två band 136-174 resp 400-520MHz. Man lägger in VHF kanalerna och PMR-kanalerna dvs de fria "skitpratskanalerna" 444 och 446MHz. Dessutom finns en motagare för vanlig FM-radio. Kostar ca 250 kr (lite billigare om man inte absolut måste ha en röd).

PMR är väldigt praktiskt när man grejar med saker, det går att köra "talstyrt" så man inte behöver trycka på någon knapp.

VHFn testade jag i somras, gick väl inte överallt men valde man ställe så kom man i kontakt med Stockholm Radio.

 

attachicon.gifBaofeng.png

Börjar med att be trådskaparen om ursäkt, men såg bhemac inlägg och funderar själv på någon liknade VHF-radio, då jag använder olika båtar och vill inte och kan inte ha fastmonterad av både praktiska och kostnadsskäl.

 

Bhemac - Har du lust att göra en ny tråd så vi inte kapar denna tråden och ger med dig av dina erfarenheter om den radio du har? Gärna synpunkter från flera med intresse och kunskaper om dessa bärbara VHF:er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Betyder det att touchskärmarna går bort?"

Absolut inte men ska det vara knappar så ska de vara få men intelligenta. 

Just denna används bla till att navigera bland menyer mm men framförallt till att zooma in/ut vilket är fantastiskt bekvämt.

--

"Bhemac - Har du lust att göra en ny tråd så vi inte kapar denna tråden och ger med dig av dina erfarenheter om den radio du har?"

Absolut, jag återkommer. Tänkte bara sätta lit myror i huvudet på folk nu. Jag väntar på en programeringskabel eftersom jag tröttnade på att knappa in alla frekvenser för hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Vad är oumbärligt just nu?!?"

Enligt mig, denna:

attachicon.gifSimradKnapp.png

 

 

Betyder det att touchskärmarna går bort? Inte många instrument som har knappar kvar längre... Är lite kluven till vad jag tycker om det. Har jobbat med surfplattor och touchpaneler under många år men vill nog fanimej ha knappar på instrumenten i båten men har ingen bra motivering just nu... Ska sova på saken! ;)

 

/N

Jag håller med om knapparnas fördelar. Är dock lite skeptisk till ett vred men har inte provat det under svårare sjögång. För det är just i de lägena som knappar har sin absoluta fördel. Man sätter handen mot en fast yta, oftast kanten på plottern, och finner med känseln den knapp man avser trycka på utan att ta blicken från "vägen". Detta vill jag mena är helt omöjligt att göra i kraftig sjögång med touchpaneler. Om man kan hitta rätt med en ratt är jag lite tveksam till men kanske funkar det bättre i en segelbåt som inte rör sig så snabbt med så mycket av sin tyngd under vattenytan än i den motorbåt som jag har?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. Touchpaneler är fantastiska i lugnt väder och oslagbara när man ska göra rutter. Risken är att man fastnar i detta när man på en monter på en båtmässa möter en munvig försäljare för förevisar dessa funktioner på ett helt stilla golv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simrads vred är även knapp. Har använt Simrad ett tag nu efter att ha haft lowrance HDS i många år. Saknar definitivt inte knapparna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga så här om dagens plottrar, det är inte spjutspetsteknik precis. Det måste vara ett gäng trötta tekniker som varit med alldeles för länge som bedriver produktutveckling på det området.

 

Vad gäller Garmin 721, allt annat lika; monteringsramen är konstruerad i plast numera. Bara en sån sak. Den lär inte hålla värst länge.

 

Jag trodde det var självklart att sådana tillverkades i nån slags metall men tydligen inte. Hela apparaten känns som en leksak, som en sån här blippande kassaapparat i plast man ger till små barn om man nu har den dåliga smaken att ge bort leksaker som låter.

 

Jag är lite irriterad över hur det blivit. Plast. Plast. Plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar själv på nu navigationsutrutstning. Jag har också tröttnat på plottrar. En 10 år gammal plotter är inget under av hastighet, däremot en 10 år gammal laptop är snabb som blixten i jämförelse. Priserna på plotter med stor skärm är ju dessutom ett skämt.

 

Vad det gäller program så finns det en uppsjö olika program allt från den typ som kommersiella sjöfarten använder till gratisprrogram - som fungerar kanon.  

 

Antingen använder man en laptop eller en stationär dator med en skärm. Jag vet folk som kör standard hemmaprylar och gjort så i många år med gott resultat.

Själv skall jag köra med inbyggnadsskärmar, en IPklassad uppe på fly och en icke IP klassad inne. Eventuellt så skall jag köpa en dator med löstabgar tbord som blir som en surfplatta - men med dator OS - så jag kan köra samma uppsättning program i den som backup, alternativ ha en gammal skräp laptop som backup.

 

Man kan köra olika program, börja med Seaclear som är gratis och sen byta till annat - utan att det blir vansinniga pengar - som när man byter en plotter.

Det finns en uppsjö med program där man kan köra radaroverlay - även gratis program klarar detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äldre plotter eller en ny, mindre, kombinerat med tex iPad/iSailor är suveränt. Plottern har fördelar med vattentäthet, ljusstyrka och inte minst möjlighet till anslutning av annan utrustning. iPaden är överlägsen när det gäller snabbhet och lätthanterlighet. Sjökorten är extremt billiga, man kan ha flera olika system och man kan använda samma på program på upp till fem iPads utan extra kostnad.

Har man en modern plotter med WiFi så kan man ofta även fjärrstyra den från en iPad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äldre plotter eller en ny, mindre, kombinerat med tex iPad/iSailor är suveränt. Plottern har fördelar med vattentäthet, ljusstyrka och inte minst möjlighet till anslutning av annan utrustning. iPaden är överlägsen när det gäller snabbhet och lätthanterlighet. Sjökorten är extremt billiga, man kan ha flera olika system och man kan använda samma på program på upp till fem iPads utan extra kostnad.

Har man en modern plotter med WiFi så kan man ofta även fjärrstyra den från en iPad.

Försökte hitta info om isailors kort.

Hurpass detaljerade är dom?

Ser att man kan köpa ex västkust inkl norra Gotland minus sandön. Sen finns massa småkort.. typ harstena.

Kan man förhandskolla på nåt sätt vad korten innehåller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Försökte hitta info om isailors kort.

Hurpass detaljerade är dom?

Ser att man kan köpa ex västkust inkl norra Gotland minus sandön. Sen finns massa småkort.. typ harstena.

Kan man förhandskolla på nåt sätt vad korten innehåller?

 

 

Ladda ner appen, gratis, och kolla korten i den, annars blir det fel.

Korten (Transas) är lika bra som alla andra, SSRS kör Transas i dator.

 

iSailor-appen är den mest "navigationsriktiga" appen med möjligheter att lägga in girradier, safeareas mm, passar den som vill kunna navigera på "riktigt". Har man överföring av NMEA-data via WiFi så kan man få in uppgifter från tex ekolod, vinddata, logg mm.

Vill man bara lite quick&dirty se var man är, följa en rutt mm så är Navionics bra. Jag kör ibland Navionics resp iSailor på var sin iPad och C-map på plottern. Utan papperskort ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Utan papperskort ombord."

 

Jag inväntar nu kommentarer om att det är komplett galenskap att segla utan papperskort ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Försökte hitta info om isailors kort.

Hurpass detaljerade är dom?

Ser att man kan köpa ex västkust inkl norra Gotland minus sandön. Sen finns massa småkort.. typ harstena.

Kan man förhandskolla på nåt sätt vad korten innehåller?

 

Ladda ner appen, gratis, och kolla korten i den, annars blir det fel.

Korten (Transas) är lika bra som alla andra, SSRS kör Transas i dator.

 

iSailor-appen är den mest "navigationsriktiga" appen med möjligheter att lägga in girradier, safeareas mm, passar den som vill kunna navigera på "riktigt". Har man överföring av NMEA-data via WiFi så kan man få in uppgifter från tex ekolod, vinddata, logg mm.

Vill man bara lite quick&dirty se var man är, följa en rutt mm så är Navionics bra. Jag kör ibland Navionics resp iSailor på var sin iPad och C-map på plottern. Utan papperskort ombord.

Jo jag tog hem appen.. sen finns det kort.. tex. som täcker södra sverige, halva gotland, inte sandön.. och över till andra sidan.. man kan inte se om det är någon form av översiktskort.. eller hur detaljerade dom är.. kostar ju typ inget.. men är det som kartor i telefonkatalogen är det ingen nytta. Är dom som detaljerade kustkort.. så är det gratis.

Fast nu hittade jag gratisnedladdningar över kiev... å dom ser ju bra ut..

Går det att se nånstans hur korten ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag tog hem appen.. sen finns det kort.. tex. som täcker södra sverige, halva gotland, inte sandön.. och över till andra sidan.. man kan inte se om det är någon form av översiktskort.. eller hur detaljerade dom är.. kostar ju typ inget.. men är det som kartor i telefonkatalogen är det ingen nytta. Är dom som detaljerade kustkort.. så är det gratis.

Fast nu hittade jag gratisnedladdningar över kiev... å dom ser ju bra ut..

Går det att se nånstans hur korten ser ut?

 

 

Var nu inte så himla snål ;), köp en karta och kolla. Billigast är nog Bodensee, kostar 159kr. De svenska, lite större kostar 369kr.

Du kommer nog tycka det är ganska prisvärt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag tog hem appen.. sen finns det kort.. tex. som täcker södra sverige, halva gotland, inte sandön.. och över till andra sidan.. man kan inte se om det är någon form av översiktskort.. eller hur detaljerade dom är.. kostar ju typ inget.. men är det som kartor i telefonkatalogen är det ingen nytta. Är dom som detaljerade kustkort.. så är det gratis.

Fast nu hittade jag gratisnedladdningar över kiev... å dom ser ju bra ut..

Går det att se nånstans hur korten ser ut?

 

 

 

Var nu inte så himla snål ;), köp en karta och kolla. Billigast är nog Bodensee, kostar 159kr. De svenska, lite större kostar 369kr.

Du kommer nog tycka det är ganska prisvärt...

 

När jag hade sett Riga-korten köpte jag ett par kort.

Har hela Östersjön nu.. ser otroligt detaljerat ut... varför papperskorg... när man kan ha ett par paddor och mobiler som back-up.

Ska bli intressant att försöka segla sig igenom allt...

har ju "bara" 99,83%" ca... kvar av näromgivningen... efter sex år.. så.. i samma takt bör södra ostkusten räcka i...ca 588 år..

Fast nu har jag ju ägnat bara alla Helger plus kanske 4 veckor av semestern... plus kanske 8 långhelger.. helt galet ändå om man jämför.. hela Östersjön, Sverige Finland Åland Lettland Estland halva ryska å tyska kusten lite Danmark... för mindre peng än några båtsportkort... som man impulsköper vid ev behov..

Har alla för hela svenska kusten.. har använt 3...

Dom blir slitna av blädder, väder, vind..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att väcka tråden igen.

Bästa fast monterade VHF med inbyggd GPS?

Jag har en GT-3 handhållen med den är för pysslig för andra att använda och räckvidden var ok i lillbåten men nu vill jag ha lite mer ös.

Jag har tittat på Cobra o ICOM men har säkert missat något.

En vettig antenn går ju åt också, kvart eller halvvåg. Den kommer att sitta ca 2 meter över havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, skillnaden mellan olika VHF:er är hårfin. Det som skiljer är hur vettiga de är att använda. I båten har jag en Standard Horizon GX3000, en vettig maskin med extra högtalare som funkar som mistlur mm. Den har ingen inbyggd VHF så jag anslöt en GPS-puck. Fungerar väldigt bra och skönt att ha position direkt när man slår på.

På mitt kontor har jag en gammal "kvalitetsapparat", Sailor RT144. I somras tröttnade jag på ljudkvaliteten och köpte en Lowrance Link-5, enorm skillnad och en förbaskat trevlig apparat, mycket logisk och enkel att använda. Jag har en GPS-puck men har inte orkat ansluta den ännu. Men vi färdas ju inte så långt...

 

Antenn: När jag bytte båt så köpte jag en Shakespeare  Galaxy 5225, 2,4m bra antenn som tål tuffa tag.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådväckning.

Cobra verkar inte leverera fler av den befintliga modellen med GPS. Kanske lika bra, den verkar inte fixa Duplex, efter vad jag kan uttyda ur manualen.

Återstår ICOM, hur Standard Horizon är på den fronten vet jag inte.

Frågan är nu om det kommer några intressanta alternativ inför säsongen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha full duplex får du lägga till mycket pengar. Halv duplex har nog alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, bhemac säger:

Vill du ha full duplex får du lägga till mycket pengar. Halv duplex har nog alla.

Jag hade i princip bestämt mig för en Cobra med GPS då dessa såldes förmånligt överallt, men det är ju lätt att ha ett lågt pris om man inte har någon att sälja.

Nu får jag väl vänta till båtmässorna har börjat, då dyker väl eventuella nyheter upp.

Jag är ju inte radiolös heller om det drar ut lite på tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...