Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Micke_Boat

Propeller-val till en Mercury 75 Hk 4-takt på en Askeladden 505?

Rekommendera Poster

Gjorde service och konserverade motorn enligt konstens alla regler i höstas. bytte olja mm och monterade av propellern då propellern har lite kavitation-skador samt en liten skada på ena propellerbladet. Hade tänkt att fixa detta under vintern. 

Då jag sällan kör maxfart så blev jag lite osäker på vad varvtalet är då jag har max gaspådrag  på min båt.

 

Det är en Askeladden 505 med en Mercury 75 Hk, 4 taktare.

 

-Någon som har en likadan och har tips på eventuell propeller om man ska investera i en ny, eller bara fixa till den jag har ?
-Ska man välja 3 bladig som det sitter original? -Eller köra en 4-bladig?

Som info så används båten till kortare dagsturer med 2-5 personer ombord och sen dras det lite ring eller vattenskidor ibland.

 

/Micke_Boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på min 50a Mercury bytte jag från trebladig propp,till en Mercury spitfire fyrbladig,mycket bättre ax o stabil gång,motorn fyrtakt 2013.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Karluno och tack för ditt svar (även tack till modifieradvega)

Du skriver att du fick bättre acceleration och stabil gång men påverkade det toppfarten på något sätt ?
Är det bara fördelar med en 4-bladig propeller eller tappar man lite toppfart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrbladig ger mer bladarea = mer grepp men lite lägre toppfart generellt sett vs trebladiga med samma stigning och diameter. Men innan man vet maxvarv så blir det bara gissningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen lägra toppfart,den fyrbladiga har lite mindre diameter än trebladig propp,gå in på Mercurys sida där kan du beräkna vilken propeller du skall kunna ha,i stora drag men du har alltid bytesrätt hos en seriös båthandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man har generelt sett lite lägre toppfart pga att motorn blir känsligare för belastning i och med att greppet på proppen ökar och slip(slir")uteblir. Skilnaden är som nämts att den greppar bättre, det gör att du får bättre ax så länge motorn "orkar" med belastningen,tex om ni är få ombord är ni däremot fler(nära båtens (motorns)maximala belastning så gör det ökade greppet att motorn inte orkar med att varva upp lika fort(pga lägre slip på proppen)och därmed långsammare fartökning,därför anpassar man den 4 bladigare därefter(lite mindre stigning=lite lägre toppfart!men oftare en trevligare gång.

Svårt att förklara och kanske ännu svårare att förstå men man gör så gott man kan.

Som exempel kan jag nämna en båt jag hade för några år sen, förvisso med inombordare(d3-190),den gick mkt lugnare,tystare,hade bättre ax,lägre bränsleförbrukning så länge vi inte maxbelastade båten med vikt(antal ombord ell åkte vattenskidor) men saknade kanske 2 knop på topp, men det offrade jag gärna pga alla övriga fördelar med 4 bladig propp!

Med vänlig hälsning,

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så bli det bara en massa gissningar. Man MÅSTE veta maxvarv innan man kan göra en propellerberäkning, så är det bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så bli det bara en massa gissningar. Man MÅSTE veta maxvarv innan man kan göra en propellerberäkning, så är det bara.

Förutsatt att inte maxvarvet "felar" aldeles åt H-vete så håller jag inte med dig, skall man nyttja båten med lite folk ombord och inte ständigt köra omkring själv i båten så blir toppfarten något lägre med 4 bladig propp, jag har själv testat en del! Har du?

Som du förstår så kan en 4-bladig propeller ha en mindre diameter än en 3-bladig och ändå ha samma bladarea, DAR. Det borde betyda att den har ett mindre motstånd i vattnet, men det är mer komplicerat än så. En 4-bladig propeller innebär ytterligare en kant som ska skära vattnet, vilket ökar rotationsmotståndet. En fyrbladig propeller inverkar därför mer positivt på grepp och acceleration, medan en 3-bladig i allmänhet ger en högre toppfart. Andra skillnader är att en 4-bladig propeller har mindre vibrationer, men fortfarande är tre blad det absolut vanligaste alternativet.

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141218/ny-propeller-i-var/

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl testat en del, i 50 år ungefär, och tävlat i offshore racing i ett antal år så jag anser mig nog veta en del. Utan ett maxvarv kan man inte göra en någorlunda hållbar beräkning. Kan inte beräkna belastning utan ett fast värde. Men du kanske vet bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag ju förvisso inte att ni är upp till 5 per samt att ni drar en ring efter båten när ni tävlar men en båt som belastas tungt på det sättet med en 4 bladig propeller kräver en något lägre stigning för att orka upp i vot gämfört med en 3 bladig, därmed något lägre toppfart med 4 bladig,förutsatt att rekomenderat varvtal uppnås.

Med all respekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hävdar det jag sagt hela tiden, trebladig med samma stigning och liknande diam som fyrbladig varvar mer. 100-200 rpm per tum stigning och ungefär 200 rpm mer 3 vs 4 bladig. 2 st i båten eller 10, principen är den samma. Kolla Max varvtal och jobba därifrån. Intressant med fart= trebladig! gärna stål. Marschfart och bra grepp i låg planingsfart=fyrbladig. Maxvarvet bör ligga nära den övre gränsen. Ligger spannet mellan 5-6000 rpm, varva typ 5700-5900 vid maxvarv. Mitt Honda dubbelmontage får varva max 6000 och varvar 5900 på topp dvs. helt perfekt. Slår man av till T.ex. 4000 får man en lugn gång, bra vrid och bra fart. Men vad vet jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hävdar det jag sagt hela tiden, trebladig med samma stigning och liknande diam som fyrbladig varvar mer. 100-200 rpm per tum stigning och ungefär 200 rpm mer 3 vs 4 bladig. 2 st i båten eller 10, principen är den samma. Kolla Max varvtal och jobba därifrån. Intressant med fart= trebladig! gärna stål. Marschfart och bra grepp i låg planingsfart=fyrbladig. Maxvarvet bör ligga nära den övre gränsen. Ligger spannet mellan 5-6000 rpm, varva typ 5700-5900 vid maxvarv. Mitt Honda dubbelmontage får varva max 6000 och varvar 5900 på topp dvs. helt perfekt. Slår man av till T.ex. 4000 får man en lugn gång, bra vrid och bra fart. Men vad vet jag!

Håller med dig, du verkar ha koll, jag kanske missupfattade frågeställningen från början, var lite inne på skillnaden 3 vs 4 bladigt!

Givetvis har varvtalet med nuvarande propp en avgörande roll för vidare "forskning"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast just Spitfire från Mercury (fyrbladig) marknadsförs som en lösning som ska ge bättre acceleration fast med samma toppfart jämfört med Black max (trebladig).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning om propellrar.

Verkar finnas lika många synpunkter som alternativ på propeller  :) .

Jag kanske får följa min ursprungsplan och fixa de småskadorna som är på min originalpropeller och återmontera den och sedan testa maxvarvtal och jämföra detta med specifikationerna för motorn.
i min manual står det "Full gas v/min område 4500-5500 r/min"  

Har för mig att motorn varvar ca 5000 men är ej helt säker.
(90 hk som har samma motorblock varvar 5000-6000 r/min)

 

När detta sedan är gjort så utgå därifrån och kanske prova en fyrbladig för att se skillnaden.

Nästan så man blir sugen på att sjösätta igen, det är ju ingen is så det är bara att köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast just Spitfire från Mercury (fyrbladig) marknadsförs som en lösning som ska ge bättre acceleration fast med samma toppfart jämfört med Black max (trebladig).

. Marknadsförs ja, men om sen det blir samma toppfart återstår ju att se. Fysikens lagar gäller oavsett vad reklamavdelningen säger. :) men visst kan en fyrbladig fungera lika bra eller bättre än en trebladig. Ohyggligt svårt med båtpropellrar, egentligen bara att ta reda på fakta och sedan prova sig fram. Ingen exakt vetenskap - men när man får det att funka så är det suveränt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...