Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sagitario

Gratis sjökort Danmark?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Var hittar jag gratis sjökort över Danmark?

 

Mvh Tomas

Redigerad av Sagitario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en bra fråga.

 

Om man leta i sjökortsstuvet på min båt finns det massvis - men dom var inte gratis när jag köpte dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl gratis sjökort är ju en bristvara, fast man kan ju till en viss del finna gratis kort i digital form på nätet...

 

Navionics har tex en webapp, dock så tillåter inte danskarna att man länkar till deras sjökort utan att ta betalt... så gratiskort över Danmark likt Eniro på sjön lyser såvitt jag vet med sin frånvaro..

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar givetvis digitalt sjökort, typ eniro.

 

Tomas

 

Det var en bra fråga.

 

Om man leta i sjökortsstuvet på min båt finns det massvis - men dom var inte gratis när jag köpte dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ja, såg att de inte har som Eniro Sverige = gratis digitalt sjökort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man digitala sjökort från Navionic så kostar de ett par hudralappar per år för hela Europa förutom Danmark och Storbritanien och jag har för mig även Holland.

 

De danska sjökorten kostar dubbelt så mycket som för hela Europa, men då får man med Färöarna Island och Grönland.

 

För oss västkustseglare är det nästan bättre att köpa de danska korten, som omfattar Svenska kusten från Blekinge till Norska gräsen och Norska Sörlandet

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Köper man digitala sjökort från Navionic så kostar de ett par hudralappar per år för hela Europa förutom Danmark och Storbritanien och jag har för mig även Holland."

 

Du menar till iPad/läsplatta antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Köper man digitala sjökort från Navionic så kostar de ett par hudralappar per år för hela Europa förutom Danmark och Storbritanien och jag har för mig även Holland."

 

Du menar till iPad/läsplatta antar jag?

 

Jo den detaljen missade jag. 

 

Digitala sjökort för plotter över en del av Danmark kostar väl åtmimstone 5 ggr så mycket som sjökort för läsplatta för hela Danmark+ Svenska västkusten, Norska sörlandet, Färöarna, Island, Grönland.

 

I mitt letande efter digitala sjökort just nu, dök det upp en artikel som påstår att det är förbjudet att segla i Danmark med enbart digitala sjökort. Uppdaterade pappersjökort skall det va om man skall segla lagligt.

 

Jag får väl börja rätta mina mina papperssjökort från 1990-talet och frammåt-de senaste från 2007 tror jag. 

 

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/digitala-sjokort-ar-inte-godkanda-i-danmark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...