Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tarchon

Delta 17 DC

Rekommendera Poster

Japp, jag bor i Stockholm (Nacka), och jag kör en lång sträcka genom Skurusundet (Max 5 knop) på väg till och från Sommarstugan, då vore det gott att ha trimplan. Men Pengarna ska ju räcka till mycket, så jag har prioriterat bort inköp av Trimplan i år (det är ju inte gratis).

 

           Jag vill också ut och åka båt, avis / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är Wilma tillbaka på traillern igen, resan började mycket trevligt,och vi tog kurs mot skokloster för att tanka. Ganska precis 200m före bryggan tvärdog motorn å ingen ström till något instrument. SUCK. Nåja har ju köpt en verktygslåda till båten, kompisen som var med å min sambo berömde mig givetvis för att jag gjort ett fint jobb med att dra om elen i vinter.
Nu visade det sig att dom gjorde helt rätt i å berömma mig för att felet var en kabel som går från solonoiden på startmotorn ärgat av. Jag borde ha kollat ordentligt på anslutningarna på motorn när jag drog om elen, tog ca 5 min att åtgärda provisoriskt å en riktig rep får ske under veckan. Summan av detta är att jag är glad att vi köpte en verktygslåda till båten. Fick även tillfälle att köpa grabbräcken till fören på båten i skokloster. Hoppas ni slipper elfel på sjön, men man lär sig mycket. Ha det jättebra.
/N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog bra att ha lite verktyg m.m. i båten, för det finns knappt något som är så stressande som när man får fel på motorn när man är till sjöss.

Själv har jag kämpat med att få bort 730 lager bottenfärg, varmt, svettigt, och en attans obekväm arbetsställning under båten. Samt givetvis plastat vidare på min stol (kladdigt värre att plasta).

 

                       / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter jobbigt med all bottenfärg,vore intressant att se hur du löst stolen som du jobbar med. Själv hade jag tur botten färgen släppte med högtrycks tvätten.
 
/N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses! Min bottenfärg släpper knappt med stämjärn!

 

                        / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jösses nero , du har tur du :D , zigge? jag beklagar :( , tänkte jag skulle måla botten nu , hur länge måste det torka innan sjösättning? den står inne i 21^grader alltid tort miljö nu det står nog en minst 8dar men vet inte? :S sen, behöver jag skrrapa bort mycket avc den gamla bottenfärgen mycket är nog redan borta och jag antar att jahg måste spackal innan för det är massa in buktningar i sk´ rovet över allt slag märken typ

hur går jag till väga?? ,vh wille. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses var ordet. Hur har det gått med din sjösättning W. Har tillbringat all tid idag med att flytta batteriet 40 cm, så att vi skulle få plats med en 30 l trycktank till. Kanske låter som om jag jobbat i 5 min å sovit 8 tim, men faktum att det ena gav det andra å snart hade ja rivit ut det mesta i motorrummet (SUCK). Men nu känns det riktigt bra. Trycktankar tänker ni kanske, det finns för tillfället ingen sjötapp närmars än stäket från Uppsala, så tanken på den fasta tanken gick bort. Det är ju faktiskt lättare att bära 2 30 l tankar än hela båten när det e läge att fylla på. Nu har vi 60l soppa ialla fall. Hoppas ni har det bra...
/N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såå N ! sjö sättningen gick bra:) haha, vad kul! hoppas det gick bra, vad dricker din Liter/30min min dricker inte mer än 5l/30min och då körde jag på en 20 knop gasa och bromsa hela tiden körde åttor typ, och sen sátt inte termostaterna i så motorn kunde inte bli varm=drar mer soppa.

 

checka bilden---> inte djupt va?

 

Sammanfattning sjösätttning: det började med att vi åkte ner åkte en bit bort med bilden för att komma till en båt ramp när vi väl fått i båten så startar inte skiten! eller jo i 15sekunder varje gång, men men hem med den igen och börjar mecka dagen dagen efter då det regnade dagen imellan så på lördagen så kollade jag och några andra på campingen det visade sig att jag hade satt i impellern och vänt splindsen åt fel håll så pumpen pumpade åt fel håll= kom ´ nästan inget vatten. det var fullt med vatten i 100 liter tanken som vi presis tankat! :( men vi rättade till det: fixade impellern och såg då samtidigt att packningen var trasig till impeller huset åkte och köpte packningscement och fixade detta sen hällde vi i några flaskor K-sprit i tanken som löser upp vattnet, och lite i en jeepdunk som vi körde motorn på för att få bort vattnet ifrån förgasarna. vi tog ur termostaterna för en annan trodde inte dom fungerade så vi tog med dom hem( och testade dom och rengjorde domm o vi kom fram till att dom funkade);  Till slut gick motorn och vi körde ner till stranden vid campingen varav det var för grunt och vi inte fått på båtem mitt på köl rullen längst bak och då gick den inte av men vi fick av den till slut med resultatet att båten var iu vattnet och vi dragit av linan som man vevar upp båten med ^suck^ då vi lånat båt trailern av en kompis :( men jag och en kompis stod  i båten och förökte få i gång motorn men den startade inte

vi kom i alla fall in till bryggan och min båt plats då jag var dyngesur pga att jag fick hoppa i vattnet och putta iväg båten för den inte skulle gå i dom andra båtarna för pappa hade fäst en lina i fören innan som han drog in oss med men det var bara en 35meters ankarlina så han fick bada han lite också haha!,  aja dagen därpå gick jag och farsan ner och tittade på felet det visade sig att pumpen som vi tagit bort f´ ör att det egentligen inte ska vara någon extra pump på en utombordare men nu fíck vi ha det för det visade sig att motorns ordinarie pump inte orkade suga genom filtret som satt där och filtrerade vatten och smuts så vi moterade in pumpen igen  och då gick den ! såå iväg och brummade där jag och  kompisen i en 30 minuter och den drog inte mer än en 5 liter och då var ändå inte termostaterna i och då kylde vattnet hela tiden genom att det gick in och ut utan något stopp och då blev motorn inte varm. vi låg ändå i en 20-25 knop  och åkte i nollor och åttor ( dvs, gasa,bromsa,gasa,bromsa osv.

 

MVH Wilhelm båtnisse Elofsson numera med en båt som är sjösatt och fungerar ;) haha

 

Senast ändrad av boatnisse | 28 juni 2007 | 23:27

post-23377-1394235126,1498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha det blev lite text allt :Psmiley-cool.gif\ kunde haft det som nån slags uppsats vettja:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra!

Jag har inte fått i min båt ännu (p.g.a akut tidsbrist), men i helgen ska jag göra det sista, för på onsdag ska båten i plurret igen. Jag håller alla tummar för att motorn skall starta och fungera bra på direkten. Jag avskyr motorproblem!

 

                       / Ziggalo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha vad du var snabber på att svara:P okej, hoppas du hinner bli klar och det går bra när det väl är dags, tackar tackar hoppas jag också 21.gif\ jorå motorproblem är inte kul men man lär sig mycket på det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag fått en hel del gjort. Nu är det inte så mycket kvar på skrovet, och batteriet är tillbaka i båten (uppladdat), det går att fälla upp/ner motorn, och testade att köra runt startmotorn, allt funkade (Puh!)

Plus mycket annat som jag hann med att göra. Imorgon hoppas jag att hinna med ännu mer grejer som återstår. Gud så skönt det ska bli när båten är tillbaka i sjön.

 

                / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe vad härligt :) jag har nu förstått motorn är väldigt driftsäker men... bensinen jag hari nu är inte bra. :( massa vatten i. men ska se om jag hittar något bra medel som jag kan lösa detta med. jag har kört båten men max fart nu är en 25 -30 knop och då tycker jag motorn går mycket orent sen har jag bojen och det som jag ska titta på nästa helg :) är nog uppe en 14 dagar då på campingen och latar mig och åker båt hahaha! ni får ha ddet bra // wille.E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25-30 knop???? Ja, då går nog din motor ordentligt orent. För din båt borde gå att få upp i 50-55 knop minst!

 

       /Ziggalo (nyss inkommen från bottenmålandet och plastandet, puh!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aah :( ! jag hörde juh att andra deltor med 115hk Yamaha utombordare gör iallafall 45 knop smiley-laughing.gif\ hur gick det med plastningen och målningen sög båten åt sig mycket färg? fast vem vet det kan juh vara fel på mitt multi ekolod också. för tror att jag monterat det på fel sida! :( för den lägger av i högre farter men jag tyckte iallafall det inte gick snabbt ! :( men men ska se om  man inte kan hoppa i i plurret och rätta till åbäket. Mvh wille `W´ :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu! är båten klar. Imorgon ska den sjösättas!

Jag har en Mercury 115 hk. Jag har bara mätt hastigheten med

den Logg som finns i båten, vet inte om den går rätt. Men den mätaren

har 42 eller 43 knop som max, och jag har kört mätaren i botten i alla fall. Förra ägaren påstod att han hade mätt hastigheten med GPS och fått det till att båten gör 50 knop efter sjösättningen när skrovet är lätt och baksoffan bortmonterad, men jag tror inte på honom, jag tror att min båt max gör 45 knop, inte mer. Men jag vet inte.

 

                   Trött! / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe vad kul:P    okej jo det är juh alldeles lagom motor :) ´ logg? =ekolod? jag har juh ekolod då men tror att jag mon terat det på felsida om propellern förhastighet och djup för svinner bara när man drar på ibland reddan vid en 5-10  knop beroende hur jag axar tror det beror på propellern för man skulle inte ha den på nedslagsidan så jag monterade den på den sidan som bilden visade i instrktions boken för vi hade brottom också men men dessutom funkar inte min vanliga hastighets mätare (vakuum styrd) för det är hål i slangen och håles sitter längst ner så måste ta ner växel huset då ochdet kan jag inte i vattnet :( man ska se om jag inte kan få köpa ett till fäste och dra om sändaren till andra sidan och prova hur det går , hm...  hur gammal är din motor? :P 50 knop huh, alla andra som har deltor med 115hk säger att deras gör 45knop fast kollade nu och min mätare på ekolodet gör max 50 knop eller 96.6km/h och min fasta mätare gör en c:a 120-130 km/h som max men vifår väl se lycka till nu på onsdag i alla fall jag åker upp till kusten nu på fredag den 6:e stannar där en 14dar och sedan bär det hem och sedan på läger den 21:a juli

 

Mvh wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger båten i sjön och allt funkar! Yippie!!! Nu packas det, sen drar vi ut till sommarstället på en gång. Hörs

 

                       Trevlig sommar! /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nämen vad trevligt:P hoppas turen går bra! du hade väl en 40 sjömil va? / wille

 

 

 

 

HA EN GLAD SOMMAR OCH SEMESTER!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, enkel resa ca 28-32 sjömil tror jag. Men det går som en dans med våra härliga båtar. Båten har inte gjort mig besviken ännu. Den går bättre och fortare än jag mindes från förra året. Det blir en rejäl skjuts när man gasar (mer behöver inte jag i alla fall), och den tar vågorna så fint (speciellt om man kör lite snabbare). Jag är såååå nöjd med båten! Himla fina (och vackra) båtar vi har!

 

Båten har länge känts som en tyngd, när jag sett den ligga på tomten och skrika efter att jag ska rusta upp den och fixa en massa saker, men så fort den ligger i vattnet igen så ser jag den med andra ögon, den är fin!

 

Provade idag att gasa ordentligt och trimma upp (lyfta) motorn, det gick fort och det blev en hög stråle efter båten/motorn, så den gick ruskigt bra.

 

                   /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej okej 6 mil då? ungefär som från kungshamn till mej där båten står. jaa min går utmärkt nu:P saknas bara vädret haha, :( okej härligt, jojo samma här också men när den är klar är man glad över det man gjort. okej okej min går perfekt i vattnet varken baktung elle fram tung men den lutar lite så man får trycka ner ena trimplanet... mvh wille :D

kör försiktigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll mina herrar ! , som vanligt är det mindre aktivitet på hösten-våren då man mest gör annat, - och det är lite synd!

 

Jag skriver nu igen och kommer uppdatera lite hur det har gått  för mej det sista :P

 

så jag börjar väl nu:

 

 

Jag har tagit upp båten pga att den bara strulade och det sista inte alls ville starta trodde jag hade kört den varme då den gick i max 5 knop sista resan hem,

Idag har jag tagit in båten i verkstan och kollat komp och gnista, alla tändspolar funkar men ... jag har komp mellan 7-8 bar på bara 5st av 6 cylindrar nämnligen nr cyl5 fanns det absolut ingen komprition alls! det vill säga den nedersta på höger sida, detta besvarar alla mina fråga då jag haft svårt att få igång den utan startgas(eller inte alls utan) tyckt den inte gått så fort, gått orent och druckit mkt bensin ,

när en cylinder lägger av så går motorn mycket sämre och det pumpar bara in massa bensin i cylindern och detta rinner rätt ut :(  men sen har jag förgasar fel också tror jag då alla inte är blöta (tändstiften) (förmodligen är ventilen paj eller någon packning .)

 

så nu i vinter ska jag byta ner mej till 120-150hk utombordare och plasta om i bak såjag får in motorn längre in, måla om i bak o fram då båten gick i bryggan pga att bojen släppte

:(  och fixa med ny el och reglage till den nya motorn och försöka få sålt den gamla i nogulunda peng,

 

hur har det gått för er?  allting bra? någon/några renoveringar i  vinter?

 

Jag vill hälsa den nya medlemmen Välkommen hit ! och jag hoppas han blir engarerad:P  det är kul när vi blir mer och mer medlemmar tycker jag i Delta 17 klubben .

 

 

Mvh : Wilhelm elofsson.Floby-lysekil(där båten ligger )

post-23377-1394235255,4015_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och sen tycker jag vi ska fortsätta den här tråden på en annan då det börjar bli väldigt mycket svar här nu närmare 140 st  det är jobbigt att nehöva bläddra ner hela tiden -så om andra är med på det så tycker jag vi skaffar en ny  tråd mvh W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj grabbar! Dags för en liten uppdatering!

 

Har nu bytt till en mindre motor enligt ovan bild,

en Johnson 120TL VRO från 91 alltså en 120hk V-4 som låter riktigt gött!

 

idag satt den på båten klar och inkopplad och den startade med en gång, hade lite strul med att få upp bensinen men sen så, så jag tror jag kommer ha riktigt kul med denna!,

 

jag har kvar:

1.polera båten och motorn,

2.fixa bult till trimplanen,

3.kanske fixa rostfri båge ibak c:a 60cm hög,

4.Montera Vhf antenn och radio antenn, om möjligt på bågen

5.olja trä panel och mahogny dörrar

6.ev. sätta in baslåda och slutsteg under soffa ibak

7.fixa gång järn eller nån bra lösning till soffan ibak så man lätt kan få bort ryggstödet och det bör sitta någolunda fast.

8.bottenmåla båten

9.bygga en egen boj ring, enligt denna:

http://www.flytbryggan.se/viewproduct.asp?catID=23

10.Sy nytt kapell

11.polera allt krom

12.köpa 2takts olja till motorn

13.fixa signal horn

14.Städa överallt och skura golv m.m

15.tja det finns massor som kommer på vägen men inget mer som jag kommer på nu...

 

hur går det för er då? mycket kvar? ngt motorbyte? BERÄTTA!\Laughing\

Nya medlemmar är hjärtligt välkommna!

 

Mvh: Wilhelm elofsson Delta 17 DC nu med Johnson 120TL VRO från 91'

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du bygga egen (Svetsa egen) bojförankring?

            /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jajamen , är lite snål så det får bli det istället även om dom inte är så dyra , så här ska den ungefär se ut... , det blir en P ring lr moring ring som de heter...

post-23377-1394235419,9421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande, du får berätta hur det går, både med tillverkningen och hur den funkar.

I vilket matrial ska du göra den i?

                     / Zigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...