Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Längd på spinnakerbom

Rekommendera Poster

Gäst

Någon bussig här som kan berätta hur jag räknar ut hur lång spinnakerbom jag ska ha till min 42:a som har en höjd över havet på 17,5 meter?

Jag ska ha den för att spira gennackern.

 

Jag har sett att det finns de bommar som är justerbara, teleskop. Är de bra eller har de svårt att vara kvar i det valda läget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är osäker pä vad du menar med "42:a" - men om båten finns i SRS-tabellen anges maxlängden där, och maxlängden är det man vill ha (skall du aldrig kappsegla kan du göra bommen lite längre till och med). De teleskopiska bommarna brukar användas för att spira en genua, de trycks ihop när vinden ökar om du använder en sådan till spinnakern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal grundregel är ju att spinnakerbommen ska vara lika lång som avståndet från masten fram till förstagsfästet. Men det är säkert en regel med en massa undantag!?!?!
För att spira en genacker kanske annat gäller.
Teleskopbommarna är nog bra. Har sett en "självlåsande" modell  som sitter som berget tills man vrider den. Finns även en sort som har en tunn skena med hack i som omöjligt kan rubbas ur läge om man inte lossar en spärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att du skall spria gennakern. Tror du har missförstått hur man seglar gennaker; den spiras aldrig utan seglas på bogspröt. Seglas aldrig plattläns, utan blåser det plattläns så får man "kryssa" sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon bussig här som kan berätta hur jag räknar ut hur lång spinnakerbom jag ska ha till min 42:a som har en höjd över havet på 17,5 meter?

Jag ska ha den för att spira gennackern.

 

Jag har sett att det finns de bommar som är justerbara, teleskop. Är de bra eller har de svårt att vara kvar i det valda läget?

 

Hej

 

Jag skulle kolla med ett segelloft för att få tips om detta. Kappseglar man t ex entyp så finns det skrivet i klassregeln hur lång spinn.bommen får vara men det gäller då om man seglar spinnacker.

 

Om du skulle använda en spirbom för gennackern så är min erfarenhet att det egentligen inte är nödvädigt. Orsaken till detta är att en gennackar fungerar bäst om man skär lite mer upp mot vinden i stället för att segla platt. Detta betyder att du förstås kommer att behöva gippa fler gånger än om du seglade mer platt. Å andra sidan om du seglar med spirbom blir det jobbigare att gippa eftersom spirbommen då ska över på andra sidan vid varje gipp. Om du har en spirbom så behöver du nog också ett upphal av bommen för att bommen inte ska tynga ner gennackern på undanvinden och förstöra arodynamiken på seglet.

 

Mitt förslag är att du skippar bom och i stället slörar och gippar mer för att det är för de vindarna som seglet bäst kommer till sin rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon bussig här som kan berätta hur jag räknar ut hur lång spinnakerbom jag ska ha till min 42:a som har en höjd över havet på 17,5 meter?

Jag ska ha den för att spira gennackern.

 

Jag har sett att det finns de bommar som är justerbara, teleskop. Är de bra eller har de svårt att vara kvar i det valda läget?

 

En spirbom har samma längd som underliket på det seglet du ska spira.

 

Men som frågats tidigare i tråden, Varför spira en gennaker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Någon bussig här som kan berätta hur jag räknar ut hur lång spinnakerbom jag ska ha till min 42:a som har en höjd över havet på 17,5 meter?

Jag ska ha den för att spira gennackern.

 

Jag har sett att det finns de bommar som är justerbara, teleskop. Är de bra eller har de svårt att vara kvar i det valda läget?

 

Men som frågats tidigare i tråden, Varför spira en gennaker?

Förlåt. Helt fel skrivet av mig. Genua ska det vara och inget annat. Ursäkta felskrivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha; ja då är det annat...
Till en genua fungerar teleskopisk. Den skall vara något längre än avståndet från förstagets infästning i däck till mastfoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Aha; ja då är det annat...

Till en genua fungerar teleskopisk. Den skall vara något längre än avståndet från förstagets infästning i däck till mastfoten.

Ja jo, det blev lite galet. Förstår er förvirring.

Teleskopiskt låter som en bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att du skall spria gennakern. Tror du har missförstått hur man seglar gennaker; den spiras aldrig utan seglas på bogspröt. Seglas aldrig plattläns, utan blåser det plattläns så får man "kryssa" sig fram.

 

Jag spirar ofta min Gennaker i lätta vindar och det funkar jättebra. Jag använder min ordinarie spinnakerbom med bara upphalet kopplat så jag kan optimera skothornets höjd över däcket. Den segelsättningen ger oftast bättre VMG än att 'gipp/kryssa' som du föreslår, i varje fall på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte jag som föreslår att man kryssar på undanvinden, utan segelmakarna som syr seglen. Man måste skära rätt brant för att det skall funka optimalt. Att spira gennaker är dessutom inte tillåtet på kappseglingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte jag som föreslår att man kryssar på undanvinden, utan segelmakarna som syr seglen. Man måste skära rätt brant för att det skall funka optimalt. Att spira gennaker är dessutom inte tillåtet på kappseglingar.

 

Det är många år sedan jag kappseglade, men det låter underligt att man inte får spira sitt försegel på undanvind oavsett vad seglet kallas för.

Googlade på detta och bl. a Enars Segelmakeri har lite info här:

http://www.enars.se/segel/gennaker

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fritt att spira genua.

Du får spira spinnaker med en bom (inte flera)

Du får inte spira gennaker som däremot får föras på bogspröt.

Sådana är kappseglingsreglerna.

 

Vad Enars skriver om trim... tja... låt oss säga att jag inte är så impad av det loftet, så... låt gå för att de skriver så.

 

Gennaker är ju inte det bästa seglet man kan använda på plattläns, och därför är det ett segel som funkar bättre på båtar som kan plana så man kan nyttja den skenbara vinden och bara skära litegrann. På familjebåtar funkar det minst lika bra att bara spira genuan i lovart, eller att köra spinnaker (ska försöka lära mig segla spinnen ensam i sommar)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kappseglingsreglerna är inte alltid enkla att läsa och förstå. Jag hittar en regel 50 som handlar om segelsättning och skotning samt regel 54. Dessa är inte enkla och glasklara, men jag tycker det verkar som om det är ok att spira en gennaker.

 

Regel 50.4 definierar skillnaden på ett försegel och en gennaker, men oavsett vad en gennaker räknas som, så anger regel 50.3c att skothornet på ett försegel får skotas till eller fästas i en spinnakerbom eller spirbom, om man inte samtidigt har en spinnaker hissad.

 

Regel 54 säger att ett försegels halshorn ska vara faststatt i båtens mittlinje.

 

Det borde innebära att en gennaker (om den inte är spinnaker) ska fästas vid eller framför förstaget, på peke eller inte, och får sedan skotas via spirbom eller direkt mot skrov eller däck.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kappseglingsreglerna är inte alltid enkla att läsa och förstå. Jag hittar en regel 50 som handlar om segelsättning och skotning samt regel 54. Dessa är inte enkla och glasklara, men jag tycker det verkar som om det är ok att spira en gennaker.

 

Regel 50.4 definierar skillnaden på ett försegel och en gennaker, men oavsett vad en gennaker räknas som, så anger regel 50.3c att skothornet på ett försegel får skotas till eller fästas i en spinnakerbom eller spirbom, om man inte samtidigt har en spinnaker hissad.

 

Regel 54 säger att ett försegels halshorn ska vara faststatt i båtens mittlinje.

 

Det borde innebära att en gennaker (om den inte är spinnaker) ska fästas vid eller framför förstaget, på peke eller inte, och får sedan skotas via spirbom eller direkt mot skrov eller däck.

Om du läser SRS-reglerna är det rätt tydligt samt enkelt att förstå kan jag tycka.

C.4.3a iv

Gennaker:

"Ska inte spiras med spirbom."

http://www.svensksegling.se/globalassets/svenska-seglarforbundet/for-batagare/srs/srsregler/srs-klassregler-enskrovsbaetar-2016-v1.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i princip rätt, men det förutsätter att man kappseglar enligt SRS-regeln. Nu framgår det inte av frågeställaren enligt vilka regler han eventuellt tänker kappsegla.

 

Enligt redskapsreglerna, som SRS hänvisar till, är gennaker att jämföra med spinnaker. Det innebär att gennakern visserligen inte får spiras med spirbom, däremot får den skotas över en spinnakerbom och det var ju just spinnakerbom som frågeställaren undrade över.

 

Skillnaden på spirbom och spinnakerbom framgår av redskapsreglerna F.1.4d, och handlar om att spinnakerbom fästs på masten för en spinnaker (och gennaker) medan spirbommen kan fästas på annat rundhult för ett försegel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag utgick från att vi pratar om kappsegling i Sverige, inte entyp (då båten i fråga inte verkar vara det), och då är väl omkring 99% av kappseglingarna enligt SRS. Jag orkar inte läsa reglerna på IMS och ORC vad det står där om spirning av gennaker.

 

F ö räknas gennaker inte som försegel, utan undanvindssegel, så reglerna du hänvisar till gäller inte riktigt. Och precis som du skriver finns likheter mellan spinnaker och gennaker i reglerna, men precis som du inte får segla med två bommar till spinnakern får du inte spira gennakern; man likställer halsningen av spinnaker på bom med peken (eller i näsan på båten), nästa bom blir en spirbom.

 

Vill du kontrollera, ring kansliet på Svenska Seglingsförbundet. De brukar vara väldigt hjälpsamma.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyfaaan vilket hårklyveri.

Jag som var lite, såpass att jag googlat lite på ex. Byxelkroks.., intresserad av ev. delta i seglingstävling..

Skiter nog i det.

Tack för ögonöppneriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Gennaker kanonyrevligt segel. Köpte ett förrförra sommaren. Aldrig testat att spira. Ska fixa lite med spirbomsinfästning i vår, så det blir enklsre att använda... då blir det nog av att testa även med gennak.. ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyfaaan vilket hårklyveri.

Jag som var lite, såpass att jag googlat lite på ex. Byxelkroks.., intresserad av ev. delta i seglingstävling..

Skiter nog i det.

Tack för ögonöppneriet.

Alla sporter har regler, blir ganska orättvist annars. Kan du väjningsreglerna, har mätbrev för din båt (finns ju inte i tabellen...) och inte spirar gennakern så kommer du att ha kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fyfaaan vilket hårklyveri.

Jag som var lite, såpass att jag googlat lite på ex. Byxelkroks.., intresserad av ev. delta i seglingstävling..

Skiter nog i det.

Tack för ögonöppneriet.

Alla sporter har regler, blir ganska orättvist annars. Kan du väjningsreglerna, har mätbrev för din båt (finns ju inte i tabellen...) och inte spirar gennakern så kommer du att ha kul.

 

Häller med, det är roligt att kappsegla men som i alla sporter blir det lättare och roligare om man kan och förstår att använda reglerna till sin fördel.

 

Egentligen är det väl just reglerna som gör att olika sporter är som de är.

Fotboll skulle spelas helt annorlunda om det inte fanns offside-regler och amerikansk fotboll kanske rentav skulle bli begripligt. ;)

 

Ge inte upp kappseglingen innan du prövat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att gennakern enligt SRS är ett undanvindssegel, och räknas dessutom som spinnaker. Gennakern får inte skotas över spirbom och det får inte spinnakern heller. Däremot får båda seglen skotas över en spinnakerbom. Jag ser inte något särskilt förbud för gennakern för det.

 

Enligt kappseglingsreglernas regel 50.3a framgår att ett bogspröt eller peke inte är en utriggare. Således saknar det betydelse hur (var) gennakern är halsad. Den får ha spinnakerbom ändå.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast... nu var det ju inte det saken gällde.

Man får inte spira en gennaker (vilket var det som jag kommenterade), att hissa den som asymetrisk spinnaker får man göra - om man har mätbrev för det - enligt SRS-reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - en sak till.

Gennakern räknas inte alls som spinnaker längre enligt SRS. Det betyder att du behöver mätbrev för att få kappsegla med gennaker om din båt inte är utrustad med sådan som standard (vilket är ytterst få båtar som är utöver flerskrov). Gennakern skall dessutom halsas på peke eller i skrov (via lina om så önskas) och inte på spinnakerbom.

Se tidigare länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...